per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2014-10-23
6
25
15
38
3
Research Paper
بررسی و تحلیل کیفیت خدمات در لیگ برتر فوتبال ایران بر مبنای مدل سروکوال
The analysis of service quality of I.R.Iran football premier league based on SERVQUAL
حسین اکبری یزدی
akbarihossein@yahoo.com
1
مهرزاد حمیدی
mhamidi@ut.ac.ir
2
سیدنصراله سجادی
nsajjadi@ut.ac.ir
3
محمد خبیری
4
هدف از انجام این تحقیق بررسی و تحلیل شکاف بین کیفیت مورد انتظار و کیفیت ادراک شده از خدمات ارائه شده در لیگ برتر فوتبال ایران بر مبنای مدل سروکوال، توسط مشتریان بود. روش انجام این تحقیق از نوع آمیخته (کمی و کیفی) بود. جامعه آماری این تحقیق عبارت بود از تماشاچیان، کادر فنی، بازیکنان و مدیران باشگاه های فعال در لیگ برتر فوتبال ایران در فصل 91-90. نمونه آماری نیز در مرحله مصاحبه به صورت هدفمند (36 نفر) و در مرحله پرسشنامه با روش طبقه ای (470 نفر) از تمامی ورزشگاههای لیگبرتر انتخاب شد که در نهایت 442 پرسشنامه برگشتدادهشد. پس از انجام مصاحبه های کیفی به دوصورت غیرساختارمند و گروه متمرکز و همچنین مطالعه اسناد و مدارک و ادبیات تحقیق، 85 نیاز به عنوان نیازهای مشتریان لیگ برتر شناسائی شد که پس از تلخیص و دستهبندی به صورت یک پرسشنامه 42 آیتمی در 5 بعد منابع انسانی، استادیومها، برنامهریزی و مدیریت، اطلاع رسانی و خدمات اضافی طبق روش سروکوال به صورت دووجه کیفیت مورد انتظار و کیفیت ادراکشده تهیهشد. نتایج آمار توصیفی و استنباطی (آزمونهای کولموگروف- اسمیرنوف، علامت و تحلیل واریانس فریدمن) نشان از وجود شکاف منفی و معنادار در تمامی نیازها و مولفههای شناسائی شدهداشت، علاوه بر این انتظارات و ادراکات مشتریان نیز رتبه بندی شدند. نتایج این تحقیق با اکثر تحقیقات انجام شده در حوزه فوتبال ایران همخوانی داشت.
The purpose of this study was to investigate the gap between expected quality and perceived quality of delivered services by customers of I.R.Iran football premier league based on SERVQUAL model ,The method of research was descriptive and mixed method (Qualitative and quantitative), the statistical population was the spectators technical staff, players and managers of active football clubs in premier league of Iran through 90-91 half-season, the sample for interview selected by purposeful sampling (36 persons) and for survey the sample was selected by classified sampling (470 persons), which 442 questionnaire returned truly. After conducting deep non- structured and focus group interviews and also review of related documents and publications, 85 items were found as the basic needs of customers. Then these needs were summarized to 42 items and classified in 5 dimensions as: Human resources, Stadiums, Informatics, Planning and Management and Extra services and as one questionnaire based on perceived and expected quality forwarded between samples. The result of presumption statistics (K-S, Sign Test and Freedman test) showed the significant and negative gap in all items and dimensions of customer needs, furthermore the ranking of expectations and perceptions of costumers have been determined. The result of this study was in line by other studies that have been conducted in football field
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_3_6dd74fea0a1636e77d2286bda5d2dcd5.pdf
کیفیت خدمات- فن کیفیت خدمات (SERVQUAL)- لیگ برتر فوتبال ایران
Services
I.R.Iran Football Premier league
Quality
service quality
SERVQUAL
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2014-11-20
6
25
39
52
2
Research Paper
رفتارهای مربیگری ترجیحی بازیکنان والیبال ایران
Preferences Coaching Behaviors Iranian Volleyball Players
عباس نظریان مادوانی
abbasnazarian@gmail.com
1
مریم مختاری دینانی
2
دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی تهران
دانشگاه الزهرا
هدف پژوهش حاضر بررسی رفتارهای مربیگری ترجیحی بازیکنان والیبال شاغل در تیمهای حاضر در لیگهای مختلف والیبال ایران بود. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری آن شامل کلیه بازیکنان والیبال شاغل در تیمهای ردههای سنی ایران بود که طبق آمار فدراسیون والیبال تقریبا 1200 نفر بودند. نمونه آماری طبق جدول کرجسی و مورگان با درنظر گرفتن 10 درصد ریزش، شامل 320 بازیکن والیبال از 26 تیم (13 تیم مردان و 13 تیم زنان) حاضر در لیگ برتر و دسته یک بود. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه اطلاعات فردی محققساخته و پرسشنامه رفتار مربیگری (نسخه رفتارهای ترجیحی مربیگری) مارتین و بارنز (1999) بود. نتایج پژوهش نشانداد اکثر ورزشکاران ترجیح میدهند مربیانشان در زمان تمرین و مسابقه در قبال عملکردهای آنها رفتارهای مربیگری تشویقی، آموزشی و خودکنترلی از خود بروزدهند و از رفتارهای تنبیهی و عدم تقویت خودداری نمایند. ضمنا بین اولویتهای رفتارهای مربیگری زنان و مردان در خردهمقیاسهای تقویت، آموزش فنی اقتضائی اشتباه، حفظ کنترل و عدم تقویت تفاوت وجود داشت. زنان رفتارهای تقویت، آموزش فنی اقتضائی اشتباه و حفظ کنترلو مردان رفتارهای عدم تقویت و آموزش فنی تنبیهی را ترجیح میدادند. به نظر میرسد موفقیت در مربیگری سطوح حرفهای ورزش، با تطبیق الگوهای رفتاری مربیان، متناسب با انتظارات ورزشکاران و با تاکید بر رویکرد تقویتی و آموزشی، محقق میگردد.
