per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2018-05-22
10
48
17
36
10.22089/smrj.2017.4151.1799
1125
Research Paper
اثر رژیمهای ارزی بر جریان تجارت گروه کالاهای ورزشی در کشورهای خاورمیانه: رهیافت اقتصادسنجی فضایی
The Effect of Exchange Rate Regimes on the Flow of Commerce Sport Groups in the Middle East: Spatial Econometric Approach
محمدرسول خدادادی
m.khodadadi@tabrizu.ac.ir
1
محمد سرلاب
msarlab@yahoo.com
2
سارا معصوم زاده
sarahmasoomzadeh@yahoo.com
3
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه تبریز
کارشناسیارشد علوم اقتصادی، دانشگاه شهید بهشتی
کارشناسیارشد علوم اقتصادی، دانشگاه تبریز
انتخاب رژیمهای ارزی از مهمترین و تأثیرگذارترین مباحث در حوزة اقتصاد کلان و اقتصاد بینالملل است. نوع رژیم ارزی حوزة وسیعی از متغیرهای اقتصادی را در هر کشور تحتتأثیر قرار میدهد. درآمدهای ارزی وابسته به صادرات نفت، اهمیت رژیم ارزی و سیاستهای ارزی را افزایش میدهد. همچنین، نرخارزیکیاز عوامل مهم در افزایش و کاهش تجارت کشورها است. این پژوهش با هدف بررسی اثر رژیمهای ارزی بر جریان تجارت گروه کالاهای ورزشی در کشورهای خاورمیانه طی بازة زمانی 2013-1993 و با استفاده از روش اقتصادسنجی فضایی انجام شده است. منابع دادهها بانک جهانی، سازمان تجارت جهانی، صندوق بینالمللی پول و مرکز مطالعات اطلاعات بینالمللی است. برای تحلیل دادهها از نرمافزار استاتا نسخه 12 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که تجارت، تولید ناخالص داخلی، جمعیت، مستعمرهبودن و داشتن مرز مشترک بین کشورها، اثر مثبتی بر جریان تجارت گروه کالاهای ورزشی دارد و همچنین، مسافت، نرخ ارز اسمی، نرخ ارز مؤثر حقیقی، داشتن زبان مشترک و داشتن تفاهمنامة تجاری مشترک، اثری منفی بر جریان تجارت گروه کالاهای ورزشی دارد. متغیر اصلی موردبررسی در مطالعة حاضر؛ یعنی رژیم ارزی نیز اثر مثبتی بر روند تجارت کشورهای خاورمیانه دارد. بهعبارت دیگر، رژیم ارزی ثابت منجر به افزایش جریان تجارت کالاهای ورزشی میشود. تمام متغیرهای مورد بررسی بهجز تجارت و داشتن زبان مشترک بهلحاظ آماری معنادار هستند.
One of the most important and most influential topics in macroeconomics and international economics is the choice of exchange rate regime. The type of exchange rate regime affects a wide range of economic variables in each country. Currency revenues on oil exports increase the importance of exchange rate regime and foreign exchange policies. As well as the exchange rate is an important factor in the rise and fall of nation’s commerce. This study aimed to investigate the exchange rate regimes on flow of sporting goods commerce group during the period 2013-1993 in the Middle East whit using panel data. Data sources were World Bank, the WTO, and the IMF and international information center. Stata 12software was used for data analysis. The results showed that commerce, GDP, distance, population and having a joint business agreement has a positive effect and having a common language, colonial and consolidated variable consumer price index and effective exchange rate has a negative effect on the flow of sporting goods group commerce. The GDP, a joint business agreement, a common language and colonial were statistically significant but other variables were not significant.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1125_90e3775b38ff7cbc470923636854485c.pdf
تجارت کالاهای ورزشی
رژیمهای ارزی
اقتصاد سنجی فضایی
کشورهای خاورمیانه
Sporting Goods Commerce
Exchange Rate Regimes
Spatial Econometric Approach
Middle East Countries
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2018-05-22
10
48
37
66
10.22089/smrj.2017.2348.1480
1128
Research Paper
تحلیل منظرهای توسعة مشارکت ورزشی در استان گیلان: خدمات، اقشار، عوامل، متولیان، نیازها، چالشها و راهکارها
Analyzing the Developmental Aspects of Sports Participation in Gilan Province: Services, Strata, Factors, Custodians, Needs, Challenges and Solutions
نوشین بنار
noshin.benar@yahoo.com
1
صلاح دستوم
salahdastoom@yahoo.com
2
محمد علی خان محمدی
r1342kh@gmail.com
3
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه گیلان
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه گیلان
کارشناسیارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه گیلان
هدف این پژوهش بازنگری جامع در رویههای توسعة مشارکت ورزشی در استان گیلان و ارائة چهارچوبهای نظاممند و تحلیلی مناسب بود. این پژوهش گزارشی از چند اثر پژوهشی در سال 95-1394 بود. روش پژوهش تحلیلی-پیمایشی بود. به نمونة آماری مشخصی از کارشناسان (156 نفر)، شهروندان (354 نفر) و مستندات علمی و اجرایی (75 مورد) در حوزة ورزش در استان گیلان مراجعه شد. ابزار پژوهش روش کتابخانهای، مصاحبه و پرسشنامة متناسب با چهارچوب تحلیل مفهومی پژوهش بود. روشهای تحلیلی استفادهشده چهارچوببندی سیستمی همراه با ارزیابی توصیفی کمی بود. یافتهها نشان داد که براساس مدل، بهترتیب اهمیت، عوامل مدیریت مشارکت، خدمات مشارکت، منابع توسعه، زمینة محیطی، قابلیتهای ورزش و زمینة فردی، بر سطح مشارکت ورزشی (متغیر وابسته) اثر تعیینکننده دارند. همچنین، در سه بخش فردی، محیطی و منابع،مهمترین چالشها و نیازها حیطة مشترکی (رفتاری، محیط اقتصادی و منابع مالی) دارند. علاوهبراین، شهرداریها و ادارههای ورزش و جوانان بیشترین نقش را ادر تقسیم کار بینسازمانی (برنامهریزی، پشتیانی، اجرا و نظارت) دارند. براساس یافتهها میتوان گفت که مشارکت ورزشی بهمثابة یک نظام جمعی است و توسعة آن نیازمند ساختار سیستمی مبتنی بر تفکیک و ترکیب مناسب رویهها و نقشها با توجه به اولویتهای مشخصشده است.
