per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2013-09-23
5
19
1
237
293
Research Paper
مهر و آبان 1392
Sport Management Studies
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_293_7de01e84094cedc51ceca472e16fe27a.pdf
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2013-09-23
5
19
15
36
320
Research Paper
طراحی نظامنامۀ اخلاقی اعضای هیئت علمی تربیت بدنی و علوم ورزشی ایران
Identification and Codifying Ethical Standards for Iran Academic Members of Physical Education and Sport Sciences
حسین پورسلطانی زرندی
hpszarandi@gmail.com
1
رضا شجیع
2
حسین زارعیان
zareian.h@gmail.com
3
عضو هیئت علمی پژوهشگاه تربیت بدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
عضو هیات علمی دانشگاه پیام نوراستان البرز
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه خوارزمی
هدف پژوهش حاضر طراحی و تدوین نظامنامۀ اخلاقی اعضای هیئت علمی گروهها و دانشکدههای تربیت بدنی و علوم ورزشی ایران است. دفت (1998) اخلاق را اصول و ارزشهایی میداند که بر رفتار فردی یا جمعی حاکمیت دارد. بیشتر سازمانهای آموزشی، پژوهشی و بهویژه دانشگاههای دنیا، نظامنامۀ اخلاقی را بهعنوان راهی برای پیشبرد اهداف سازمان و ارتقای سطح فرهنگ سازمان خود پیشنهاد و اجرا کردهاند. پژوهش حاضر هم با همین رویکرد انجام شده است. جامعۀ آماری تحقیق را اعضای هیئت علمی گروهها و دانشکدههای تربیت بدنی ایران به تعداد 220 نفر تشکیل میدادند. نمونۀ آماری بر اساس جدول مورگان 136 نفر تعیین شد که از مجموع پرسشنامههای توزیعشده، 119 پرسشنامه برای تحلیل آماری مناسب تشخیص داده شد. ابزار اندازه گیری پرسشنامۀ محقق ساختۀ 41 سؤالی بود که دارای مقیاس پنج ارزشی لیکرتی بود. به منظور توصیف آماری دادهها از شاخصهای توصیفی همچون میانگین و انحراف استاندارد استفاده شد. برای تعیین عاملها از روش تحلیل عاملی اکتشافی، برای تأیید مدل ارتباط سؤالات با عاملها و عاملها با مفهوم نظامنامۀ اخلاقی از تحلیل عاملی تأییدی، برای بررسی وضعیت سؤالات، عاملها و مفهوم نظامنامۀ اخلاقی از آزمون t تک نمونهای و همچنین برای اولویتبندی سؤالات و عاملها از آزمون فریدمن استفاده شد. در تحلیل عاملی اکتشافی تعداد آزمون کیسر-مییر و اوکلین (بهمنظور کفایت حجم نمونه) برابر با 918/0 بهدست آمد. همچنین فرض همبستگی بین سؤالات از طریق آزمون کرویت بارتلت (01/0≥P، 172/3369=2x) تأیید شد. در نهایت، 28 سؤال از سؤالات طراحیشده از طریق مؤلفههای اصلی همراه با چرخش واریماکس تأیید شد. همچنین سؤالات در شش عامل فعالیتهای گروهی، صداقت گفتاری و رفتاری، وظیفهشناسی، رفتار حرفهای، تعهد علمی-پژوهشی و مسئولیت مالی مشخص شدند که توان پیشگویی سؤالات براساس مجموع واریانسها برابر با 13/74 درصد است. پایایی عاملهای پرسشنامه به ترتیب 88/0، 74/0، 87/0، 87/0، 82/0 و 87/0 بهصورت عالی بهدست آمد. در تحلیل ارتباطی سؤالات با عاملها، تمامی سؤالات در سطح معنیداری بیشتر از (96/1=T value) با عامل خود ارتباط داشتند. در خصوص آزمون خوبی (نیکویی) برازش، نسبت2x به df برابر 51/1 و ریشۀ میانگین مجذور خطای تقریبی RMSEA برابر با 066/0 (برازش خوب مدل) بهدست آمد. همچنین تمامی عاملها با مفهوم نظامنامۀ اخلاقی ارتباط مثبت و معنیداری در سطح بالاتر از (96/1=T value) داشتند.
