per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2016-07-22
8
37
17
34
10.22089/smrj.2016.817
817
Research Paper
تدوین مدل اثر فرانوگرایی در مدیریت بر توسعۀ ورزش
Developing Role of Postmodern Management on Sport Development Model
میرحسن سیدعامری
ha_ameri2003@yahoo.com
1
علیرضا الهی
alirezaelahi@yahoo.com
2
مصطفی افشاری
afshari.ua@gmail.com
3
حبیب هنری
honari_h@yahoo.com
4
استاد گروه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، دانشگاه ارومیه
استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه خوارزمی
استادیار گروه مدیریت ورزشی، پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه علامه طباطبایی
امروزه، پیچیدگی و محیط متغیر، لزوم بهروزبودن و آشنایی مدیران با فرایندها و رویههای نوین مدیریت در سازمانها را بیش از پیش نمایان میسازد؛ ازاینرو، پژوهش حاضر با هدف بررسی نگرش فرانوگرایی در مدیریت و اثر آن در توسعۀ ورزش انجام گرفت. روش پژوهش، همبستگی بوده وبه شکل میدانی صورت گرفته است. جامعۀ این پژوهش را متخصصان و صاحبنظران حوزۀ مدیریت و ورزش تشکیل دادند. محقق از روش نمونه گیری نظری در این تحقیق با توجهبه جامعه تحقیق استفاده نمود (160= N) که در نهایت 112 پرسشنامه دریافت گردید. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامههای محقق ساخته برگرفته از ابزار مدیریت فرانوگرای شعبانی (1392) و توسعه ورزش پورکیانی (1393) استفاده گردید. از آزمونهای کالموگروف اسمیرنف و همبستگی اسپیرمن در نرم افزار اس.پی.اس.اس نسخه 22 و روایی سازه و مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار لیزرل نسخه 8.8 استفاده شد. نتایج نشان میدهد که بین مدیریت فرانوگرا و توسعۀ ورزشی و مؤلفه های آن رابطه وجود دارد. همچنین، ضرایب رگرسیونی و مقادیر تی، مدل ارتباطی را تأیید میکند. براساس یافته ها مشخص میشود که لزوم توجه ویژه به تعاملات سازمانی مناسبتر و نیز رویه های کاری و مناسبات در سازمان، به ویژه در سازمانهای ورزشی، بیشازپیش به توسعۀ ورزش در سطح قهرمانی، همگانی و تعلیم وتربیتی کمک خواهد نمود.
Complex conditions of today’s life make it necessary for managers to be updated with modern management methods and processes more than before. Therefore, the purpose of the present study was to study the role of postmodern approach in management and its role in sport development. The present study was a field research using correlation test. The population were all the experts and stakeholders of Sport and management. Theoretical sampling method was used according to the population size (N=160) and 112 questionnaires remained eventually. Postmodern management researcher made questionnaire developed by Shabani (2013) (α=0.92) and sport development researcher made questionnaire developed by Pourkiani (2014) (α=0.91) were used. For Inferential statistics, Kolmogorov-Smirnov and Spearman correlation tests were used by 22nd version of SPSS. Also the 8.8th version of Lisrel software was used to test the construct validity and structural equation modeling. The results showed that there is relation between the two variables and their components. Also regression coefficients and T values of the communication model of postmodern management and sport development are approved. According to these results it could be significant to try our best to have more appropriate interactions, procedures and relations within the organizations and especially within the sport organizations, in order to contribute in promotion of sports in the fields of championships, sports for all and education.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_817_46dc53f7eea86769ee0ea0533415324e.pdf
ورزش قهرمانی
ورزش حرفهای
ورزش همگانی
ورزش تعلیموتربیتی
مدیریت پستمدرن
championship sport
Professional Sport
Sport for all
Educational Sport
Postmodern Management
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2016-08-22
8
37
35
56
10.22089/smrj.2016.793
793
Research Paper
تأثیر سطوح خرد و کلان بر مشارکت ورزشی با استفاده از مدلهای چندسطحی
The Influence of Micro and Macro Level on Sports Participation Using Multilevel Modeling
عبدالحسین ابراهیمی
abdi6333@yahoo.com
1
عبدالرحمن مهدی پور
mehdipour.rah@gmail.com
2
طاهره ازمشا
t.azmsha@gmail.com
3
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه شهید چمران اهواز
استادیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه شهید چمران اهواز
مربی مدیریت ورزشی دانشگاه شهید چمران اهواز
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر شاخصهای سطوح خرد و کلان بر مشارکت ورزشی میباشد. این ﭘﮋوﻫﺶ از ﻧﻮع مطالعات ﻛﺎرﺑﺮدی بوده و ﺑﻪ روش ﻣﻴﺪاﻧﻲ انجام شده است. جامعۀ آماری اول آن را کلیۀ سالنهای ورزشی چندمنظوره، استخرها و زمینهای چمن متعلق به ادارۀ ورزش و جوانان شهر اهواز و سایر ادارات دولتی به ﺗﻌﺪاد 99 ﻣﻮرد تشکیل داد و جامعۀ آماری دوم نیز شامل تمامی افرادی که از این اماکن ورزشی استفاده میکردند به تعداد 66135 نفر تشکیل دادند. نمونۀ آماری دو جامعه با بهرهگیری از جدول مورگان به ترتیب برابر با 86 مکان ورزشی و 384 نفر بود. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته بود. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی مدل رگرسیونی با ضرایب تصادفی و مدل تحلیل واریانس یکطرفه با اثرات تصادفی در نرم افزار اچ ال ام شش استفاده شد. یافته ها نشان میدهد که در سطح خرد مربوط به زیرساختهای ورزشی، مؤلفه های اطلاع رسانی و سرویس دهی، بهداشت و نگهداری، طراحی پارکینگ، زیباییشناختی، ایمنی، نظارت و کنترل، همجواری و مکانیابی و دسترسی به مجموعه های ورزشی بر مشارکت ورزشی افراد اثرگذار میباشد. در شاخصهای فردی نیز در سطح خرد به ترتیب درآمد افراد و سطح تحصیلات، و در سطح کلان، استخرها و سالنهای چندمنظورۀ ورزشی مهمترین متغیرها برای مشارکت ورزشی میباشند. به طورکلی و با توجه به یافته های پژوهش مشخص میشود که در سطح کلان با افزایش زیرساختهای ورزشی و در سطح خرد با بهبود سطح تحصیلات و درآمد افراد، مشارکت ورزشی آنها نیز افزایش پیدا خواهد کرد.
The purpose of this study was the influence of micro and macro level indicators on sports participation. This practical study has been implemented through applied field method. The first statistical population was all the 99 gyms, swimming pools and stadiums that belong to Ahvaz Department of Sport and Youth and other governmental offices. The second statistical population was 66135 individuals who use the sport facilities. The statistical sample of both populations, were selected among 86 sport arenas and 384 individuals by using Morgan table. Data collecting method was researcher’s questionnaire. Regression model with random coefficients was used for analysing data and testing hypotheses from descriptive statistics and inferential statistical and ANOVA model with random effects was used in HLM6 software. The results showed that at the micro-level related to sport infrastructures, the elements such as information and services, healthcare and maintenance, parking design, aesthetic, safety, control and monitoring, proximity and positioning, access to sport complex affect people’s sports participation. At the individual indicators of micro level, respectively, income, education level and at the macro-level, swimming pool and multipurpose gym are the most important variables for participation. Generally speaking, according to the findings, at the macro-level by improving sports infrastructure and at the micro-level by increasing education and income levels, sports participation will be increased.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_793_17fe1190e39c986cbf6d6a9ad6cc2089.pdf
سطوح خرد و کلان
زیرساختهای ورزشی
مشارکت ورزشی
مدلهای چندسطحی
Micro and Macro Levels
Sport Infrastructure
Sports Participation
Multi-Level Models
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2016-08-22
8
37
57
88
10.22089/smrj.2016.794
794
Research Paper
تدوین مدل استعدادیابی والیبال در ایران
Codification Volleyball Talent Identification Model in Iran
محمد باسره
basereh_mb@yahoo.com
1
مرتضی دوستی
dosti@umz.ac.ir
2
فرزام فرزان
farzamfarzan@yahoo.com
3
دانشجوی دکتری مدیریت راهبردی در رویدادها و سازمانهای ورزشی دانشگاه مازندران
استادیار دانشگاه مازندران
استادیار دانشگاه مازندران
