per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2017-11-22
9
45
17
34
10.22089/smrj.2017.1266
1266
Research Paper
شناسایی مهمترین ذینفعان تیمهای لیگ برتر فوتبال ایران
Identification of the Most Important Stakeholders of Iranian Football Premier League Clubs
سید مهدی طیبی
m.tayebi2013@gmail.com
1
قدرت ا... باقری
ghbagheri@ut.ac.ir
2
حسن زارعی متین
matin@ut.ac.ir
3
غلامرضا جندقی
jandaghi@ut.ac.ir
4
دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری پردیس فارابی، دانشگاه تهران
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری پردیس فارابی، دانشگاه تهران
استاد مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری پردیس فارابی، دانشگاه تهران
استاد مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری پردیس فارابی، دانشگاه تهران
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی مهمترین ذینفعان تیمهای لیگ برتر فوتبال ایران میباشد.روش پژوهش از نوع اکتشافی و از نظر گرد آوری داده ها توصیفی بوده و بصورت آمیخته انجام گردید.در مرحله نخست جهت استخراج انواع ذینفعان با بررسی مبانی نظری و انجام مصاحبه ذینفعان کلیدی تیم های لیگ برتری مشخص گردید و سپس پرسشنامه ای مشتمل بر خروجی مرحله اول تدوین گردید .جامعۀ آماری پژوهش را کلیۀ خبرگان فوتبال و ذینفعان لیگ برتر فوتبال ایران تشکیل دادند که با توجه به حجم جامعۀ نامشخص، تعداد 190 نفر بهصورت تصادفی بهعنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. روایی پرسشنامه توسط متخصصان و پایایی آن با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی مورد تایید قرار گرفت . تجزیه و تحلیل داده ها و اولویت بندی ذینفعان با استفاده از روش تاپسیس انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که مهمترین ذینفعان تیم های لیگ برتری بهترتیب مربیان، بازیکنان، سازمان لیگ، اعضای هیأت مدیرۀ باشگاهها، مدیران اجرایی تیمها، حامیان مالی، رادیو و تلویزیون، سازمانها و شرکتهای مالک تیم و فدراسیون فوتبال ایران میباشند و دیگر گروها در اولویت کمتری می باشند.بنا براین از نتایج و یافتههای این پژوهش میتوان بهعنوان یک مدل کاربردی جهت تدوین استراتژیهای متناسب با ذینفعمداری در راستای تأمین منافع آنها استفاده نمود و این امر منجر به تولید دانشی جدید برای تصمیمگیریهای استراتژیک مدیران بهمنظور بهبود و تعالی تیمهای فوتبال خواهد شد.
The purpose of this study was to identify the most important stakeholders in the Iranian Football Premier League clubs. The research method exploratory and in terms of data collection, it was descriptive and conducted mixe method. In the first stage, the elicitation of different types of stakeholders was done by examining theoretical foundations and key interviewees from football experts and stakeholders of the Iranian Football League were selected and then a questionnaire containing the first stage output was developed. The statistical population of the research was compiled by all the football experts and stakeholders of the Iranian Football League, which according to the size of the uncertain population, 190 persons were randomly selected as statistical sample. Validity of the questionnaire was confirmed by experts and its reliability was confirmed by exploratory factor analysis. Data analysis and stakeholder prioritization were performed using TOPSIS method. The results of the study showed that the main stakeholders of the Iranian Football Premier League clubs are coaches group, players, league organization, club board members, team executives, sponsors, radio and television, organizations and companies owned by the team and the Iranian Football Federation. The priorities of other groups were slight and small. Therefore, the results and findings of this research can be used as an applied model for developing appropriate strategies for stakeholders in order to provide their benefits, and this leads to the creation of a new knowledge for strategic decision makers to improve and excellence of football clubs.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1266_a35ed9453c80858a7bda2cfcb81761f1.pdf
ذینفعان
لیگ برتر
فوتبال ایران
بازیکنان
Stakeholder
Iranian Footbal. Premier League
players
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2017-11-22
9
45
35
52
10.22089/smrj.2018.2706.1546
1262
Research Paper
طراحی مدل ارتباطی نیروی کار عاطفی در مربیان تیمهای ورزشی دانشگاههای تهران
Designing Communication Model in Emotional Labor of Coaches in Tehran University Sport Teams
هاله فاضل
fazel_1355_h@yahoo.com
1
مریم آقاخانبابایی
khanbabaei1983@yahoo.com
2
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودان
هدف این پژوهش، طراحی مدل ارتباطی نیروی کار عاطفی در مربیان تیمهای ورزشی دانشگاههای تهران بود. روش پژوهش، توصیفی- همبستگی بود. تمامی مربیان تیمهای رشتههای مختلف ورزشی دانشگاههای دولتی شهر تهران به تعداد 289 نفر، جامعه و نمونة آماری پژوهش را تشکیل دادند. برای جمعآوری دادههای موردنیاز از پرسشنامههای اطلاعات فردی، کنش سطحی، کنش عمیق، تعدیل خودکار، عواطف مثبت و عواطف منفی، خستگی عاطفی، هوش هیجانی و رضایت شغلی استفاده شد. نتایج نشان داد که الگوی پژوهش از برازش لازم برخوردار بود. عواطف مثبت، اثر معنادار و منفی بر کنش سطحی و اثر معنادار و مثبت بر کنش عمیق داشتند. عواطف منفی، اثر معنادار و مثبت بر کنش سطحی و اثر معنادار و منفی بر کنش عمیق نشان دادند. هوش هیجانی بر راهبردهای نیروی کار عاطفی (کنش سطحی، کنش عمیق و تعدیل خودکار) تأثیر داشت. همچنین، راهبردهای نیروی کار عاطفی بر خستگی عاطفی تأثیر داشت؛ بنابراین، در شرایط متفاوت عاطفی، مربیان میتوانند راهبرد مناسب نیروی کار عاطفی را بهکار گیرند و بهاینترتیب، خستگی عاطفی کمتری در آنها ایجاد خواهد شود و رضایت شغلی بیشتری را احساس خواهند کرد.
