per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2017-08-23
9
43
17
38
10.22089/smrj.2017.2023.1430
1023
Research Paper
طراحی مدل ساختاری تمایل به بازگشت تماشاگران در مسابقات لیگ جهانی والیبال براساس اولویتبندی کیفیت خدمات و رضایتمندی
Designing of SEM Model of Sport Spectator’s Future Intention Attendance in World Volleyball’s League in Terms of Priority in Service Quality and
حمیدرضا قزلسفلو
h_ghezel@yahoo.com
1
معصومه کلاته سیفری
ma.kalateh@gmail.com
2
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه گنبدکاووس
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه مازندران
ارائۀ خدمات باکیفیت در رقابتهای ورزشی سبب افزایش تماشاگران جدید، توسعۀ مشاغل و کاهش عدم حضور ورزشکاران میشود. درحقیقت، کیفیت خدمات یکی از مهمترین عواملی است که به رضایتمندی و تداوم حضور تماشاگران در ورزشگاهها منجر میشود؛ لذا، هدف از پژوهش حاضر تحلیل مسیر کیفیت خدمات و رضایتمندی بر تمایل به بازگشت تماشاگران لیگ جهانی والیبال بود. بدینمنظور، 375 تماشاگر حاضر در مسابقات لیگ جهانی والیبال بهصورت تصادفی و هدفمند بهعنوان نمونۀ آماری پژوهش انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری دادهها از پرسشنامههای "کیفیت خدمات ورزشی چن" (2011) و "تمایل به بازگشت تماشاگران شانک" (2006) استفاده گردید. همچنین، جهت تجزیهوتحلیل دادهها پس از اطمینان از اعتبار پرسشنامهها از نرمافزار اس.پی.اس.اس در بخش آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد و نرمافزار آموس جهت ترسیم تحلیل مسیر بهکار رفت. نتایج نشان میدهد که رابطۀ معناداری بین کیفیت خدمات و رضایتمندی با تمایل به بازگشت مجدد تماشاگران وجود دارد. همچنین، در بین کلیۀ ابعاد کیفیت خدمات، مؤلفۀ اعتماد بیشترین تأثیر را بر رضایتمندی تماشاگران داشته است؛ بنابراین، برخورداری از منابع انسانی متخصص که دارای مهارت متناسب با خدمات ارائهشده در استادیوم ورزشی آزادی باشند، میتواند از طریق ایجاد اعتماد در تماشاگران و بهبود رضایتمندی آنها، زمینۀ حضور مجدد تماشاگران را فراهم نماید.
The supply of quality service in sport, will enhance more new audience, develop jobs and reducing absence of athletes. In fact, service quality is the one of the main factor lead to satisfaction and continuity of future attendance in sport spectators. Therefore, the main purpose of this research was structural equation model of service quality and satisfaction on sport spectator’s future intention in terms in world volleyball’s league. Random ally and purposely. N=375 sport spectators that participated in national volleyball league, selected as sample size, purposely and randomly. To data collection, Chen (2011) service quality questionnaire and Shonk (2006) future intention questionnaire were used. For data analysis, after conceived about normality, SPSS soft wear in descriptive and deduction statically and AMOS to deception of SEM was used. The results showed that there was significant relationship between service quality and satisfaction with future attendance by audiences. Also among all service quality sub-scales, reliability had higher impact on spectator’s satisfaction. Therefore, having human resources specialist that had adequate expertise skills in proportional with Azadi Sport Complex facilities, result in audience’s future attendance by improvement of spectator’s reliability and their satisfaction.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1023_678aa3e1c29bea747c3215428bdd7d92.pdf
رضایتمندی
کیفیت خدمات
تماشاگر
تمایل به بازگشت
satisfaction
Quality of Service
Spectator
future intention
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2017-08-23
9
43
39
60
10.22089/smrj.2017.2773.1557
1028
Research Paper
اثربخشی تبلیغات از طریق ورزش شرکت ایرانسل در لیگ حرفهای فوتبال ایران براساس مدل AIDA
Effectiveness of Through Sport Advertisement of MTN Irancell in Iran’s Professional Football League Based on the AIDA Model
نسیم کشمیری
mona_1917@yahoo.com
1
علیرضا الهی
alirezaelahi@yahoo.com
2
حسین اکبری یزدی
akbarihossein@yahoo.com
3
دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی و رسانه ها در ورزش، دانشگاه خوارزمی
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه خوارزمی
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه خوارزمی
دیرزمانی است که تبلیغات از اجزای درآمدهای بالقوۀ رویدادهای ورزشی محسوب میشود. ارزیابی اثربخشی تبلیغات، سرمایهگذاران، حامیان مالی و سایر شرکتهایی که از طریق ورزش اقدام به تبلیغ کردهاند را در ارائۀ تبلیغاتی تأثیرگذارتر یاری کرده و بر افزایش سهم فروش آنها مؤثر بوده است. دراینراستا، هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی تبلیغات از طریق ورزش شرکت ایرانسل در لیگ حرفهای فوتبال ایران بود. ابزار مورداستفاده در این پژوهش، پرسشنامۀ پژوهشگرساختۀ اثربخشی تبلیغات از طریق ورزش بود که روایی محتوایی و سازۀ آن در پژوهشی جداگانه تأیید گردید. دادههای بهدستآمده با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی شامل آزمون دوجملهای و مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزارهای اس پی اس اس و پی ال اس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان میدهد که تبلیغات از طریق ورزش شرکت ایرانسل در لیگ برتر فوتبال دارای اثربخشی لازم نبوده است. در ارتباط با نگرش به تبلیغات نیز مشخص شد که نگرش مثبتی درمورد تبلیغات میان تماشاگران وجود دارد. براساس نتایج بهدستآمده پیشنهاد میشود که شرکت ایرانسل با تکیه بر نگرش مثبتی که در ارتباط با تبلیغات از طریق ورزش وجود دارد، نسبت به بهبود ویژگیها و شیوههای اجرای تبلیغات اقدام به بازنگری نموده و از فضای فراهمشده در میادین ورزشی جهت پیشبرد اهداف بازاریابی خود، بهتر و مناسبتر بهره گیرد.
