per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2019-08-23
11
55
17
34
10.22089/smrj.2018.5426.2068
1514
Research Paper
شناسایی عوامل مؤثر در پولشویی در ورزش
Identifying of Influential Factors on Money Laundering in Sports
حسن دنیایی
hassandonyaee@yahoo.com
1
سید عماد حسینی
se.hosseini2007@yahoo.com
2
نصرالله محمدی
n_msport@yahoo.com
3
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد آیتالله آملی، دانشگاه آزاد اسلامی، آمل، ایران
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور ، تهران، ایران
پولشویی یکی از فعالیتهای غیرقانونی اقتصادی است که میتواند آثاری منفی بر فعالیتهای اقتصادی بهبار آورد. هدف از انجام این پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر در پولشویی در ورزش است. این پژوهش با روش آمیخته انجام شد. در بخش کیفی از روش نمونهگیری هدفمند و تکنیک نمونهگیری گلولهبرفی برای انجام مصاحبههای عمیق استفاده شد. درمجموع، 17 مصاحبه با خبرگان و متخصصان اجرا شدند و دادهها براساس رویکرد خودجوش کدگذاری شدند. در بخش کمی، براساس نتایج فاز کیفی، پرسشنامهای تدوین شد و پس از تعیین روایی و پایایی بین نمونههای پژوهش توزیع شد و ازطریق تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری، دادهها اعتبارسنجی شدند. در بخش کیفی، یافتهها نشان داد که مقولههای اصلی شامل عوامل زمینهای (مسمومیت فضای اقتصادی)، عوامل ساختاری (سلامتنداشتن ساختار اقتصادی) و عوامل رفتاری (نبود نظارت شفاف بر امور مالی) هستند. در بخش کمی، مدل نظریِ تحلیل مسیر با شاخص نیکویی برازش محاسبه شد و براساس مفروضهای تجربی- نظری بود. براساس میزان اثرگذاری عوامل مؤثر در پـولشویی که دربین آنها مسمومیت فضای اقتصادی بیشترین سهم را داشت، برای پیشگیری از پولشویی در ورزش باید نظارت شفاف امور مالی، سلامت ساختار اقتصادی و بهبود فضای اقتصادی جریانهای مالی حاکم در ورزش وجود داشته باشند.
Money laundering is one of the illegal acts that has negative effects on economy. This study aims to identify the factors which affect money laundering in Sport. The research was done using mixed methods. In the qualitative phase data was collected through in-depth interviews using snowball sampling technics. 17 experts were interviewed; then the data was coded and analyzed based on grounded theory via Emergent approach. A questionnaire was designed according to the data collected in the qualitative phase; after confirming its validity and reliability the questionnaire was given to the samples of the research. In this phase data was analyzed through SEM. The analysis of the data from the qualitative phase revealed that main categories are: Contextual factors (poisoning the economic atmosphere); Structural factors (unhealthy economic structure); Behavioral factors (unclear financial supervising). In quantitative phase, the conceptual model of path analysis was calculated using the goodness of fit index; according to this data the experimental-conceptual hypotheses were confirmed. According to the effectiveness of factors effecting the money laundering among which the economic atmosphere poisoning played the most important role, to prevent ML in Sport there must be clear supervising on financial affairs, healthy economic structure and development in economic atmosphere of financial channels.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1514_321f3e968754e2c2f2547419161afd49.pdf
ساختار اقتصادی
فساد مالی
پولشویی
ورزش
Economics structure
financial corruption
money laundering
Sport
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2019-08-23
11
55
35
58
10.22089/smrj.2018.6281.2277
1519
Research Paper
الگوی ورزش سالمندی ایران: رویکرد دادهبنیاد
The Elderly Sport Model: Grounded Theory Approach
سارا جورکش
jourkesh@yahoo.com
1
رسول نظری
nazarirasool@yahoo.com
2
محسن طاهری
mtdemne@gmail.com
3
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
استادیار آیندهپژوهی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
افزایش شمار سالمندان در ایران موجب توجه به موضوعهایی جدید دربارة آنها شده است. ازآنجاییکه ناتواناییهای دورة سالمندی با افزایش سن شایعتر میشود، در این شرایط نقش ورزش در حفظ و بهبود سلامت سالمندان و شور و نشاط اجتماعی پررنگ میگردد. پژوهش حاضر با هدف ارائة الگوی ورزش سالمندی ایران انجام شده است. این پژوهش در چهارچوب رویکرد کیفی و با بهکارگیری روش پژوهش دادهبنیاد انجام شده است. شرکتکنندگان در این پژوهش متخصصان و صاحبنظران مدیریت ورزشی، پیشکسوتان ورزشی، اعضای هیئتعلمی (گروههای علوم ورزشی، روانشناسی، جامعهشناسی، مددکاری و پرستاری) و همچنین، مسئولان ادارات درگیر در سالمندی اعم از بهداشت، بهزیستی و سازمان امور اجتماعی شهرداری اصفهان بودند که بهصورت نمونهگیری هدفمند و نظری برای مصاحبة نیمهساختاریافته انتخاب شدند. مصاحبهها تا مرحلة اشباع نظری ادامه یافتند.دادهها همزمان با جمعآوری اطلاعات با استفاده از روش استراس و کوربین تحلیل شدند. اعتبار دادهها براساس معیارهای پیشنهادیلینکولن و گوبا تأیید شد. نتایج نشان داد که 276 گزارة مفهومی اولیه با 11 مقولة اصلی و 50 مقولة فرعی درقالب ابعاد ششگانة مدل پارادایمی شامل موجبات علّی (سه مقوله)، پدیدة اصلی (یک مقوله)، راهبرد (دو مقوله)، ویژگیهای زمینهای (دو مقوله)، شرایط محیطی (دو مقوله) و پیامد (یک مقوله)، الگوی ورزش سالمندی ایران را تشکیل دادند. یکپارچهسازی مقولهها برمبنای روابط موجود بین آنها حول محور ورزش سالمندی ایران، شکلدهندة مدل پارادایمی است که الگوی مدیران درگیر در امور سالمندان را منعکس میکند.