The purpose of the present study was studying of preferences Coaching Behaviors Iranian Volleyball Players. Research method was descriptive-Correlation method. According to Iranian federation volleyball, statistical population was 1200 peoples of volleyball players of serious grads teams. 320 athletes (160 men and 160 women) from 26 team participated as statistical sample in this study according to Cerjesy and Morgan's table. Data collecting instrument was Coaching Behavior questionnaire built by Martin, S.B., & Barnes, K. (1999) and researcher-built demographic questionnaire. The results indicated that players preferred to observed higher frequency of Reinforcement, Mistake–Contingent technical instruction, General technical instruction, keeping control, behaviors styles. On the other hand, they don’t like Punishment and Punitive technical instruction, ignoring mistakes, Non – Reinforcement behaviors style. The results show, also, Women players was deferent with men players in some of subscales coaching behaviors. Women players preferred to observed higher frequency of Reinforcement, Mistake–Contingent technical instruction, keeping control, behaviors styles more than men players. On the other hand, the men players preferred to observed higher frequency of Non – Reinforcement behaviors and punitive technical instruction style. It seems that successful in professional sports levels will happen with adapting coach behaviors patterns with athlete's expectations and focus on Reinforcement and instruction approach.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_2_e2a3a9f0ea6b38166cc230ec87538e56.pdf
رفتارهای مربیگری
لیگ برتر
والیبال
Coaching Behaviors
Volleyball
Primary League
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2014-11-20
6
25
53
64
4
Research Paper
بررسی ظرفیتهای بازاریابی ورزشی به منظور توسعه و ترویج رشتههای ورزشی در ایران با تاکید بر هنرهای رزمی
Investigation of sport marketing capacity its in order to development sports fields in Iran with emphasis on material arts
مهرداد محرم زاده
mmoharramzadeh@yahoo.com
1
دانشگاه ارومیه
هدف پژوهش حاضر، بررسی ظرفیتهای بازاریابی ورزشی به منظور توسعه و ترویج رشتههای ورزشی در ایران با تاکید بر هنرهای رزمی میباشد. جامعه آماری این پژوهش را مدیران ارشد رشتههای ورزشی از فدراسیونهای کاراته، تکواندو و ووشو، معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی و رسانههای جمعی مرتبط با ورزش کشور تشکیل میدهند که در حدود 77 نفر بودند که به روش نمونهگیری انتخابی برگزیده شدند. پژوهش، از نوع تحلیلی ـ همبستگی بود که برای جمعآوری دادههای آن از پرسشنامه محققساخته، پس از روایی و پایاییسنجی استفاده شد (79/0═α). برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش، از آزمون همبستگی پیرسون و همچنین رگرسیون چند متغیره استفاده شد. بر اساس نتایج پژوهش، ارتباط مثبت و معنیداری بین توسعه رشته ورزشی و عوامل سوقدهنده، عوامل جلبکننده، گردشگری ورزشی، حامیان مالی، تبلیغات و رسانههای جمعی و همچنین ارتباط منفی و معنیداری بین توسعه رشته و عوامل یازدارنده وجود دارد. نتایج پژوهش همچنین ضمن شناسایی پتانسیلهای بازاریابی ورزشی هنرهای رزمی کشور، سهم هر یک از عوامل بازاریابی ورزشی را در توسعه و ترویج رشتههای ورزشی کشور مشخص کرد.