Advertising has been a component of potential revenue of sport events from a long time. Evaluating the effectiveness of advertising has helped Investors, sponsors and other companies that have advertised through sports for providing more effective advertising and this action was effective on increasing their sale share. Aim of this study was define effectiveness of through sport advertisement of MTN Company in professional football league of Iran. The instrument that used in this study was Effectiveness of through sport advertisement questionnaire. Content and construct validity of this scale was confirmed in separate research. Collected data by descriptive and inferential statistics, binomial test and structural equation modeling was analyzed in SPSS and PLS software. Analysis of results show that Irancell's advertising through sport in Premier Football League has not been effective. About attitude toward advertising through sport had become clear that there is a positive attitude in spectator. According to the result we suggest Irancell company with by relying on positive attitude that is existing toward advertising trough sport, do some revision in executive methods of advertising and take better advantages of good condition in sports field to progress of their marketing goals.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1028_3a5cd3bc463901f491c523741a1cf03c.pdf
تبلیغات از طریق ورزش
اثربخشی تبلیغات
مدل AIDA
تماشاگر
لیگ برتر فوتبال
Advertising Through Sports
Effectiveness of Advertising
AIDA Model
Spectator
Football league
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2017-08-23
9
43
61
80
10.22089/smrj.2017.1693.1383
1026
Research Paper
مدل علی بیگانگی از کار براساس کیفیت زندگی کاری و عدالت سازمانی با تأکید بر نقش واسطهای تعارض، تعهد سازمانی و دلبستگی شغلی معلمان تربیتبدنی شهر شیراز
The Causal Model of Work Alienation Based on the Quality of Work Life and Organizational Justic with an Emphasis on the Mediating Role of Conflict, Organizational Commitment and Job Involvement Among Physical Education Teachers in Shiraz City
مرضیه تاجوران
tajvaran@yahoo.com
1
محمد حسن صیف
seyfstudent@gmail.com
2
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی شیراز
دانشیار علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
پژوهش حاضر با هدف ارائۀ مدل علی بیگانگی از کار براساس کیفیت زندگی کاری و عدالت سازمانی با تأکید بر نقش واسطهای تعارض، تعهد سازمانی و دلبستگی شغلی معلمان تربیتبدنی شهر شیراز به روش تحلیل مسیر انجام شد. بدینمنظور، 237 نفر از معلمان تربیتبدنی شهر شیراز به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند و به پرسشنامههای "عدالت سازمانی نیهوف و مورمن" (1993)، "تعهد سازمانی آلن و مییر" (1990)، "دلبستگی شغلی کانونگو" (1982)، "کیفیت زندگی کاری والتون" (1974)، "تعارض رابینز" (1982) و "بیگانگی از کار موتاز" (1981) پاسخ دادند. نتایج نشان میدهد که تأثیر متغیر کیفیت زندگی کاری از طریق متغیرهای تعارض، تعهد سازمانی و دلبستگی شغلی بر بیگانگی از کار، منفی و مستقیم است. متغیر عدالت سازمانی نیز از طریق متغیرهای تعهد سازمانی و دلبستگی شغلی، همین اثر را بر بیگانگی از کار بر جای میگذارد. علاوهبراین، متغیر تعهد سازمانی از طریق متغیر دلبستگی شغلی دارای تأثیر غیرمستقیم و منفی بر بیگانگی از کار بوده و درمقابل، اثر متغیر تعارض از طریق متغیر تعهد سازمانی بر بیگانگی از کار، غیرمستقیم و مثبت میباشد.