The growing number of elderlies has resulted in new issues and considerations. Since the disabilities of the elderly period become more prevalent as the age increases, sport plays a more prominent role in this situation to keep the elderlies healthy and improve their social participation. Present study aims to introduce a model for elderly sport in Iran. This is a qualitative study conducted based on grounded theory. Participants of the study included the scholars and specialists of sport sciences, psychologists, social workers, sociologists, and nurses, the officials of the organizations for elderlies including health and welfare, social affairs of municipality in Isfahan. They were selected based on purposive sampling for semi-structured interviews. Interviews continued until theoretical saturation. Data were simultaneously collected and analyzed using Strauss & Corbin method. Data was validated based on the criteria recommended by Lincoln & Guba. The results identified 276 basic conceptual statements with 11 primary categories and 50 secondary categories in paradigm model including causal conditions (3 categories), central phenomena (7 categories), action strategy (2 categories), context (2 categories), intervening conditions (2 categories), and consequence (1 category). The integration of categories based on the interrelations between them about on the elderly sport in Iran forms the paradigmatic model, reflecting the model of involved managers in the elderly issues.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1519_bebfcb39ca4b285309f8607a1f8aab5b.pdf
ورزش
سالمندی
سلامتمحور
نشاط اجتماعی
مدل پارادیمی
Sport
Elderly
Healthy Improving
Paradigm Model
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2019-08-23
11
55
59
70
10.22089/smrj.2019.6522.2345
1523
Research Paper
سنجش تأثیرگذاری پیشرفت علم بر رشد و توسعة ورزش (مطالعة موردی: حوزة موضوعی ورزش قهرمانی المپیک)
Measuring the Impact of Scientific Advancements on Sports Development (Case Study: The Thematic Area of Sports Championship Olympics)
موسی بامیر
bamir@ut.ac.ir
1
امیرحسین ستایش
a.h.setayeesh@gmail.com
2
پژوهشگر علمسنجی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان
دانشجوی کارشناسیارشد مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان
موفقیت ورزشی کشورها در مسابقات بینالمللی متأثر از عوامل مختلفی است. شـناخت عوامل مؤثر در موفقیت ورزشی میتواند در امر تدوین برنامه های ورزشی درجهت توسعة ورزش مؤثر باشد. این پژوهش با هدف سنجش روند تأثیرگذاری بروندادهای علمی حوزة موضوعی علوم ورزش در بازة چهارساله (1996 تا 2012) بر ورزش قهرمانی (المپیک) انجام شده است. جامعة آماری این پژوهش بیست کشور اول المپیک تابستانی هر دوره بودند که داده های علمی آن کشورها نیز متناسب با بازة زمانی مرتبط استخراج شدند. داده های علمی چهار بازة زمانی از پایگاه وب آو ساینس و داده های المپیک از وب سایت بازی های المپیک استخراج شدند. برای سنجش این بررسی چهار شاخص تعداد مدارک تولیدی، تعداد مؤسسات فعال در ورزش، تعداد پژوهشگران و تعداد مدالهای کسب شده در المپیک درنظر گرفته شدند. سپس، با استفاده از نرم افزار اس.پی.اس.اس. نسخة 21، همبستگی پیرسون میان این شاخص ها محاسبه شد. یافته ها نشان داد که ضریب همبستگی میان شاخص ها، در تمامی بازه های زمانی بین 45/0 تا 75/0 قرار گرفت که نشاندهندة وجود همبستگی معنادار میان تعداد مدال های دریافتی و سه شاخص دیگر علمی بود. به طورکلی می توان نتیجه گرفت که با گذشت زمان ضریب همبستگی در تمامی متغیرها رشد یافته است؛ بدین معنی که با گذشت زمان نقش بروندادهای علمی در رشد و توسعة ورزش قهرمانی پررنگ تر شده است.