Aim of this study was Investigation of sport marketing capacity its in order to development sports fields in Iran with emphasis on material arts. The statistical study were sports managers association of Karate, Teakwondo and Wusho, Cultural heritage and tourism managers and mass media related with sport that were about 77 people. Research sample included 40 that were selected sampling choice. Research methods for collecting the data that made the questionnaire, the validity and reliability of the polls was used (α═0/79). For analysis of research data was used of peyrson correlation test and multiple regression analysis. There is a positive and meaningful relation between sports fields’ development and push factors, pull factors, sponsor, group media, and also negative and meaningful relation between sports fields’ development and constraints. The results also identify potential martial arts in sports marketing, sports marketing share for each of the factors in the development and promotion of sports fields in the country to define.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_4_44efb44f9cb16f5c2abdabba05444934.pdf
ظرفیتهای بازاریابی ورزشی
توسعه و ترویج رشتههای ورزشی
هنرهای رزمی
sport marketing capacity
development sports fields
martial arts
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2014-11-20
6
25
65
78
5
Research Paper
شناسایی و اولویتبندی معیارهای ارزیابی عملکرد معلمان تربیت بدنی به روش تحلیل سلسله مراتبی
Identification and prioritization criteria for performance evaluation of physical education teachers by Analytic Hierarchy Process
سیده عذرا میرکاظمی
1
مهدیه حسین علیانی
2
محمد کشتیدار
3
مدیریت و برنامهریزی ورزشی دانشگاه بیرجند
دانشگاه بیرجند
دانشگاه بیرجند
با توجه به نقش مهم معلم تربیتبدنی در تحقق اهداف تعلیم و تربیت و اهمیت ارزیابی به عنوان جزءلاینفکتعلیموتربیت، این پژوهش با هدف شناسایی و اولویتبندی معیارهای ارزیابی عملکرد معلمان تربیتبدنی انجام گرفته است. روش پژوهش از نوع توصیفی ـ تحلیلی است. جامعه پژوهش، شامل کلیه خبرگان امر ورزش مدارس میباشد که از روشهای غیر تصادفی و به شکل هدفمند، تعداد 34 نفر جهت شناسایی معیارها و تعداد 25 نفر جهت اولویتبندی، به روش تحلیل سلسله مراتبی بر اساس میزان تجربه کاری و مدرک تحصیلی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل دو پرسشنامه محققساخته بود که روایی آنها توسط گروهی از اساتید و متخصصین و اعتبار آن در پرسشنامه اول توسط آلفای کرونباخ ( 78/0 =α ) تایید و در پرسشنامه دوم، عدم وجود ناسازگاری در پاسخها دلیل بر اعتبار آن بود (1/0CR<) . تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (ضریب کندال) و دادههایحاصل از پرسشنامهمقایساتزوجی(AHP)بااستفاده از نرمافزار Expert Choiceانجامگرفت. نتایج حاصل از اجماع نظر خبرگان، شناسایی 9 معیار با 40 گزینه بود (702/0w=) که معیار کسب امتیاز ویژه، دارای 6 گزینه (خدمت در روستا، سنوات خدمت در مناطق محروم، مدت خدمت در جبهه و داشتن امتیاز جانبازان، آزادگان و خانواده محترم شهدا) به دلیل پایین بودن امتیاز، حذف و در نهایت تعداد 8 معیار مقامها و امتیازات، عملکرد علمی ـ پژوهشی، عملکرد سازمانی، عملکرد آموزشی ـ ورزشی، سابقه ورزشی، سابقه علمی ـ آموزشی، منابع در دسترس و میزان جذب سرمایه به طریق اسپانسر با 34 گزینه در مرحله اولویتبندی مجدد به نظرسنجی خبرگان گذاشته شد که پس از تجزیه و تحلیل اطلاعات، معیار عملکرد آموزشی ـ ورزشی با اهمیتترین و معیار میزان جذب سرمایه به طریق اسپانسر (سازمانهای خارج از مدرسه و انجمن اولیا و مربیان) در اولویت آخر قرار گرفت. یکی از نیازهای اولیه ارزیابی، تدوین معیار میباشد؛ لذا پیشنهاد میشود بازنگری در سیستم ارزیابی معلمان تربیتبدنی و تدوین معیارهای جدید متناسب با وضع موجود و ارزشدهی به معیارها بر اساس میزان اهمیت آنها در ارزیابی میتواند درهرچهبهتراجراشدنسیستمارزشیابیمعلمانتربیت بدنیکمککندوضعفهاوقوتهارامشخص سازد.
This paper presents Identification and prioritization criteria for performance evaluation of physical education teachers, because they play a vital role in the training and education. Study is Descriptive-analytic. Research society of professionals involved in school sport and the based on Analytic Hierarchy Process (AHP), were analyzed Expert opinions of experts. In the study, In order to implement the method of evaluation principles and methods of prioritization criteria specified final decision making and after drawing the hierarchy tree, the priority criteria are identified. The required data to help paired comparisons questionnaire and using the Expert Choice software, computational procedures have been performed. The results of the consensus of the experts identified nine criteria, with 40 options, a sixth option due to the low removal rate and the number eight position criteria and rates, academic performance - research, organizational performance, performance training - sports, sports history, scientific background - education, resources available, how to raise funds through sponsorship (organizations outside the school and PTA) were the surveys with 34 options to re-prioritize the experts. After analyzing the information criteria educational performance - sporting the most important criteria the rate of funding through sponsorship (organizations outside the school and PTA) was the last priority. One of the basic needs is to develop criteria evaluation. Thus we suggest that review in the teachers’ evaluation system and develop new criteria appropriate to the situation and giving value to the importance of the evaluation criteria can show our system weaknesses and strengthens and we evaluate teacher's performance efficiently.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_5_51e581e75ae9858bb91a894c3c2c7d5e.pdf
اولویت بندی معیارها
ارزیابی عملکرد
معلم تربیتبدنی
تحلیل سلسله مراتب
Prioritization criteria
Performance Evaluation
Physical Education Teacher
Analytic Hierarchy Process
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2014-11-20
6
25
79
100
6
Research Paper
مطالعۀ تطبیقی ورزش قهرمانی بانوان کشورهای منتخب با رویکرد استراتژیک
The Comparative Study of Women Championships in Selected Countries with a Strategic Orientation
نازنین راسخ
n.rasekh6663@gmail.com
1
مجتبی امیری
2
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
دانشگاه تهران
هدف از پژوهش حاضر شناسایی و مقایسۀ ابعاد برنامهریزی استراتژیک ورزش قهرمانی بانوان کشورهای منتخب و ارائۀ راهکارهای پیشنهادی است. پژوهش حاضر از نوع کیفی است و در تجزیه و تحلیل دادهها از تکنیک تحلیل محتوا استفادهشده و روش گردآوری دادهها نیز مطالعات کتابخانهای است. پس از مطالعۀ اسناد و منابع برنامۀ استراتژیک ورزش قهرمانی چند کشور منتخب، به مقایسۀ کیفی برنامه در این کشورها پرداخته شد. جامعۀ آماری این تحقیق را سازمانهای ورزشی کشورهای دارای برنامۀ استراتژیک در حیطۀ ورزش قهرمانی تشکیل میدهند (7N=). نمونۀ آماری بهصورت انتخابی هدفمند انتخاب شد (کشورهایی که حدودی و بهطور خاص برای ورزش قهرمانی بانوان برنامه ارائه دادهاند) که شامل: استرالیا، انجمن تفریحات و ورزش بانوان استرالیا، کارگروه بینالمللی زنان و ورزش فنلاند، آفریقای جنوبی، بریتانیا، کانادا و ایران است. جمعآوری اطلاعات از طریق جستجو در وبسایتها، مقالات علمی، تحقیقات داخلی و خارجی، کتب مرتبط، اسناد، شواهد و مدارک موجود است. نتایج و یافتههای نهایی تحقیق نشان میدهند در ایران بهطور عام در مورد ورزش قهرمانی و بهطور خاص دربارۀ ورزش قهرمانی بانوان برنامۀ استراتژیک ارائهشده، ولی در کشورهای منتخب برنامۀ جداگانهای برای ورزش بانوان تدوین نشده است. نتایج پژوهش حاضر با تشریح گامها و اقدامات مورد نیاز میتواند نقشی مهم در توسعۀ ورزش قهرمانی به شکل عام و ورزش قهرمانی بانوان بهطور خاص ایفا نماید.