The present study was done with the aim of presenting a causal model of work alienation based on the quality of work life and organizational justic emphasizing the mediating role of conflict, organizational commitment and job involvement of physical education teachers in shiraz city through path analysis. to do these 237 teachers were selected through random cluster sampling and answered to a questionnaires organizational justice (Niehoff & Moorman), organizational commitment (Allen & Meyer), job involvement (Kanungo), quality of work life (Walton), conflict (Rabins) and work alienation (Motaz) subscales. results showed that quality of work life variable have indirect negative effect on work alienation through the mediation of conflict, organizational commitment and job involvement variables. organizational justic have indirect negative effect on work alienation through the mediation of organizational commitment and job involvement variables. organizational commitment has indirect negative effect on work alienation through the mediation of job involvement variable. conflict variable has indirect positive on work alienation through the mediation of organizational commitment variable.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1026_fb02aaeafe4a53d1588062cea7134e85.pdf
بیگانگی از کار
کیفیت زندگی کاری
عدالت سازمانی
معلمان تربیتبدنی
Work Alienation
Quality of Work Life
Organizational Justic
Physical Education Teachers
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2017-08-23
9
43
81
102
10.22089/smrj.2017.2715.1547
1030
Research Paper
طراحی و اعتباریابی پرسشنامۀ رضایت کارکنان از کیفیت خدمات داخلی اماکن ورزشی آبی
Designing and Validating the Questionnaire of Employee Satisfaction of Internal Service Quality in Water Sport Facilities
محسن اسمعیلی
m_smaeili2006@yahoo.com
1
مصطفی افشاری
afshari.ua@gmail.com
2
مهدی رسولی
mehdyrasooli@yahoo.com
3
استادیار مدیریت ورزشی، پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
استادیار مدیریت ورزشی، پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
استادیار مدیریت ورزشی، پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
هدف از پژوهش حاضر، طراحی و اعتباریابی پرسشنامۀ رضایت کارکنان از کیفیت خدمات داخلی اماکن ورزشی آبی بود. جامعۀ آماری پژوهش را کارکنان استخرها و مراکز آبی شهر تهران تشکیل دادند. افراد نمونه نیز بهشکل غیرتصادفی و با استفاده از روش غیرهدفمند و دردسترس انتخاب شدند و 284 نفر پرسشنامه را تکمیل نمودند. روش تحلیل دادهها استفاده از معادلات ساختاری، تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی مرتبۀ اول و دوم بود. نتایج نشاندهندۀ پنج عامل اصلی تأثیرگذار بر رضایت کارکنان از کیفیت خدمات داخلی مراکز آبی میباشد که عبارت هستند از: رهبری، منابع، پاداش، ارتباطات و همکاران. همچنین، مشاهده میشود که عامل رهبری، بیشترین تأثیر را بر رضایت کارکنان داشته است؛ لذا، به مدیران مراکز ورزشی توصیه میشود که با سنجش دورهای کیفیت خدمات داخلی موجب افزایش بهرهوری و رضایت پرسنل خود شوند.
The aim of this study was to design and validate the questionnaire of employees’ satisfaction from internal services quality in water sports facilities. The population was employees of swimming pools and water recreation centers in Tehran. Samples were selected using Non-targeted method. 284 questionnaires were completed. Data were analyzed using the structural equation modeling, exploratory factor analysis, and first and second-order confirmatory factor analysis. The results showed that the five main factors influencing employees' satisfaction with the quality of internal services centers were leadership, resources, rewards, communications and coworkers. The results also revealed that the leadership factor had the greatest impact on employees’ satisfaction. It is recommended to Sports center's managers to assess the quality of internal services periodically, in order to try to promote their productivity and staff satisfaction.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1030_c7b5d996b39d2ef54868ccea2149b10d.pdf
رضایت کارکنان
کیفیت خدمات داخلی
معادلات ساختاری
تحلیل عاملی
Employees' Satisfaction
Internal Services Quality
Equation Modeling
Factor Analysis
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2017-08-23
9
43
103
124
10.22089/smrj.2017.2627.1531
1029
Research Paper
ارزیابی و رتبهبندی استراتژیهای توسعۀ ورزش هندبال با استفاده از روش تصمیمگیری خاکستری
Prioritizing the Strategies of Handball Development by Grey System Theory
علی اکبر آقایی
ali.aghaei@ymail.com
1
حسن بحرالعلوم
bahrololoum@shahroodut.ac.ir
2
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه صنعتی شاهرود
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه صنعتی شاهرود
انتخاب استراتژیهای یک سازمان بهدلیل آنکه قضاوت تصمیمگیرندگان در میزان اهمیت و ارجحیت هریک از گزینهها و یا معیارها در شرایط عدم قطعیت میباشد، یک مسألۀ تصمیمگیری چندمعیاره است. دراینراستا، هدف اصلی پژوهش حاضر بهکارگیری یکی از روشهای تصمیمگیری چندمعیاره در شرایط عدم قطعیت (روش تصمیمگیری خاکستری) جهت ارزیابی و رتبهبندی استراتژیهای توسعۀ ورزش هندبال استان سمنان بود. روش این پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی بوده و در دو بخش کیفی و کمی بهشکل میدانی انجام گرفته است. نمونۀ آماری پژوهش را 41 نفر از خبرگان ورزش هندبال استان سمنان در بخش تحلیل SWOT و گروهی خبره متشکل از هشت نفر در بخش تدوین استراتژیها و تصمیمگیری چندمعیاره تشکیل دادند. در این پژوهش بر پایۀ تئوری سیستمهای خاکستری، ابتدا وزن هریک از معیارهای استراتژیکمحور برای تمامی گزینهها مشخص شد و سپس، با استفاده از روش درجۀ امکان خاکستری، رتبهبندی استراتژیها انجام گرفت. براساس نتایج، نه استراتژی تدوینشده با استفاده از نه معیار موردارزیابی قرار گرفت و درنهایت، استراتژیهای توسعۀ ورزش هندبال استان براساس شاخصهای مربوطه رتبهبندی گردید. بهطورکلی، میتوان گفت ازآنجاییکه برنامهریزی استراتژیک در شرایط عدم قطعیت انجام میشود، استفاده از روشهای تصمیمگیری چندمعیاره در شرایط عدم قطعیت میتواند منجر به بهبود تصمیمگیری گردد.