استعدادیابی، کشف ورزشکاران بالقوهای است که درگیر ورزش خاصی نمیباشند. از برنامههای استعدادیابی جهت شناساییورزشکاران بااستعداد و نیز موفقیت آنها در سطح جهانیاستفاده میشود. پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل استعدادیابی والیبال در ایران انجام گرفت. بدینمنظور، ابتدا به مطالعۀ فرایندها و مدلهای استعدادیابی والیبال و سایر ورزشها در کشورهای پیشرفتۀ مختلف و نیز ایران پرداخته شد. سپس، با توجه به مطالعات انجامشده، مدل استعدادیابی پیشنهادی والیبال ایران بهصورت هفت مرحلهای ارائه گردید. روششناسی پژوهش از نوع کیفی و نظریه دادهبنیاد بود و جامعۀ آماری آن را مربیان با درجۀ بینالمللی والیبال (یک، دو و سه) از کل کشور که تعداد آنها 137 نفر (آقایان 67 نفر و بانوان 70 نفر) بود تشکیل دادند. یافتهها نشان میدهند که از هفت مرحلۀ پیشنهادی (مرحلۀ اول (پایه): غربالگری عمومی در مدارس (شش تا نه سالگی)، مرحلۀ دوم: شناسایی استعدادها (نه تا 12 سالگی)، مرحلۀ سوم: گزینش استعدادها (14ـ12 سالگی)، مرحلۀ چهارم: آموزش (16ـ14 سالگی)، مرحلۀ پنجم: گزینش استعدادهای نخبه (18ـ16 سالگی)، مرحلۀ ششم: ارتقای استعدادهای نخبه (23ـ 18 سالگی) و مرحلۀ هفتم: والیبال حرفهای بینالمللی (23 سالگی به بالاتر))، در دور سوم دلفی تمامی مراحل موردقبول واقع شدند و مدل استعدادیابی والیبالدر ایران تأیید گردید. نتایج برگرفته از این پژوهش میتواند زمینه را جهت استعدادیابی علمی و یکسانسازی روشهای آن فراهم کند و نیز کمک شایانی برای مربیان، ورزشکاران، پژوهشگران و مسئولان سازمانهای ورزشی، بهخصوص فدراسیون والیبال جمهوری اسلامی ایران در امر استعدادیابی و پرورش بازیکنان نخبۀ والیبال در آینده باشد.
Talent identification is discovered potential athletes who are involved in sport and talent programs to identify talented athletes and is used their success at the global level. The present study was conducted to codify a model of talent identification in Iran volleyball. In order to study the processes and models for volleyball and other sports talent in developed countries as well as Iran. Then according to studies, the proposed model of talent identification in Iran volleyball was presented in the seven-step by the researcher. Research methodology is type of Qualitative, Grounded theory and using the Delphi technique. Statistical society in this research is international category coaches (1, 2, and 3) Volleyball of the whole country (men 67 and women 70). of the proposed seven stages the first stage (base): General screening in schools (6-9 years), the second stages: identifying talents (9-12 years), the third stages: selecting talents (12-14 years), the fourth stages: training (14-16 years), the fifth stages: selecting elite talents (16-18 years), the sixth stages: promote the elite talents (18-23 years), the seventh stages: International professionals volleyball (23 years older), In the third Delphi round, all of the proposals stages are accepted, and the model was confirmed model of talent identification in Iran volleyball. Results from this study will be established the basis for scientific talent and integrating methods and helpful for coaches, athletes, officials, researchers and sports organizations, especially the Islamic Republic of Iran Volleyball Federation in nurturing talent and the elite players of volleyball in the future.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_794_5b2b68a587b105dab1ce8177dfae75ef.pdf
گزینش استعدادها
مدل استعدادیابی
والیبال
تکنیک دلفی
Talent Detection
Talent Identification Model
Volleyball
Delphi Technique
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2016-08-22
8
37
89
108
10.22089/smrj.2016.795
795
Research Paper
طراحی مدل سرمایۀ فکری در وزارت ورزش و جوانان
Design a Model of Intellectual Capital in Ministry of Sports and Youth
حسین عبدالملکی
h.abdolmaleki@ut.ac.ir
1
اسما قانع سنگ آتش
ghane.asma@gmail.com
2
حامد کریمی
red_h130@yahoo.com
3
استادیار مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی
کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد
کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران
سرمایۀ فکری یکی از قابلیتهای مهم سازمانی است که میتواند به سازمانها درخلق و تسهیم دانش، بسیار کمک کند و درمقایسه با سازمانهای دیگر، مزیت سازمانی پایداری را برای آنها ایجاد نماید؛ لذا، هدف از پژوهش حاضر، ارائۀ مدلی برای سرمایۀ فکری در وزارت ورزش و جوانان میباشد. شایانذکر است که این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی ـ همبستگی است. جامعۀ آماری این پژوهش را کلیۀ کارکنان وزارت ورزش و جوانان (745 نفر) تشکیل دادند. حجم نمونه نیز براساس جدول مورگان، 254 نفر تعیین گردید. یافته ها نشان میدهد که سرمایۀ انسانی، سرمایۀ ساختاری و سرمایۀ رابطه ای تأثیر معناداری بر سرمایۀ فکری دارند..