The success of the country's sport in international competitions is influenced by several factors. Recognition the factors affecting the success of sport can be effective in sport development. The purpose of this study was to measure the process of scientific outputs impact in subject area of physical education and sport sciences on sports championship in four periods of 4 years. Scientific data of four time periods have been extracted from web of science and Olympic data from Olympic games website. To evaluate this survey, four indicators were considered: number of productive degrees, number of active sport organizations, number of researchers and number of medals won in the Olympic Games. Then, correlation between these indicators was calculated, using SPSS software version 21. The results showed that correlation coefficient between indicators was from 0.45 to 0.75 in all time periods; which indicates that there is significant correlation between the number of received medals and the other three indicators. In general, it can be concluded that over time, the correlation coefficient has grown in all variables, which means that the role of scientific outputs has become more important in development of sports championship.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1523_1752bde1a3b72c551d5c099c93084bd9.pdf
تولیدات علمی
رشد و توسعه
المپیک
ورزش قهرمانی
Scientific Production
growth and development
Olympic
championship sport
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2019-08-23
11
55
71
92
10.22089/smrj.2019.6139.2235
1524
Research Paper
ساخت و اعتباریابی ابزار عوامل مؤثر در بهرهوری پژوهشی اعضای هیئتعلمی تربیتبدنی و علوم ورزشی
Construction and Validation of an Instrument to Determine Effective Factors on Research Productivity in Physical Education and Sport Sciences Faculty Members
مجید ارجی
arjimajid@gmail.com
1
پریوش نوربخش
parivashnourbakhsh@yahoo.com
2
حسین سپاسی
hosseinsepasi@yahoo.com
3
عباس خدایاری
khodayariabas@yahoo.com
4
دانشجوی دکتری، گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
استاد گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
استاد گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
دانشیار گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
پژوهشها نشان میدهند که مدلهای محدودی برای اندازهگیری بهرهوری پژوهشی مراکز آموزش عالی طراحی شدهاند؛ ولی تاکنون ابزار معتبر و پایایی برای اندازهگیری بهرهوری پژوهشی اعضای هیئتعلمی دانشگاهها ارائه نشده است. شناسایی عوامل مؤثر در بهرهوری پژوهشی در ارتقای کیفیت علمی اساتید و مؤسسة موردنظر از اهمیت خاصی برخوردار است. هدف از انجام پژوهش حاضر، ساخت و اعتباریابی ابزاری برای تعیین عوامل مؤثر در بهرهوری پژوهشی اعضای هیئتعلمی تربیتبدنی و علوم ورزشی بود. 831 نفر از اعضای هیئتعلمی تربیتبدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی، جامعة آماری پژوهش را تشکیل دادند. نمونة آماری برای بررسی شاخصهای روانسنجی به تعداد 150 نفر و 300 نفر نیز برای نمونة اصلی پژوهش به روش خوشهای مرحلهای انتخاب شدند. پرسشنامة پژوهش با 29 سؤال براساس مبانی نظری، پیشینة پژوهش و دریافت نظرهای خبرگان درطی یک مطالعة ترکیبی (کیفی و کمی) و براساس مدل معادلة ساختاری ساخته شد که دارای سه عامل اصلی (دانشپژوهی، پژوهش، مؤسسهای) و نُه زیرعامل است. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی با استفاده از نرمافزار آموس نسخة 23 نشان داد که ابزار از اعتبار لازم برخوردار بود؛ بنابراین، براساس یافتههای پژوهش میتوان پیشنهاد کرد که مدیران دانشگاهها میتوانند در برنامهریزیها برای اندازهگیری و بهبود بهرهوری پژوهشی اعضای هیئتعلمی خود از پرسشنامة طراحیشده در این پژوهش استفاده کنند.
Researches show that limited models have been designed to measure the research productivity of higher educationcenters, but so far, no reliable and valid instrument have been provided to measure the research productivity of university faculty members. Identifying effective factors on research productivity is very significant to improve the scientific quality of the faculty and the institution of the interest. The purpose of this study was to construction and validation of an instrument to determine effective factors on research productivity in physical education faculty members. The statistical population of the study consisted of 831 faculty members of physical education and sport sciences of Islamic Azad University. The statistical sample for determining the psychometric indices was 150 people and 300 people were selected by cluster sampling method. Research questionnaire with 29 questions was made based on theoretical bases and gaining expert opinions through a mixed study (qualitative and quantitative)according to structural equation modeling which has consisted of three main factors and nine sub-factors. The results of exploratory and confirmatory factors analysis using Amos software version 23 showed that the instrument are reliable. Therefore, based on the findings of the research, it can be suggested that university administrators can use the questionnaire designed in this research to measure and improving research productivity of their faculty members.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1524_ac508d5c08ba90d0983807096a6d4373.pdf
اعتباریابی ابزار
بهرهوری پژوهشی
تحلیل عاملی
Factor Analysis
Instrument Validation
Research Productivity
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2019-08-23
11
55
93
116
10.22089/smrj.2018.5748.2153
1516
Research Paper
بررسی وضعیت توسعهیافتگی بدمینتون در ایران
The Investigation of Badminton Development Situation in Iran
محمد صادق وقار
sadegh.vaghar@yahoo.com
1
رحیم رمضانی نژاد
rramzani@guilan.ac.ir
2
مینا ملائی
m8mallaei@yahoo.com
3
سید بهادر زکی زاده
bahador.zakizadeh@gmail.com
4
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه گیلان
استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه گیلان
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه گیلان
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج
ازآنجاییکه برنامهریزی برای توسعۀ رشتههای ورزشی نیازمند آگاهی و تحلیل درست از وضعیت موجود آنها است، این پژوهش به بررسی وضعیت توسعۀ بدمینتون در استانهای کشور پرداخته است. این پژوهش ازنوع توصیفی-تحلیلی، ازلحاظ هدف، کاربردی و ازنظر روش جمعآوری دادهها، میدانی بود. جامعۀ آماری هیئتهای بدمینتون استانهای کشور بودند. نمونة آماری بهصورت نمونه گیری تمامشمار انتخاب شد. ابزار پژوهش پرسشنامهای پژوهشگرساخته شامل چهار منظر منابع انسانی، ساختار و تشکیلات، رویداد و باشگاهداری و زیرساخت و امکانات بود. روایی محتوایی پرسشنامه به تأیید 13 متخصصرسید. برای تحلیل دادهها از روشهای توصیفی، رتبهبندی و سطحبندی در محیط نرمافزارهای اکسل، اس.پی.اس.اس و جی.آی.اس استفاده شد. یافتهها نشان داد که عوامل زیرساخت و امکانات، رویداد و باشگاهداری، منابع انسانی، ساختار و تشکیلات، بهترتیب بیشترین تأثیر را بر توسعۀ بدمینتون استانها داشتند. ازلحاظ توسعهیافتگی، کمتر از هفت درصد از استانها در سطح یک یا توسعهیافته، حدود 15 درصد در سطح دو یا کمتر توسعهیافته و حدود 78 درصد در سطح سه یا توسعهنیافته ارزیابی شدند. براساس یافتهها ضرورت دارد که راهبردهای آیندة فدراسیون مبتنیبر توسعة متوازن و کاهش نابرابری باشند. برای دستیابی به توازن توصیه میشود که ابعاد توسعة این رشته با توجه به اهمیتشان، برای برنامهریزی منطقهای بهترتیب موردتوجه قرار گیرند.