The selection of strategies of an organization is a multi criteria decision making method. Therefore, the main propose of this study was using one of the methods of multi criteria decision making under uncertainty (Grey System Theory) to evaluate and rank the Strategies of handball development in Semnan province. The research method is analytical – descriptive. The Statistical sample of this study were experts of Handball in Semnan province (n =41 for SWOT Analysis and n=8 for experts group). In this study, based on gray systems theory the weight of each criteria determined for all the options, and then using the Grey Possibility Degree, ranking strategies were performed. Based on the results, 9 strategies were evaluated using nine criteria. Finally, Handball development Strategies of Semnan province were ranked on the basis of relevant criteria. Since strategic planning is done in conditions of uncertainty, using multiple criteria decision making under uncertainty can improve decision making.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1029_f9ed587f444cce49af82da1b0418bb61.pdf
تصمیمگیری چندمعیاره
استراتژی
درجۀ امکان خاکستری
تحلیل SWOT
Multi Criteria Decision Making
Strategy
Grey Possibility Degree
SWOT Analysis
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2017-08-23
9
43
125
140
10.22089/smrj.2017.2822.1567
1036
Research Paper
تأثیر جهتگیری انگیزشی خودمختاری و کنترلی بر وفاداری به تیم در بینندگان تلویزیونی رقابتهای فوتبال
The Effect of Autonomy and Control Motivation Orientations on Team Loyalty in TV Viewers of Football Competitions
محمد مازیاری
m.mazyari@yahoo.com
1
محمد سالاری محمد آباد
m.salari@ujiroft.ac.ir
2
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران
کارشناسارشد مدیریت ورزشی، مدرس دانشگاه جیرفت
هدف از پژوهش حاضر، تأثیر جهتگیری انگیزشی خودمختاری و کنترلی بر وفاداری به تیم در بینندگان تلویزیونی رقابتهای فوتبال بود. بدینمنظور، 400 نفر از افراد دردسترسی که رقابتهای فوتبال باشگاهی کشورهای اروپایی را در فصل 2016ـ2015 از تلویزیون تماشا میکردند، بهعنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. برای سنجش انگیزۀ تماشای بازیها از پرسشنامۀ علاقۀ ورزشی فانک و همکاران (2002) و مقیاس اس. پی. ای. ای. دی فانک و همکاران (2012) استفاده گردید و بهمنظور سنجش وفاداری به تیم از پرسشنامۀ نیل و فانک (2006) بهره گرفته شد. علاوهبراین، برای تحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان میدهد که جهتگیری انگیزشی خودمختاری و کنترلی، نیازهای متفاوتی را در مصرفکنندگان رسانهای ورزش برآورده میکنند. همچنین، مشاهده میشود که جهتگیری انگیزشی خودمختاری، تأثیر معناداری بر وفاداری به تیم دارد؛ اما، تأثیر جهتگیری انگیزشی کنترلی بر وفاداری به تیم معنادار نمیباشد؛ بنابراین، برای شناسایی طرفداران وفادار بهتر است جهتگیری انگیزشی آنها موردتوجه قرار گیرد.
The aim of this study is to investigate the effect of autonomy and control motivation orientations on team loyalty in TV viewers of football competitions. 400 available persons among TV viewers of European club football competitions in 2015-2016 were selected as samples of this study. Motivation of the viewers was measured by Sport Interest Inventory of Funk et al (2002), and SPEED scale of Funk et al (2012), and team loyalty was measured by questionnaire of Neale and Funk (2006). Structural Equation Modeling was used to analysis the data. Results showed that autonomy and control motivation orientations has satisfy different needs of sport media consumers. Also, results showed that autonomy motivation orientation significantly affected team loyalty . But, control motivation orientation no significant effect on team loyalty. Thus, to identify loyal fans, it would be better considered their motivation orientation.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1036_fde1fb1fa6b980a783ba466cead1f844.pdf
انگیزش
بینندگان فوتبال
رسانه
مصرفکنندگان ورزش
وفاداری
Motivation
Football Viewers
media
Sport Consumers
Loyalty
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2017-08-23
9
43
141
160
10.22089/smrj.2017.2277.1469
1047
Research Paper
ساخت و اعتباریابی ابزار شایستگیهای محوری مدیران ادارات ورزش و جوانان
Making and Validation of a Tool for Determining Core Competencies for Appointment of Administrative Manager of Sports and Youth
حبیب هنری
honari_h@yahoo.com
1
امین راجی
amin.raji@yahoo.com
2
فهیمه مومنی فر
f.momenifar91@yahoo.com
3
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه علامه طباطبایی
عضو هیأتعلمی مدیریت ورزشی، دانشگاه پیامنور
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه پیامنور
هدف از پژوهش حاضر، ساخت و اعتباریابی ابزار تعیین شایستگیهای محوری برای انتصاب مدیران ادارات ورزش و جوانان بود. جامعۀ آماری پژوهش را نخبگان مدیریت ورزشی شامل: اعضای هیأتعلمی رشتۀ تربیتبدنی، رؤسای فدراسیونهای ورزشی، مدیران منتخب و کارشناسان خبرۀ وزارت ورزش و جوانان تشکیل دادند (450 نفر) که برمبنای جدول مورگان، 209 نفر از آنها بهروش تصادفی ـ طبقهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری مورداستفاده، ابزار 58 سؤالی شاخصهای شایستگی شامل چهار عامل کلی (فراشایستگی، شناختی، اجتماعی و وظیفهای) بود که براساس طیف لیکرت پنجگزینهای (از بسیار زیاد=یک تا بسیار کم=پنج) به سؤالات آن امتیازدهی شد. شایانذکر است که اعتبار صوری و محتوایی ابزار توسط اساتید مدیریت ورزشی تأیید گردید. همچنین، از شاخصهای توصیفی برای توصیف دادهها، از آلفای کرونباخ برای تعیین پایایی، از آزمون کرویت بارتلت برای تعیین کفایت نمونهگیری و از تحلیل عاملی تأییدی برای تعیین اعتبار سازه در نرمافزار اس.پی.اس.اسو لیزرلاستفاده شد. یافتهها نشاندهندۀ پایایی (94/0) برای ابزار شاخصهای شایستگی میباشد. درخصوص اعتبار سازه نیز مشاهده میشود که هر 58 سؤال رابطۀ معناداری با عاملها داشتهاند. همچنین، نسبت شاخص خیدو به درجۀ آزادی (987/106)، 078/0=آر.ام.سی، 94/0=ان.اف.آی، 93/0=ان.ان.اف.آی، 94/0=سی.اف.آی، 92/0=جی.اف.آیو 90/0=ای.جی.اف.آی برازش مدل را تأیید میکنند. بهطورکلی، نتایج حاکی از آن است که تمامی عاملها پیشگوی خوبی برای مفهوم شایستگی مدیران ادارات ورزش و جوانان بوده و اعتبار درونی و بیرونی ابزار تعیین شایستگیهای محوری برای انتصاب مدیران ادارات ورزش و جوانان تأیید میشود.