One of the most important organizational capabilities that can help organizations to create and share knowledge and to compare them with other organizations, creates “the advantages of sustainable organization” can be of intellectual capital. The purpose of this paper was to Design and Implementation a model for intellectual capital in Ministry of Sports and Youth based on pattern of Skandia. This research was Descriptive- Analysis of the correlation matrix. The population of this study was employees of Ministry of Sports and Youth (750 people) and the study sample based on Morgan, was 254 employees. The data collection instrument was a Researcher made questionnaire that its content validity was approved by 12 members of the faculty of sport management. The reliability of the questionnaire was Cronbach's alpha that for this survey value of 0.856 was obtained. For data analysis in level of inferential statistics were used, exploratory factor analysis and structural equation modeling. In this study were identified that human capital (β=0.51, P<0/05), relational capital (β=0.38, P<0.05) and structural capital (β=0.31, P<0.05) have a significant effect on intellectual capital.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_795_d46b43203c2149a19b66fe5fa917188c.pdf
سرمایۀ فکری
سرمایۀ انسانی
سرمایۀ رابطهای
سرمایۀ ساختاری
وزارت ورزش و جوانان
Intellectual Capital
Human Capital
Relational Capital
Structural Capital
Ministry of Sports and Youth
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2016-08-22
8
37
109
126
10.22089/smrj.2016.796
796
Research Paper
شناسایی و اولویتبندی عوامل تأثیرگذار بر توسعۀ خرید اینترنتی کالاهای ورزشی
Identifying and Prioritization of Factors Affecting Development of Purchasing Sport Goods by Internet
سمیه محمدی
somayemohammadi2013@gmail.com
1
طهمورث نورایی
t_nooraee@yahoo.com
2
اسماعیل شریفیان
sharifianes@yahoo.com
3
کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه شهید باهنر کرمان
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه شهید باهنر کرمان
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه شهید باهنر کرمان
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و اولویتبندی عوامل تأثیرگذار بر توسعۀ خرید اینترنتی کالاهای ورزشی میباشد. روش این پژوهش از نوع پیمایشی بوده و به لحاظ هدف نیز کاربردی میباشد. جامعۀ آماری پژوهش را استادان و دانشجویان مقطع ارشد و دکتری تربیتبدنی دانشگاههای دولتی سراسر کشور در نیمسال اول سال تحصیلی (94ـ93) (به تعداد 3196 نفر) تشکیل دادند که ازاین میان، 436 نفر براساس جدول مورگان و با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب گردیدند. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان میدهد که 88/49 درصد از کل واریانسها مربوط به شش عامل میباشد. نتایج بیانگر این است که تمامی عوامل، تأثیر معناداری بر توسعۀ خرید اینترنتی کالاهای ورزشی دارند. همچنین، اولویتبندی عوامل به روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی به ترتیب عبارت است از: ریسک خرید، فرایند خرید، ویژگی کالای ورزشی، ویژگیهای مشتریان، ادراک مشتریان از خرید و فناوری. با توجه به یافتههای پژوهش میتوان چنین نتیجه گرفتکه با برنامهریزی و تمرکز روی عوامل تأثیرگذار بر توسعۀ خرید اینترنتی کالاهای ورزشی میتوان شرایطی ایجاد کرد تا مشتریان کالاهای ورزشی با رغبت بیشتری به خرید اینترنتی روی آورند.