The purpose of the present study was to conduct a comprehensive revision of sports participation development procedures in Gilan Province, presenting systematic frameworks and giving a proper analysis. the study is a report of several research works done in 2015-16. The methodology of the research was of analytic- survey type. The population of the study consisted of 156 experts, 354 citizens and 75 scientific and executive documents in the field of sports in Gilan Province. The instrument of the research involved the secondary research, interview, and questionnaire, in line with the conceptual analysis framework of the research. The analytic methods used are the systematic frameworks besides quantitative descriptive evaluation. based on the model, the factors such as the participation management, participation services, development resources, environmental background, sports capacities and individual background (in order of importance), have significant effect on the sports participation level (independent variable). Also, in three sections of individual, environmental and resources, the most important challenges and needs had overlapping areas (behavioral, economic environment, and financial resources). Furthermore, the municipalities and the Sports and Youth Offices were the organizations which had the main roles in distributing the work among the organizations (planning, supporting, executing and monitoring). According to the results, we can conclude that the sports participation is like a collective system and its development requires a systematic structure based on the proper distinction and combination of procedures and roles, considering the determined priorities.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1128_3a9f679abbe537477932d84f1facd535.pdf
توسعة ورزش
مشارکت ورزشی
الگوی توسعه
ابعاد توسعه
استان گیلان
Sports Development
Sports Participation
Development Pattern
Developmental Aspects
Gilan Province
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2018-05-22
10
48
67
88
10.22089/smrj.2017.3624.1730
1121
Research Paper
نقش منابع انسانی در رشد اقتصادی صنعت ورزش ایران
The Role of Human Resources in the Economic Growth of Irans Sports Industry
سید عبدالمجید جلایی
jalaee@uk.ac.ir
1
حسین بخشنده
hoseinbakhshandeh@yahoo.com
2
محسن اسمعیلی
m_smaeili2006@yahoo.com
3
مهدی رسولی
mehdyrasooli@gmail.com
4
استاد اقتصاد، دانشگاه شهید باهنر کرمان
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان
استادیار مدیریت ورزشی، پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
استادیار مدیریت ورزشی، پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
موفقیت هر سازمانی بستگی به تخصیص و بهکارگیری مناسب ابزار، تجهیزات، منابع مالی، مواد خام و منابع انسانی آن سازمان دارد. ازمیان عوامل تولید، بیشک نیروی انسانی که اساسیترین عامل است، نقشی کلیدی در ارائة خدمات دارد و مهمترین سرمایة یک سازمان بهشمار میآید. پژوهش حاضر به بررسی اثر کوتاهمدت و بلندمدت منابع انسانی بر رشد اقتصادی صنعت ورزش ایران، با استفاده از الگوی خودتوضیح با وقفة گسترده برای دورة (1391-1353) میپردازد. بدینمنظور، روش اقتصادسنجی با استفاده از دادههای مربوط به ارزش افزودة بخش ورزش، اندازة دولت، موجودی سرمایة بخش ورزش و نیروی فعال بخش ورزش بهکار برده شد. نتایج برآورد مدل پژوهش نشان داد که منابع انسانی بخش ورزش، در کوتاهمدت و بلند مدت اثر مثبت و معناداری بر رشد اقتصادی صنعت ورزش ایران دارد. همچنین، نقش منابع انسانی در رشد صنعت ورزش بیشتر از موجودی سرمایه است. برای رشد اقتصادی صنعت ورزش بهتر است در بخش منابع انسانی سرمایهگذاری انجام شود.