Since the planning of the sport field development needs the Knowledge of the current situation, this thesis examines the development situation of badminton in the provinces of Iran.The research method is descriptive – survey and its goal are practical; the data collection type is by field study.The Statistical Society includes badminton associations in the provinces of the country. The statistical sample was chosen as a sampling of the total number of items.The research tools were a researcher questionnaire consisting of four general viewpoints of “human resources”, “structure and organization”, “events and gym management” and “infrastructure and facilities”. Content validity of the questionnaire was confirmed by the viewpoint of 13 experts. For analyzing data, descriptive, ranking and leveling methods were used in “EXCEL” and “SPSS” and “GIS” software. The findings showed that the factors of infrastructure and facilities, events and gym management, human resources and structure and organization respectively had the most impact on the development of the Badminton in the provincial level. According to findings: lower than 7% of provinces in the country being in level 1 or developed, about 15% being in level 2 or less developed, and about78% of provinces being in level 3 or undeveloped. It is necessary that the future strategies of the badminton federation be based on the balanced development and reduction of inequality.In order to achieve the balance, it is recommended that the dimensions of the development of this field, given their importance, be considered for regional planning accordingly.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1516_a37a7e2f59b1b63af483d0b589120d1b.pdf
توسعۀ ورزش
شاخصهای توسعه
وضع موجود
رشتۀ بدمینتون
هیئتهای استانی
Sport Development
Development Indicators
Current Situation
Field of Badminton
Provincial Associations
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2019-08-23
11
55
117
142
10.22089/smrj.2018.6015.2206
1517
Research Paper
تحلیل عوامل مؤثر در توسعة استعدادهای موفق لیگ دستة اول و دستة دوم فوتسال زنان ایران
Analysis of Affecting Factors on the Development of Successful Talent in the First and Second Divisions of Iranian Women's Futsal League
عذرا افتخاری
ozra.eftekhari@gmail.com
1
حمیدرضا گوهررستمی
goharrostami@gmail.com
2
ابوالفضل درویشی
abolfazl446@yahoo.com
3
کارشناسیارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه شمال آمل
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه گیلان
دکترای مدیریت ورزشی، دانشگاه مازندران
استعدادها نقشی اساسی در پیشرفت ورزش یک کشور ایفا میکنند و توجه به آنها و کشف و توسعة این استعدادها یکی از عوامل اساسی موفقیت در ورزش است. هدف از انجام این پژوهش،تحلیل وضعیت عوامل مؤثر در توسعة استعدادهای موفق در لیگ دستة اول و دستة دوم فوتسال زنان ایران بود. روش پژوهش ازنوع توصیفی- پیمایشی بود. جامعة آماری پژوهش همة بازیکنان لیگ دستة یک و دستة دوی فوتسال زنان ایران (202 نفر) در فصل 97-1396 بودند که بهصورت کلشمار انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامة توسعة استعداد موفق مودج (2011) بود که هفت بعد و 51 سؤال داشت. روایی این پرسشنامه به تأیید اساتید متخصص تربیتبدنی رسید و پایایی آن ازطریق آلفای کرونباخ بهدست آمد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی (فریدمن) درقالب نرمافزارهای آموس نسخه 24 و اس.پی.اس.اس. 22 استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که دربین مؤلفههای پژوهش، بعد فرهنگی با بارعاملی 71/0، بیشترین و حمایت مالی با بار عاملی 28/0، کمترین تأثیر را بر توسعة استعدادهای موفق داشتند. بهطورکلی، براساس نتایج، بازیکنان بااستعداد برای فرایند موفقیت خود در رشتة ورزشی بیشتر از همه نیازمند تأثیر و توسعة عوامل فرهنگی هستند و شاید این مسئله بهعنوان یکی از چالشهای ورزش زنان درحالحاضر باشد که مدیران ورزش در بخش زنان باید به این نتایج توجه کنند.