This study has identifying and prioritized the factors that influence the development of internet purchasing sports goods. The research method is a survey and its target is applicable. The population of the research faculty and graduate students and Ph.D. in Physical Education (N=3196) In the first semester of the academic year 94-93 public universities across the country; A total of 436 according to Morgan table patients with cluster were selected. Exploratory factor analysis revealed that 49.88% of the total variances of the six factors. Results showed significant impact of all factors on the development of online shopping sporting goods. AHP method was also prioritizing the factors which are, respectively: risk purchasing, purchasing process, product features sports, features customer acquisition and technology - savvy customers. According to the results, we can conclude that generally focus on factors affecting the planning and development of internet purchasing; sports goods could create conditions to customers, sporting goods and more willing to make purchases on the Internet.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_796_00ace947d77ef33f83f898d059e28bed.pdf
خرید اینترنتی
کالاهای ورزشی
اولویتبندی
تحلیل سلسله مراتبی
Internet Purchasing
Sport Goods
Prioritization
Analytic Hierarchy
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2016-07-22
8
37
127
148
10.22089/smrj.2016.809
809
Research Paper
بررسی نقش داراییتداعیبرند باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران بر تعلق طرفداران به باشگاه (مطالعه موردی: باشگاه پرسپولیس)
The Study of the Role of Brand Association Assets of Iran Football Premier League Clubs in Belonging of Fans with Moderator Role of Self-Definitional Deeds of Fans (Case Study: Persepolis Football Club)
اصغر مشبکی اصفهانی
moshabak@ modares.ac.ir
1
علی یاراحمدی
ali68f@yahoo.com
2
علی ناصری
ali-nasseri@yahoo.com
3
استاد گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه تربیت مدرس تهران
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه تربیت مدرس تهران
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه تربیت مدرس تهران
یکی از مهمترین مسائلی که مدیران باشگاههای ورزشی حرفه ای با آن مواجه هستند، چگونگی فراهم آوردن و گسترش درک بهتر از رابطۀ بین باشگاه و طرفداران آنها است. برخورداری باشگاههای ورزشی از ارزش اجتماعی و برآورده ساختن اهداف میانفردی طرفداران سبب میشود که طرفداران آنها در بیان هویت خود از ویژگیهای برند باشگاه استفاده نمایند و این امر میتواند وفاداری و تعلق آنها را به همراه داشته باشد. به منظور بررسی این موضوع، در این پژوهش که از نوع توصیفی ـ پیمایشی میباشد. یافتههای پژوهش حاکی از تأثیر مثبت هویت برند باشگاه پرسپولیس بر تعلق طرفداران و مخاطبان ورزشی به این باشگاه از طریق میانجیگری نیازهای خودتعریفی طرفداران میباشد. همچنین، یافته ها نشان میدهد درصورت برخورداری از داراییهای مربوط به تداعی برند یک باشگاه ورزشی از ویژگیهایی که نیازهای خودتعریفی مصرفکننده را برآورده میسازد، باعث خواهد گردید طرفداران، باشگاه موردنظر را جذاب انگاشته و در بیان هویت خود، از ویژگیهای آن بهره برند که این امر درنهایت، موجبات تعلق آنها به باشگاه را فراهم خواهد آورد.
One of the most important issues with which managers of professional sport clubs are Dealing is how to Provide and develop a Better Understanding of the Relationship Between the Club and the Fans. Sport clubs, Having Social Values and the Ability to Fulfill the Interpersonal Goals of fans, cause their fans to express their Identity through Using a club Brand features and this can Bring their loyalty and sense of Belonging. In order to investigate the problemof the study, which is a descriptive survey research, a 20-item questionnaire is used to collect the data. The Questionnaire has been distributed among 400 fans of Persepolis Football club. The results indicated that the identity of Persepolis Football Club brand had a Positive impact on fans and Audience’s sense of Belonging to this team through mediating their self- Definitional needs. The Results indicatethat if a football club brand has the required features to Enable the consumers to Fulfill their self- Definitional needs, it can make the Targeted clubAttractive to its fans to the extent that they use its Features to Express their identities, eventually leading them to feel a sense of Belonging to the club.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_809_f95b8951d661d3301911154bcbc488b7.pdf
تداعی برند
داراییهای برند
نیازهای خودتعریفی
تعلق به باشگاه
لیگ برتر فوتبال
Brand Association
Brand Assets
Self-Definitional Needs
Sport Club Attachment
Football Pro League
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2016-07-22
8
37
149
160
10.22089/smrj.2016.797
797
Research Paper
نقش انواع سبکهای هویتی در شکلگیری رفتار شهروندی کارکنان
The Role of Identity Formation Styles Organizational Citizenship Behavior
جمال الدین بیرامی ایگدر
jamaligder@yahoo.com
1
مجید علی عسگری
aliasgari2002@yahoo.com
2
صفورا نیک نهاد
niknahad83@yahoo.com
3
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه خوارزمی
دانشیار دانشکده علوم انسانی، دانشگاه خوارزمی
کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه مازندران
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش سبک های هویتی در شکل گیری رفتار شهروندی کارکنان آکادمی المپیک و پاراالمپیک ایران میباشد. روش این پژوهش، توصیفی بوده و از نوع مطالعات همبستگی است. علاوه براین، به لحاظ هدف نیز از پژوهشهای کاربردی میباشد. جامعۀ آماری این پژوهش را کارکنان آکادمی و کمیتۀ ملی المپیک به تعداد 95 نفر تشکیل دادند. نمونۀ پژوهش نیز به شکل کل شمار انتخاب گردید و با توجه به پرسشنامههای برگشتی، 79 پرسشنامه مورد تجزیه وتحلیل آماری قرار گرفت. در بررسی روابط بین متغیرها. به عبارت دیگر، داده های مشاهده شده به میزان زیادی منطبق بر مدل پژوهش میباشند. نتایج بیانگر این هستند که در بین انواع سبک هویت، سبک اطلاعاتی قویترین پیش بینی کننده برای رفتار شهروندی سازمانی در بین کارکنان میباشد. همچنین، سبک هنجاری و سبک اجتناب نیز پیش بینی کننده های خوبی برای رفتار شهروندی کارکنان میباشند. به طورکلی، میتوان گفت که از میان سبکهای هویتی، سبک اطلاعاتی بیشترین نقش را در شکل گیری رفتار شهروندی کارکنان دارد.