The purpose of this study was to designing communication model in emotional labor of coaches in Tehran University sport teams. The statistical method used in this study was descriptive correlation. The population and sample were coaches in Tehran University sport teams that were 289 persons. To collect the required data for the study demographic characteristics questionnaire, surface acting questionnaire, deep acting questionnaire, automatic regulation questionnaire, positive affectivity and negative affectivity questionnaire, emotional exhaustion questionnaire, emotional intelligence questionnaire, and job satisfaction questionnaire were used. It was confirmed that the model was correlated. Positive affectivity had significant negative effect on surface acting and had significant positive effect on deep acting. Negative affectivity had significant positive effect on surface acting and had significant negative effect on deep acting. Emotional intelligence had effect on emotional labor (surface acting, deep acting, and automatic regulation). Also, emotional labor had effect on emotional exhaustion. So, coaches in different situations emotional, can apply appropriate strategies emotional labor, and they created less emotional exhaustion, and will feel more job satisfaction
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1262_3db12e1bdf074827ef8d09e10e6f13d8.pdf
نیروی کار عاطفی
عواطف مثبت و منفی
هوش هیجانی
خستگی عاطفی
رضایت شغلی
Emotional Labor
Positive and Negative Affectivity
Emotional Intelligence
Emotional Exhaustion
job satisfaction
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2017-11-22
9
45
53
72
10.22089/smrj.2018.2794.1563
1258
Research Paper
بررسی نقش هوش معنوی در اخلاق کاری و سلامت عمومی معلمان ورزش
Investigating the Role of Spiritual Intelligence on Work Ethics and General Health of Sport Teachers
الهام فسنقری
elhamfasanghari@gmail.com
1
فهیمه محمد حسن
f.mohammadhassan@gmail.com
2
جواد فسنقری
elhamfesanghari@ssrc.ac.ir
3
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، پژوهشگاه تربیتبدنی و علوم ورزشی
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران
دبیر تربیتبدنی، آموزش و پرورش
هدف این پژوهش، بررسی نقش هوش معنوی در اخلاق کاری و سلامت عمومی معلمان ورزش بود. روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود که با مشارکت 123 نفر از معلمان ورزش که بهعنوان مربی و سرپرست در سیودومین دورة مسابقات ورزشی دانشآموزان پسر ابتدایی کشور حاضر بودند، انجام شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامة هوش معنوی- فرهنگی (1388)، پرسشنامة اخلاق کاری توماس و باتمن (2004) و پرسشنامة سلامت عمومی گلدبرگ ( 1979) استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل ویژگیهای جمعیتشناختی، از آمار توصیفی و در بخش آمار استنباطی، از آزمونهای کلموگروف- اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج نشان داد که بین هوش معنوی و تمام مؤلفههای آن با اخلاق کاری ارتباط مثبت و معناداری وجود داشت. همچنین، بین هوش معنوی با سلامت عمومی و چهار مؤلفة آن نیز رابطة مثبت و معنادار وجود داشت؛ بنابراین، آنچه از نتیجة پژوهش و ادبیات موجود دراینزمینه برداشت میشود، بیانگر رابطة مثبت هوش معنوی با اخلاق کاری و سلامت روانی است که اهمیت بهبود سطح هوش معنوی در افراد را بر همه آشکار میسازد. با توجه به اینکه سلامت روحی و روانی معلمان ورزش با کیفیت عملکرد آنها در ارتباط است، وجـود محیطهای کاری سالم و برخوردار از بهداشت روانی بسیار ضروری بهنظر میرسد.
The purpose of this study was to investigate the role of spiritual intelligence on work ethics and general health of sport teachers. The present study was a field research using correlation test which has done on 123 Sport Teachers as coaches and supervisors of sport teams participated at the 32st national sport competition male students of primary schools. Spiritual Intelligence questionnaire which developed by Farhangi (2009), Work Ethics questionnaire which developed by Thomas and Batman (2004) and General Health questionnaire which developed by Goldberg (1979) were used. Analyses were conducted using K-S, Pearson Correlation Coefficient and Multiple Regression. There is a positive significant relation between spiritual intelligence and its components with work ethics. There is a positive significant relation between spiritual intelligence with general health and its components. Therefore, the results of present study showed that spiritual intelligence has positive effect on work ethics and increasing mental health that reveals the significance of promoting spiritual intelligence level of people. Since mental health of sport teachers is associated with the quality of their performance, healthy work environment with mental health condition is necessary for having better performance.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1258_e3bd046dee174bdfab8cbe8b7d567a1e.pdf
هوش معنوی
اخلاق کاری
سلامت عمومی
Spiritual Intelligence
Work Ethics
General Health
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2017-11-22
9
45
73
92
10.22089/smrj.2018.2845.1571
3234
Research Paper
تعیین عوامل کلیدی موفقیت برتوسعه محصول در صنایع چاپ: (مطالعه موردی صنعت چاپ رسانه های نوشتاری ورزشی)
Determination of Key Success Factors in Product Development in Publication Industries
(Case Study: Sports Print Media Publication Industry
رضا محمد کاظمی
r_mkazemi@ut.ac.ir
1
نازنین راسخ
n.rasekh6663@gmail.com
2
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
استادیار مدیریت ورزشی، پژوهشگاه تربیتبدنی و علوم ورزشی و علوم ورزشی
این تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و برمبنای روش گردآوری اطلاعات، آمیخته (کیفی – کمی ) است. در مرحله اول، عوامل شناسایی شده در تحقیقات پیشین مورد بررسی قرار گرفته و سپس با نخبگان این صنعت درمیان گذاشته شد تا عوامل پراهمیت تر شناسایی شوند، بعد از آن با استفاده از پرسشنامه عوامل موفقیت مو (2010)( 0.803=α) در یک نمونه 98 نفری سوالات تحقیق مورد بررسی قرار گرفت. با استفاده از امار توصیفی(نظیر محاسبه و بیان توزیع فراوانی، میانگین، واریانس، انحراف معیار و ...)، و آمار استنباطی همچون آزمون تحلیل عامل تاییدی، تی یک نمونهای و آزمون فریدمن، به تجزیه و تحلیل داده های پژوهش پرداخته شد. نتیجه این پژوهش شناسایی و سپس رتبه بندی عوامل پر اهمیت تر در توسعه محصول در صنعت چاپ رسانه های نوشتاری ورزشی انجام شد. نتایج نشان داد که سرعت برگشت سرمایه و شناسایی نیاز مشتری رتبه اول و دوم اهمیت و نبود رقبای غالب به بازار کم ترین اهمیت را از بین عوامل شناسایی شده به خود اختصاص داده اند.از این رو با توجه به محیط پرتلاطم کسب و کار بهتر است که پروژهایی انتخاب شوند که سریعتر وارد بازار شده و سرعت برگشت سرمایه بیشتری دارند، از سوی دیگر توجه به نیاز مشتری همیشه از اهمیت برخوردار بوده است. بدون شک این موضوع در رسانه های نوشتاری ورزشی نیز حقیقت دارد. به همین دلیل شناسایی نیاز مشتریان قبل از اقدام به توسعه محصول با اهمیت ترین فعالیتی است که باید انجام شود.