The aim of this study was designing and compiling ethics regulations for faculty members of Physical Education and Sports sciences groups and colleges in Iran. Daft (1998) defined ethics as principles and values that prevail upon individual and collective behavior. Most educational–research organizations specially universities all over the world have suggested and used ethic regulations to approach the goals and promote the cultural level of their organizations. So this study designed to get the same reason. Statistical population of the study involved 220 faculty members of Physical Education groups and colleges in Iran. The sample was estimated 136 people according to Morgan’s table. Although among gathered questionnaires a total of 119 questionnaires were suitable for Statistical analysis. Measuring instrument was a made questionnaire, including 41 questions in Likert five values Scale. For descriptive analyze indices such as mean and standard deviation were used. Exploratory factor analysis used to determine factors. Factor analysis approach used to approve the model by determining relationship between questions with factors and factors with ethics regulations. Also, single sample t-test used for analyzing the status of questions, factors and ethics regulations. Finally Freidman test used for prioritization of questions and factors. In exploratory factor analysis the amount of KMO test (due adequacy of sample volume) was reached %918. Correlation between questions was confirmed by using the Bartlet test of sphericity. Eventually among all of the designed questions through main factors, 28 questions were confirmed by using varimax rotation. Furthermore the questions set in six factors include, group activities, verbal and behavioral honesty, duty, professional behavior, scientific-research commitment and financial responsibilities in which predictive power of questions based on the total variance were %13.74. Reliability of the questionnaire factors was 88.0, 74.0, 87.0, 87.0, 82.0 and 87, 0 which were found to be excellent. In relationship analysis of questions and factors, all of the questions had significantly high relation with their factors T value=1.96). Goodness-fit test showed that x2 / DF ratio was 1.51 and RMSEA was 0.066. Also all factors were in connection with the concept of ethics regulations with a significantly positive and meaningful relation (T value=1.96).
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_320_5a00a0bdb8d6b6ec6159d7a782105266.pdf
نظامنامۀ اخلاقی
عضو هیئت علمی
تربیت بدنی و علوم ورزشی
Ethics regulations
Faculty member
Physical Education and Sport Sciences
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2013-09-23
5
19
37
50
321
Research Paper
برآورد سهم نسبی کارآفرینی از شیوۀ مدیریت مشارکتی از دیدگاه کارکنان ادارۀ کل تربیت بدنی استان یزد
Participatory Management Practices to Estimate the Relative Contribution of Entrepreneurship from the Perspective of Physical Education Office Staff Yazd
قاسم رحیمی
1
محمد سلطان حسینی
m.soltanhoseini@spr.ui.ac.ir
2
سید محمد جواد رضوی
razavi.s@mail.um.ac.ir
3
مهرداد افخمی
4
دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان واحد خوراسگان
استادیار دانشگاه اصفهان
دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان واحد خوراسگان
دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان واحد خوراسگان
هدف تحقیق حاضر، برآورد سهم نسبی کارآفرینی از شیوۀ مدیریت مشارکتی از دیدگاه کارکنان ادارۀ کل تربیت بدنی استان یزداست. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیۀ کارکنان رسمی و قراردادی و پیمانی ادارۀ کل تربیت بدنی استان یزد بود که تعداد آنها بر اساس اطلاعات کارگزینی این اداره در سال 1389، 144 نفر اعلام شد. با توجه به جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه 104 نفر برآورد شد و سرانجام، 93 پرسشنامه از این نمونۀ آماری دریافت شد.این پژوهش از نوع همبستگی است و به شیوۀ پیمایشی اجرا شده است. برای اندازهگیری از دو پرسشنامۀ محقق ساختۀ مدیریت مشارکتی و کارآفرینی استفاده شده است که پایایی این دو پرسشنامه به ترتیب 91/0و85/0 بهدست آمد و توسط مشخصات تأیید شد. تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی و با استفاده از نرمافزار spss انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد بین مدیریت مشارکتی و کارآفرینی رابطۀ معنی داری وجود دارد (05/0p 60/0=r). همچنین طبق نتایج، مدیریت مشارکتی تمامی مؤلفههای کارآفرینی را تحت تأثیر قرار می دهد (001/0(p. بین رابطۀ میان مدیریت مشارکتی با کارآفرینی بر حسب جنسیت، مدرک تحصیلی و وضعیت استخدام تفاوت معنی داری وجود دارد و در خصوص سابقۀ خدمت بهجز طبقۀ 11- 15 سال در بقیۀ طبقات، سابقۀ خدمتی همبستگی بین دو متغیر معنی دار است.