The success of any organization depends on the allocation and use of tools, equipment, money, material and human resources of the organization. Among the production factors, human resources that is principal, no doubt has a key role in providing services and is considered as the most important asset of an organization. This study invastigate the effect of short-term and long-term of human resources on the economic growth of Iran’s sports industry, using auoturegresive distributed lag model in the period of (1353-1391). For this purpose, econometric method implemented by using data on sports value added, government size, capital stock of the sports sector and Active population of Sport. The results showed the human resources of sports sector has in the short-term and long-term a positive and significant effect on economic growth of the sports industry of Iran. The role of human resources in the growth of the sports industry is greater than the capital. To economic growth of the sports industry, it is better to investment in human resources.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1121_e485504cc1fffce302c3ffee43165689.pdf
صنعت ورزش
رشد اقتصادی
اقتصادسنجی
منابع انسانی
ارزش افزوده
Sports Industry
Economic Growth
Econometrics
Human Resources
Value Added
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2018-05-22
10
48
89
112
10.22089/smrj.2017.3926.1758
1123
Research Paper
مدل شهر دوستدار فعالیت بدنی با رویکرد شهرهای فعال، جوامع فعال، شهروندان فعال
The Model of Physical Activity-Friendly City with the Active Cities, Active Communities, Active Citizens Approach
مرجان صفاری
saffari.marjan@modares.ac.ir
1
مهدی لطیفی فرد
std_mlatifi@khu.ac.ir
2
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه تربیت مدرس
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه تربیت مدرس
شهرهای فعال، یک منبع سرمایهگذاری در توسعة هرچهبیشتر سرمایههای زیستمحیطی، اجتماعی، اقتصادی و انسانی هستند. اثر این شهرها بر ابعاد زندگی شهری بسیار ملموس است و بهآسانی نمیتوانند نادیده گرفته شوند. مسئلة مهمی که در شهر فعال مشاهده میشود، توجه به گروههای سنی مختلف و نیاز به بررسی همهجانبة عواملی است که چه مستقیم و چه غیرمستقیم نقش ایفا میکنند. هدف پژوهشحاضر، ارائة مدل شهر دوستدار فعالیت بدنی بود. پژوهش حاضر ازنوع کیفی و با رویکرد نظریی دادهبنیاد (ساختگرا) بود. در این مطالعه، از دو منبع اطلاعات برای جمعآوری دادهها استفاده شده است: 1- مصاحبه با هفت نفر از نخبگانی که درزمینة شهر فعال پژوهشهایی را انجام دادهاند؛ اعم از مدیرانی که درزمینة ورزش همگانی سابقه داشتند و برخی از مدیران ورزش شهرداری تهران؛ 2- کدگذاری 12 مورد از مقالات معتبر درزمینة شهر فعال. پس از پایانیافتن مرحلة کدگذاری طی سه مرحله، 534 کد باز با تکرار از دو مرحلة کدگذاری مقالات و مصاحبهها (286 کد باز از مقالات و 248 کدباز از مصاحبهها) بهدست آمدند. پس از بررسی دقیق مدل شهر فعال تافیسا و تقسیمبندی مدلهای زیستشناختی در چهار سطح کلی، همجواری کدهای باز و رجوع به مقالاتی که در این زمینه منتشرشده بودند، تقسیمبندی کدهای باز در سه لایة کلی و یک محور انجام شد. درنهایت، یک مدل بومی برای تبدیل شهر تهران به شهر دوستدار فعالیت بدنی بهدست آمد که برای دستیابی به شهر فعال، جوامع فعال و شهروندان فعال، این مدل راهکارهایی را پیش روی مدیران قرار میدهد.
Active cities are an investment source in the development of environmental, social, economic and human capitals. Their effect on aspects of urban life is very tangible and cannot easily be ignored. An important issue in active cities is to consider different age groups and the need for a comprehensive review of factors that contribute both directly and indirectly. The aim of the present study is to propose a physical activity-friendly city model. This qualitative study uses a grounded theory approach (Constructive). In this study, two sources of information are used to collect data: 1. interviews with seven elites who carried out research in the field of active cities, managers who have experience in the field of sport for all, and some sports managers of Tehran municipality, and 2. coding 12 validated articles on active cities. After coding in three stages, 534 open codes were obtained by repeating the two stages of coding articles and interviews (286 open codes from articles and 248 open codes from interviews). After careful examination of the TAFISA active city model, division of biological models in four general levels, adjacency of open codes, and review of articles published in this field, the open codes were divided into three general layers and one axis. Finally, an indigenous model of converting Tehran into a physical activity-friendly was achieved, which can provide guidelines for managers to achieve the active city, active communities and active citizens.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1123_751706d5779ae2a3b0cadb68712c1c7c.pdf
شهر فعال
فعالیت بدنی
تفریح
نظریة دادهبنیاد
Active City
Physical Activity
Recreation
Grounded Theory
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2018-05-22
10
48
113
130
10.22089/smrj.2017.4231.1816
1127
Research Paper
شناسایی و اولویتبندی شاخصهای انتخاب رؤسای فدراسیونهای ورزشی ایران با ارائة مدل
Identify and Prioritize the Selection Criteria Heads of Sports Federations Iran Model
کاوه میرانی
mirani.kaveh@gmail.com
1
سید صلاح الدین نقشبندی
salah.naghshbandi@yahoo.com
2
علی اکبر حسین نژاد
hoseynnezhadaliakbar@yahoo.com
3
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
کارشناسیارشد روانشناسی ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، کرج، ایران
هدف پژوهش حاضر، شناسایی و اولویتبندی شاخصهای انتخاب رؤسای فدراسیونهای ورزشی ایران با ارائة مدل بود. نوع پژوهش، کاربردی و به شیوۀ آمیخته (کیفی-کمی) بود. در مرحلة کیفی، جامعة آماری شامل 20 نفر از رؤسا و نایبرؤسای فدراسیونهای ورزشی، داوران، مربیان، بازیکنان و اساتید دانشگاه بود. در این پژوهش، از روش نمونهگیری گلولهبرفی استفاده شد. در مرحلة کمی، با استفاده از نرمافزار اس.پی.اس.اس سمپل پاور ، جامعة آماری به تعداد 250 نفر برآورد گردید. جمعآوری دادهها ازطریق مصاحبة نیمهساختاریافته و درقالبپرسشنامةمحققساختهبود. ازتحلیلعاملی اکتشافی برایتأییدساختار عاملیاستفاده شد. برای تحلیل دادههای کیفی حاصل از مصاحبه، از نرمافزار ان.وی.وو. نسخة 10 بهره گرفته شد. همچنین، از نرمافزار اسمارت پی.ال.اس. نسخة 0/2 و از نرمافزار اس.پی.اس.اس. نسخة 23 برای تجزیهوتحلیل دادههای کمی استفاده شد. نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که شش عامل و 21 سؤال برای انتخاب شاخصهای رؤسای فدراسیونهای ورزشی اعتبار لازم را دارند. همچنین، نتایج آزمون فریدمن نشان داد که شاخص اجتماعی با میانگین 87/6، بیشترین میانگین را دارد و در رتبة اول است و همچنین، شاخص هماهنگی با میانگین 06/5، کمترین میانگین را دارد و در رتبة آخر است. در پایان، علاوهبر ارائة مدل پژوهش و تأیید برازش آن مشخص شد که بیشترین میزان سازندهبودن متعلق به عامل ارتباطات با بتای استاندارد 310/0 بود و کمترین آن نیز به شاخص شغلی با بتای استاندارد 035/0 تعلق داشت.