The aim of this study was to identify and compare the strategic planning dimensions of women championships in selected countries and to provide suggested strategies. The study was qualitative and the content analysis technique was used to analyze the data. As the review of literature was used to collect data, the related documents and sources of championship strategic plans of some selected organization of countries were studied and their planning was qualitatively compared(N=7). The statistical population consisted of all countries with championship strategic plans and the statistical sample was purposefully selected as Australia, Australian Women Sport and Recreation Association, International Board of Women and Sport Finland, South Africa, Britain, Canada and Iran (the countries with specific plans for women championships). The statistical tool used was searching the websites, scientific articles, national and international researches, related books, documents and evidences. The results showed that Iran provided plans for championships generally and for women championships specifically while the countries under study did not have such plans. It can be concluded that with the necessary measures, the results of this study can play an important role in developing championships generally and women championships specifically.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_6_51e0836ec2efd2ce776e192eb12eb1d5.pdf
رویکرد استراتژیک
ورزش قهرمانی
بانوان
مطالعۀ تطبیقی
Strategic Orientation
Championship
Women
Comparative Study
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2014-11-20
6
25
101
122
7
Research Paper
بررسی کارکردهای سیستم مدیریت CM در تثبیت شاخصههای سلامت سازمانی در سازمانهای ورزشی
The study of cybernetic management operations at the stabilization of organizational health features in sport organizations
مصطفی افشاری
afshari.ua@gmail.com
1
محسن کوثری پور
2
حبیب هنری
honari_h@yahoo.com
3
دانشگاه ارومیه
دانشگاه پیام نور
دانشگاه علامه طباطبایی
شرایط اجتماعی و اقتصادی سازمانهای عصر حاضر، لزوم انعطاف و توجه ویژه به ساختارهای سازمانی را بیش از پیش نمایان ساخته است؛ همچنین اهتمام مستمر نسبت به توسعهی سازمان بر اساس ویژگیهای سازمانی سالم از ملزومات هر سازمان است. از اینرو، پژوهش حاضر با هدف بررسی کارکردهای سیستم مدیریت سایبرنتیکدر تثبیت شاخصههای سلامت سازمانی در سازمانهای ورزشی تدوین شده است. روش تحقیق همبستگی بوده وبه شکل میدانی صورت گرفته است. جامعهی آماری پژوهش همهی کارشناسان 15 فدراسیون ورزشی و آکادمی ملی المپیک است که بر اساس نمونهگیری تصادفی طبقهای تعیین شد و در نهایت 89 پرسشنامه دریافت گردید (149 N=). برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامهی مدیریت سایبرنتیک قربانی زاده (1389) (92/0α =) و پرسشنامهی استاندارد سلامت سازمانیOHI (مدل لایدن و کلینگل،92/0α=) استفاده شد. برای آزمون فرضیههای تحقیق از آزمون کلموگروف - اسمیرنوف، آزمون همبستگی پیرسون، t مستقل و رگرسیون چند متغیره استفادهشدهاست. بر اساس یافتههای این پژوهش، بین مدیریت سایبرنتیک با سلامت سازمانی ارتباط مثبت و معناداری وجود داشت، همچنین نتایج رگرسیون نشانداد که 6/73% از واریانس سلامت سازمانی مربوط به مدیریت سایبرنتیک بوده و جریان صحیح اطلاعات بیشترین اهمیت را در پیشبینی تغییرات سلامت سازمانیداراست. با توجه به نتایج بهدست آمده میتوان لزوم توسعهی سلامت و بسط شاخصههای سیستم مدیریت سایبرنتیک را با اهمیت دانست؛ همچنین لزوم توجه ویژه به اخلاقیات، توسعه و آموزش فناوریهای نوین، ایجاد جریان اطلاعات و رهبری راهگشا در جهت ارتقای بهرهوری مضاعف سازمانهای ورزشی امری مهم دررسیدن به اهداف و راهبُردهای سازمان است.