The purpose of this study which was Participatory management practices to estimate the relative contribution of entrepreneurship from the perspective of Physical Education office staff Yazd. The statistical population of this research consisted of 144 participants among Physical Education all Office of Yazd Province; the resulting from human resources was conducted in 1389. According to the table and Morgan Krjsy estimated sample size was 104 and the sample of 93 questionnaires was received. The correlation study and survey methods were implemented. Data gathering has been collected by tow questioners (self- constructed) of Participatory Management & Entrepreneurship with Cronbach Coefficient Alpha for each questioner was computed (0/91 and 0/85). Data analysis in both descriptive and inferential statistics were performed using SPSS software. The results showed there was a significant relationship between Participatory Management & Entrepreneurship (r=0.60, p≤ 0.05). Participatory management effect on all Component Entrepreneurship (P≤ 0.001). The relationship between participatory management with entrepreneurship in terms of gender, employment status, degree, and there are significant differences in service and other classes except class 11 to 15 years in service was significant correlation between two variables.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_321_ed383c643c908f3de1d12f63f802b7fb.pdf
مدیریت مشارکتی
کارآفرینی
Participatory Management
Entrepreneurship
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2013-09-23
5
19
51
62
322
Research Paper
ارتباط عوامل انگیزشی-بهداشتی و عجین شدن با شغل کارکنان کمیتۀ ملی المپیک ایران
The Relationship of Motivation-hygiene Factors and Job Involvement in Employees of National Olympic Committee
of Iran
مریم نیازی تبار
maryamniyazi@yahoo.com
1
مهرزاد حمیدی
mhamidi@ut.ac.ir
2
سید عماد حسینی
sehossaini2007@yahoo.com
3
دانشگاه شمال
دانشگاه تهران
دانشگاه شهید بهشتی
هدف این پژوهش بررسی ارتباط عوامل انگیزشی-بهداشتی و عجین شدن با شغل کارکنان کمیتۀ ملی المپیک است که به روش توصیفی و شکل میدانی اجرا شده است. جامعۀ تحقیق شامل تمامی کارکنان کمیتۀ ملی المپیک بود و نمونۀ تحقیق به صورت تمام شمار تعیین شد. برای جمعآوری دادهها از دو پرسشنامۀ عوامل انگیزشی-بهداشتی دانت و همکاران و پرسشنامۀ عجین شدن با شغل لداهل و کجنر استفاده شد که پایایی آنها بهترتیب 91/ 0و 79/0 محاسبه گردید. از 125 پرسشنامۀ ارسالی، 118 پرسشنامه (4/94%) واصل شد. دادهها با استفاده از آزمونهای کولموگرف-اسمیرنف، اسپیرمن و پیرسون در سطح معنیداری 01/0 p≤تجزیه و تحلیل شد. یافتهها نشان داد بین عوامل انگیزشی و ابعاد عوامل انگیزشی (مسئولیتپذیری، ماهیت خود کار و پیشرفت در کار) و عجین شدن با شغل کارکنان رابطۀ مثبت و معنی دار وجود دارد، اما بین ابعاد تقدیر و بازشناسی و قدرت تصمیم گیری و عجین شدن با شغل ارتباط معنیداری مشاهده نشد. بین عوامل بهداشتی و ابعاد عوامل بهداشتی (ابعاد حقوق و مزایا، امنیت شغلی، روابط بین فردی، سرپرستی، سیاستها و مدیریت و شرایط کاری) و عجین شدن با شغل رابطۀ مثبت و معنی دار وجود دارد.
The purpose of this study was to investigate relationship of the motivation- hygiene factors and job involvement in employees of National Olympic Committee of Iran. This research was performed as a descriptive-correlative survey, as well as field work. The sample included all managers & employees in National Olympic Committee (n=125). The statistical sample was equal with statistical population. The used instruments were two questionnaires including: motivation-hygiene factors (Dunt & et al) and job involvement (Lodahl & Kejner). Their reliability of questionnaires were estimated through Cronbach alpha coefficient method (α=0.91, 0.79). In final 118 questionnaires (%94/4) was gathered. The data were analyzed via K-S, spearman, pearson (significance level p≤0/01). The Results showed that there were significant and positive relationship between motivation factors, their dimensions as responsibility, work itself, advancement and job involvement, but there weren't significant relationship between dimensions of recognition, power of making decision and job involvement. There were significant and positive relationship between motivation factors, their dimensions as salary, job security, interpersonal relations, supervision, organizational policies, work environment and job involvement.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_322_60f473b975b0ed3a53f02d8a1d1c62bd.pdf