The purpose of this study is to identify and prioritize the selection criteria for the heads of sports federations of Iran by presenting the model. The type of research was applied in a mixed (qualitative-quantitative) way. The statistical population of this research was qualitative stage, including 20 chairmen and vice-chairmen of sports federations, referees, coaches, players and university professors. In this research, snowball sampling method was used. The statistical population in the quantitative stage was 250 people using SPSS Sample Power software. Data were collected through semi-structured interviews and researcher-made questionnaire. Exploratory factor analysis was used to verify the factor structure. To analyze the qualitative data obtained from the interview, Nvivo version 10 was used. Also, the SmartPls 2.0 software version 2.0 and SPSS version 23 software were used to analyze quantitative data. The results of the data analysis showed that 6 factors and 21 questions are needed to select the indices of the heads of federations. Also, the results of Friedman test showed that the social index with the mean (6.87) was the highest and the first and also the index of coordination with the mean (5.6) was the lowest and the last rank. In the end, in addition to providing a research model and confirming its fit, it was found that the highest level of constructivist belonged to the factor of communication with the standard beta of 0.310 and the lowest of it was to the job index with the standard beta of 0.05.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1127_fca8b77c9186dbffafa9166c7c747b78.pdf
اولویتبندی
شاخص
رئیس
نایبرئیس
فدراسیون
Identification
Prioritization
indices
chairman
vice-chairman
Federation
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2018-05-22
10
48
131
152
10.22089/smrj.2018.1347
1347
Research Paper
مدل شناسایی محدودیتها و موانع پیش روی قابلیتهای بازاریابی باشگاههای فوتبال لیگ برتر
Identification Model of the Marketing Capabilities Constraints and Barriers in Premier League Football Clubs
کریم زهرهوندیان
k-zohrevandian@araku.ac.ir
1
هاشم کوزه چیان
kozechih@modares.ac.ir
2
محمد احسانی
ehsani@modares.ac.ir
3
مجتبی امیری
mamiri@gmail.com
4
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه اراک
استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه تربیتمدرس
استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه تربیتمدرس
دانشیار مدیریت، دانشگاه تهران
هدف پژوهش حاضر، تدوین مدل شناسایی موانع و محدودیتهایی پیش روی قابلیتهای بازاریابی باشگاههای فوتبال لیگ برتر بود. پژوهش از نوع اکتشافی و دارای ماهیت کیفیبود که از روش نظریة دادهبنیاد استفاده شد. جامعة پژوهش شامل همة مدیران باشگاههای فوتبال و اساتید بازاریابی دانشگاهها بود که نمونة پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری نظری و به شیوة گلولهبرفی انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها، از مصاحبة عمیق بهصورت سؤالهای باز استفاده گردید. سپس، دادههای حاصل از 16 مصاحبه به روش نظریهسازی دادهبنیاد، کدگذاری و تجزیهوتحلیل شدند. نتیجة گروهبندی کدها نشاندهندة 25 مانع بازاریابی در سه سطح زمینهای، ساختاری و رفتاری بود. در سطح زمینهای، موانع محیطی خرد و کلان نظیر موانع فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، رسانهها و دولت، در سطح ساختاری، موانع مربوط به امکانات فیزیکی و موانع سازمانی نظیر استادیوم و ساختار سازمانی، قوانین و مقررات سازمانی و در سطح رفتاری، موانع فردی و موانع مدیریتی نظیر فقدان برنامهریزی، نبود تفکر راهبردی و کارکنان، مربیان و بازیکنان قرار دارند. درنهایت، مدل پژوهش بر اساس مدل سهشاخگی تدوین شد. مدل ارائهشده میتواند بهعنوان ابزار تحلیلی موانع بازاریابی فوتبال ایران مبنای عمل قرار گیرد تا بتوان بهصورت منطقی و اصولی به حل مشکلات موجود در این حوزه از ورزش پرداخت و برای رفع این موانع بهصورت مدون اقدام کرد.
The aim of this study was to develop a model to identify obstacles and constraints facing marketing capabilities in Premier League football clubs. This survey is a exploratory research with Qualitative natuare that the grounded theory method were used. Statistical population included all of the football clubs’ managers and members faculty of sport management. Samples were selected by Theoretical and Snowball sampling. To collect data, Depth interviews by open-ended questions were used. Then, collected data from 16 interviews were encoded and analyzed through grounded theory method. The results of codes classification showed 25 marketing barriers at the three contextual, organizational, and behavioral levels. The contextual level includes micro and macro environmental barriers such as cultural, economic, political, social, media and government barriers. In structural level, barriers related to physical facilities and institutional barriers; and the behavioral level includes individual and administrative barriers such as planning and strategic thinking lack, and staff, coaches and players. Finally, the research model designed according to the three ramifications model. The proposed model can be used as an analytical tool for identifying football marketing so that it would solve problems of this field of sport reasonably and principally and Take action to solve these obstacles formally.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1347_91c7fe40bfe2682d70b8d1c8f469c8f8.pdf
موانع
قابلیتهای بازاریابی
باشگاههای فوتبال
لیگ برتر
Barriers
Marketing Capabilities
Football Clubs
Premier league
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2018-05-22
10
48
153
176
10.22089/smrj.2018.1119
1119
Research Paper
مقایسه و تحلیل سطح توسعهیافتگی استانهای ایران در حوزة ورزش قهرمانی