Talents play an essential role in the development of a country's sport and paying attention to them and discovering and developing these individuals is one of the key factors in sport success. The purpose of this study was to analyze the factors, which affect the development of successful talent in the first and second division women's futsal league in Iran. The research method was descriptive-survey. The statistical population of this study was included all the players in the women first and second futsal league (202 people) in season 2017-2018. The data collection tool was a questionnaire of successful talent development factors derived from the dissertation of Mudege (2011), which has 7 dimensions and 51 questions. Its validity confirmed by physical education professors and its reliability was obtained through Cronbach's alpha coefficient of 0.86. Data analysis were done using descriptive and inferential (Friedman) statistics by AMOS24 and SPSS22 software. The findings showed that cultural factors with the load of (0.71) and financial support by the load of (0.28), had respectively the most and the least impacts on the development of successful talent. In sum, on the base of the results the talented players for a successful sport often need the influence and development of cultural factors and possibly this is one of the challenges of women sport, which sport managers in the women's sector must pay attention to it
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1517_bb099235d1f85f9f45c9a2ace3f7179b.pdf
استعدادیابی
فوتسال
توسعة استعداد
زنان
Talent Identification
futsal
talent development
Women
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2019-08-23
11
55
143
162
10.22089/smrj.2018.6146.2239
1518
Research Paper
بررسی میزان بهرهوری بعد حرفهای فدراسیونهای ورزشی
A Survey on the Productivity of Sports Federations in Professional Dimension
ادگار شمعونیان
edgar_shamounian@yahoo.com
1
فریبا محمدیان
faribamohamadian47@gmail.com
2
زهرا نوبخت رمضانی
nobakht11@yahoo.com
3
دکتری مدیریت ورزشی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
استادیار مدیریت ورزشی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
استادیار مدیریت ورزشی ، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین میزان بهرهوری فدراسیونهای المپیکی ایران در بعد حرفهای بود که ازطریق طرح پژوهشی زمینهیابی تحتتأثیر دامنة زمانی محدود، بهعنوان طرح زمینهیابی روندپژوهی معرفی شده است. این پژوهش با بهرهگیری از پرسشنامة پژوهشگرساخته انجام شد. رواییهای محتوایی، صوری، ظاهری و ملاکی پرسشنامه بررسی و تأیید شدند. همچنین، پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ آزمون شد و با ضریب 96/0 ضریب اعتبار مطلوبی بهدست آمد. جامعة آماری پژوهش، مدیران ارشد فدراسیونهای المپیکی ایران بودند که با توجه به تعداد محدود، مدیران تمام فدراسیونها (تعداد = 26) بهصورت کلشمار بهعنوان نمونة آماری درنظر گرفته شدند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمونتیدو گروه همبسته (برای مقایسة شاخصهای بهرهوری در مؤلفههای مالی، مادی و انسانی با تأکید بر بعد حرفهای در وضعیت موجود و مطلوب و شناسایی شکاف موجود) و شدت اثر (برای بررسی میزان بهرهوری) استفاده شد. با نگاهی به نتایج در مؤلفه مالی، با رجوع به میانگینها مشخص شد که در شاخصهای تجلیل از قهرمانان و پیشکسوتان، برگزاری اردوهای داخلی، توسعة زیرساختها و ارتقای سطح مسابقات داخلی، میانگین وضعیت مطلوب بالاتر از میانگین وضعیت موجود بود؛ ولی باوجود معناداربودنتیو شدت اثر بالا، شاخصهای بودجة اعزامها و بودجه برای استفاده از دانش، شدت اثر کمتر از 50/0 داشتند و فاصلة میانگین موجود و مطلوب به نسبت شاخصهای دیگر مؤلفة مالی در بُعد حرفهای کمتر بود. درنهایت، مشخص شد که بهرهوری فدراسیونهای المپیکی ایران در بعد حرفهای پایینتر از سطح استاندارد است.
The present study aimed to determine the productivity of Iranian Olympic federations in the professional dimension and it was a process research conducted as a survey under the influence of limited time domain. The research was conducted using a researcher-made questionnaire. The content, face, and criterion validity of questionnaire was examined and confirmed; and the tool reliability was tested using the Cronbach's alpha leading to the desirable coefficient of 0.96. The statistical population consisted of senior managers of Iranian Olympic federations; and managers of all federations (26) were considered as statistical samples by the full enumeration due to the limited number of managers. Data was analyzed using the Paired-Samples T-Test (to compare the productivity indicators in financial, material and human components with an emphasis on the professional dimension in desired status, and identify gaps) and the effect severity (to evaluate the productivity). According to results of financial component and mean values, the mean desired status was higher than the current status in indexes namely the commemoration of heroes and pioneers; setting up local camps; development of infrastructures; and promoting local championship levels, but due to the significant t and high effect severity, the indices namely budgets for dispatch the knowledge application had the effect severity of less than 0.05; and the mean difference of desired and current status was lower than other indices of financial components in the professional dimension. Finally, it was found that the productivity of Iranian Olympic federations was lower than the standard level in this dimension.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1518_2ce454de7dc9e1a8a611bc986c08b7b6.pdf
اثربخشی
بعد حرفهای
بهرهوری
بهرهوری فدراسیونها
فدراسیونهای المپیکی
سازمانهای ورزشی
Effectiveness
Productivity
Olympic Federations
Professional dimension
Sports Organizations
Productivity of Federations
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2019-08-23
11
55
163
188
10.22089/smrj.2019.5718.2146
1520
Research Paper