عامل انگیزشی
عامل بهداشتی
عجین شدن با شغل
Motivation factor
Hygiene factor
job involvement
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2013-09-23
5
19
63
80
323
Research Paper
روند انتقال ورزشکاران از ورزش قهرمانی به بازنشستگی: مدل مفهومی چارنر و اسچلزبرگ
Process of Transition from Athletics to Retirement: Charner & Scholssberg Model
فرشاد تجاری
farshad.tojari@gmail.com
1
الهام مشکل گشا
2
دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز
دانشگاه آزاد اسلامی مبارکه
هدف از مطالعۀ حاضر بررسی روند انتقال ورزشکاران از ورزش قهرمانی به بازنشستگی مطابق با مدل مفهومی چارنر و اسچلزبرگ (1984) است. 56 نفر از ورزشکاران بازنشسته، به صورت داوطلبانه پرسشنامه بازنشستگی ورزشی را تکمیل کردند. یافتههای آزمون تحلیل واریانس چندگانه نشان داد بین دو گروه افراد دارای برنامه برای بازنشستگی و بدون برنامه تفاوت معنیداری در متغیرهای ویژگیهای انتقال، ویژگیهای فردی و ویژگیهای محیطی بین دو گروه افراد دارای برنامه برای بازنشستگی و بدون برنامه وجود دارد، اما در مورد تأثیر فرآیند انتقال بر نتیجۀ انتقال، فقط ویژگیهای انتقال با متغیرهای مربوط به نتیجۀ انتقال رابطۀ معنیداری دارد. نتایج بهطور کلی نشان میدهد مدل مفهومی انتقال چارنر و اسچلزبرگ (1986) تا حد زیادی برای مطالعه و برنامهریزی بازنشستگی ورزشکاران حرفهای و جلوگیری از ایجاد بحران برای آنها مناسب است.
The purpose of this study was to examine the transition experiences of high performance athletes within Charner and Scholzberg (1986) theoretical framework. 56 retired high performance athletes voluntarily, completed the Athletes Retirement Questioner. Results revealed significant deference in transition characteristics, individual characteristics and environmental characteristics between planned and unplanned retired athletes .Examination of relation between transition process and outcome of transition, revealed just transition characteristics had significant relation to outcome variables. Finally this study suggests that Charner and Scholzberg (1986) model is suitable framework for planning and studying retirement process from high performance sport.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_323_8f9acff4a59479c2282c19f5ddae7a0d.pdf
انتقال
بازنشستگی
ورزش
Sport
Transition
Retirement
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2013-09-23
5
19
81
92
324
Research Paper
راه کارهای توسعۀ منابع انسانی ورزش ژیمناستیک
Strategies in the Human Resources Development of Gymnastic Sport
یعقوب بدری آذرین
badriazarin@gmail.com
1
حسین طالبیان نیا
2
علی سلمانی
3
دانشگاه تبریز
دانشگاه امام حسین (ع)
دانشگاه تبریز
هدف از تحقیق حاضر ارائۀ راهکارهای مناسب برای توسعۀ منابع انسانی ورزش ژیمناستیک است. این تحقیق توصیفی است و اطلاعات آن با پرسشنام های جمع آوری شد که روایی آن سنجیده و پایایی آن با آلفای کرونباخ (83/0) تأیید شده بود. تعداد نمونۀ آماری در این تحقیق 76 نفر و برابر با جامعۀ آماری بود. نتایج این تحقیق نشان داد عوامل جذب، آموزش، ارتقاء و پرورش، حفظ و نگهداری نیروی انسانی در توسعۀ منابع انسانی ژیمناستیک تأثیرگذار است. همچنین در تجزیه و تحلیل به روش تحلیل عاملی مشخص شد عوامل مرتبط با حفظ و نگهداری با واریانس عامل 21/14 بیشترین تأثیر را در توسعۀ منابع انسانی ژیمناستیک دارند. با اتکاء به نتایج این تحقیق باید برنامه ریزیها بیشتر بر حفظ، نگهداری، ارتقاء و پرورش منابع انسانی ژیمناستیک تأکید داشته باشند تا موجب افزایش تعداد و ماندگاری مربیان، داوران و ورزشکاران در این ورزش شوند.