In terms of purpose, this is an applied paper based on mixed (qualitative-quantitative) data collection method. In the first stage, in the first stage, the identified factors in previous papers were investigated and then the industry experts were consulted in order to identify more important factors. Then questions were examined by using Mo's (2010) success factors questionnaire (α = 0.803) in a sample including 98 individuals.Research data were analyzed by using descriptive statistics (such as calculation and declaration of frequency, mean, variance, standard deviation, etc.) as well as conclusive ones such as confirmative factor analysis test, single-sample T and Friedman test. The result was identified and then ranking more important factors on product development in sports print media publication industry was conducted. Results showed that in terms of importance, the speed of return on investment and the identification of customer's needs are at the first and second positions, while the lack of market-prevailing competitors was the least important factor among the identified ones.For this reason, it is better according to the turbulent business environment to select projects that enter the market more rapidly with a faster return on investment. On the other hand, paying attention to customer's needs has always been important. This subject is undoubtedly true for sports print media too. For this reason, identification of customer's needs before acting to product development is the most important activity that should be done.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_3234_f902175b059371dfeb1cc8459378eb86.pdf
عوامل کلیدی موفقیت
توسعه محصول
رسانههای نوشتاری ورزشی
Key Success Factors
Product Development
Sports Print Media
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2017-11-22
9
45
93
114
10.22089/smrj.2018.3092.1613
1264
Research Paper
تعیین موقعیت راهبردی معاونت ورزش دانشگاه آزاد اسلامی
Determination of the Strategic Position of the Sport Chancellor in Islamic Azad University
اصغر نجفی
najafi6019@yahoo.com
1
مهرزاد حمیدی
mhamidi@ut.ac.ir
2
سید نصراله سجادی
nsajjadi@ut.ac.ir
3
حسین رجبی
hrajabi20@yahoo.com
4
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، پردیس بینالملل کیش دانشگاه تهران
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران
استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران
استادیار مدیریت ورزشی، پردیس بینالملل کیش دانشگاه تهران
هدف از انجام این پژوهش تعیین موقعیت راهبردی معاونت ورزش دانشگاه آزاد اسلامی بود. جامعة آماری شامل مدیران، کارشناسان، مسئولان تربیتبدنی دانشگاه آزاد اسلامی در همة استانها و اساتید مدیریت ورزشی بودند (تعداد = 46 نفر). با توجه به محدودبودن جامعة آماری، نمونهها بهصورت هدفمند انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها، از اسناد، پیشینه، پرسشنامه، نظرسنجی و جلسات شورای راهبردی استفاده شد و همچنین، روایی صوری پرسشنامه سوات توسط خبرگان و پایایی آن ازطریق آلفای کرونباخ (91/0) تأیید شد. سپس، در قالب جلسات متعدد و چندین مرحله تحلیل راهبردی، 18 قوت، 16 ضعف، 13 فرصت و 17 تهدید تأیید و رتبهبندی شدند. برای شناسایی و تعیین جایگاه راهبردی، از ماتریس ارزیابی عوامل داخل و ماتریس ارزیابی عوامل خارجی استفاده شد که پس از تجزیهوتحلیل و تشکیل ماتریس ارزیابی عوامل داخلی و خارجی، مشخص شد که معاونت ورزش دانشگاه آزاد اسلامی در موقعیت راهبردی رقابتی قرار دارد. این امر بیانگر آن است که قوتهای درونی این معاونت بر ضعفهای آن برتری دارند و ازلحاظ عوامل خارجی با تهدید روبهرو هستند؛ بنابراین، هدفگذاری باید توسعهای باشد و راهبردها بیشتر از نوع رقابتی باشند تا معاونت ورزش دانشگاه آزاد اسلامی هرچه بهتر بتواند به اهداف ازپیش تعیینشدة خود دست یابد.
