per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2016-09-22
8
38
17
34
10.22089/smrj.2016.838
838
Research Paper
رابطۀ بین مهارتهای ارتباطی با هوش فرهنگی و نقش آن در طبقهبندی مدیران سازمانهای ورزشی و ارائۀ مدل
The Relationship between Communication Skills with Cultural Intelligence the Role on Classification Sport Managers and Presenting Model
رسول نظری
nazarirasool@yahoo.com
1
زهرا سهرابی
zahrasohrabi931@yahoo.com
2
محمد احسانی
ehsani@modares.ac.ir
3
استادیار دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ( خوراسگان)
کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ( خوراسگان)
استاد دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس تهران
این پژوهش که با هدف بررسی رابطۀ مهارتهای ارتباطی با هوش فرهنگی و طبقهبندی مدیران ورزشی انجام شد، از نوع مطالعات تحلیلی و مدلیابی میباشد که به روش پیمایشی انجام گرفته است. جامعۀ آماری این پژوهش را مدیران ورزشی استان اصفهان تشکیل دادند که حجم این جامعه برابر با 550 نفر میباشد و از میان آنها 207 نفر بهصورت تصادفی طبقهای ـ خوشهای بهعنوان نمونۀ آماری پژوهش انتخاب شدند. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد. ابزار اندازه گیری پژوهش شامل پرسشنامههای اطلاعات فردی، مهارتهای ارتباطی (81/0)، پرسشنامه هوش فرهنگی (85/0) و پرسشنامه محقق ساخته طبقهبندی مدیران (86/0) بود. روش آماری توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار اس.پی.اس.اس و لیزرل استفاده شد. نتایج نشان میدهد که بین مهارتهای ارتباطی، هوش فرهنگی و طبقهبندی مدیران ورزشی رابطۀ معناداری وجود دارد و مدل پیشنهادی پژوهش از برازش مناسبی برخوردار میباشد؛ از اینرو، لازمة برنامهریزی صحیح در این سازمانها بهمنظور ارتقای مهارتهای ارتباطی و هوش فرهنگی برای مدیران ورزشی بهعنوان افراد اثرگذار در این سازمانها ضروری میباشد. علاوه بر این، ازآنجاکه درصد قابل توجهی از مدیران ورزشی اصفهان بهسمت مدیران تقلیدی و سفیر تمایل دارند؛ لذا، لازم است که مسئولان، راهبردهای مناسبی را در جهت انتخاب افراد مناسب برای پستهای مدیریتی داشته باشند؛ زیرا، بهنظر میرسد با مدیران تحلیلگر و شهودی، بهتر میتوان چشمانداز روشنتری را برای ورزش استان تصویر کرد.
The purpose of this study was Structural equation modeling of relation between communication skills with cultural intelligence and classifies sport managers in Isfahan Province. Descriptive study was conducted through a survey. The study population consisted of Isfahan’s Sport Managers. In this research 550 sport managers’ as a population was considered. 207 As the population was selected from Statistical population. Measuring instruments consisted of demographic questions, Barton G. The reliability of communication skills (0.81), cultural intelligence questionnaire was (0.88) and reliability of classify sport managers’ questionnaire was (0.84). Statistical methods included analysis of both descriptive and inferential statistics using SPSS software and software LISREL and structural equation modeling was performed to assess the relationships between variables. The results show that the communication skills and cultural intelligence and classify sport managers, there are significant relationship, the output shows the application of structural equation model is appropriate (RMSEA=0.037, GFI=0.912, AGFI=0.902). Hence the required proper planning in order to improve their communication skills and cultural intelligence organizations for sports managers in these organizations is effective as ever. Because of the significant aims of the athletic directors, managers tend to imitate and Ambassador therefore, the authorities have the right people in the suitable strategy for post management have, because it seems intuitive managers and analysts can better brighter prospects for the exercise of the imagination.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_838_0d87f30cb8e5961c055b87752028dba7.pdf
سازمانهای ورزشی
طبقهبندی مدیران
مدیران ورزشی
مهارتهای ارتباطی
هوش فرهنگی
Classify Managers
Communication Skill
Cultural Intelligence
Sports Manager
Sport Organization
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2016-09-22
8
38
35
50
10.22089/smrj.2016.836
836
Research Paper
بررسی رابطۀ تعارض کار ـ خانواده و شفافیت نقش منجیان غریق ـ مربیان شنای زن استان اصفهان
The Relationship between Work-Family Conflict and Role Clarity of Women’s Lifesaving- Swimming Coaches in Isfahan
سیده نسیبه کاظمی شیخ شبانی
nasibeh.kazemi1985@gmail.com
1
مینا مستحفظیان
mmostahfezian@yahoo.com
2
کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد واحد اصفهان (خوراسگان)
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
این پژوهش با هدف بررسی رابطۀ بین تعارض کارـ خانواده و شفافیت نقش منجیان غریق ـ مربیان شنای زن استان اصفهان در سال (1393) انجام گرفت. این پژوهش، توصیفی بوده و از نوع مطالعات همبستگی است. جامعۀ آماری آن را 400 نفر از منجیان غریق و مربیان شنای زن استان اصفهان تشکیل دادند که با استفاده از جدول مورگان و کرجسی، حجم نمونه 196 نفر برآورد گردید نتایج نشان میدهد که رابطۀ منفی و معناداری بین تعارض کارـ خانواده و شفافیت نقش وجود دارد و تعارض کار خانوادۀ منجیان غریق ـ مربیان شنا، کمتر از حد متوسط است، اما شفافیت نقش آنها بیشتر از حد متوسط میباشد. همچنین، بین تعارض کار ـ خانواده و شفافیت هدف رابطۀ منفی و معناداری مشاهده میشود. بین تعارض کار ـ خانواده و شفافیت فرایند نیز رابطۀ منفی و معناداری وجود دارد. علاوه براین، مشخص شد که شفافیت نقش، بهترین پیشبینیکنندۀ تعارض کارـ خانواده میباشد و مدل ارائهشده، اثرشفافیت هدف و شفافیت فرایند بر تعارض کار ـ خانواده را تأیید مینماید. با توجه به یافتهها میتوان اینگونه استنباط کرد که شفافیت نقش از عوامل مرتبط با تعارض کار ـ خانوادۀ منجیان غریق ـ مربیان شنا میباشد.