The aim of present study was to make and validate a tool for determining core competencies for appointment of Administrative Manager of Sports and Youth. Statistical population of this study was composed of all sport management professors in universities, chairman of the federations and also elected leaders and experts of the ministry of youth and sports (N=450). Due to the large population study class random sampling method was used (n=209). Measurement instrument was a questionnaire 57 item which contains included 4 general factors (meta-competencies, cognitive dimension, social dimension and functional dimension). In order to make sure about validity of this questionnaire, an expert’s panel composed of management professors was applied. For testing its reliability,30 questionnaires were completed and 0/94 Cronbach’s alpha was calculated which was an appropriate reliability coefficient for this study. Data analysis of this study was done by the method of descriptive and inferential statistics and factor analysis and in LISREL and SPSS software environments. All questions had a significant relationship with their agents in reliability structure, the amount of relationship and T-value, and they could be a good predictor for their agents. Indexes X2/df=106.987, RMSEA=0.078, NFI=0.94, NNFI=0.93, CFI=0.94, GFI=0.92 and AGFI=0.90 confirmed the goodness of model. Also, the results about the relations of factors with the meaning of competency showed that all factors could be a good predictor for concept of competency. Finally, internal and external validity of core competencies for appointment of operational sport managers in Iranian ministry of youth and sports model was accepted.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1047_f29d745337c84eeb59572df7ad0a212c.pdf
اعتبار
شایستگی
تحلیل عاملی
Competency
Factor Analysis
Validity
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2017-08-23
9
43
161
184
10.22089/smrj.2017.180.1052
1037
Research Paper
برازش معادلۀ رگرسیونی مدیریت دانش و کارآفرینی سازمانی در کارکنان وزارت ورزش و جوانان
Assessing of Regression Equation Between Knowledge Management and Organizational Entrepreneurship in Employees of Ministry of Sport and Youth
فروغ محمدی
foroughmohammadi770@yahoo.com
1
حمید قاسمی
ghasemione@yahoo.com
2
نریمان رحمانی
rahmani_nariman@yahoo.com
3
دانشجوی دکترای مدیریت بازاریابی و رسا نه های ورزشی دانشگاه مازندران
دانشیار دانشگاه پیام نور شهریار، تهران
دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه
تحولات گستردۀ امروزی و پویایی رقابت باعث شده است که سازمانهای هوشمند بهدنبال شرایطی باشند تا بتوانند افراد خلاق و کارآفرین را هرچه سریعتر بهکار گیرند و از مزایای کارآفرینی سازمانی بیشتر بهرهمند شوند. دراینراستا، هدف از پژوهش حاضر برازش معادلۀ رگرسیونی مدیریت دانش و کارآفرینی سازمانی در کارکنان وزارت ورزش و جوانان بهمنظور تعیین تأثیر فرایندهای مدیریت دانش بر کارآفرینی سازمانی بود. جامعۀ آماری را کلیۀ کارکنان وزارت ورزش و جوانان با سطح تحصیلات لیسانس به بالا تشکیل دادند.حجم نمونه نیز براساس فرمول کوکران معادل 163 نفر بود که توسط نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. علاوهبراین، ابزار پژوهش دو پرسشنامۀ مدیریت دانش و کارآفرینی سازمانی بود که روایی محتوایی و صوری آنها با مطالعۀ مبانی نظری پژوهش و با استفاده از نظر اساتید و متخصصان مدیریت لحاظ شد و پایایی آن از طریق آزمون آماری ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامۀ مدیریت دانش (94/0) و کارآفرینی سازمانی (92/0) محاسبه گردید. نتایج نشان میدهد که بین مدیریت دانش و فرایندهای آن با کارآفرینی سازمانی در وزارت ورزش و جوانان رابطۀ مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج رگرسیون چندمتغیره نیز حاکی از آن است که 46 درصد از نمرات کارآفرینی سازمانی کارکنان وزارت ورزش و جوانان تحتتأثیر نمرات مدیریت دانش قرار دارد و 55 درصد از تغییرات نمرات آنها نیز تحتتأثیر ابعاد مدیریت دانش (اکتساب دانش، ایجاد دانش، ذخیرۀ دانش، توزیع دانش و نگهداری دانش) میباشد؛ بنابراین، مدیریت دانش و ابعاد آن میتواند بهطور مناسبی کارآفرینی سازمانی را پیشبینی کند.