Comparison and Analysis of the Development Level of Iran’s Provinces Competetive Sport Area
رحیم رمضانینژاد
rramzani@guilan.ac.ir
1
مجید یاسوری
m.yasori@yahoo.com
2
محمد جوادی پور
javadipour846@yahoo.com
3
مینا ملائی
m8mallaei@yahoo.com
4
استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه گیلان
استاد جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشگاه گیلان
دانشیار برنامهریزی آموزشی، دانشگاه تهران
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه گیلان
هدفپژوهش حاضر مقایسه و تحلیل سطح توسعهیافتگی استانهای ایران در ابعاد مختلف ورزش قهرمانی بود. این پژوهش ازنوع توصیفی- تحلیلی است که با استفاده از 48 شاخص، سطح توسعهیافتگی ورزش قهرمانی استانهای ایران در سال 1390، در هفت بعد منابع انسانی، منابع مالی، زیرساختها و امکانات، موفقیتهای ورزشی، توان رقابتی، میزبانی رویدادهای ورزشی و آموزش بررسی شده است. از روش تحلیل عاملی برای محاسبۀ شاخصهای ترکیبی و از تحلیل خوشهای برای تعیین سطح توسعهیافتگی ورزش قهرمانی استانها استفاده شد. بررسی سطح توسعهیافتگی استانها در ابعاد ورزش قهرمانی نشان داد که در اغلب استانها ابعاد منابع انسانی و زیرساختها و امکانات در سطح نسبتاً توسعهیافته، بعد توان رقابتی در سطح نسبتاً توسعهیافته و محروم، ابعاد منابع مالی، میزبانی رویدادهای ورزشی و آموزش در سطح محروم و بعد موفقیتهای ورزشی در سطح بسیار محروم قرار داشتند. بخش دیگر یافتهها نشان داد تمام ابعاد توسعۀ ورزش قهرمانی از الگوی توسعۀ مرکز پیرامون پیروی میکند. بهکارگیری این الگو در توزیع نابرابر امکانات و منابع مالی سبب تفاوت سطوح توسعۀ ورزش قهرمانی و شکاف زیاد در سطح توسعهیافتگی ورزش قهرمانی استانهای کشور شده است. این نابرابریها برآیند و بازتابی از عوامل سیاسی-اجتماعی، نارساییهای نظام برنامهریزی فضایی و سیاستگذاریهای نادرست، بیتوجهی به مدیریت یکپارچۀ کشور، نبود توجه به ظرفیتهای استانها و فقدان هماهنگی سازمانهای متولی ابعاد مختلف توسعه است.
The aim of this study was to compare and analysis the development level of Iran's provinces in different dimensions of competitive sport. This study is descriptive and analytic which by using 48 indicators has reviewed the development level of competitive sport of Iran’s provinces in seven dimensions: human resources, financial resources, infrastructures and facilities, sporting successes, competitiveness, hosting sport events and education in 2011. Factor analysis was used to calculate mixed indicators and cluster analysis was used to determine the level of sport development of provinces. The Study of development level of the provinces in the dimensions of championship sport showed that most provinces in human resources and infrastructure and facilities were relatively developed, in competitiveness were relatively developed and less developed, in financial resources, hosting sports events and education were less developed and in sporting achievement wereundeveloped. The study of the development level of Iran provinces showed all dimensions of competitive sport development follows the center-periphery development pattern. These inequities are the resultant and reflect of the socio-political factors, spatial planning system failures and incorrect policies, ignoring the integrated management of the country, lack of attention to potentials of the provinces and lack of coordination between the organizations in charge of different aspects of development.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1119_a20f51c4030c840d0db729a6625147fa.pdf
توسعۀ ورزش قهرمانی
منابع انسانی
زیرساختها و امکانات
موفقیتهای ورزشی
توسعۀ استانها
Championship Sport Developmet
Human Resources
Infrastructures and Facilities
Sporting Successes
Provinces Development
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2018-05-22
10
48
177
194
10.22089/smrj.2017.3454.1676
1120
Research Paper
تعیین روایی و پایایی پرسشنامة بازاریابی رابطهمند تماشاگران ورزشی
Determining the Reliability and Validity of Sport Spectators’ Relationship Marketing Questionnaire
مریم طاهری کیا
maria.taherikia@yahoo.com
1
علیرضا الهی
alirezaelahi@yahoo.com
2
حسین اکبری یزدی
akbarihossein@yahoo.com
3
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه خوارزمی
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه خوارزمی
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه خوارزمی
توسعة تاکتیک بازاریابی رابطهمند میتواند سودآوری صنعت ورزش را افزایش دهد. برای ارزیابی این تاکتیک، پژوهشگران بهدنبال ابزار معتبر و پایا هستند؛ ازاینرو، در مطالعة حاضر به تعیین روایی و پایایی پرسشنامة 28 سؤالی بازاریابی رابطهمند مشتریان ورزشی که کیم (2008) طراحی کرده است، پرداخته شد. این پرسشنامه شامل مؤلفههای اعتماد، تعهد، رضایت ارتباطی، خودارتباطی، صمیمیت، عشق به تیم، و عمل متقابل است که پس از اخذ مجوز از صاحب پرسشنامه، روایی محتوایی و صوری آن با استفاده از گروهی از صاحبنظران تأیید شد. در پژوهش حسنیزاده (1391)، پرسشنامة موردبحث به شیوة سهمرحلهای ترجمه شده بود که در پژوهش حاضر نیز به روایی محتوایی و صوری آن با استفاده از نظر هفت تن از متخصصان پرداخته شد. برای تعیین پایایی ابزار، مطالعهای مقدماتی روی تماشاگران بازی استقلال- نفت تهران در ورزشگاه آزادی انجام شد که ضریب آلفای کرونباخ برای همة مؤلفهها و سؤالها بالای 70/0 بود. همچنین، برای سنجش روایی سازة ابزار، نمونهای متشکل از 430 نفر از تماشاگرانی که برای دیدن بازیهای تیم سپاهان در استادیوم فولادشهر حاضر بودند، بهصورت تصادفی انتخاب گردید. از تکنیک تحلیل عاملی تأییدی برای آزمون روایی سازه استفاده شد. خروجیهای لیزرل نشان داد که معرفهای انتخابشده برای سنجش مؤلفههای بازاریابی رابطهمند از روایی لازم برخوردار هستند و بهخوبی میتوانند بازاریابی رابطهمند را بسنجند. با توجه به این نتایج میتوان گفت که مقیاس انطباقیافتة بازاریابی رابطهمند تماشاگران ورزشی میتواند بهعنوان مقیاس پایا و معتبری درمورد تماشاگران ورزشی ایران بهکار رود.