This study relationship between work-family conflict and role clarity of women’s Lifesaving - swimming coaches in Isfahan in 2014.The research method was Solidarity- descriptive. Statistical population was 400 women’s lifesaving - swimming coaches in Isfahan, according to Morgan and krejcie table the sample size estimated 196. The results showed that the significant and negative relationship between work- family conflict and role clarity, work- family conflict in lifesaving - swimming coaches was less than average and their role clarity was more than average. There are significant and negative relationship between work- family conflict and aim clarity. There are significant and negative relationship between work- family conflict and process clarity. The role clarity was the best predictor of work- family conflict. The purposed model the effect of work- family conflict confirms on role clarity. According to the research results is concluded that role clarity is one of the.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_836_d5f0cdcaf14396d057e608c6e15d90cf.pdf
تعارض کار ـ خانواده
شفافیت نقش
منجیان غریق
مربیان شنا
Work-Family Conflict
Role Clarity
Lifesaving
Swimming Coaches
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2016-09-22
8
38
51
68
10.22089/smrj.2016.851
851
Research Paper
ارائۀ مدل عوامل مؤثر بر رفتار مثبت هواداران مسابقات لیگ برتر هندبال ایران
Model for Factors Influencing Positive Behavior of Iran Handball Premier League Competitions Fans
رضا اندام
reza.andam@gmail.com
1
میترا سلیمی
mitra_salimi19@yahoo.com
2
دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه صنعتی شاهرود
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزش دانشگاه صنعتی شاهرود
هدف از این پژوهش، ارائۀ مدل عوامل مؤثر بر رفتار مثبت هواداران مسابقات لیگ برتر هندبال ایران میباشد. جامعۀ آماری پژوهش را هواداران حاضر در مسابقات لیگ برتر هندبال ایران تشکیل دادند که از میان آنها، 358 هوادار زن و مرد بهصورت تصادفی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. براساس تحلیل عاملی، 38 متغیر در شش گروه محیطی، فرهنگی، مدیریتی، حمایتی، امنیتی و روانی قرار گرفتند. همچنین، مشخص شد که این عوامل (محیطی، فرهنگی، مدیریتی، حمایتی، امنیتی و روانی) بهصورت مستقیم و غیرمستقیم بر رفتار مثبت تأثیر دارند. شایانذکر است که عامل روانی بهعنوان یک متغیر میانجی در این مدل ایفای نقش کرده است. علاوهبراین، در قسمت اثر کل نیز مشخص شد که عامل امنیتی، بیشترین تأثیر را بر رفتار مثبت دارد؛ بنابراین، پیشنهاد میشود که مدیران به عوامل اثرگذار، بهویژه عامل امنیتی، توجه بیشتری داشته باشند تا شاهد رفتار مثبت هواداران در مسابقات باشیم.