The social and economic conditions of organization concentrate the flexibility of organizational structure. Furthermore, the development of organization requires organizational health. The purpose of present study was to examine the role of cybernetic management in organizational health in sport organizations. It was applied-correlative study. Population composed of experts employed in fifteen federations and national Olympic committee.The method of sampling was stratified random sampling. There were 89 questionnaires returned and usable. Cybernetic Management Questionnaire was used which developed by Qorbanzadeh (2010). Organizational Health Inventory (OHI) was used to evaluate health of organization which developed by Lynden and Klingele. The reliability was desirable (Cronbach α of Cybernetic Management Questionnaire=0.92, Cronbach α of Organizational Health Inventory=0.92). Normality of data distribution and significance of hypotheses were measured by Kolmogorov-Smirnov test, Pearson Correlation, independent t-test, and multivariate regression. Results showed that cybernetic management was related significantly and positively to organizational health. Cybernetic management explained a high variance in organizational health. Especially, technology had the strongest statistically significant effect on organizational health. It was concluded that it is significant to develop cybernetic management and organizational health. Morality, technology, information and leadership are considered prominent to develop productivity in organization.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_7_233750b6a6f757b20b93385443e7b247.pdf
مدیریت سایبرنتیک
آموزش مستمر
شناسایی عملکرد
سلامت سازمانی
cybernetic management
continious training
identifing performance
Organizational Health
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2014-11-20
6
25
123
144
8
Research Paper
ارتباط تعهد سازمانی و سازمان یادگیرنده در اداره کل ورزش و جوانان غرب ایران
Relationship between organizational commitment and learning organization in sport and youth head offices of western provinces of Iran
علی ضیائی
alizia89@yahoo.com
1
نجف آقایی
aghaei.hamid@gmail.com
2
حسین پورسلطانی زرندی
3
دانشگاه خوارزمی
دانشگاه خوارزمی
دانشگاه پیام نور کرج
هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین ارتباط بین تعهد سازمانی و سازمان یادگیرنده در ادارات کل ورزش و جوانان غرب ایران بود. حجم نمونه آماری 130 نفر بود که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و جدول مورگان انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده، پرسشنامههای ابعاد سازمان یادگیرنده مارسیک و واتکینز و تعهد سازمانی آلن و مییر بودند. پایایی این دو پرسشنامه به ترتیب 966/0 و 883/0 برآورد و روایی آنها توسط 5 نفر از اساتید متخصص مدیریت ورزشی تایید شد. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود که به صورت میدانی اجرا شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای کلموگروف اسمیرونف، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده گردید. یافتهها نشان داد بین سازمان یادگیرنده و تعهد سازمانی، همبستگی بالا و معناداری وجود دارد (499/0r=) و (001/0P=). از بین ابعاد تعهد سازمانی، تنها ارتباط سازمان یادگیرنده با تعهد مستمر معنادار نبود (156/0r=) و (084/0P=). بر اساس آنالیز واریانس و تحلیل رگرسیون، بالاترین ضریب اصلاح شده در مدل چهارم بین یادگیری تیمی و تعهد سازمانی (383/0=β) و کمترین ضریب اثر در مدل پنجم بین گفتگو و تبادل نظر و تعهد سازمانی (247/0- =β) به دست آمد. با توجه به ضریب تعیین محاسبه شده، مدل هفتم (هفت بعد سازمان یادگیرنده) با 1/28 درصد و مدل اول (گفتگو و تبادل نظر) با 4/10 درصد، به تربیب بیشترین و کمترین میزان از واریانس تعهد سازمانی را تبیین کردند. در نهایت با توجه به نتایج میتوان پیشنهاداتی را به مسئولین محترم وزارت و مدیران ادارههای کل ورزش و جوانان در راستای افزایش تعهد کارمندان ارائه نمود.
The aim of this research was to determine the relationship between organizational commitment and learning organization among employees of sport and youth head offices of west of Iran. The sample was determined using Morgan’s Table (n=130) people that were selected using stratified sampling. We used two questionnaires including learning organization of'Watkins and Marsick' and organizational commitment of 'Allen and Meyer'. The face and content validity of questionnaires were confirmed with 5 experts and professors in the sports management field, and Cronbach's alpha reliability test of learning organization and organizational commitment were 0.96 and 0.88, respectively. This was a cross sectional study design. Kolmogorov Smirnoff, Pearson correlation coefficients, and stepwise multiple regression were used to analyze data. The findings showed; there are high and significant correlation between learning organization and organizational commitment (r=0/499) and (P=0/001). Among organizational commitment dimensions, only the relationship between learning organization and continuous commitment was not significant(r=0/156), (P=0/084). Based on ANOVA and regression analysis the highest of standardized coefficient in the fourth model, between» team learning« and »organizational commitment» (β=0/383) and the lowest effect coefficient of in the fifth model, between »dialogue» and »organizational commitment« variables (β=-0/247), was obtained. With regard to calculated coefficient of determination, seventh model(seven dimensions of learning organization) with 28/1 percent and the first model (dialogue) with 10/4 percent, respectively explained the highest and lowest rate of organizational commitment« variance. Finally with regard to results we can present some suggestions to the administration of ministry and management of Youth and Sports departments to strengthen employees' commitment.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_8_4b658a7a1e60391c670f08067c4eaf92.pdf