This study aims at determining the Strategic position of the sport chancellor in Islamic Azad University. Statistical society for the study includes managers and executives of sport chancellor campaign in Azad University, physical education officials of the university in all provinces, and a number (46 people) of masters in sport management of the country. Since the statistical society of the study is limited, all the participants were purposefully chosen as the statistical sample of the study. Data collection was through documents, literature review, questionnaire, survey, and council meeting guidelines. Face validity was confirmed by experts for the final questionnaire SWOT, and reliability was calculated by Cronbach α and highly reliable as %91. Then, there are guidelines of 18 strengths, 16 weaknesses, 13 opportunities, and 17 threats through several meetings and a couple of analysis stages for ranking and confirmation. Finally, after analyzing these factors and creating evaluation matrix for internal and external factors, it was clarified that sport chancellor of Islamic Azad University who should use competitive guidelines is in Strategy situation ST. It implies that the internal strengths of this vice-presidency are strengths than its weaknesses, and concerning the external factors, it faces some threats. therefore, the aiming should be developmental and the strategies should be competitive ones. so that this unit can gain its predetermined goals.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1264_a0c160e1688190a1c877592723e06895.pdf
برنامة راهبردی
مدیریت ورزشی
دانشگاه آزاد اسلامی
معاونت ورزش
تحلیل سوات
Strategic Plan
Islamic Azad University
Sport Management
Sport Chancellor
SWOT Analysis
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2017-11-22
9
45
115
132
10.22089/smrj.2018.3270.1647
1261
Research Paper
ارتباط سایش اجتماعی با بهزیستی شغلی کارکنان فدراسیون فوتبال با میانجیگری تعارض میانفردی
The Relationship of Social Abrasion on Job Well-Being of Football Association Staff with Mediating Role of Interpersonal Conflict
معصومه بخیت
masomehbakhit@yahoo.com
1
شهرام نظری
shahramnazary@yahoo.com
2
کامران عیدی پور
eidipour_kamran@yahoo.com
3
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه رازی
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه فرهنگیان تهران
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه رازی
یکی از رفتارهای منفی سازمانی در حیطة رفتار سازمانی، سایش اجتماعی است که بهدلیل میزان مراجعات و تعاملات در سازمانهای ورزشی، میتواند آثار و پیامدهای زیادی داشته باشد. هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر سایش اجتماعی کارکنان بر بهزیستی شغلی، با توجه به نقش میانجیگری تعارض میانفردی در فدراسیون فوتبال بود. روش پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایشی بود. همة کارکنان فدراسیون فوتبال در سال 1395 به تعداد 145 نفر، جامعة آماری پژوهش بودند. بهدلیل کمبودن حجم جامعه، نمونة آماری بهصورت کلشمار درنظر گرفته شد. برای جمعآوری دادهها از سه پرسشنامة استاندارد سایش اجتماعی دافی و همکاران (2002)، پرسشنامة سنجش تعارض کارکنان دوبرین (1985) و پرسشنامة پارکر و هایت (2011) که بهزیستی شغلی کارکنان را میسنجند، استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار لیزرل انجام شد. نتایج نشان داد که سایش اجتماعی بر تعارض بینفردی تأثیر مثبتی داشت (57/0)، تعارض بینفردی بر بهزیستی شغلی تأثیر منفی داشت (48/0-)، سایش اجتماعی بر بهزیستی شغلی تأثیر منفی داشت (42/0-) و تعارض بینفردی با ضریباثر 27/0- ، نقشی میانجی برای تأثیر سایش اجتماعی بر بهزیستی شغلی ایفا میکند. پیشنهاد میشود که مدیران با شناخت عوامل مؤثر در ایجاد رفتارهای سایشی، این رفتارها را شناسایی کنند و سیاستهای صحیحی را مانند ایجاد برنامههای آموزشی و اخلاقی درمورد سایش اجتماعی، رعایت عدالت در وضع و اجرای قوانین، تقویت جو اخلاقی مبتنیبر اعتماد، توجه به ویژگیهای شخصیتی و رفتاری کارکنان برای کنترل این رفتارها و ازبینبردن آنها اتخاذ کنند.
One of the organizational mistreatment in the area of organizational behavior is social abrasion due to the volume of referrals and engagement in sports organizations, can have many impacts. The purpose of this study was the effect of social abrasion on job well-being of football association staff with mediating role of interpersonal conflict. The methodology was descriptive survey. The population was all of football association staff comprising 145 in 1395. The sample was equal to population due to low size of population. In order to collect data three standard questionnaires was used, social abrasion by Duffy and colleagues (2002), staff conflict test by Dubrin (1985) and job well-being by Parker and Haiti (2011). Data analysis was performed with LISREL software. The results showed that, social abrasion has positive effects on interpersonal conflicts (0.57), interpersonal conflict and social abrasion have negative effect on job well-being (-0.48, -0.42) and interpersonal conflict has a mediating role (-0.27) in effect of social abrasion on job well-being. It is recommended that managers identify factors influencing the behavior of abrasion, and this behavior to identify and correct policies such as: To provide training and moral in the social abrasion, justice in making and implementing laws, strengthen the ethical climate of trust, according to personality traits and behavioral adopt to control this behavior and eliminate them.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1261_450a23b934aef6dccce0d5ed0eb7f3d1.pdf
روابط مثبت میانفردی
حس شهرت
زندگی شغلی
تعارض سازمانی
Positive Interpersonal Relations
Sense of Celebrity
Working Life
Organizational Conflict
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2017-11-22
9
45
133
154
10.22089/smrj.2018.3440.1674
1256
Research Paper
طراحی و تدوین مدل شایستگیهای هوشی مدیران بازاریاب ورزشی لیگ برتر فوتبال ایران