The purpose of this study was to present a model for factors influencing positive behavior of handball premier league Competitions fans. The Statistical population were fans attending Iran handball premier league competitions. At last, 358 male and female fans were randomly selected as the sample. A Researcher made questionnaire which its content and face validity was checked and confirmed by a group of experts, was used for collecting data. According to factor analysis, 38 variables were classified into six categories “environmental, cultural, managerial, protective, security and psychological”. factors (environmental, cultural, managerial, protective, security and psychological), directly or indirectly, have impact on positive behavior. Psychological factors play a role as a mediator variable in this model. Also, in total effect part of the test was shown that security factors have its most effect (β=0.24) on positive behavior; Therefore, it was suggested that managers pay more attention to more influencing Factors especially the security factors, so that we can see fans positive behavior in Competitions.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_851_00a25e07b29b789aff02d068f11be673.pdf
عامل امنیتی
رفتار مثبت
هواداران
تحلیل مسیر
Security Factor
Positive Behavior
Fans
Path Analysis
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2016-10-22
8
38
69
88
10.22089/smrj.2016.834
834
Research Paper
ارتباط بین سبک تفکر و دامهای زمان مدیران هیأتهای ورزشی استان قم
The Relationship between Thinking Styles and Time Traps in Managers of Qom Sports Board
ابراهیم دلدار
deldar.ebrahim@yahoo.com
1
آزیتا شهپرتوفیق
azita_shahpar@yahoo.com
2
مجتبی ظریفی
mzarifi3007@yahoo.com
3
کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه علامه طباطبایی
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه ارومیه
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه شاهرود
هدف از پژوهش حاضر، بررسی ارتباط بین سبک تفکر و دامهای زمان مدیران هیأتهای ورزشی استان قم میباشد. این پژوهش بهلحاظ هدف، کاربردی بوده و روش انجام آن، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری این پژوهش را کلیۀ رئیسان، نایب رئیسان و دبیران هیأتهای ورزشی استان قم به تعداد 120 نفر تشکیل دادند. همچنین، حجم نمونه در این پژوهش بهصورت کلشمار، تمامی هیأتهای ورزشی فعال استان قم (40 هیأت) در نظر گرفته شد که درنهایت، 85 نفر در این پژوهش شرکت نمودند. یافتههای پژوهش نشان میدهد که ارتباط معناداری بین سبکهای تفکر و هریک از پنج مؤلفۀ آن با دامهای زمان وجود دارد که این ارتباط در سبک قضایی قویتر میباشد. همچنین، مشخص شد که سبک اجرایی، سبک غالب مدیران میباشد و مدیران هیأتهای ورزشی، بیشتر در دامهایی گرفتار میشوند که دیگران عامل آن هستند؛ بنابراین، توصیه میشود مدیران با فراهمنمودن شرایط، عوامل اتلاف وقت را در سازمان کاهش دهند.
The purpose of this study was the relationship between thinking styles and time traps in managers of Qom sports boards. This study according to the objective is applied research and the method of this research was descriptive (correlation method). All of the managers of sports boards were choose as research society (N=120). The research sample was all of sports boards (40 boards). From this boards 31 secretary, 29 vice president and 25 president of boards, cooperated with this research (n=85). The results show that there is relationship between thinking styles (and all of 5 components) and time traps, that is correlation was stronger in Judical thinking style. Also the result show that Executive thinking style was rulling in the managers of sports board and also they most fall into the trap that others are runnig. So we suggest that managers with providing conditions can reduce the waste of the time.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_834_5dd55bd854178b3fc9c2e06ee7dfb997.pdf
سبک تفکر قانونگرایانه
سبک تفکر اجرایی
سبک تفکر قضایی
سبک تفکر درونی
سبک تفکر بیرونی
Executive Thinking Style
Judical Thinking Style
Legislative Thinking Styles
Internal Thinking Styles
External Thinking Styles
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2016-09-22
8
38
89
106
10.22089/smrj.2016.854
854
Research Paper
شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر استقرار مدیریت دانش در معاونت تربیت-بدنی و سلامت آموزشوپرورش استانهای کشور
Identification and Prioritization Effective Factors on Establishment of Knowledge Management in Physical Education and Health in Ministry of Education in Iran
ام هانی دوانی
hani.davani92@yahoo.com
1
اسماعیل شریفیان
sharifianes@yahoo.com
2
کوروش قهرمان تبریزی
kourosh3795@yahoo.com
3
کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه شهید باهنر کرمان
دانشیار دانشگاه شهید باهنر کرمان
دانشیار دانشگاه شهید باهنر کرمان
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر استقرار مدیریت دانش در معاونت تربیتدنی و سلامت آموزشوپرورش کشور میباشد. روش این پژوهش از نوع پیمایشی بوده و بهلحاظ هدف، کاربردی میباشد. جامعۀ آماری این پژوهش را معاونان، رئیسان و کارشناسان معاونت تربیتبدنی و سلامت آموزشوپرورش به تعداد 288 نفر تشکیل دادند. نمونۀ آماری نیز بهصورت تمامشمار و برابر با جامعۀ آماری بود. نتایج نشان میدهد که 02/48 درصد از کل واریانسها مربوط به هفت عامل میباشد. نتایج بیانگر این است که تمامی عوامل، تأثیر معناداری بر استقرار مدیریت دانش دارند. همچنین، اولویتبندی عوامل به روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی بهترتیب عبارت است از: فرهنگ سازمانی، تعهد مدیران ارشد، مشارکت کارکنان، آموزش کارکنان، کار تیمی، ساختار دانشی و زیرساختهای سیستمهای اطلاعاتی. با توجه به یافتههای پژوهش میتوان چنین نتیجه گرفت که با برنامهریزی و تمرکز بر عوامل مؤثر بر استقرار مدیریت دانش میتوان دانش جدیدی را ایجاد کرد و آن را در سراسر سازمان منتشر نمود.