The development of relationship marketing tactics may increase the profitability of sports industry. The researchers look for a valid and reliable tool to evaluate this tactic. However, this study aimed to determine the reliability and validity of Kim’s Sport Customers’ Relationship Marketing Questionnaire (2008) which consists of 28 questions. This questionnaire consists of trust, commitment, relationship satisfaction, self-connection, intimacy, loving team, and reciprocity components. After obtaining permission from owner of questionnaire, its content and face validity was investigated and confirmed by seven experts. This questionnaire was translated in the study of Hasani Zade (2012) by three-step approach. To determine the reliability, a pilot study was conducted on spectators of Esteghlal- Naft Tehran game in Azadi Stadium; the Cronbach's alpha coefficient for all components and questions was more than 0.70. To evaluate the validity of questionnaire, a sample consisted of 430 spectators who participated to watch the games of Sepahan in Foolad Shahr Stadium were selected randomly. The confirmatory factor analysis was used to test the construct validity. The outputs of LISREL software indicated that the selected items for measuring components of relationship marketing were valid and may evaluate well the relationship marketing of spectators. Given these findings, it can be said that adapted scale of sports spectators’ relationship marketing may be used as reliable and valid scale among football spectators.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1120_a36c5af6d2bcdb431815ba673ce12407.pdf
استانداردسازی ابزار
تحلیل عاملی تأییدی
بازاریابی رابطهمند
مشتریان ورزشی
Standardization of Tools
Confirmatory Factor Analysis
Sports Spectators
Relationship Marketing
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2018-05-22
10
48
195
214
10.22089/smrj.2017.4462.1859
1129
Research Paper
ساختارعاملی و هنجاریابی پرسشنامة ارزیابی عملکرد منابع انسانی در وزارت ورزش و جوانان
Factor Structure and Normalization of Performance Evaluation Questionnaire for Human Resources of Youth and Sport Ministry
مجتبی ظریفی
mzarifi3007@yahoo.com
1
حسن بحرالعلوم
bahrololoum@shahroodut.ac.ir
2
رضا اندام
reza.andam@gmail.com
3
رضا شیخ
resheikh@gmail.com
4
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه صنعتی شاهرود
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه صنعتی شاهرود
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه صنعتی شاهرود
دانشیار مدیریت تولید و عملیات، دانشگاه صنعتی شاهرود
هدف پژوهش حاضر، ساختار عاملی و هنجاریابی پرسشنامة ارزیابی عملکرد منابع انسانی در وزارت ورزش و جوانان بود. همة منابع انسانی وزارت ورزش و جوانان (مدیران، کارمندان و کارشناسان) در سال 1396، جامعةآماری این مطالعه را تشکیل دادند (تعداد = 840) که براساس جدول کرجسای و مورگان، 260 نفر بهعنوان نمونه درنظر گرفته شدند. ابزار جمعآوری دادههاپرسشنامة محققساختة ارزیابی عملکرد منابع انسانیبود. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی وآمار استنباطی استفاده شد که شامل ضریبآلفایکرونباخبرای محاسبة همسانی درونی خردهمقیاسها و تحلیل عاملی تأییدی برای بررسی اعتبار مقیاس سنجش دادهها ازطریق نرمافزار آیموس نسخة 20 بود. آلفای کرونباخ همسانی درونی قابلقبول خردهمقیاسها را نشان داد. همچنین، نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که ساختار دهعاملی ارزیابی عملکرد منابع انسانی (کارمندگزینی، آشناسازی شغلی، آموزش و توانمندسازی،استفادة مؤثر از کارمندان، شاخصهای رفتاری، ویژگیهای روانشناختی، ظرفیتها و مهارتها، جبران خدمت، حفظ و نگهداشت و جانشینپروری) از برازش مطلوبی برخوردار است؛ بنابراین، این مطالعه نشان میدهد که پرسشنامة ارزیابی عملکرد منابع انسانی، ابزار مناسبی برای سنجش ارزیابی است و پژوهشگران میتوانند از آن بهعنوان ابزاری پایا و قابلاعتماد استفاده کنند.