Designing and Codification a Competencies Model for Sports Marketer Managers of Premier League Football of Iran
طهماسب شیروانی
tsh7tsh@yahoo.com
1
محسن اسمعیلی
m_smaeili2006@yahoo.com
2
محمد احسانی
ehsani@modares.ac.ir
3
هاشم کوزه چیان
kozechih@modares.ac.ir
4
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه تربیت مدرس
استادیار مدیریت ورزشی، پژوهشگاه تربیتبدنی و علوم ورزشی
استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه تربیت مدرس
استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه تربیت مدرس
هدف از انجام این پژوهش، طراحی و تدوین مدل شایستگیهای هوشی مدیران بازاریاب ورزشی لیگ برتر فوتبال ایران بود. این پژوهش از نوع تحقیقات اکتشافی و دارای ماهیت کیفی بود که از روش نظریة دادهبنیاد استفاده شد. مدیران عامل و بازاریابان باشگاههای فوتبال لیگ برتر ایران، اعضای کمیتة بازاریابی فدراسیون و سازمان لیگ فوتبال و اساتید مدیریت ورزشی دانشگاهها، جامة پژوهش بودند. برای نمونهگیری از روش هدفمند و تکنیک گلولهبرفی استفاده شد. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه بهصورت سؤالهای باز استفاده شد. دادههایحاصلاز17مصاحبه تجزیهوتحلیلشد (از فرد 15 به بعد به اشباع نظری حاصل شد). در مرحلة اول، درمجموع، 481کدبازبهدستآمد. پس از استخراج کدهای مشابه، 64 کد اولیه مشخص گردید. در مرحلة دوم، کدگذاری محوری انجام شد که در 12 گروه کد محوری شاملهوش هیجانی، هوش اخلاقی، هوش ارتباطی، هوش تجاری، هوش رقابتی، هوش مالی، هوش استراتژیک، هوش سازمانی، هوش اجرایی، هوش اجتماعی، هوش سیاسی و هوش فرهنگی قرار گرفتند. کدهای محوری حاصل از مرحلة کدگذاری انتخابی، در چهار گروه شایستگیهای هوش فردی (هوش هیجانی، هوش اخلاقی، هوش ارتباطی)، شایستگیهای هوش محیطی (هوش اجتماعی، هوش سیاسی و هوش فرهنگی)، شایستگیهای هوش مدیریتی (هوش استراتژیک، هوش سازمانی، هوش اجرایی) و شایستگیهای هوش بازاریابی (هوش تجاری، هوش رقابتی، هوش مالی) قرار گرفتند. درنهایت، مدل پژوهش بهصورت هرمی (شامل چهار سطح) طراحی شد.مدلارائهشده در این پژوهشمیتواندبهعنوانابزار مناسبی برای شناسایی شایستگیهای هوشی مدیران بازاریاب ورزشی باشگاههای فوتبال بهکار برده شود.
The aim of this study was to designing an intellectual competencies model for sports marketing managers of premier league football in Iran. This survey is exploratory and qualitative nature that is used the grounded theory method. Society research has been including CEOs and marketing managers of football clubs in the premier league football of Iran and members of marketing Committee of football federation and league Organization and sports management universities. For sampling were used targeted methods and snowball technique. To collect data used from the interview open questions. Then the data obtained from 17 interviews (from the 15th was achieved to the theoretical saturation) were analyzed. In the first phase 481 open codes were obtained. After extracting the same codes, 64 codes were determined. In the second was done stage axial coding in 12 groups of factors was including emotional intelligence, moral intelligence, communications intelligence, business intelligence, competitive intelligence, financial intelligence, strategic intelligence, business intelligence, operational intelligence, social intelligence, political intelligence and cultural intelligence. Axial codes in the selective coding Were to place in 4 groups of individual intelligence Competencies (emotional intelligence, moral intelligence, communications intelligence), environment intelligence competencies (social intelligence, political intelligence and Cultural Intelligence), management intelligence competencies (strategic intelligence, business intelligence, operational intelligence) and marketing intelligence competencies (business intelligence, competitive intelligence, financial intelligence). Finally, the research model was designed in pyramidal (four levels). The model presented in this study can be used to recommended command line method to identify intelligence competencies sports marketing manager football clubs.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1256_537d20212cf324c725934bef5ce466cb.pdf
شایستگی
هوش
مدیران
بازاریابی ورزشی
Competence
Intelligence
Managers
Sports Marketing
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2017-11-22
9
45
155
174
10.22089/smrj.2018.1088
1088
Research Paper
سبکهای تصمیمگیری خرید مصرفکنندگان پوشاک ورزشی
Decision Making Styles of Sporting Wear Consumers
مهدی فلاحتی
falahati2213@yahoo.com
1
علیرضا الهی
alirezaelahi@yahoo.com
2
حسین اکبری یزدی
akbarihossein@yahoo.com
3
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه خوارزمی
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه خوارزمی
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه خوارزمی
این پژوهش با هدف شناسایی سبکهای تصمیمگیری خرید مصرفکنندگان پوشاک ورزشی انجام شد. روش پژوهش از نوع مطالعات کیفی با رویکرد نظریة دادهبنیاد بود. مصاحبههایی نیمهساختاریافته و عمیق با سه گروه شامل متخصصان بازاریابی و بازاریابی ورزشی، تولیدکنندگان- عرضهکنندگان پوشاک ورزشی و مشتریان پوشاک ورزشی انجام شد (تعداد = 56). نمونهگیری بهصورت هدفمند و گلولهبرفی تاحد اشباع نظری ادامه یافت. تحلیل دادهها ازطریق تکنیک تحلیل تفسیری، با استفاده از روشهای کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد. نتایج تحلیل تفسیری مصاحبهها منجر به شناسایی 93 گویه شد که در 15 مقوله طبقهبندی شد. این 15 مقوله بهعنوان سبکهای تصمیمگیری خرید، در قالب یک مدل کیفی ارائه شد. مدل مطالعه نشان داد که مشتریان ورزشی میتوانند در خرید پوشاک ورزشی سبکهای دسترسی راحت، کیفیتگرایی، مدگرایی، ملیگرایی، جستوجوگر، اطمینانطلبی، احترامگرا، تنوعگرا، حسگرایی، لوکسگرایی، لذتگرایی، حساس به قیمت، برندگرایی، خرید سردرگم و تأثیرپذیر را دنبال کنند. برخی از سبکهای ارائهشده در پژوهش حاضر، با مطالعات پیشین در حوزههای مختلف مطابقت داشتند. بااینوجود، سبکهایی چون تأثیرپذیر، حسگرایی و لوکسگرایی کمتر مورداشارة پژوهشهای گذشته بودهاند. بهطورکلی، سبکهای تصمیمگیری خرید مصرفکنندگان میتوانند گستردهتر و متنوعتر از سبکهای تصمیمگیری خرید کنونی باشند.