This study has identifying and prioritized effective factors on establishment of knowledge management in ministry of physical education ministry and healthy of education in Iran. Research method was geodesic and in aspect of goal was applied. The statistical population of this study were coadjutor, chiefs and expert of physical education and health education (n=288) ministry and the statistical sample was selected by from of full number and equal to statistical society. In order to identify factors and survey of structural validity the exploratory factor analysis was used. The result of exploratory factor analysis showed that 45/02 of the total variances related to seven factors. Prioritizing the factors performed by AHP method. That are organization culture, senior management commitment, employee participation, employee training, team work, knowledge construction and infrastructure and information systems. According to finding of this study, by programming and concentrating on effective factors of knowledge management, we can establish new knowledge and to publish it all over the world.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_854_60319067df9b5b2efeedda16d1a73ad4.pdf
مدیریت دانش
تربیتبدنی
آموزشوپرورش
اولویتبندی
فرایند تحلیل سلسله مراتبی
Knowledge Management
Physical Education
Education
Prioritization
Analytical Hierarchy Process
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2016-09-22
8
38
107
126
10.22089/smrj.2016.835
835
Research Paper
تحلیل عاملی تأییدی پرسشنامۀ تجربۀ مشتری در ورزش
Confirmatory Factor Analysis of Customer Experience Questionnaire in Sport
مهرداد محرم زاده
mmoharramzadeh@yahoo.com
1
سید محمد کاشف
mm.kashef@yahoo.com
2
مژگان خدامرادپور
mozhgnir1@yahoo.com
3
استاد دانشگاه محقق اردبیلی
دانشیار دانشگاه ارومیه
دانشجو دکتری دانشگاه ارومیه
سازمانها بهمنظور بهبود کیفیت خدمات و افزایش قدرت رقابتی، با شناسایی عوامل تجربۀ مشتری قادر خواهند بود تا در هر بار تعامل مشتری با سازمان، تجربۀ ارزشمندی را ایجاد نمایند و با مدیریت این تجربه، محصول یا خدمت بهتری را ارائه کنند. هدف از مطالعۀ حاضر، تحلیل عاملی تأییدی پرسشنامۀ تجربۀ مشتری در ورزشمیباشد. جامعۀ آماری پژوهش شامل 466 نفر از بازیکنان فوتبال حاضر در باشگاههای لیگ برتر بود که براساس جدول مورگان و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، 236 نفر بهعنوان نمونه انتخاب گردیدند. ابزار تحقیق پرسشنامۀ تجربه مشتری سندرسون و لیان (2011) بود،. روایی صوری و محتواییپرسشنامه توسط متخصصین تأیید و ثباتدرونی کلی پرسشنامهدر یک مطالعه راهنما 88/0α=به دست آمد. نتایج نشان میدهد که درمجموع هفت عامل انعطافپذیری با ضریب آلفای (92/0)، دانش با ضریب (87/0)، تماس شخصی با ضریب (89/0)، درک نیازهای مشتری با ضریب (86/0)، پیگیری امور با ضریب (88/0)، تحقق وعدهها با ضریب (87/0) و پاسخگویی با ضریب (85/0) میتوانند 5/87 درصد از واریانس کل تجربۀ مشتری را تبیین نمایند. مدیران باشگاهها نیز از طریق شناسایی عوامل مؤثر بر تجربۀ بازیکنان خود میتوانند به ایجاد تجارب سودمند بپردازند و وفادارسازی را همراه با ارزشآفرینی در ورزشکاران تثبیت نمایند.
Organizations to improve quality of service and increase competitive power by identifying the forces driving the customer experience will enable, in every time interact of customers with the organization, to create a rewarding experience and with managing this experience will present a better product or service. The aim of this study was to determine confirmatory factor analysis of customer experience questionnaire in sport. The population consisted of 466 football players who play in the Premier League clubs, from strati flied random sampling, 236 individuals were selected as the sample based on Morgan Sampling Table. The research instrument was a customer experience questionnaire by Sandersen and Lian (2011(. The face and content–related validity of the questionnaire were confirmed by the experts and the reliability of the questionnaire was obtained (α = 0.88) in a pilot study. This study is a descriptive survey and Confirmatory Factor Analysis method was used to confirm of each factor. Results revealed a total of seven factors flexibility with coefficient alpha 0.92, knowledge 0.87, personal contact 0.89, customer needs 0.86, follow up 0.88, promise fulfillment 0.87 and responsiveness 0.85, and explain 87.5 of total variance. The club managers by identification of experience factors can make loyalty with valuable creation in the players.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_835_d9e0da9c14bb4e2e8e81ee89f2b8cc0b.pdf
تحلیل عاملی تأییدی
تجربۀ مشتری
انعطافپذیری
پیگیری
Confirmatory Factor Analysis
Customer Experience
Flexibility
Follow Up
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2016-09-22
8
38
127
142
10.22089/smrj.2016.837
837
Research Paper
نقش هوش فرهنگی در تسهیل انسجام گروهی بازیکنان لیگ برتر هندبال ایران
Role of Cultural Intelligence Dimensions in Facilitating of Group Cohesion in Iranian Handball Premier League
احمد تاریوردی
amin1362k@gmail.com
1
علی صادقی نژاد
ahmadtariverdi@yahoo.com
2
علیرضا زند
ssaki5486@gmail.com
3
کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه خوارزمی
کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه تبریز
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهر قدس، تهران، ایران
هدف از پژوهش حاضر، تعیین ارتباط بین هوش فرهنگی با انسجام گروهی تیمهای لیگ برتر هندبال ایران میباشد. این پژوهش از نوع مطالعات همبستگی بوده و جامعۀ آماری آن را کلیۀ بازیکنان هندبال لیگ برتر ایران تشکیل دادند. با توجه به جدول مورگان، 110 نفر بهعنوان نمونة آماری انتخاب شدند. نتایج نشان میدهد که از بین مؤلفههای هوش فرهنگی، مؤلفۀ فراشناختی و از بین مؤلفههای انسجام تیمی، مؤلفۀ انسجام تکلیف، دارای بیشترین میانگین میباشند. همچنین، یافتهها بیانگر این هستند که بین هوش فرهنگی و انسجام تیمی بازیکنان تیمهای هندبال لیگ برتر کشور ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. علاوهبراین، دریافت میشود که متغیرهای پیشبین (هوش فرهنگی)، 20 درصد از تغییرات در انسجام تیمی را تبیین مینمایند؛ لذا، پیشنهاد میشود مربیان به هوش فرهنگی تیمهای خود توجه نمایند تا از این طریق بتوانند استراتژیهای مدنظر خود را بهتر اجرا کرده و از طریق انسجام تیمی بیشتر، موفقیت تیم خود را رقم بزنند.