This study aimed investigate the role of identity style in shaping the organiznal citizenship behavior of the Olympic and Paralympic Academy staff of Iran. Method research was descriptive - correlational. The statistical population staff of the Academy and NOC form their number was 95. Research sample, the total number was chosen according to the returned questionnaires, 79 questionnaires were used for data analysis For gathering data, two main questionnaires utilized: Berzonesky (1992) identity style questionnaire, and Groth (2005) OCB questionnaire that The validity of questionnaires determined by experts and Their reliabilities were test by using Cronbach’s alpha coefficient and they were respectively 0.81 and 0.79 for identity style and OCB questionnaires. The SEM utilized for analyzing data. In examining relationships between variables, the output of the software AMOS 20 was representing the structural model fit. It has been shows the appropriate SEM. In other words, the Observed data were similar to study design. The results showed that there was a significant positive relationship between the identity Style with OCB Also,Information style were with predicts a stronger,norm style and avoidance style for OCB.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_797_4f3eaba66068ba0b01d3a08f20dd6dad.pdf
سبک هویتی
رفتار شهروندی
مدلسازی معادلات ساختاری
کارکنان
Identity Style
OCB
Structural Equation Model
Staff
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2016-07-22
8
37
161
180
10.22089/smrj.2016.798
798
Research Paper
رابطۀ بین هویت اجتماعی و تعهد سازمانی با ارتباطات سازمانی در بین کارکنان سازمان ورزش و جوانان استان اصفهان و یزد
The Relationship between Social Identity and Organizational Commitment with Organizational Communication among the Isfahan and Yazd Young and Sport's Staff
محمد علی نادی
mnadi@khuisf.ac.ir
1
دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحــد اصفهان (خوراسگان)
پژوهش حاضر با هدف تحلیل رابطۀ بین هویت اجتماعی و تعهد سازمانی با ارتباطات سازمانی در بین کارکنان سازمان ورزش و جوانان استان اصفهان و یزد انجام گرفت. از بین جامعۀ آماری، به روش تصادفی ساده و با رعایت نسبت سهمی، 217 نفر از کارکنان ادارات کل تربیتبدنی هر دو استان برای شرکت در پژوهش انتخاب شدند. نتایج نشان داد یافتهها نشان میدهد که اثر متغیر تعهد عاطفی بر ارتباطات عمودی مثبت و معنادار است. لازم به ذکر است که متغیرهای تعهد هنجاری و هویت اجتماعی بهدلیل آنکه در حضور دو متغیر تعهد عاطفی و مستمر، توان پیشبینی نداشتهاند از معادله بیرون گذاشته شدند. همچنین، اثر متغیر تعهد عاطفی بر ارتباطات افقی نیز مثبت و معنادار میباشد. بعلاوه نتایج نشان داد که اثر متغیر هویت اجتماعی بر ارتباطات افقی مثبت و معنادار است. همچنین نتایج نشان داد نیز بیانگر این است که هویت اجتماعی، اثر مستقیمی بر تعهد سازمانی و ارتباطات افقی دارد. علاوه براین، تأثیر هویت اجتماعی بر ارتباطات عمودی، غیرمستقیم میباشد. شایانذکر است که این مدل از شاخص نکویی برازندگی نسبتاً خوبی برخوردار بود.