بهینهسازی فرایند آزمون عملی تربیتبدنی با استفاده از شبیهسازی و روشهای تصمیمگیری چندمعیاره (مطالعة موردی: دانشگاه اصفهان)
The Optimizing the Practical Physical Education Test Process Using Simulation and Multi-Criteria Decision-Making Methods (Case Study: University of Isfahan)
احمدعلی آصفی
aa.asefi@spr.ui.ac.ir
1
مجید اسماعیلیان
m.esmaelian@gmail.com
2
اعظم سادات خلیلی
akhalili90@gmail.com
3
سید صادق علامه
s.sadeghallameh@gmail.com
4
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
دانشیار مدیریت صنعتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
دانشجوی کارشناسیارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
ازجمله رویدادهایی که در رشتۀ علوم ورزشی اهمیت فراوانی دارد، آزمون عملی تربیتبدنی است. اهمیت این آزمون بهعلت حساسیت در انتخاب افراد شایسته برای ورود به این رشته و درنهایت، خروج افرادی متخصص و شایسته است؛ بنابراین، اجرای آزمونی بهینه که حداکثر کارایی و اثربخشی دراینراستا را داشته باشد، بسیار مهم و ضروری است؛ برایناساس، هدف از انجام این پژوهش، بهینهسازی فرایند آزمون عملی تربیتبدنی با استفاده از شبیهسازی و روشهای تصمیمگیری چندمعیاره بود. آزمون با استفاده از مدل شبیهسازی اَرنا طراحی شد تا علاوهبر انتخاب روش مناسب برگزاری آزمون، تعداد بهینۀ منابع لازم نیز تعیین شود. بدینمنظور، ابتدا هشت سناریوی مختلف طراحی شدند و در نرمافزار اَرنا مدلسازی شدند. در طراحی سناریوها، نحوۀ ورود داوطلبان، نحوۀ چیدمان ایستگاه بررسی وضعیت بدنی و پزشکی و تعداد ایستگاهها در بخش آمادگی جسمانی درنظر گرفته شدند. برای انتخاب سناریوی برتر، با درنظرگرفتن معیارهای مناسب (زمان انتظار داوطلب، زمان اجرای فرایند، میانگین بهرهبرداری از منابع و هزینۀ کل منابع)، از روشهای تصمیمگیری چندمعیاره استفاده شد. در این روش، ابتدا وزن معیارها با روش کراتییس تعیین شد و سپس، با استفاده از روش پرامیتی دو، بهترین سناریو انتخاب شد. نتایج پژوهش نشان داد که سناریوی شش بهترین سناریو و سناریوی سه بدترین سناریو بودند. بهینهسازی فرایند آزمون تربیتبدنی به برگزارکنندگان کمک میکند تا بخشی از مشکلات اجرایی دراینزمینه را برطرف کنند و درنتیجه، نتایج حاصل از آزمون بهخصوص در بخش اجرایی بهتر شود.
One of the most important events in the field of sport sciences is the practical physical education test. The significance of this test is due to the sensitivity of choosing the right people to enter this field and leaving expert and competent people in the end. Therefore, in this regard implementing an optimized test that has the maximum efficiency and effectiveness is very important and necessary. In this regard, the purpose of this research was to optimize the practical physical education test process using simulation and multi-criteria decision-making methods. The test was designed using the ARENA simulation model in order to select the appropriate method of test implementation, in addition, to determine the optimal number of necessary resources. For this purpose, eight different scenarios were first designed and then modeling in the ARENA software. In the design of scenarios, the process of entering volunteers, the process of setup the physical and medical status assessment station and the number of stations in the section of physical fitness was considered. Multi-criteria decision-making methods were used to select the best scenario, taking into account the appropriate criteria (volunteer waiting time, execution time process, average utilization of resources, and total cost of resources). In this method, first, determine the weight of the criteria with the CRITIC method and then the best scenario was selected using the PROMETHEE method. The results showed that scenario 6 is the best scenario and scenario 3 is the worst scenario. The optimization of the physical education test process will help the organizers to resolve some of the problems in this field and thus improve the results of the test, especially in the implementation section.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1520_35b5b6641582304f77691023bb906d9a.pdf
آزمون عملی تربیتبدنی
طراحی سناریو
شبیهسازی
روشهای تصمیمگیری چندمعیاره
Practical physical education test
Scenario design
Simulation
Multi-criteria decision-making methods
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2019-08-23
11
55
189
208
10.22089/smrj.2019.6089.2223
1521
Research Paper
ارائة مدل رفتار تعاملی اعضای جوامع برند مبتنیبر رسانههای اجتماعی (مطالعة موردی: هواداران باشگاههای حرفهای فوتبال)
Developing an Interactive Behavior model for Social Media-Based Brand Community Members (A Case Study of Fans of Professional Football Clubs)
طاهره سیفی سلمی
t.seifi1989@yahoo.com
1
نوشین بنار
noshin.benar@yahoo.com
2
حبیب هنری
honari_h@yahoo.com
3
دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه گیلان
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه گیلان
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه علامه طباطبایی
اهمیت هواداران در توسعة ورزش حرفهای جایگاه ویژهای دارد. این درحالی است که جوامع برند و ویژگیهای منحصربهفرد رسانههای اجتماعی، بهخوبی دراختیار هواداران برند قرار گرفتهاند. پژوهش حاضر با هدف ارائة یک مدل جامع از رفتار تعاملی هواداران باشگاههای فوتبال بهعنوان اعضای جوامع برند مبتنیبر رسانههای اجتماعی انجام شده است. این پژوهش به روش همبستگی- پیمایشی انجام شد. نمونهها از هواداران باشگاههای فوتبال حرفهای فعال در رسانههای اجتماعی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای موردنیاز از پرسشنامة پژوهشگرساختهای مشتملبر 45 گویه استفاده شد. برای بهدستآوردن روایی پرسشنامه، از روایی محتوایی و روایی سازه و برای بررسی پایایی آن، از آلفای کرونباخ استفاده شد. همچنین، برای تجزیه وتحلیل دادهها از نرمافزار معادلات ساختاری استفاده شد. یافتههای این پژوهش نشان داد که جامعة برندبهعنوان متغیر مستقل، بر متغیرهای تعاملات میان اعضای جامعه، بلوغ ارتباط و راهبرد خلق ارزش، اثر مثبت و معناداری داشت و عامل راهبردهای خلق ارزش بر وفاداری و بلوغ ارتباط، اثر مثبت و معناداری داشت. بلوغ ارتباط نیز بر وفاداری اثر مثبت و معناداری داشت. نتایج پژوهش، مدل رفتار هواداران مبتنیبر رسانههای اجتماعی را با استفاده از مدل معادلات ساختاری تأیید کرد.