The purpose of this study was to investigate the relationship betweenCultural intelligence and group cohesion in Iranian handball premier league. Research method was the type of correlation and the statistical population included all of handball athletes premier League of Iran. According to Morgan table, 110 subjects constituted the study statistical sample. The results showed that Met cognitive element of cultural intelligence, and Stretch a group-task element of group cohesion had maximum mean. Also, the results showed that there was a positive and significant correlation between Cultural intelligence and group cohesion in Iranian handball premier League. Predictor variables (cultural intelligence) revealed 20% changes in the rate of group cohesion. Totally, according to the findings of this research suggest that coaches should attention to Cultural intelligence their teams until through this can be performed. Then better their strategies and through the greater group cohesion, successfully runs his team.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_837_95f793538a3f3f06be3fee866fea6a50.pdf
هوش فرهنگی
انسجام گروهی
لیگ برتر هندبال
Cultural Intelligence
Group Cohesion
Handball Premier League
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2016-09-22
8
38
143
164
10.22089/smrj.2016.839
839
Research Paper
تحلیل وضعیت محیط پرورش استعداد در ورزش هاکی استان مرکزی از دیدگاه ورزشکاران
Analysis Status of Hochey Talent Development Environment in MarkaziProvince from Athlete’s Perspective
بهروز رحمانی
r_behrooz@ymail.com
1
اسفندیار خسروی زاده
es70kh@yahoo.co.uk
2
حسن خلجی
h-khalaji@araku.ac.ir
3
کارشناس ارشد مدیریت ورزشیدانشگاه اراک
استادیار گروه علوم ورزشی دانشگاه اراک
دانشیار گروه علوم ورزشی دانشگاه اراک
استعدادیابی موضوعی است که در دنیای ورزش اهمیت ویژهای دارد. یکی از مراحل استعدادیابی، پرورش استعداد است. در پرورش استعداد، آموزشهای مناسب به بازیکنان ارائه میشود تا استعدادهای خود را توسعه دهند و به سطوح برجسته و حرفهای دست پیدا کنند. این فرایند به شکل ایدهآل در یک محیط نظاممند صورت میگیرد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی وضعیت محیط پرورش استعداد در ورزش هاکی استان مرکزی از دیدگاه ورزشکاران میباشد. جامعۀ آماری پژوهش را تمامی ورزشکاران هاکی استان مرکزی که به صورت منظم و پیوسته فعالیت ورزشی داشتند تشکیل دادند و تمامی آنها بهعنوان نمونه در نظر گرفته شدند. ابزار اندازهگیری، پرسشنامه اقتباس شده از وانگ و همکاران (2011) بود (α=0/858). دادهها با استفاده از آزمون فریدمن تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که بهترتیب در محیط پرورش استعداد در ورزش هاکی، مؤلفههای پرورش بلندمدت، برقراری ارتباط، شبکههای حمایتی، اصول پرورش بلندمدت، آمادگی کیفی، حمایت مالی، محیط حمایتی تلاش برانگیز و درک ورزشکار مورد توجه میباشند. بر این اساس، پیشنهاد میشود مؤلفههایی که بیشتر موردتوجه هستند همچنان مدنظر قرار گیرند و برای مؤلفههایی که توجه کمتری به آنها شده است تدابیر و اقدامات لازم اندیشیده شود.