تعهد سازمانی
سازمان یادگیرنده
کارکنان
اداره کل ورزش و جوانان
organizational commitment
learning Organization
Staff
Sport and Youth Department
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2014-11-20
6
25
145
158
9
Research Paper
عوامل اثرگذار بر نگرش کارآفرینانۀ ورزشکاران دانشآموز (مقطع متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران)
Identifying the Factors Affecting Entrepreneurial Attitude in Athletics Students (High Schools of Tehran)
رضا محمدکاظمی
r_mkazemi@ut.ac.ir
1
فهیمه میرزائی
2
فرزاد زیویار
3
دانشیار گروه کسب و کار جدید، دانشکده کارآفرینی- دانشگاه تهران - دبیر انجمن علمی کارآفرینی و نواوری ایران
دانشگاه خوارزمی
دانشگاه پیام نور
امروزه، با در نظر گرفتن کارآفرینی بهعنوان یکسری ذهنیات، باید پذیرفت که جدا از زمینۀ کسب و کار و اقتصاد، هر کسی میتواند به روش کارآفرینانه فکر و عمل کند؛ بنابراین سیاستهای «ارتقای کارآفرینی» نباید تنها مختص به آموزش عالی باشند، بلکه باید در مدارس ابتدایی و متوسطه نیز به آنها پرداخته شود. در این پژوهش به روش توصیفی و با بررسی نمونهایمتشکل از 406 دانشآموزورزشکار دبیرستانها و هنرستانهای آموزش و پرورش شهر تهران، سطح نگرش کارآفرینانۀ آنان شناسایی شد و تأثیر برخی متغیرهای جمعیتشناختی بر آنها بررسی شد. ابزار اصلی این پژوهشترجمۀپرسشنامه ATE (نگرش نسبت به راهاندازی کسب و کار کارآفرینانۀ آتاید) است که صاحبنظران روایی آن را تأیید کردهاند و پایایی آن با انجام آزمون پایلوت و محاسبۀ آلفای کرونباخ (6/0 =α) برای آزمون اصلی و اجزای آن تأییدشدهاست. نتایج نشان داد نگرش کارآفرینانه ورزشکاران در همۀ ابعاد و اجزای مورد بررسی، بهتر از سطح متوسط است. همچنین مشخص شد جنسیت، خوداشتغال بودن پدر، شاغل بودن مادر و هنرستانی یا دبیرستانی بودن تأثیر معناداری بر سطح نگرش کارآفرینانۀ ورزشکاران ندارد.
Considering entrepreneurship as a state of mind, we have to admit that nowadays, apart from business and economy, any person can think and act in an entrepreneurial manner. So not only the “entrepreneurship enhancing” policies should not be confined to higher education levels, but also they have to be included in elementary and high school programs. In this study, the level of entrepreneurial attitude and the effect of some demographic variables on it were investigated among a group of 406 people of high school’s athletes’ students in Tehran. The mail tool used in this study was the translated Athyde’s (ATE) questionnaire (attitude towards entrepreneurial business initialization) which was tested for reliability by a pilot study and computation of Cronbach’s Alpha coefficient (α =0.6) for the main study and all its components. The results showed that the level of entrepreneurial attitude vas above average among students, in all of the investigated aspects and components. They also showed that variables such as gender, having a self-employed father, employment status of mother, and the type of school (regular/technical) have no significant impact on the level of entrepreneurial attitude in students.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_9_a925398b29d82d409e375c90d0bbeef1.pdf
نگرش کارآفرینانه
ورزشکار
متغیرهای جمعیت شناختی
Entrepreneurial Attitude
Athletic
Demographic variables
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2014-11-20
6
25
159
172
10
Research Paper
رابطۀ مدیریت دانش و درگیری شغلی کارکنان ادارۀ کل ورزش و جوانان استان آذربایجان غربی
The Relationship between Knowledge Management and Job Involvement of Headquarters of Sport and Youth of West Azarbaijan Province
محمد مازیاری
m.mazyari@yahoo.com
1
میر محمد کاشف
mm.kashef@yahoo.com
2
محسن عراقی
3
دانشگاه ارومیه
، دانشگاه ارومیه
دانشگاه ارومیه
هدف این تحقیق بررسی رابطۀ مدیریت دانش و درگیری شغلی کارکنان ادارۀ کل ورزش و جوانان استان آذربایجان غربی است. روش تحقیق توصیفی-همبستگی است. با توجه به کوچک بودن جامعۀ آماری، تمام کارکنان آن اداره بهعنوان نمونه انتخاب شدند (65 نفر) که از این تعداد 53 پرسشنامه برگشت داده شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامۀ مدیریت دانش و درگیری شغلی بود. دادهها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شد. نتایج تحقیق نشانداد بین مدیریت دانش و درگیری شغلی کارکنان رابطۀ مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین بین مؤلفههای مدیریت دانش (خلق دانش، تسهیم دانش، کاربرد دانش و ذخیرۀ دانش) و درگیری شغلی کارکنان نیز رابطۀ مثبت و معنادار وجود دارد. با توجه به نتایج این تحقیق، مدیران سازمانها باید به مدیریت دانش توجه جدی کنند و شرایط و زیر ساختهای مورد نیاز و ضروری را فراهم نمایند. همچنین زمینۀ افزایش درگیری شغلی کارکنان را فراهم کنند تا عملکرد کارکنان و سازمان بهبود یابد.