The significance of fans in the development of professional sports has a special status. This is while brand communities and unique social media features are well placed for brand fans. The present study aimed to develop a comprehensive model of interactive behavior of fans of football clubs, as members of social media-based brand communities. The research was conducted using a correlational-survey method. The samples were selected from fans of professional football clubs active in the social media. To collect the required data, a researcher-made questionnaire containing 45 items was employed. In order to obtain of the questionnaire validity, content and construct validity indicators were used, and to evaluate its reliability, Cronbach's alpha was used. For data analysis, SEM software was put into service. The research findings indicated that a brand community, as an independent variable, has a positive and significant effect on the variables of interactions among the members, communication maturity and value creation strategies. In addition, the factor of value creation strategies has positive and significant effects on loyalty and communication maturity. The results confirmed the social media-based fan behavior model using SEM.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1521_91bc5c36fbd354331198d515fd57c6fe.pdf
رفتار تعاملی
هوادار
جامعة برند
رسانههای اجتماعی
فوتبال
Interactive Behavior
Proponent
Brand Community
social media
Football
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2019-08-23
11
55
209
230
10.22089/smrj.2019.6152.2240
1525
Research Paper
ارائة مدل کیفیت وبسایتهای ورزشی با وفاداری الکترونیک در دانشجویان تربیتبدنی: نقش میانجی رضایت الکترونیک و تجربة خوشایند
Providing Sport Website Quality Modeling with E-Loyalty in Physical Education Students: Mediating Role of E-Satisfaction and Flow Experience
سردار محمدی
sardarmohammadii@gmail.com
1
علی آبیار
aliabiar@yahoo.com
2
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه کردستان
دانشجوی کارشناسیارشد بازاریابی ورزشی، دانشگاه کردستان
در تجارت الکترونیک، کیفیت ارائة خدمات الکترونیک برای جلب رضایت کاربران اهمیت بسیاری دارد؛ زیرا، میتواند باعث وفاداری کاربران شود. هدف از انجام این پژوهش، شناسایی عوامل اثرگذار بر وفاداری الکترونیک کاربران بود. پژوهش حاضر، توصیفی و ازنوع همبستگی و روش اجرا بهصورت میدانی بود. جامعة آماری پژوهش همة دانشجویان تربیتبدنی مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی بودند. برای اندازهگیری متغیرهای پژوهش از پرسشنامههای استاندارد کیفیت وبسایتهای ورزشی، رضایت الکترونیک، وفاداری الکترونیک و تجربة خوشایند استفاده شد. برای بررسی روایی صوری از نظرهای متخصصان و برای بررسی روایی محتوایی از مدل لاشه و پایایی آلفاکرونباخ استفاده شد. برای تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی مناسب (مدل معادلات ساختاری) استفاده شد. یافتهها نشان داد که کیفیت خدمات بر وفاداری الکترونیکاثر داشت و کیفیت خدمات ازطریق میانجیهای رضایت و تجربة خوشایند بر وفاداری الکترونیک اثر داشت. بهطورکلی، یافتهها نشان میدهد که هراندازه کیفیت وبسایتهای ورزشی بالاتر باشد، میزان وفاداری الکترونیک نیز بیشتر خواهد شد. نقش تجربة خوشایند و رضایتمندی الکترونیک نیز بهعنوان میانجی دربین آنها همین وضعیت را دارد و اثری مثبت دراینخصوص ایفا میکند.
In e-commerce, the quality of providing e-services is important for satisfaction of users, because it can lead to user’s loyalty. The purpose of this study was to identify the affective factors on the user's e-loyalty. The statistical population of the study included all undergraduate and graduate students of physical education (N = 260). To measure the variables of the research, standard questionnaires of quality of sports websites, e-satisfaction, e-loyalty and flow experience were used. To formal validity survey, experts opinion and to content validity, carcass model (CVR=0/78) and Cronbach's Alpha reliability were used. In order to analyze the data, suitable descriptive and inferential statistic methods (structural equation model) were used. The findings showed that the service quality effects on e-loyalty through e-satisfaction mediators and a flow experience (32%). Generally, the findings showed that the higher quality of sports websites, the greater level of e-loyalty. The role of the flow experience and e-satisfaction as a mediator between them are the same and have a positive effect on this.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1525_a29213fb63d20e3cbd9be15fb0881c65.pdf
کیفیت وبسایتهای ورزشی
رضایت الکترونیک
وفاداری الکترونیک
تجربة خوشایند
sports websites quality
e-satisfaction
e-loyalty
flow experience
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2019-08-23
11
55
231
250
10.22089/smrj.2018.5789.2159
1515
Research Paper
توسعه و اعتباریابی مقیاس تعیین سبک خرید محصولات ورزشی در ایران
Development and Validation of the Scale of the Purchase Style of Sport Products in Iran
محمد حسن صلح جو
solhjoo_695@yahoo.com
1
فرشاد تجاری
farshad.tojari@gmail.com
2
علی زارعی
dr_alizarei@yahoo.com
3
دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی
استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی
یک بازاریاب برای موفقیت در حوزة بازاریابی، نیازمند آگاهی از عوامل مؤثر در تصمیمهای خرید مصرفکنندگان است تا راهبردهای بخش بازار را بهطور مؤثر اجرا کند. امروزه، مصرفکنندگان جوان در ردة سنی دانشجویی بخش عمدة تـقسیمهای بازار را تشکیل میدهند؛ بنابراین، هدف از انجام پژوهش حاضر، توسعه و اعتباریابی مقیاس ارزیابی سبک خرید براساس مدل اسپرولز و کندال (1986) بود. تعداد 377 نفر دانشجوی رشتة تربیتبدنی و علوم ورزشی بهطورتصادفی، مقیاس ارزیابی سبک خرید توسعهیافتهشامل زیرمقیاسهای جدید مذهب و سیاست برای محصولات ورزشی را بهصورت داوطلبانه تکمیل کردند. یافتههای آزمون تحلیل عاملی اکتشافی با توجه به نسبت شاخص خیدو به درجة آزادی و سایر شاخصها، اعتبار سازة مقیاس را نشان داد. بهطورکلی، یافتهها نشان داد که برخی از خریداران بهدلیلحسعلاقه و وفاداریبهمیهنخودوبهدلیلکیفیت ادراکشدةمحصولات داخلی، ترجیحمیدهند محصولات ساختکشورخودراخریداریکنند. همچنین، ارزشهای مذهبی با تأثیر بر ساختار شخصیت مصرفکننده، اعتقادها، ارزشها و گرایشهای رفتاری خود، بر رفتار و انتخاب مصرفکنندگان تأثیر میگذارند؛ بنابراین، میتوان از این مقیاس با توجه به اهمیت زیرمقیاسهای اضافهشدة مذهب و سیاست،در سنجش سبک خرید مصرفکنندگان محصولات ورزشیاستفاده کرد.