This study aimed to identify decision-making styles of sporting wears consumers’. The qualitative study method by Grounded Theory approach was used. For this purpose, semi-structured and non-structured interviews had done by three groups of respondents, including marketing and sports marketing professionals, Producers- Distributors and customers of sporting wears (n=56). Purposeful and Snowball sampling continued until theoretical saturation. Data analyze was done using interpretive analysis methods through open, axial and selective coding techniques. Interpretive analysis led to the identification of 93 items that were pooled in 15 categories. The 15 categories were presented as a qualitative model for consumer decisions making styles. The model showed up while purchasing sport swear customers can follow styles such as; convenient access, quality-oriented, fashion-oriented, nationalism, searcher, respect oriented, diversity-oriented, sensuality, luxury-oriented, hedonism, price sensitive, brand-oriented, confusion, and effectiveness. Some styles presented in this study correspond with previous studies in various fields. However, some of them such as effectiveness, sensuality and luxury-oriented rarely has been mentioned in previous studies. In general, consumers purchase decision making styles can be more extensive and more various than existing Consumer decision making styles.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1088_289cac3e9126cd7c2e24c74e7e9ad590.pdf
سبک تصمیمگیری خرید
پوشاک ورزشی
رفتار مصرفکننده
نظریة دادهبنیاد
Decision-Making Style
Sports Wear
consumer behavior
Grounded Theory
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2017-11-22
9
45
175
190
10.22089/smrj.2017.3707.1725
1240
Research Paper
ارائة مدل کارآفرینی استراتژیک برای دستیابی به مزیت رقابتی درهیئتهای ورزشی استان خوزستان
Providing Model Entrepreneurship on Achieving Competitive Advantage, The Board Sport Khuzestan
زینب میرزاییان وناب
z.mirzaee123@gmail.com
1
عبدالرحمن مهدیپور
mehdipour.rah@gmail.com
2
طاهره ازمشا
t.azmsha@gmail.com
3
کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز
دانشیار مدیریت ورزشی، داشگاه شهید چمران اهواز
مربی مدیریت ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز
هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر کارآفرینی استراتژیک بر دستیابی به مزیت رقابتی هیئتهای ورزشی استان خوزستان بود. روش پژوهش، توصیفی- همبستگی و ازنظر هدف، پژوهش کاربردی بود که بهصورت میدانی انجام شد. جامعة آماری شامل رئیس هیئتهای ورزشی، نائبرئیس هیئتهای ورزشی، کمیتة اجرایی و ورزشکاران نخبه (80 نفر) در سالهای 1395-1394 بود. نمونة آماری بهصورت تمامشمار بود. برای بررسی روایی و پایایی سازهای و همچنین، ارائة مدل از نرمافزار پی.آل.اس استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که مزیت رقابتی تحتتأثیر اثرهای غیرمستقیم فرهنگ کارآفرینانه به میزان 06/0 و رهبری کارآفرینانه به میزان 01/0، ازطریق متغیر میانجی ادارة استراتژیک بود. این درحالی بود که متغیر میانجی ادارۀ استراتژیک، ذهنیت کارآفرینانه را به مزیت رقابت، بهصورت مثبتمیانجیگری نمیکند؛ درنتیجه، با توجه به عدم تأثیر مستقیم کارآفرینی استراتژیک بر مزیت رقابتی و تأثیر مستقیم آن ازطریق ادارة استراتژیک منابع، میتوان گفت که ابعاد کارآفرینی بهخودیخود ایجاد مزیت رقابتی نمیکنند؛ بلکه، زمانی موجب مزیت میشوند که هیئتهای ورزشی ازطریق رهبری کارآفرینانه و ایجاد فرهنگ کارآفرینانه، منابع استراتژیک را با خلاقیت و نوآوری تبدیل به مزیت رقابتی برای خود کنند.
The purpose of this research is to study the impact of strategic entrepreneurship on achieving competitive advantage in sports boards of Khuzestan province. The research method is analytical. The population consisted of president and vice president of the board, executive committee, and elite athletes (n = 80). This research was carried out between 2015 and 2016. The analytical sample was for the total number. For discussing the validity and reliability and presenting a structural model, PLS algorithm is used. The results showed a competitive advantage, but it was positively affected by indirect effects such as 0.06 percent entrepreneurial culture, and 0.01 entrepreneurial leadership through strategic mediator's office. This is while changing competitive advantage does not have a positive effect on entrepreneurial mindset mediation. As a result, due to the lack of a direct impact on the competitive advantage of strategic entrepreneurship and its direct impact through strategic office sources it could be said that the entrepreneurial dimension itself does not create a competitive advantage, but sport boards could benefit through entrepreneurial leadership and creating an entrepreneurial culture when creativity and innovation has become the strategic resources.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1240_63cfe5d4096f3fe376dce2632b098856.pdf
کارآفرینیاستراتژیک
مدیریت استراتژیک منابع
هیئتهای ورزشی
مزیت رقابتی
Strategic Entrepreneurship
Strategic Management
Board of Sports
Competitive Advantage
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2017-11-22
9
45
191
212
10.22089/smrj.2017.3708.1726
1255
Research Paper
شناسایی معیارهای ارزیابی ارائة کیفیت خدمات و عملکرد باشگاههای تندرستی بانوان شهرمشهد با روش ترکیبی BSC، QFD و FAHP
Identify Assess Service Quality and Performance of Women’s Health Clubs in Mashhad Using Combined Fuzzy AHP, QFD & BSC Method
محمد کشتی دار
mohammad_kash2002@yahoo.ca
1
بهاره قلی زاده
bahare.gholizade@alumni.um.ac.ir
2
امیرحسین اخروی
red_g130@yahoo.com
3
حسین عبدالملکی
h.abdolmaleki@ut.ac.ir
4
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه بیرجند
کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد
دکتری مدیریت تحقیق در عملیات، دانشگاه فردوسی مشهد
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
هدف از این پژوهش، شناسایی معیارهای ارزیابی ارائة کیفیت خدمات و عملکرد باشگاههای تندرستی بانوان مشهد با روش ترکیبی کارت امتیازی متوازن، گسترش عملکرد مدیریت و فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی بود. سنجههای ارزیابی ارائة کیفیت خدمات و عملکرد باشگاههای تندرستی با مطالعات مقدماتی، مصاحبههای انجامشده با مدیران و مسئولان باشگاهها و تصمیمگیری نهایی توسط خبرگان ورزشی، ازطریق کدگذاری شناسایی شدند و پس از طراحی نهایی پرسشنامه، بین 13 تن از خبرگان ورزشی توزیع شدند. سپس، اطلاعات جمعآوریشده با استفاده از روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی و میانگین هندسی در چهارچوب روش گسترش عملکرد مدیریت تجزیهوتحلیل شد. نتایج نشان داد که معیارهای تقویت ارزش مشتری و توسعة فرصتهای درآمدزا، بهترتیب با درجة اهمیت 433/0 و 324/0 در منظر مالی، ارائة خدمات ویژه برای مشتریان وفادار و داشتن امکانات جذاب و نوین، بهترتیب با درجة اهمیت 58/0 و 55/0 در منظر مشتری، شناسایی نقاط ضعف و قوت باشگاه و حفظ کفایت و شایستگی آموزشدهندگان، بهترتیب با درجة اهمیت 31/1 و 15/1 در منظر فرایندهای داخلی و درنهایت، تقویت مهارتهای مدیریتی، ارزیابی صلاحیت مربیان و نحوة عملکرد آنها، بهترتیب با درجة اهمیت 78/2 و 65/2 در منظر رشد و یادگیری، بالاترین امتیاز را نسبت به سنجههای دیگر در باشگاههای تندرستی بانوان داشتند. از بررسیهای انجامشده میتوان نتیجه گرفت که تعیین ظرفیتهای فعالیتهای ورزشی و اطمینان از کیفیت برنامة باشگاههای ورزشی برای سلامت و ارائة خدمات کیفی به شکل نوین، ضرورت اجتنابناپذیری است. بهبود کیفیت برنامههای اطلاعرسانی و تشکیل تیم متخصص بازاریابی در شناسایی مربیان با سوابق اجرایی بالا و در وفاداری مشتریان تأثیر اساسی دارد و علاوهبر افزایش اطلاعات مشتریان ورزشی دربارة مسئولیتها و وظایف باشگاه، در کاهش مشکلات مربوط به زمان ارائة خدمات نیز آثار و نتایج اثربخشی را بههمراه خواهد داشت.
One of the most important factors affecting customers’ satisfaction is the quality of services provided by sports clubs. The purpose of this research was to identify the s to assess service quality and performance of women’s health clubs in Mashhad using combined fuzzy AHP / QFD / BSC method. This study is a qualitative one and in terms of methodology, it is Grounded theory. Service quality measures and the performance of health clubs were identified by preliminary studies, interviews with managers and club officials, and final decision made by sports experts through coding, and after the final designing of the questionnaire, it was distributed between 13 sports experts. Then the collected data were analyzed using fuzzy AHP and the geometric mean in the framework of QFD method. The results showed that customer value strengthening standards and revenue-generating opportunities in financial perspective, offering special services for loyal customers, having modern attractive facilities from customer perspective, identifying strengths and weaknesses of the club and maintaining competency in educators from the perspective of internal processes, and ultimately strengthening management skills, coaches' competency assessment, and the quality of their functioning in growth and learning have the highest rating compared to other measures in women’s health clubs.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1255_ef9c106c91c327c221f9981879670dec.pdf
تحلیل سلسهمراتبی فازی
عملکرد باشگاههای تندرستی
کارت امتیازی متوازن
کیفیت خدمات
گسترش کارکرد کیفیت
Balanced Scorecard
Fuzzy Hierarchical Analysis
Health Clubs
Performance
Quality Function Deployment
Quality of Service
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2017-11-22
9
45
213
230
10.22089/smrj.2017.3834.1749
1243
Research Paper
تأثیر پذیرش فناوری بر تمایل به استفاده از تبلیغات پیامکی در میان مصرفکنندگان لوازم ورزشی (مطالعة موردی شهر تهران)
The Impact of Technology Acceptance on the Willingness to Use SMS Advertising in Consumers of Sport Goods (Case Study Tehran City)
محمد علی فرقانی
mforghani@yahoo.com
1
مهدی دهقانی سلطانی
ma.dehghani22@yahoo.com
2
حسین فارسی زاده
h.farsizadeh@semnan.ac.ir
3
علی باغانی
a.baghani@yahoo.com
4
دانشیار مدیریت، دانشگاه شهید باهنر کرمان
دکتری مدیریت بازاریابی بینالملل، دانشگاه سمنان
دکتری مدیریت بازاریابی بینالملل، دانشگاه سمنان
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه سمنان
هدف این پژوهش، مطالعه و بررسی نقشپذیرش فناوری بر تمایل به استفاده از تبلیغات پیامکی، با درنظرگرفتن نقش میانجی نگرش نسبت به پذیرش این تبلیغات بود. مطالعة حاضر براساس هدف، پژوهشی کاربردی و براساس چگونگی بهدستآوردن دادههای موردنیاز، از نوع پژوهشهای توصیفی و همبستگی بود. مشتریان زن و مرد کالای ورزشی بالای 30 سال در شهر تهران، جامعة آماری این پژوهش بودند و برای بهدستآوردن حجم نمونه از روش نمونهگیری در دسترس و فرمول کوکران استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامة استاندارد بود. برای تجزیهوتحلیل دادههای پرسشنامه، از مدل معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها نشان داد که سودمندی ادراکشده و تأثیر اجتماعی بر نگرش نسبت به پذیرش تبلیغات پیامکی تأثیر معناداری داشت. همچنین، نگرش، بر تمایل به استفاده از تبلیغات پیامکی تأثیر معناداری داشت. در مدل پذیرش فناوری نیز کاربرد آسان ادراکشده بر سودمندی ادراکشده تأثیر معناداری داشت؛ اما، کاربرد آسان ادراکشده بر نگرش نسبت به پذیرش تبلیغات پیامکی تأثیر معناداری نداشت. سودمندی ادراکشده، سازة مهمی در نگرش مشتریان کالاهای ورزشی نسبت به پذیرش تبلیغات پیامکی بود؛ بنابراین، این پژوهش بینشی درزمینة بهکارگیری فناوری سرویس پیامکوتاه بهعنوان یک رسانة تبلیغاتی، دراختیار بازاریابان لوازم ورزشی ازطریق تلفنهمراه قرار میدهد.