Talent identification is an important topic in sports world. One of the fields of Talent identification is talent development. Suitable training is provided for players in talent development to understand their talent and reach to prominent and professional levels. This process ideally occurs in a structural and systematic environment. This paper aims at analysis status of talent development environment in Markazi Province hockey from athlete’s perspective. The population includes all hockey players of Markazi province who were active in this sport regulary and continucusly, and all of them were chosen as samples. Measurement tool was thequestionnaire adapted from Wang et al (2011) (α=0.858). The resuits were analysed by Fridman Test. The results showed that in talent development environment of hockey. These elements have been considered respectively: long-term progression, communication, supportive networks, and principles of talent development, quality preparation, financial support, motivative supportive environment and athletic perception. So, it’s recommended to pay attention to elements which were considered more and take some policies and actions about elements which were considered less.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_839_0673a0240bbcdba49d3ed66f761d1cb9.pdf
استعدادیابی
محیط پرورش استعداد
ورزش هاکی
ورزشکار
Talent Identification
Talent Development Environment
Hockey Sport
athlete
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2016-09-22
8
38
165
182
10.22089/smrj.2016.841
841
Research Paper
اثر مخارج ورزشی دولت و خانوار بر تولید ناخالص داخلی در ایران
The Effect of Government and Households Sports Expenditure to Gross Domestic Product in Iran
مازیار کلاشی
kalashi.maziyar@gmail.com
1
سید عماد حسینی
se.hosseini2007@yahoo.com
2
محمدهادی رجائی
hadi.rajaii@gmail.com
3
کارشناس ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه شهیدبهشتی، تهران، ایران
استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه شهید بهشتی
استادیار علوم اقتصادی دانشگاه شمال، آمل، ایران
مطالعۀ پژوهشهای مختلف نشاندهندۀ آن است که ورزش و فعالیت بدنی از طرق مختلف میتواند بر اقتصاد جوامع تأثیرگذار باشد و سهم بهسزایی را در شکوفایی و رشد و توسعۀ اقتصاد کشورها بازی کند. یکی از اثرات مثبت ورزش، تأثیر آن بر تولید ناخالص داخلی است؛ ازاینرو، هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثر مخارج ورزشی دولت و خانوار بر تولید ناخالص داخلی ایران طی سالهای (1391-1363) میباشد. به منظور تأمین هدف پژوهش، از روش اقتصادسنجی و مدل حداقل مربعات معمولی و نرمافزارایویوز استفاده شده است. دادههای مورد نیاز این پژوهش نیز از سازمان مدیریت و برنامهریزی، وزارت ورزش و جوانان، دادههای بانک مرکزی استخراج گردیده است. نتایج نشان میدهد که مخارج ورزشی دولت و خانوار، اثری مثبت و معنادار بر تولید ناخالص داخلی دارد که با توجه به لگاریتمیبودن الگو، این نتیجه بدینمعنا است که یک درصد افزایش در هزینههای ورزشی دولت و خانوار (با فرض ثابتبودن سایر متغیرهای کنترلی)، برابر با 029/0 درصد افزایش در تولید ناخالص داخلی کشور است.
Different research studies indicate that the sport can affect in different ways on economy and have significant role to the growth and development of economies. One of the positive effects of sport is the impact on gross domestic product, therefore the purpose of the present study was investigating the effect of government and household sport's expenditure to gross domestic product Iran, during the years 1984-2012. Econometrics method and model of ordinary least squares (OLS) and Eviews software (8) are used, and required information have been collected from the Management and Planning Organization, Ministry of Youth and Sports, the Central Bank of Iran. The results showed a significant positive effect on household spending and government exercise coefficient (0/028765) on Gross Domestic Product (GDP), whereas considering logarithmic nature of the model, this result means that one percent increase in the cost of government and households, assuming fixing other control variables, is equal to 0/029percentage increase in GDP.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_841_37e407f1965959c6be32b74cc67e8a2a.pdf
اقتصاد ورزش
هزینههای ورزشی
تولید ناخالص داخلی
اثرات اقتصادی ورزش
Sports economics
Sports Spending
Gross Domestic Product
Economic Impact of Sport
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2016-09-22
8
38
183
204
10.22089/smrj.2016.843
843
Research Paper
طراحی مدل عوامل تسهیلکننده در پیادهسازی استراتژی مدیریت دانش کمیتۀ ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران
Modeling of Facilitators to Implementation of Knowledge Management Strategy of National Olympic Committee of IRAN
لیلی خاوری خراسانی
lkavari@yahoo.com
1
مهرزاد حمیدی
mhamidi@ut.ac.ir
2
سیدنصرالله سجادی
nsajjadi@ut.ac.ir
3
مجید جلالی فراهانی
jalali@ut.ac.ir
4
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه تهران و عضو هیأت علمی گروه تربیت بدنی دانشگاه یزد
دانشیار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه تهران
استاد گروه مدیریت ورزشی دانشگاه تهران
دانشیار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه تهران
سازمانها باید محیطی را برای اشتراک، انتقال و تقابل دانش در میان اعضای خود بهوجود آورند، افراد را درجهت بامفهومکردن تعاملاتشان آموزش دهند و در بسترسازی و شناسایی عوامل زمینهای برای استقرار مدیریت دانش در سازمان بکوشند؛ لذا، هدف از این پژوهش، شناسایی عوامل تسهیلکننده و ارائۀ الگوییبهمنظور پیادهسازی موفق استراتژی مدیریت دانش در کمیتۀ ملی المپیک ایران میباشد. روش این پژوهش پیمایشی ـ تحلیلی بود و جامعۀآماری آن را کلیۀ ذینفعان کمیتۀ ملی المپیک (326 نفر) (برابر با نمونۀ آماری) تشکیل دادند. با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی، 13 مؤلفه در قالب پنج عامل اصلی در پرسشنامه عوامل تسهیلکننده مدیریت دانش شناسایی شدند. سپسباروش مدل یابی معادلاتساختاری، الگوی پیشنهادی مورد برازش قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان میدهد که کلیۀ شاخصهای نیکویی برازش در دامنۀ قابلقبولی قرار دارند. همچنین، مدلی پنج عاملی برای موفقیت مدیریت دانش در کمیتۀ ملی المپیک ارائه گردید. علاوهبراین، با توجه به میزان ضریب تأثیر هریک از عوامل بر مدیریت دانش مشخص شد که عامل منابع انسانی دارای بیشترین نقش بر استقرار موفق مدیریت دانش است و سایر عوامل بهترتیب عبارت هستند از: فناوری اطلاعات، فرهنگ سازمانی، استراتژی مدیریت دانش و ساختار سازمانی.