Today, extensive dynamics of competition have caused intelligent organizations to follow some conditions in order to employ creative and entrepreneured people as soon as possible and benefit organizational entrepreneurial advantages much more. The purpose of this study is assessing of regression equation between Knowledge management and organizational entrepreneurship in employees of Ministry of Sport and Youth for determining the effect of Knowledge management process on organizational entrepreneurship. Statistical community includes the whole of employees of Ministry of Sport and Youth with educational level of bachelor and upper. Sample size was 163 people based on Cochran formula which was selected randomly. The research tools consist of two questioners, Knowledge management and organizational entrepreneurship. Content validity and formal of research instruments were considered by studying basics of theoretical research and using professors and specialists' opinions and its reability was calculated through statistical analysis of Cronbach Alph coefficient for questioners of knowledge management 0.94 and organizational entrepreneurship 0.92. The result showed there is a meaningful relationship between Knowledge management and its processes with organizational entrepreneurship. Also, results of multivariables regressions showed that 46% of scores of organizational entrepreneurships is affected by Knowledge management scores and 55% of scores changes of organizational entrepreneurship are affected by dimensions of Knowledge management scores (Knowledge acquisition, Knowledge creation, Knowledge Store, Knowledge Distribution, knowledge preservation). Therefore, Knowledge management and its dimensions can suitably predict organizational entrepreneurship.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1037_c7b60aac293bd0025ab1c8d5c28311b6.pdf
مدیریت دانش
کارآفرینی سازمانی
وزارت ورزش و جوانان
Knowledge Management
Organizational Entrepreneurship
Ministry of Sport and Youth
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2017-08-23
9
43
185
198
10.22089/smrj.2017.494.1111
1039
Research Paper
بررسی ارزش ویژۀ برند تیم والیبال کالۀ مازندران
Survey Brand Equity Volleyball Team of Mazandaran Kale
عادل عبدالله زاده
aabdollahzadeh@ut.ac.ir
1
همیلا تکلی
htakali@yahoo.com
2
کارشناسارشد مدیریت و برنامهریزی در تربیتبدنی، دانشگاه تهران
دکترای مدیریت و برنامهریزی در تربیتبدنی، دانشگاه تهران
هدف از پژوهش حاضر، بررسی ارزش ویژۀ برند تیم والیبال کالۀ مازندران بود. روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده و شیوۀ گردآوری دادههای آن میدانی میباشد. جهت انجام پژوهش، 338 نفر از تماشاگران مسابقۀ تیم والیبال کالۀ مازندران در ورزشگاه 2000 نفری پیامبر اعظم شهرستان آمل بهروش طبقهای متناسب انتخاب شدند و پرسشنامهای با 49 سؤال را تکمیل نمودند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامۀ "راس، راسل و بنگ" (2008) استفاده شد و روایی صوری و محتوایی آن توسط اساتید این حوزه موردتأیید قرار گرفت. همچنین، بهمنظور تعیین پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ (86/0) بهره گرفته شد و برای آزمون مدل فرضی پژوهش، تحلیل عاملی تأییدی مورداستفاده قرار گرفت که درنهایت، 13 عامل پیشنهادی راس درمورد تیم کاله تأیید گردید. نتایج نشاندهندۀ تأثیر 11 عامل نشان برند، رقابت، مزیت، تعامل اجتماعی، تعهد، تاریخچۀ تیم، ویژگی سازمانی، موفقیت تیم، بازی تیم، افراد غیربازیکن و ورزشگاه در بعد تداعیات ارزش برند و دو عامل همانندسازی و درونیکردن در بعد آگاهی از ارزش برند میباشد. همچنین، مشاهده میشود که هر 13 عامل مؤثر در ارزش برند تیم (معرفیشده ازسوی راس) دربارۀ تیم والیبال کاله نیز موردتأیید قرار میگیرند؛ بهعبارتدیگر، چنانچه مدیران تیمها و باشگاهها درصدد ایجاد و یا افزایش ارزش برای برند تیم خود هستند، باید متغیرهای مذکور را موردتوجه قرار دهند.