The goal of the current research was to factor structure and normalize performance evaluation questionnaire for human resources in the ministry of youth and sport. Statistical population of the survey covers all human resources of the ministry (including managers, employees and experts) for the year 2017 (N=840), where based on Kerejsay and Morgan table, 260 samples were considered (n=260). Data collection tool consisted of the researcher-designed questionnaire to evaluate the human resources performance. In order to analyze the data, descriptive and inductive statistics including Kronbauch α-coefficient was utilized for the calculation of internal consistency of the subscales, and the confirming factor analysis to assess the data analysis credibility scales using Amos version 20.0. Kronbauch α-coefficient exhibited the internal consistency of subscales. In addition, the results from confirming factor analysis revealed that ten-factor (Employee Hire, Occupational Familiarization, Training and Enabling, Effective Use of the Employees, Behavioral Indices, Psychological Properties, Capacities and Skills, Service Compensation, Preservation, maintenance and Succession) structure of the human resources analysis shows desirable fit. Hence, this study exhibits that performance evaluation questionnaire is a well-suited tool for evaluation survey by which researchers are able to use this questionnaire as a stable and reliable tool.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1129_b633d8b6834f3c9b15ac2d537a983ffc.pdf
ارزیابی عملکرد
ساختارعاملی
منابع انسانی
هنجاریابی
Performance Evaluation
Factor Structure
Human Resources
Normalization
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2018-05-22
10
48
215
242
10.22089/smrj.2018.1118
1118
Research Paper
اثر هویت تیمی و سازمانی برنگرش مصرفکننده نسبت به بازاریابی ورزشی مرتبط با علت
The Effect of Team and Organizational Identity on Consumer’s Attitude Toward CRSM
محمدکاظم عظمی
kazemaz@yahoo.com
1
سردار محمدی
sardarmohammadii@gmail.com
2
کارشناسیارشد مدیریت بازاریابی ورزشی، دانشگاه کردستان
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه کردستان
این پژوهش با هدف بررسی اثر هویت تیمی و سازمانی بر نگرش مصرفکننده نسبت به بازاریابی ورزشی مرتبط با علت، در دانشجویان تربیتبدنی استان کردستان (تعداد=540) انجام شد. پژوهش ازنوع توصیفی- همبستگی بود که با روش نمونهگیری سرشماری (تعداد=400)انجام گرفت. ابزار اندازهگیری پژوهش، پرسشنامة پژوهشگرساختة ویژگیهای فردی و پرسشنامة استاندارد هویت تیمی، هویت سازمانی مرتبط با علت، نگرش مصرفکننده، تناسب ورزش و علت و قصد خرید بودند. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد و غیره) و آمار استنباطی (همبستگی، تحلیل عامل تأییدی و مدل معادلات ساختاری) و نرمافزار اس.پی.اس.اس. نسخة 22 و آموس نسخة ۲۲ استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که اگر بین ورزش و علت انتخابشده سنخیت بالایی باشد،بر نگرش مصرفکننده نسبت به بازاریابی ورزشی مرتبط با علت اثر مثبت و معناداری دارد. همچنین، هویت تیمی بهصورت مستقیم و جدا از تناسب ورزش و علت، نمیتواند بر نگرش مصرفکننده نسبت به بازاریابی ورزشی مرتبط با علت تأثیر مثبت داشته باشد؛ اما هویت سازمانی مرتبط با علت بهتنهایی و جدا از تناسب ورزش و علت، برنگرش مصرفکننده اثر مثبت و معنادار دارد. بهعلاوه، تغییر مثبت نگرش مثبت مصرفکننده منجر به قصد خرید خواهد شد.
In order to study the effect of team and organizational identification, upon the consumers’ attitude regarding cause-related sport marketing, a descriptive-correlative research based on head counting sampling) (n=400), among Physical Education students of Kurdistan Province (N=540) was done. The tool of measurement is a researcher made Questionnaire including: individual characteristics, team identification, Cause organizational identification, consumers’ attitude, sport/ cause fit and purchase intention. The analysis of the data was based upon descriptive statistics (mean, standard deviation, …) and Inferential statistics (correlation, Confirmatory factor analysis and Structural Equation Model), using SPSS software Version 22 and AMOS version 20. The findings of the study show that the above-mentioned proportion between sport and causes has a positive and meaningful effect upon Consumer attitude toward CRSM and team identification directly and regardless of sport fit and cause cannot affect Consumer attitude toward CRSM, but Cause organizational identification lonely and regardless of sport/ because fit has a positive and meaningful effect on consumers’ attitude, ultimately the positive change of consumers’ attitude leads into purchase.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1118_ea0c6c26545493c689bc649a6086e730.pdf
بازاریابی مرتبط با علت
هویت تیمی
هویت سازمانی
نگرش
قصد خرید
Cause-Related Marketing
Team Identification
Organizational Identification
Attitude
Purchase Intention
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2018-05-22
10
48
243
266
10.22089/smrj.2017.3677.1721
1124
Research Paper
ساخت و اعتباریابی ابزار ارزیابی کیفیت خدمات در رویدادهای ورزشی: مطالعة موردی لیگ برتر بسکتبال ایران
Development and Validation of Service Quality Assessment Tool in Sporting Events: Case Study of I.R. Iran Major Basketball League
نوید آرازشی
arazeshi.navid@gmail.com
1
حسین سپاسی
hosseinsepasi@yahoo.com
2
پریوش نوربخش
parivashnourbakhsh@yahoo.com
3
مهوش نوربخش
mahvashnoorbakhsh8@gmail.com
4
دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات البرز
استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
در کشورهای توسعهیافته، ورزش و تفریحات سالم بهعنوان رکن مهم و عامل مؤثری در رشد و پیشرفت جوامع موردتوجه هستند. حضور چشمگیر تماشاگران رویدادهای ورزشی، اهمیت ارزیابی کیفیت خدمات ارائهشده در رویدادهای ورزشی را دوچندان میکند. ارزیابی کیفیت خدمات در رویدادهای ورزشی از اهمیت خاصی برخوردار است. ارائة خدمات خوب به مشتریان مسیر بازگشت آنان را به رویدادهای ورزشی هموارتر خواهد کرد. هدف پژوهش حاضر، ساخت و اعتباریابی ابزار ارزیابی کیفیت خدمات رویدادهای ورزشی بود. در این پژوهش، از روش تحلیل عاملی اکتشافی برای دستیابی به نتایج آماری مناسب استفاده شد. ابتدا، دادههای کیفی و بهدنبال آن، دادههای کمی گردآوری و تجزیهوتحلیل شدند. طی فرایندی ابعاد اصلی و پراهمیت کیفیت خدمات انتخاب شدند. ابزار موردنظر بین 450 نفر از تماشاگران رویداد ورزشی لیگ برتر بسکتبال سال 96-1395 توزیع شد تا ثبات درونی و اعتبار سازهای ابزار بررسی آماری شود. تحلیل عامل اکتشافی انجام پذیرفت و دادههای اصلی با استفاده از روش مؤلفههای اصلی به شیوة چرخش متعامد تحلیل شدند. پس از طی مراحل کیفی و کمی، پرسشنامة نهایی با تعداد 34 سؤال برای تمام عاملها و زیرعاملها ساخته شد. این پژوهش منجر به استخراج ابزار مناسبی برای ارزیابی کیفیت خدمات رویدادهای ورزشی گردید. برای سنجش کیفیت خدمات در رویدادهای ورزشی باید از یک پرسشنامة قابلاعتماد استفاده کرد. پرسشنامة طراحیشده در این مطالعه میتواند ابزار مناسبی برای سنجش کیفیت خدمات در رویدادهای ورزشی باشد.