The purpose of this research was to study the relationship of social identity and organizational commitment with organizational communication. The population of study includes Isfahan and Yazd young and sport's staff. From among them 217 were selected via clustered random sampling to take part in the study. The questionnaires were distributed and 217 were returned. The results of stepwise regression analysis showed that there was a positive significant relationship between social identity and organizational communication. There was also a positive significant relationship between affective commitment and organizational communication. The results from structural equation modeling showed that total social identity had a direct effect on organizational commitment and organizational communication. Also social identity had a direct effect of 0.06 on organizational communication. The results showed that the model fitted the data.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_798_2acc3572a76f8f3a1959a26353fb136a.pdf
تعهد سازمانی
هویت اجتماعی
ارتباطات سازمانی
Social Identity
organizational commitment
Organizational Communication
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2016-07-22
8
37
181
200
10.22089/smrj.2016.799
799
Research Paper
تأثیر معنویت اسلامی بر رفتار شهروندی سازمانی و تعیین نقش میانجی هویت سازمانی (مورد مطالعه: دبیران ورزش مقطع متوسطۀ شهر اصفهان)
The Impact of Islamic Spirituality on Organizational Citizenship Behavior and Determine Mediating Role of Organizational Identity (High School Sports Teachers in Isfahan as Case study)
علی نصراصفهانی
mojfarokhi20@gmail.com
1
مجتبی فرخی
mojfarokhi20@yahoo.com
2
زینب امیری
amiri.z6365@yahoo.com
3
استادیار گروه مدیریت، دانشگاه اصفهان
دانشجوی دکتری رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی دانشگاه اصفهان
دانشجوی دکتری مدیریت رفتار سازمانی دانشگاه لرستان
هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر معنویت اسلامی بر رفتار شهروندی سازمانی با نقش میانجی هویت سازمانی میباشد.جامعۀ آماری این پژوهش را دبیران ورزش مقطع متوسطۀ شهر اصفهان تشکیل دادند. جهت جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد هویت سازمانی چنی(1987)، پرسشنامه استاندارد رفتار شهروندی سازمانی مشرف جوادی و یاوریان (2011) و پرسشنامه محققساخته معنویت اسلامی سازمانی استفاده شد. روایی پرسشنامه از روش روایی تشخیصی و پایایی نیز از روش پایایی ترکیبی و آلفای کرونباخ با استفاده از نرم افزار اسمارت-پی.ال.اس.اچ صورت گرفت. ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه معنویت اسلامی 84/0، پرسشنامه هویت سازمانی 82/0 و پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی 89/0 محاسبه شد. آزمون فرضیهها با استفاده از الگوی معادلات ساختاری از طریق نرم افزار آموس 18 انجام شد. نتایج نشان میدهد که معنویت اسلامی بر هویت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی تأثیر دارد و هویت سازمانی نیز بر رفتار شهروندی سازمانی اثرگذار میباشد. همچنین، هویت سازمانی بهعنوان متغیر میانجی بین معنویت اسلامی و رفتار شهروندی سازمانی، تأثیرگذار میباشد. نتایج حاکی از این است که ارتباط مثبت و مستقیمی بین معنویت اسلامی، هویت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی وجود دارد. شایانذکر است که یافتههای این پژوهش برای مسئولان آموزشوپرورش درجهت برنامهریزیهای فرهنگی و ارتقای سطح رفتارهای معلمان کاربرد دارد. با توجه به یافتهها، توجه به مباحث فرهنگی و دینی حاکم بر جامعه مانند معنویت اسلامی در برنامهریزیهای مدیران این نهاد ضرروی میباشد.