This study was to assess brand equity in volleyball team. This research is considered as correlative- descriptive from research purpose perspective and is considered as field research viewed from data collection method aspect. 338 spectators of Kalle Mazandaran volleyball match at the Stadio city of Amol, that were selected by stratified method, completed the questionnaire with forty-nine questions. Ross and Russell and Bang questionnaires (2008) were used to gather data. Face validity and content validity of the questionnaire were analyzed and validated by 10 university professors in the field. Cronbach's alpha (0.86) method was used to determine the reliability of the questionnaire. The reliability of the questionnaire was estimated as Confirmatory factor analysis was used to examine the hypothetical method of research. The results indicated that the 11 mentioned factors by Ross had a relation with Associations of Brand equity of Kalle Mazandaran and had an effect on it. All 11 hypothesis related to this subject were validated. The effect of two related factors to the awareness aspect of teams’ Brand was also validated. Results have shown that every thirteen factors influencing brand equity team, introduced by ROSS, about KALE volleyball team is well proven. In other words, if the team managers and the clubs are trying to create or increase their brand equity, these variables must be considered.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1039_d6ffd4b6565f6c9a011529db4d5d7226.pdf
ارزش ویژۀ برند
تیم والیبال کالۀ مازندران
تیم والیبال
Brand Equity
Kalle-ye Mazandaran
Volleyball Team
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2017-08-23
9
43
199
216
10.22089/smrj.2017.2482.1504
992
Research Paper
تدوین راهبردهای مسئولیت اجتماعی باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران
Codification of Social Responsibility Strategies for Football Clubs of Iran's Primer League
محمد صادق افروزه
s_afroozeh@yahoo.com
1
امیر احمد مظفری
mozaffari@yahoo.com
2
نجف آقایی
aghaei.hamid@gmail.com
3
مرجان صفاری
saffari.marjan@modares.ac.ir
4
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه جهرم
استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه خوارزمی
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه خوارزمی
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه تربیت مدرس تهران
مسئولیت اجتماعی مفهوم جدیدی در بازاریابی و مباحث جامعهشناسی است که باشگاههای فوتبال دارای پتانسیل استفاده از آن میباشند؛ ازاینرو، هدف اصلی از پژوهش حاضر تدوین راهبردهای مسئولیت اجتماعی باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران بود. نمونۀ آماری پژوهش را 19 نفر از نخبگان، مدیران، مربیان و اعضای هیأت علمی تشکیل دادند که به روش مصاحبه و با استفاده از نمونهگیری نظری انتخاب شدند. انتخاب خبرگان نیز با حداکثر نوسان انجام گرفت. شایانذکر است که یافتهها از طریق روش کدگذاری در سه مرحلۀ باز، محوری و انتخابی مورد تحلیل قرار گرفتند. براساس نتایج، 42 نشان در کدگذاری شناسایی گردید که در 14 مقوله شامل: آموزش رسانهها، آموزش اخلاقی و اجتماعی مدیران، ورزشکاران و ذینفعان، آموزش شهروندی، جامعهسنجی، برندسازی اجتماعی، مدیرسازی، توسعۀ مالی، ترویج، توسعۀ زیربنایی، توسعۀ داوطلبی، فوتبالسازی نسل چهارم، عقد قرارداد، شبکهسازی برخط، دیپلماسی و مذاکره و شش مؤلفۀ آموزش، مهندسی اجتماعی، استقلالگرایی، ساختارسازی، تفکرسازی و ارتباطات طبقهبندی شدند. برمبنای نتایج میتوان گفت که هر راهبرد میتواند بنابر موقعیت جامعۀ محلی و باشگاه فوتبال در اولویت قرار گیرد تا باشگاه و جامعه هر دو منتفع گردند.
Social responsibility is new concept in marketing and sociology field that football clubs have potential to use it. The main objective of this study was codification of Strategies for Football Clubs of Iran's Primer League. The sample consisted of 19 people's experts, administrators, coach and faculty who were selected through theoretical sampling and Maximal Variation. Data analyzed through three stages coding include open, axial and selective. In coding, 42 cods, 14 fields in six categories include of media education, ethical-social education for managers, athletics and stakeholders, education citizenship, sociometry, Social branding, director maker, financial development infrastructure development, volunteer development, development of fourth generation in football, contracts, online networking, negotiation and diplomacy and 6 components of education, social engineering, independence, structuring, thinking and communications were classified. Each strategy according to local community and the football club's position can be prioritized to benefit both the club and the community.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_992_02b88ba51d09faa462f64a1944e2e97b.pdf
مسئولیت اجتماعی
راهبرد
آموزش
جامعه
لیگ برتر
Social Responsibility
Strategy
Education
Society
Primer League
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2017-08-23
9
43
217
236
10.22089/smrj.2017.2263.1464
1040
Research Paper
تحلیل محتوا و روند مقالات مدیریت ورزشی چاپشده در نشریات علمی ـ پژوهشی
Content Analysis and Trend of Scientific- Research Sport Management Printed Articles
سید مرتضی عظیم زاده
mortezaazimzade@um.ac.ir
1
کیانوش شجیع
kianooshshajie@yahoo.com
2
یاسر صفار
yaser.safar@chmail.com
3
فریده افروزی
farideh.afroozi@gmail.com
4
استادیار رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد
کارشناسارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد
کارشناسارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد
هدف از پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کمی و روند مقالات مدیریت ورزشی چاپشده در نشریات علمی ـ پژوهشی ایران بود. بدینمنظور، نسخههای الکترونیکی موجود در هشت نشریۀ علمی ـ پژوهشی طی سالهای (1380) تا (1392) جمعآوری گردید و 710 مقاله موردبررسی قرار گرفت. روش بهکاررفته در پژوهش، روش تحلیل محتوا بود. ابزار مورداستفاده نیز یک چکلیست کدگزاریشده بود که روایی آن توسط متخصصان مدیریت ورزشی موردسنجش قرار گرفت. شایانذکر است که پایایی برگهها با استفاده ضریب توافق بین کدگزاران (آزمون اسکات) درحدود 85 درصد بهدست آمد. برای تجزیهوتحلیل اطلاعات نیز از دو روش آماری توصیفی (جداول و اشکال) و استنباطی (مجذور خی دو) استفاده شد. یافتهها نشان میدهد که حدود 45 درصد از مقالات مدیریت ورزشی مربوط به حوزۀ رفتار سازمانی میباشد. علاوهبراین، نشریۀ مدیریت ورزشی (حرکت) و مطالعات مدیریت ورزشی درمجموع، حدود 66 درصد از کل مقالات را پوشش میدهند. گرایش بهسمت بازاریابی، کارآفرینی و کسبوکار نیز از دیگر نتایج این پژوهش بهشمار میرود. بهطورکلی، تحلیل روند مقالات مدیریت ورزشی در حیطههایی موردبررسی حاکی از افزایش کمیت در گرایش مقالات، روشهای پژوهش، نرمافزارهای مورداستفاده و غیره بوده و روند صعودی آن آیندهای امیدبخش را برای این رشته متصور میشود.