Sport and healthy pastime activities in developed countries as significant and effective factors in the development of societies have been observed. The impressive participation of spectators in sporting events has highlighted the significance of service quality assessment. Service quality assessment in sporting events is of great importance. Good services to customers will ensure their return to the sporting events. This study aims to develop and validate a service quality assessment tool for sporting events. Exploratory analysis was used to achieve appropriate statistical results. Qualitative data following quantitative data were collected and analyzed, and through a process the main and essential dimensions of the service quality were selected. In order to statistically survey the internal consistency and structural validity of the tool, it was distributed to 450 spectators of the sporting event of major basketball league in 1395-1396. In doing so, exploratory factor analysis of the original data was conducted using the main components method through the orthogonal rotation. Having passed through qualitative and quantitative stages, the final questionnaire containing 34 questions for the whole factors and sub-factors was designed. This study resulted in the production of an appropriate tool for service quality assessment in sporting events. To assess service quality in sporting events a reliable questionnaire must be used. The questionnairedesigned in this study can be an appropriate tool to assess service quality in sporting events.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1124_7ea0f4ea1dfa64c1caa30d72c0c94ea1.pdf
تماشاگران
اعتباریابی ابزار
لیگ برتر بسکتبال
تحلیل عاملی اکتشافی
Spectators
Validate
Basketball Super League
Exploratory Analysis
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2018-05-22
10
48
267
294
10.22089/smrj.2017.3505.1686
1122
Research Paper
بررسی عوامل مؤثر بر رفتار شهروندی سازمانی در صنعت ورزش ایران: فراتحلیل مطالعات موجود
The Investigation of the Efectiveness Factores on Organizational Citizenship Behaviors in the Sports Industry in Iran: Meta-Analysis of Existing Studies
سید مرتضی عظیم زاده
mortezaazimzade@um.ac.ir
1
محمدعلی صاحبکاران
drazimzadeh.com@gmail.com
2
محمد مرادی
moradim60@gmail.com
3
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه گیلان
هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل مؤثر بر رفتار شهروندی سازمانی صنعت ورزش ایران در پژوهشهای انجامشدة پیشین بود. روش پژوهش حاضر فراتحلیلی است. جامعة آماری پژوهش، تمام مقالات علمی-پژوهشی با موضوع رفتار شهروندی سازمانی در حوزة ورزش ایران بود که درنهایت، 41 مقاله با این معیار انتخاب شدند. این مقالات با نرمافزار سی ام ای نسخه دو تجزیهوتحلیل شدند.نتایج مرور نظاممند نشان داد که پژوهشهای این حوزه، عمدتاً توصیفی- تحلیلی هستند و تنوع روشها نیز کم است. ازبین عوامل اثرگذار بر رفتار شهروندی سازمانی، سبک رهبری، تعهد سازمانی و حمایت سازمانی ادراکشده، اثرگذارترین عوامل هستند. همچنین، نتایج نشان داد که سبک رهبری (با اندازة اثر 60/0)، تعهد سازمانی (با اندازة اثر 51/0) و حمایت سازمانی ادراکشده (با اندازة اثر 50/0)، بهترتیب بیشترین تأثیر را بر رفتار شهروندی سازمانی در ورزش دارند.افزونبراین، ازبین متغیرهای موردبررسی در پژوهشهای پیشین، سه متغیر اصلی که میتوانند موجب بروز رفتارهای ارزشمند شهروندی شوند، عبارتاند از: سبک رهبری مدیران، میزان تعهدی که کارکنان نسبت به محل کار خود و سازمانشان دارند و میزان ادراکی که نیروهای انسانی از حمایت سازمانی خود دارند؛ برایناساس، به مدیران و مسئولان سازمانها و باشگاههای ورزشی پیشنهاد میگردد که برای توسعة مهارتهای رهبری بهویژه سبک تحولی، در ایجاد حس تعهد به سازمان در کارکنان با حمایتهای مادی و معنوی از کارکنان، برنامههای مدون داشته باشند.
The aim of this study was the investigation of the efectiveness factores on organizational citizenship behaviors in the sports industry in Iran: meta-analysis of existing studies. The study is a meta-analysis. The study population was all the articles science- research in the field of sport on organizational citizenship behavior in Iran, that finally 41 articles were selected with this criterion. In addition, these articles were analyzed with the software CMA2. Results of a systematic review showed that research in this field, mainly descriptive, analytical and methods varidity has been low. Among the factors affecting on organizational citizenship behavior, leadership, organizational commitment and perceived organizational support, were influential factors. The results also showed that leadership style (effect size 0.60) and organizational commitment (effect size 0.51) and perceived organizational support (effect size 0.50) have the highest impact on organizational citizenship behavior in sport industry. The results showed that in variables investigated in previous researches, the main variables that can lead to citizenship valuable behaviors include: leadership style, the commitment of employees towards work and their organizations, and their perception of organizational support. Accordingly, it is suggested to managers and directors of sports organizations and clubs to develop leadership skills in particular development style, creating a sense of commitment to the organization's staff moral and material, have regular programs.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1122_7343f34c4105df1a3c9e1f3474c84659.pdf
فراتحلیل
رفتارشهروندی سازمانی
صنعت ورزش
Meta-Analysis
Organizational Citizentional Behavior
Sport Industry