The purpose of this research is to study the impact of technology acceptance on the willingness to use SMS advertising considering the mediating role of attitude towards accepting the ads. This research is practical and on the basis of how to obtain the required data, the type of this study is descriptive and correlational. Population of this study was male and female customers of sports goods over 30 years in Tehran and available sample and the Cochran formula are used to obtain sample size. The standard questionnaire was used as the Data collection tool. Structural equation modeling has been used for data analysis. Results show that perceived usefulness and social impact has a significant impact on attitude towards acceptance of SMS advertising. Attitude also has a significant impact on acceptance of SMS advertising. Also, in the technology acceptance model, perceived ease of use has a significant impact on perceived usefulness, while it had no significant effect on attitude towards acceptance of SMS advertising. Perceived ease of use is important structures for sport in customers' attitudes towards the acceptance of SMS messages advertising. So, this study provides insight into the use of IT Sweeris SMS as an advertising medium available to marketers sporting goods through mobile phone with this.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1243_88fd1de9abaea6e5862756c30730dbbb.pdf
پذیرش فناوری
تمایل
نگرش
تبلیغات پیامکی
مصرفکنندگان کالای ورزشی
Technology Acceptance
Willingness
Attitude
SMS Advertising
Consumers of Sport Goods
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2017-11-22
9
45
231
250
10.22089/smrj.2017.4490.1868
1241
Research Paper
الگوی تبیینی اثر منابع سازمانی و مزیت رقابتی بر سودآوری باشگاههای حرفهای فوتبال ایران
Explanatory Model of the Effects of Organizational Resources and Competitive Advantage on the Profitability in Iranian Professional Football Clubs
مصطفی سلطانی
mostafasoltani553@yahoo.com
1
غلامعلی کارگر
lkaregar@yahoo.com
2
سارا کشکر
sarakeshkar@gmail.com
3
فرزاد غفوری
farzadghafouri@yahoo.com
4
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی
هدف این پژوهش، بررسی منابع سازمانی و مزیت رقابتی بر سودآوری باشگاههای حرفهای فوتبال ایران بود. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بود که به روش آمیخته انجام شد. در مطالعة کیفی و کمی، همة نخبگان آگاه در صنعتفوتبالجامعة آماری بودند. در بخش کیفی، از اشباع اطلاعاتی استفاده شد که اطلاعات با 14 مصاحبه بهاشباع رسید. در این بخش، نمونهها بهصورت هدفمند طبقهای انتخاب شدند. در بخش کمی، از نمونهگیری هدفمند استفاده شد که 100 نفر از اساتید مدیریت ورزشی و کارشناسان فوتبال بودند. در بخش کمی، ابزار مورداستفاده برای جمعآوری دادهها پرسشنامة محققساخته بود که روایی محتوایی آن به تأیید هشت تن از اساتید خبرة مدیریت ورزشی رسید. همچنین، برای بررسی پایایی متغیرها از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد و مشخص شد که دادهها از پایایی مناسبی برخودار بودند. برای بررسی مصاحبههای متخصصان، از روش تحلیل محتوا و برای بررسی مدل پژوهش، از روش معادلات ساختاری و نرمافزار اسمارت پی.ال.اس استفاده شد. نتایج نشان داد که براساس مدل پژوهش، منابع سازمانی و مزیت رقابتی، بر میزان سودآوری در باشگاههای فوتبال حرفهای ایران تأثیر معناداری داشتند؛ بنابراین، میتوان چنین استنباط کرد که منابع سازمانی و مزیت رقابتی بهخوبی میتوانند میزان سودآوری را در باشگاههای حرفهای فوتبال ایران بهبود بخشند؛ ازاینرو، پیشنهاد میشود که باشگاههای فوتبال ایران با بهبود وضعیت منابع سازمانی و توسعة مزیت رقابتی، برای دستیابی به سودآوری اقدام کنند.
The purpose of present research was to investigate organizational resources and competitive advantage on the profitability in Iranian professional football clubs. The present research was descriptive-correlative done with mixed method. The research population included all of the football industry informant elite in both qualitative and quantitative method. Information saturation was used in the qualitative phase that information was saturated with 14 interviews. To this end, stratified purposeful sampling was used. Then, purposeful sampling was used for quantitative phase containing 100 football experts and university professors in sport management. The instrument used to collect data in quantitative phase was a structured questionnaire that its content validity was approved by eight sport management professors. Also, Cronbach's alpha and composite reliability were used to determine the reliability of variables that it was found that the data had good reliability. Content analysis was used to analyze the interviews with experts and structural equation model using Smart PLS was applied to evaluate the model. The results showed that in the format of research model, the organizational resources and competitive advantage had significant influence on the profitability of professional football clubs. Therefore, it can be inferred that the organizational resources and competitive advantage can greatly improve the profitability of professional football clubs in Iran. So, it is recommended that Iranian football clubs develop the status of the organizational resources and competitive advantage to reach profitability.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1241_ee8a4f018b8269984b330c15ef3425d4.pdf
منابع سازمانی
مزیت رقابتی
سودآوری
باشگاههای فوتبال
Organizational Resources
Competitive Advantage
Profitability
Football Clubs