Knowledge Management (KM) is a process that transforms individual knowledge into organizational knowledge. The aim of this research is to present a model that consists of a set of facilitators for successful KM implementation in National Olympic Committee (NOC) of Iran. Population of this study was all of managers and staff in NOC. Exploratory factor analysis was conducted to identify the factor structure of this study, and it yielded 5 main factors consisting of 13 dimensions. The Convergent and discriminant validity of the measurement scales by using average variance extracted in this study were confirmed. The proposed model with 5 constructs was evaluated through Structural Equation Modeling analysis.The results demonstrate that the proposed model has the best-fitting and show the amount effects of any observed independent variables on latent independent variable. Moreover, our results reveal pepole as the most vital factor of knowledge management effectiveness and then Information technology, organisational culture, KM strategy and finally organizational structure respectively. Finally, we can say this study presents a local structural equation model for KM facilitators in National Olympic Committee of Iran.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_843_3a38e1edbed7efa62d93082e54e4b816.pdf
مدیریت دانش
کمیتۀ ملی المپیک ایران
عوامل تسهیلکننده
مدلسازی معادلات ساختاری
Knowledge Management
National Olympic Committee
Facilitators
Modeling
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2016-09-22
8
38
205
230
10.22089/smrj.2016.852
852
Research Paper
تحلیل عاملی دلایل مشارکت کم فرهنگیان سراسر کشور در فعالیتهای ورزشی
Factor Analysis the Reasons for Low Participation of Men Teachers to Sport Activities in All Over the Country
علی وفایی مقدم
dornaumz6268@gmail.com
1
فرزام فرزان
farzamfarzan@yahoo.com
2
مصطفی افشاری
afsharimostafa7@yahoo.com
3
مهران جعفری
jafari.mehran.2011@gmail.com
4
دانشجوی دکتری مدیریت و برنامهریزی ورزشی و مدرس گروه مدیریت ورزشی دانشگاه مازندران بابلسر
دکتری تخصصی و عضو هیئت علمی و استادیار دانشگاه مازندران-بابلسر رشته تربیت بدنی گرایش مدیریت ورزشی
استادیار پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی مشهد
هدف از پژوهش حاضر، بررسی دلایل عدم مشارکت فرهنگیان مرد ایران در فعالیتهای ورزشی در سال (1394) میباشد. این پژوهش، توصیفی بوده و از نوع مطالعات تحلیلی میباشد که بهصورت میدانی اجرا شده است. جامعۀ آماری پژوهش را کلیۀ فرهنگیان مرد سراسر کشور تشکیل دادند که با توجه به حجم بالای جامعه، تعداد 385 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. روش تحقیق، تحلیل عاملی بوده است. یافتهها نشان میدهد در متغیر اول که متغیر ویژگیهای فردی است، سه جزء عاملی (عدم داشتن مهارت ورزشی، خستگی و بیحوصلگی و ترس از مصدومیت)، در متغیر موانع بازدارنده، چهار جزء عاملی (دردسترسنبودن اماکن و تسهیلات، کیفیت پایین اماکن و تسهیلات ورزشی، مشغلۀ کاری و خانوادگی زیاد و کمی درآمد)، در متغیر سوقدهندههای محیطی، چهار جزء عاملی (عدم برنامهریزی مناسب برای فرهنگیان، عدم اطلاع از ورزشهای موجود، احساس شرمندگی پس از باخت و تعداد کم اماکن ورزشی برای فرهنگیان) و در متغیر ویژگی ورزشهای موجود، دو جزء عاملی (بیزاری از برد و باخت و مدت و شدت زیاد فعالیتهای ورزشی) تأثیرگذار میباشند. بهطورکلی، میتوان گفت که از طریق مدیریت بهتر و فراهمساختن زیرساختها توسط مسئولین، این عوامل میتوانند مرتفع شوند و سازمان آموزشوپرورش را به اهداف خود در این زمینه برسانند.