This research aims at reviewing content analysis and trend of scientific- research sport management printed articles in domestic publications. To this end, electronic versions available in eight scientific research publications between1380-1392 were gathered. In this research, 710 articles were reviewed. The methodology of this research is also content analysis. The used material consists of a coded list check that its narration was measured by sport management specialists. To assure from accuracy of the data, we use coded papers. It is worth mentioning that analysis of data is done by excel and SPSS 20 software at the meaningful level of 0.05. Findings of this research show that near to 45 percent of sport management articles refers to organizational behavior area. Also, sport management publications and Sport management studies, all together cover about 66 percent of all articles. Tendency toward marketing, entrepreneurship and enterprise is another result of this research. Generally speaking, analysis of sport management articles in researched areas shows the increase of quantity in articles tendency, research methods, used software and its incremental trend all identify a hopeful future for this field.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1040_6cecdf09c1f6c1e43a517e3759a132e5.pdf
تحلیل محتوا
روند
مقالات
مدیریت ورزشی
Content Analysis
Trend
Articles
Sport Management
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2017-08-23
9
43
237
256
10.22089/smrj.2017.2435.1497
1060
Research Paper
تحلیل عوامل مؤثر بر وجود صندلیهای خالی در استادیومهای فوتبال با استفاده از روش TOPSIS
Prioritize the Factors Affecting the Existence of Empty Seats in a Football Stadium, Using TOPSIS
مریم فلاح کاظمی
bh_falah@yahoo.com
1
نگار قلی پور
ngholipour@yahoo.com
2
حسین عیدی
eydihossein@gmail.com
3
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه رازی
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه رازی
تماشاچیانی که برای تماشای مسابقات ورزشی در ورزشگاهها حضور مییابند، اهمیت خاصی برای هر لیگ ورزشی داشته و بهعنوان مهمترین سرمایة باشگاههای حرفهای محسوب میشوند؛ زیرا، علاوهبر آنکه به لیگهای ورزشی هویت میبخشند، با خرید بلیت مسابقات نقش برجستهای را در کسب درآمد برای لیگهای ورزشی ایفا میکنند. دراینراستا، پژوهش حاضر با هدف تحلیل و بررسی عوامل مؤثر بر کاهش استقبال تماشاگران ایرانی از حضور در استادیومها و تماشای فوتبال صورت گرفت. روش این پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی بوده و بهلحاظ هدف کاربردی میباشد. جامعة آماری آن را تمامی تماشاگران پانزدهمین دورۀ لیگ برتر فوتبال در کشور تشکیل دادند. نمونهگیری نیز بهصورت خوشهای و سهمیهای و با درنظرگرفتن مناطق پنجگانۀ کشور انجام گرفت و از تکنیک تاپسیس برای بررسی وزندهی شرکتکنندگان به عوامل استفاده شد. همچنین، از پرسشنامههای کاروالهو و همکاران (2014) و جورجنسن (2015) نیز بهره گرفته شد و روایی صوری و محتوایی آن از طریق نظرخواهی از اساتید مدیریت ورزشی موردتأیید قرار گرفت و پایایی درونی آن از طریق آلفای کرونباخ معادل (81/0) محاسبه گردید. یافتهها نشان میدهد که از نظر تماشاگران، عوامل جذابیت بیشترین اهمیت را داشته و پس از آن عوامل اقتصادی در رتبۀ بعدی قرار دارد. عوامل مشوقزا نیز از کمترین اهمیت برخوردار بودهاند. برمبنای نتایج به سیاستگذاران پیشنهاد میشود که به عوامل جذابیت محیط استادیومها و نیز ابعاد اقتصادی آن توجه ویژهای داشته باشند.
Spectators who attend in the stadiums to watch sports competitions are very important for every sports league. They are the most important capital for professional clubs, because they play a prominent role in the revenue for sports leagues by buying tickets of competitions in addition to they provide the identity to sports leagues. The purpose of this study was to investigate effective factors in the decline of the Iranian audience in the stadiums and watching football. The method of this study was descriptive analysis and it was an applied research in terms of purpose. The statistic population included all spectators of the fifteenth Premier League Football in the country. Cluster and quota samplings were used by considering of five regions of country. The TOPSIS technique was used to study participants’ weight. Carvalho, et al., (2014) and Jorgensen’s (2015) questionnaires was used in this study. The face and content validity of questionnaires was confirmed by professors of sport management. The internal reliability was calculated through Cronbach’s alpha (r=0.81). According to spectators’ idea, attractiveness factors had the highest important and economic factors were in the next rank. Factors encouraging had the least important. According to results of this study, it is recommended that policymakers pay attention to the attractiveness of stadiums environment and economic dimensions.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1060_d81c038a61eafecd15632bbffd388c36.pdf
استادیوم تماشاگران
فوتبال
لیگ حرفهای
Stadium
Spectators
Football
Professional League