In order to effectively carry out market-side strategies and succeed in marketing, a marketer must be aware of the factors affecting consumer purchase decision-making. Young consumers in the student age group form a major part of the market. The present paper aims at the development and validation of a purchasing style evaluation scale based on the Sporles and Kendal model (1986). To this aim, 377 physical education and sports science students randomly completed the purchasing style evaluation scale developed for sports products, which included new sub-scales for religion and politics. The validity of the scale structure was confirmed by the findings of exploratory factor analysis with respect to the ratio of the chi-square index to the degree of freedom and other indicators. Generally, the findings showed that some buyers prefer to buy products from their own country because of their sense of interest and loyalty to their homeland or because of the perceived quality of domestic products. Also, religious values affect the personality of the consumer and, therefore, their beliefs, values and attitudes tend to affect the behaviors and choices of consumers. We can use this scale in light of the importance of the sub-scales of religion and politics when assessing the purchasing style of sports products consumers.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1515_607aba92b0d14bd3261207ca66772fdc.pdf
سبک خرید
محصولات ورزشی
مصرفکننده
Purchaseing style
Sports Products
consumer
Sporles and Kendall
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2019-08-23
11
55
251
270
10.22089/smrj.2019.6814.2414
1664
Research Paper
اثر شخصیسازی خدمات و قدردانی مشتری بر وفاداری مشتریان باشگاههای ورزشی اراک با درنظرگرفتن نقش میانجی ابعاد کیفیت رابطه
The Impact of Service Personalization and Customer Gratitude on Customer Loyalty in Arak's Sport Clubs Given the Mediating Role of Relationship Quality Dimensions
کریم زهره وندیان
k-zohrevandian@araku.ac.ir
1
زینب مندعلیزاده
2
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه اراک، اراک، ایران
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه اراک، اراک، ایران
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی اثر شخصیسازی خدمات و قدردانی مشتری بر وفاداری مشتریان باشگاههای ورزشی اراک، با درنظرگرفتن نقش میانجی کیفیت رابطه بود. نمونة پژوهش ازبین همة مشتریان باشگاههای ورزشی تندرستی و مراکز آمادگی جسمانی شهر اراک به روش طبقهای (شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز شهر) انتخاب شد (تعداد = 280). اطلاعات با استفاده از پرسشنامة 27 سؤالی جمعآوری شد و روایی و پایایی پرسشنامه نیز بررسی شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار اس.پی.اس.اس. و لیزرل انجام شد. نتایج نشان داد که شخصیسازی خدمات و قدردانی مشتری بر وفاداری مشتری اثری مستقیم و معنادار داشتند. همچنین، ابعاد کیفیت رابطه نقشی میانجی در رابطة بین شخصیسازی خدمات و قدردانی مشتری در باشگاههای ورزشی شهر اراک داشتند؛ بنابراین، باشگاهها با ارائة خدمات متناسب با نیازها و خواستههای مشتریان میتوانند حس قدردانی و نیز رضایتمندی و وفاداری آنها را توسعه دهند و با ایجاد رابطهای با کیفیت بالا این اثربخشی را افزایش دهند.
The aim of this study was to investigate the impact of services personalization and customer gratitude on customer Loyalty in Arak's Sport Clubs considering given the mediating role of Relationship Quality Dimensions. The sample for this study was selected among all consumers in health clubs and fitness centers in Arak by stratified sampling (north, south, east, west and center of city). Data were gathered by questionnaire (27 items); Validity and reliability of the questionnaire were tested. Data analyses were done using Structural equation modeling in SPSS15 and LISREL8.8 Software. Findings reveal that services personalization and customer gratitude have a direct and significant impact on customer Loyalty. Also, the results showed that relationship quality dimensions have a mediating role in the relationship between services personalization and customer gratitude and customer Loyalty in Arak's sport clubs. Therefore, by providing services tailored to the needs and demands of customers, clubs can develop their sense of appreciation as well as their satisfaction and loyalty, and by creating a high-quality relationship increase this effectiveness.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1664_0bde58e428bd30924a8883e347b761ed.pdf
شخصیسازی خدمات
قدردانی مشتری
تعهد رابطه
اعتماد به رابطه
باشگاه ورزشی
Service Personalization
Customer Gratitude
Commitment
Trust
Sport Club