For causes few people participate in sport in our country, the purpose of this research is to investigate reasons for non-participation of male teachers in sport. This Research is descriptive research and its type is analytical that operated as a field study. Population composed of all Iranian teachers that 385 people were selected for the sample. For analyzing the reasons of non-participation. Findings show that in first variable was individual characteristics:4 factor components (don’t have sport skill, Fatigue and impatience, Fear of injury) in variable of inhibitory obstacles 4 factor components (Unavailability sport Places, Low quality in sport Places, Busy work and family, Low income) in environmental push factor: 4 factor components (Proper planning for sport teacher, don’t have useful knowledge about sport activities, Feel ashamed after losing, The low number of sport facilities) and in sport Property variable 2 factor components (Aversion of Winning and losing, Duration and intensity sport activities are effective. officials and policy makers should consider these factors and through the appropriate management help education ministry to fulfill its goals.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_852_700895c9e0bcf6918ae78532c482437c.pdf
تحلیل عاملی
مشارکت ورزشی
فرهنگیان ایران
Factor Analysis
Non- Participation in Sport
Teachers
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2016-09-22
8
38
231
252
10.22089/smrj.2016.853
853
Research Paper
طراحی ساختار تشکیلاتی کلان ورزش جمهوری اسلامی ایران
Designing Organizational Structure for Sport of I.R. of Iran
مصطفی آجرلو
ghorbani.moho@gmail.cm
1
رضا محمدکاظمی
r_mkazemi@ut.ac.ir
2
علیرضا نادری خورشیدی
ghorbani.mohl@gmail.com
3
محمدحسین قربانی
ghorbani.moho@gmail.com
4
عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین
دانشیار دانشگاه تهران
دانشیار دانشگاه امام حسین
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
هدف از انجام پژوهش حاضر، ارائۀ ساختار سازمانی پیشنهادی برای وزارت ورزش جمهوری اسلامی ایران میباشد. روش این پژوهش، ترکیبی (کمی ـ کیفی) بوده است. بدینشکل که در قسمت کمی از پرسشنامه «بررسی شاخصهای سنجش ساختار سازمانی» رابینز (1990) بهره گرفته شد و در قسمت کیفی از مصاحبههای نیمهباز با خبرگان مدیریت و ورزش استفاده گردیده است. روایی پرسشنامه توسط ده تن از اساتید و خبرگان مدیریت ورزشی و پایایی از طریق یک مطالعه مقدماتی و با استفاده از روش آماری آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. جامعۀ آماری در بخش کمی را مدیران و کارشناسان وزارت ورزش و جوانان و نیز اساتید و اعضای هیأت علمی تربیتبدنی و علوم ورزشی شهر تهران به تعداد 420 نفر تشکیل دادند و تعداد نمونه براساس جدول مورگان برابر با 200 نفر در نظر گرفته شد. نتایج نشان میدهد که تعداد نمونۀ پژوهش در سازمانهای ادارهکنندۀ کشورهای منتخب شامل 47 نفر از مدیران و کارشناسان خبرۀ بخش ورزش در کشورهای کانادا، استرالیا، انگلستان، کره جنوبی و ایتالیا میباشد. علاوهبراین، این ساختار شامل: چهار معاون وزیر و نیز رؤسای سازمانهای ورزش پرورشی، همگانی، قهرمانی و حرفهای است که هرکدام براساس مأموریت خود با وزارتخانهها و نهادهای مربوطه تعامل دارند. ساختار پیشنهادی میتواند در چابکسازی و تفکیک وظایف و نیز تسهیل انجام مأموریتهای این وزارتخانه نقش مؤثری داشته باشد.
The main purpose of this study was to present the proposed organizational structure for the Ministry of sport of the Islamic Republic of Iran. The present research is a mixed methods and for qualitative part the Robbins (1990) organization structure dimension questionnaire and for qualitative part the semi structured interviews with the experts have been used. Validity of questionnaire have been approved by statistic methods and comments by supervisors and consultant. To check the reliability of questionnaire cronbach alpha was used. The study population in quantitative part was consisted of managers and experts from the Ministry of Youth and Sports as well as professors and faculty of Physical Education and Sport Sciences in Tehran. Their number is equal to 420 peoples and the sample were considered equal to 200. The sample in the selected countries including 47 managers and experts of the sport in Canada, Australia, England, South Korea and Italy. To achieve research goals, first, the current status of the existing organizational structure was studied and in the second step the strengths and weaknesses of current organizational structure was diagnosed. Finally using exploratory interviews with experts has been paid to design the proposed organizational structure for the Ministry of sport. The structure includes four deputy ministers and heads of training, sport for all, athletics, and professional sport that each has interactions with the relevant ministries and institutions based on their missions. The proposed structure have an effective role in facilitating the agility, separation of duties and achievement of missions by the ministry.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_853_b84fdf3d51e8f67b6362c149b0e30909.pdf
ساختار سازمانی
وزارت ورزش
پیچیدگی
رسمیت
تمرکز
Structure
Mistry of Sports
Complexity
Formalization
Centralization