The purpose of this study is offer strategies for developing human resources in the gymnastic sport of Azerbaijan. The study is descriptive and data collected with questionnaire that the validity confirmed and reliability by Alfa Kronbakh method (%83) had been confirmed. Total sample in this study were 76 that’s were equal the statistical community. The results of the study showed that factors such as hiring, training, promotion and maintenance are effective in the human resource development of Gymnastics. The Factor analysis also showed that the maintenance factor with the variance 14.21 has the highest effect in the human resource development of Gymnastics. Relying on the results of this study should be planned in order to maintenance and promotion in the human resource of Gymnastics to enhance number and sustain coaches, referees and athletes in this sport.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_324_f7838aba8d45473a5a75f82621d9f711.pdf
منابع انسانی
توسعه
ورزش
حفظ و ارتقاء
Human Resources
Development
Sport
Maintenance and promotion
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2013-09-23
5
19
93
108
325
Research Paper
ارتباط عوامل توانمندسازی منابع انسانی و انگیزۀ انجام وظایف کاری در سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی ایران (وزارت ورزش و جوانان)
The Relationship Empowerment Factors and Motivation of Human Resources Work Tasks Islamic Republic of Iran Physical Education Organization (Ministry of Sport & Youth)
محمد صادق گوهری پور
ms.goharipour@yahoo.com
1
فرزاد غفوری
farzadghafouri@yahoo.com
2
امیر نادری
aa_nadri@yahoo.com
3
دانشگاه علامه طباطبایی
دانشگاه علامه طباطبایی
دانشگاه علامه طباطبایی
هدف از این پژوهش بررسی ارتباط عوامل توانمندسازی منابع انسانی (احساس معنیدار بودن، احساس شایستگی، احساس خودتعیینی، احساس تأثیر و احساس اعتماد) و انگیزۀ انجام وظایف کاری در سازمان تربیت بدنی (وزارت ورزش و جوانان) است. بر این اساس، جامعۀ آماری این پژوهش کلیۀ کارشناسان ستادی سازمان تربیت بدنی (وزارت ورزش و جوانان) کشور بود که با توجه به تعداد کم آنها، همه بهعنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند و در نتیجه 152 نفر در پژوهش شرکت کردند. روش تحقیق استفادهشده در این پژوهش توصیفی - پیمایشی بود و برای جمعآوری اطلاعات لازم در خصوص عوامل توانمندسازی از پرسشنامۀ سنجش توانمندسازی اسپریتزر و به منظور سنجش انگیزۀ انجام وظایف کاری آزمودنیها از پرسشنامۀ محقق ساخته استفاده شد. همچنین، به منظور بررسی ارتباط عوامل توانمندسازی و انگیزۀ انجام وظایف کاری از آزمون آماری ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج پژوهش نشان میدهد بین پنج عامل کلیدی توانمندسازی که شامل: احساس معنیدار بودن، احساس شایستگی، احساس خودتعیینی، احساس تأثیر و احساس اعتماد است و انگیزۀ انجام وظایف کاری همبستگی مثبت و معنی داری وجود دارد (بهترتیب 51/0=r، 33/0=r، 43/0=r، 52/0=r، 47/0=r) که این رابطه در سطح 01/0=α معنیدار بوده است؛ بدین معنی که هر چه کارشناسان از نظر عوامل توانمندسازی نمرات بهتری داشته باشند، انگیزۀ آنان برای انجام وظایف کاری بیشتر است. همچنین نتایج پژوهش نشان میدهد بیشترین نمرۀ کارشناسان زن و مرد مربوط به احساس شایستگی است. سایر عوامل توانمندسازی شامل احساس معنیداری، اعتماد و احساس تأثیر به ترتیب در رتبههای بعدی قرار دارد و احساس خودتعیینی با میانگین 39/12 و 97/11 بهترتیب برای کارشناسان مرد و زن در پایینترین سطح قرار دارد.
The purpose of this study empowering human resources factors (sense of being meaningful, felt competence, their feelings set, feel the impact and feeling of confidence) and motivation tasks at work is the Physical Education Organization. Based on statistical population of this study, all experts staff the country's Physical Education Organization Given their small numbers, all were selected as sample and 152 persons were examined. The research method used in this study-descriptive survey was to collect information regarding the factors of empowerment questionnaire to measure empowerment and motivation Spreitzer tasks work questionnaires of subjects were used. In order to assess the relationship between empowerment and motivation factors of job duties test and Pearson correlation were used. Results showed that five key factors that include empowering feeling to be meaningful, felt competence, their sense of determination, feeling the impact is and feel confident, motivated work tasks, respectively, r = 0/51, r = 0/33, r = 0/43, r = 0/52, r = 0/47 positive and significant correlation exists in relation to the α= 0/01 than is statistically significant. Meaning of what experts consider the factors of empowerment scores are higher, their incentive to work tasks is greater. The results also showed that the highest scoring experts feel about the suitability for male and female subjects are. Other factors included feeling significant empowerment, confidence and sense of order effects is the next rank, and determine their feelings mean 12/39 and 11/97, respectively, for male and female experts in the lowest level is.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_325_b548da1ff78032e90818276d8674d922.pdf
توانمندسازی
انگیزۀ انجام وظایف کاری
کارشناسان
سازمان تربیت بدنی (وزارت ورزش و جوانان)
Empowerment
Motivation work tasks
Experts
Physical Education Organization