The aim of this study was to investigate the relationship between knowledge management and job involvement of staff of W.Azarbaijan province headquarters of Sport and Youth. The method of study was descriptive–correlation. In respect of small statistical population, whole staffs of that headquarters were selected as samples (65), and from this number 53 questionnaires have returned. For collecting data we used two questionnaires: 1) knowledge management (KM) questionnaire, and 2) Job involvement (JI) questionnaire. Data analyzing was done by Pearson correlation coefficient test. The results showed a positive and significant relation between knowledge management and job involvement of staff. Also there were positive and significant relation between parameters of KM (knowledge creating, knowledge sharing, knowledge application, and knowledge saving) and JI of staff. According to results of this study, organizations managers should give serious attention to KM and circumstances, and provide vital and required infrastructures. They also, have to provide the capability of increasing the staff job involvement, to improve the performance of staff and organization.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_10_1dacf57f8e14634647abc46ef20eb819.pdf
خلق دانش
تسهیم دانش
کاربرد دانش
ذخیرۀ دانش
درگیری شغلی
Knowledge Creating
Knowledge Sharing
Knowledge Application
Knowledge Saving
job involvement
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2014-11-20
6
25
173
184
11
Research Paper
ارتباط هوش هیجانی و تعهد داوطلبان شرکت کننده در مسابقات آسیایی تیر و کمان
The relationship between emotional intelligence and organizational commitment of Asian archery competions' volunteers
مهدی رسولی
mehdyrasooli@yahoo.com
1
وحید ساعت چیان
2
محسن باقریان
3
دانشگاه خوارزمی
دانشگاه خوارزمی
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات
هدف از انجام این تحقیق، بررسی میزان هوش هیجانی و تعهد داوطلبان زن و مرد مسابقات آسیایی تیروکمان و تعیین رابطهی ابعاد آنها با یکدیگر بود. در این راستا همهی داوطلبان دختر و پسر حاضر در هفدهمین دورهی مسابقات آسیایی تیروکمان تهران(1390) به عنوان جامعهی آماری پژوهش در نظر گرفته شد و نمونهی آماری برابر با جامعهی آماری(80n=) تعیین گردید. برای گردآوری دادهها از پرسشنامهی استاندارد هوش هیجانی برادبری وگریوز(2004) و تعهد سازمانی مودای(1979) استفاده شد. روایی محتوایی ابزار تحقیق با نظر خواهی از 11 تن از اساتید صاحبنظر در این زمینه انجام شد و جهت تعیین پایایی پرسشنامهها با انجام یک مطالعهی مقدماتی، ضریب پایایی در حد قابلقبولی (هوش هیجانی 76/0= α) و (تعهد سازمانی 75/0= α) بهدست آمد. میانگین رتبههای عوامل مرتبط با هوش هیجانی بر اساس اولویت بهترتیب عبارت بودند از 1. خودآگاهی؛ 2. آگاهی اجتماعی؛ 3. مدیریت رابطه و 4. خودمدیریتی. همچنین رتبههای عوامل مرتبط با تعهد سازمانی بهاین ترتیب بهدست آمد: 1. تعهد عاطفی؛ 2. تعهد مداوم؛ 3. تعهد هنجاری. در نهایت، یافتهها نشان داد که بین همهی ابعاد هوش هیجانی با تعهد سازمانی ارتباط معنادار و مثبتی وجود دارد. لذا با توجه به نتایج ضروری است که سازمانهای ورزشی بهطور عام و مدیران تربیت بدنی دانشگاهها به طور خاص، وقت بیشتری را برای شناخت عوامل روان شناختی(هوش هیجانی) و تعهدات داوطلبان صرف کنند تا فرآیند جذب و نگهداری داوطلبان برای آنها تسهیل شود.
The purpose of this study was identification of emotional intelligence and organizational commitment of men and women volunteers and determining the relationship between their dimensions in 17th Asian archery completions 2011 which took place in Tehran. So all the volunteers of this event were considered as the statistical population, and the sample size was determined as the population (80 volunteers). The instruments used in this study were standard questionnaire of emotional intelligence (Bradbery & Griverz, 2004) and organizational commitment (Muday, 1979). The validity of the instruments was determined by 11 experts in this area. The Questionnaires' reliability determined with Alpha Chronbach's statistical test (emotional intelligence, α=0.76) and (organizational commitment, α=0.75). According to the results, emotional intelligence score was found 105.31 for women and 106.31 for men. The means of emotional intelligence dimensions were respectively: 1. Self-awareness 2. Organizational awareness 3. Inspirational leadership 4. Self-control. Also the means of organizational commitment dimensions were respectively: 1. Affective commitment 2. Continues commitment 3. Normative commitment. Finally there was positive relationship between all of the dimensions of emotional intelligence and organizational commitment. So according to the results, it's important for the sport organizations generally and for the sport management of universities to understand the psychological factors of volunteers like emotional intelligence and organizational commitment so they can attract and attain volunteers more easily.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_11_e449631b6c85b9398c4559853b50d2d2.pdf
داوطلب
رویداد ورزشی
هوش هیجانی
تعهد سازمانی
volunteer
event
Emotional Intelligence
organizational commitment
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2014-11-20
6
25
185
206
12
Research Paper
اثرات توانمندسازی بر مدیریت دانش در کارکنان فدراسیونهای ورزشی
The effects empowering on Knowledge Management in Sport Federations Staff
بهارک رستادمهر
1
فریده اشرف گنجوئی
ganjouei@yahoo.com
2
سیدحمید سجادی هزاوه
3
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
هدف از تحقیق حاضر، بررسی اثرات توانمندسازی بر مدیریت دانش در کارکنان فدراسیونهای ورزشی بود. روش تحقیق از نوع زمینهیابی و در آن بهصورت میدانی از پرسشنامهی توانمندسازی کامکاری و کریمنژاد (1390) و مدیریت دانش کامکاری و شُکرزاده (1389) استفاده شد. جامعهی آماری پژوهش حاضر را تمامی کارکنان فدراسیونهای ورزشی که در 52 فدراسیون ورزشی مشغول به فعالیت هستند، تشکیل میدادند. بهمنظور تجزیه و تحلیل آماری از آزمون رگرسیون چندمتغیری، با از نرمافزار آماری 19 SPSSاستفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد که ارتباط مثبت معناداری بین توانمندسازی با مدیریت دانش مشاهده میشود. به این ترتیب که با افزایش توانمندسازی، مدیریت دانش نیز افزایش و با کاهش آن، مدیریت دانش نیز کاهش مییابد.
In current study, we paid to the effects empowering on knowledge management in sport federation's staff. The main question of research is how amount of Empowerment on knowledge management is effective among sport federation employees? The method of research is measurement of background. The research statistic societies are all employees of sport federation on 152 federations and are about 1500 persons. By the aid of multivariable regression statistic model, research finding show, there is meaningful positive relation among “Empowerment” to ”knowledge management” .in this case by increasing “competency”, knowledge management increases and by decrease , we have decrease on knowledge management.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_12_a1fd288b92e4c60bda37d1bf2f8ff519.pdf
توانمندسازی
مدیریت دانش
کارکنان فدراسیونهای ورزشی
Empowerment
Knowledge Management
sport federation employees
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2014-11-20
6
25
207
222
13
Research Paper
پیشبینی نتایج کشورهای آسیایی در بازیهای المپیک بر مبنای عملکرد آنها در بازیهای آسیایی
The Predict of Asian Countries Results in Olympic Games Based on Their Performance at the Asian Games
بهمن عسگری
bahmanasgari@yahoo.com
1
حسین عیدی
eydihossein@gmail.com
2
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمانشاه
دانشگاه رازی
هدف از این مطالعه پیشبینی نتایج کشورهای آسیایی در بازیهای المپیک بر مبنای عملکرد آنها در بازیهای آسیایی است. برای بررسی عملکرد از سه متغیر رتبه، تعداد مدال طلا و مجموع مدالها استفاده شد. جامعۀ آماری تمام کشورهای آسیایی شرکتکننده در بازیهای المپیک وبازیهایآسیایی بود (43N=). تمام جامعۀ آماری بهعنوان نمونۀ آماری انتخاب و نتایج این کشورها در بازیهای المپیک و آسیایی تجزیه و تحلیل قرار شد. برای گردآوری دادهها از منابع معتبر استفاده شد و برای اطمینان از صحت اطلاعات، دادهها از طریق چند منبع بررسی شدند. روش اجرایی تحقیق به این صورت بود که هر دوره از بازیهای آسیایی بهصورت متناظر بهعنوان پیشبینِ بازیهای المپیک بعدی (بازیهای المپیکی که دو سال بعد برگزار میشود) در نظر گرفته شد. همچنین، بهمنظور بررسی و مقایسۀ توصیفی دادهها از روشهای آمار توصیفی و برای تجزیه و تحلیل استنباطی دادههای تحقیق از روشهای آماری آزمون کولموگروف-اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه در نرمافزار SPSS و در سطح معناداری 05/0≥P استفاده شد. یافتهها نشان داد بین رتبۀ کشورهای آسیایی در بازیهای المپیک و آسیایی، تعداد مدال طلا در بازیهای المپیک و آسیایی و مجموع مدالها در بازیهای المپیک و آسیایی رابطۀ مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین، تعداد مدالهای طلا و مجموع مدالهای کسبشده در بازیهای آسیایی میتواند پیشبین معناداری برای تعداد مدالهای طلا و مجموع مدالهای کسبشده در بازیهای آسیایی باشد. کشورهای آسیایی باید سرمایهگذاری بیشتری روی بازیهای آسیایی داشته باشند تا بتوانند امید بیشتری برای کسب موفقیت در بازیهای المپیک داشته باشند.
The purpose of this study is to predict of Asian countries results in Olympic Games based on their performance at the Asian Games. For evaluating the performance of countries at Asian games are considered three variables including ranking, number of gold medals and total number of medals. The population was all Asian countries participating in Olympic and Asian Games (N=43). All the population selected as sample and their results were analyzed. For collecting data, reliable Sources were used and for ensuring data accuracy, data were examined through several sources. Any period of Asian Games was considered a prediction of next Olympic Games (the Olympic Games will be held two years later). Also, In order to evaluate and compare the descriptive data, Researchers used descriptive statistics and for analyzing inferential data used Kolmogorov-Smirnov, Pearson correlation coefficient and regression tests in SPSS software and significant level p≤0/05. Results showed that there is a significant and positive relationship between ranking of Asian countries in Olympic Games and their ranking in Asian Games, the number of gold medals won in Olympic and Asian games and total number of medals won in Olympics and Asian games. Also, number of gold medals and total number of medals won in Asian Games can predict the number of gold medals and total number of medals won in the Olympic Games. Asian countries must invest more in Asian Games to improve their performance in Olympic Games.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_13_181e7250ee5673cf01a7ebfa9824bd54.pdf
بازیهای آسیایی
بازیهای المپیک
رویدادهای چندرشتهای
Olympic Games
Olympics
Multi-sport event