This paper examines the impact of spirituality on organizational citizenship behavior organizational identity is the role of mediator. Population is High school sports teachers in Isfahan. Standardized questionnaire to collect information from corporate identity Cheney (1987) and organizational citizenship behavior Moshrefjavadi and Yavarian (2011) and researcher made questionnaires was used in Islamic spirituality. Questionnaire validity and reliability of the diagnostic validity of the criteria of reliability combined was performed using the SMART-PLS software. Cronbach's alpha coefficient for the scale of spirituality, 0.84, scale corporate identity, 0.82 and organizational citizenship behavior scale 0.89, respectively. Test hypotheses using the structural equation model was done through software Amos18. The results showed Islamic spirituality with the corporate identity of the factor, Islamic spirituality on organizational citizenship behavior with the path coefficient and organizational identity on organizational citizenship behavior with the path coefficient is affected. The results also showed that organizational identity as a mediator variable between Islamic spirituality and citizenship behavior with a path coefficient is impressive. Pearson correlation test results demonstrate a direct relationship between Islamic spirituality, corporate identity and organizational citizenship behavior. The results for the education authorities in the planning and promotion of cultural practices used by teachers. Given the cultural and religious issues of the society as Islamic spirituality puts administrators in planning according to the results of this research will be necessary.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_799_8530de3669a15c677a7f90f21bb79eac.pdf
معنویت اسلامی
هویت سازمانی
رفتار شهروندی سازمانی
Islamic Spirituality
Organizational Identity
Organizational Citizenship Behavior
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2016-07-22
8
37
201
218
10.22089/smrj.2016.800
800
Research Paper
نقش سبک رهبری مربیان لیگ برتر فوتبال در پیش بینی هوش هیجانی بازیکنان
Role of Coach’s Leadership Style in Predicting Player’s Emotional Intelligence
زهرا بیگمی
zahrabeigomi@yahoo.com
1
محمد خبیری
mkhabiri@ut.ac.ir
2
حبیب هنری
honari_h@yahoo.com
3
مرکز تحقیقات پرستاری جامعه، استادیار گروه تربیت بدنی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه علامه طباطبایی
هدف از این مطالعه، شناخت نقش سبک رهبری مربیان باشگاههای منتخب لیگ برتر فوتبال ایران در پیش بینی هوش هیجانی بازیکنان میباشد. پژوهش به روش توصیفی و نمونه گیری به شیوه در دسترس انجام شد. جامعۀ آماری این پژوهش را تمامی بازیکنان پنج باشگاه منتخب لیگ برتر فوتبال (استقلال تهران، سپاهان اصفهان، تراکتورسازی تبریز، مس کرمان و مقاومت شهید سپاسی شیراز) به تعداد 106 نفر تشکیل دادند (نمونۀ آماری برابر با جامعۀ آماری در نظر گرفته شد). از مجموع پرسشنامه ها، 91 پرسشنامه قابل استفاده بود که مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که ارتباط مثبت و معناداری بین سبک رهبری مربیان و هوش هیجانی بازیکنان وجود دارد. بین رفتار آموزشی و تمرینی رفتار دموکراتیک مربیان با هوش هیجانی بازیکنان نیز رابطۀ مثبت و معناداری مشاهده شد، اما بین رفتار آمرانه، رفتار حمایت اجتماعی و رفتار بازخورد مثبت مربیان با هوش هیجانی بازیکنان رابطۀ معناداری بهدست نیامد. همچنین، از میان ابعاد خودآگاهی، خودتنظیمی، خودانگیزی، همدلی و مهارتهای اجتماعی هوش هیجانی، سبک رهبری مربیان تنها با خودآگاهی بازیکنان رابطۀ معناداری را نشان داد. همچنین، تنها سبک رهبری دموکراتیک مربیان پیش بینی کنندۀ هوش هیجانی بازیکنان بود.
The main purpose of this study was to examine the role of coach’s leadership style of elected super-league football’s clubs of Iran in predicting player’s emotional intelligence. The Method of this study was, descriptive and correlation type. The Subject of this Study was all of 106 Football players in 5 elected super-league football’s clubs of Iran (Esteghlal Tehran, Sepahan Esfahan, Teraktorsazi Tabriz, Mess kerman, Shahid Sepasi Shiraz). 93 Questionnaires were returned and data were analyzed from 91. The Instrument included basic demographic information, Leadership Style Scale from Chelladurai and Emotional Intelligence scale from Sibeyria Shering (1998). Reliability was Compute from Alpha Cronbache .For Data analysis statistical technique (Pearson & Spearman Correlation and simple liner regression) were used. A Positive and significant Correlation was found between coach’s leadership style and player’s emotional intelligence. Moreover, a positive and significant correlation was found between coach’s training & instructional behavior and Player emotional intelligence. Also, a positive and significant correlation was obtained between coach’s democratic behavior player emotional intelligence. There were no significant correlation between coach’s autocratic, social support and positive feedback behaviors and Players emotional intelligence. Moreover, A Positive and Significant Correlation were found between coach’s leadership style and self-Motivation. There was no significant correlation between coach’s leadership style &other dimension of emotional intelligence: self-awareness, self-regulation, empathy and social skills. Among the dimensions of coach’s leadership style only democratic behavior Predicted Payers emotional intelligence.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_800_853f16a1c058f572b0608f9e669d6daf.pdf
سبک رهبری
مربی
هوش هیجانی
لیگ برتر فوتبال
Leadership Style
Coach
Emotional Intelligence
Football Super League
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2016-07-22
8
37
219
236
10.22089/smrj.2016.808
808
Research Paper
تعیین روایی و پایایی پرسشنامۀ رضایتمندی نیازهای اساسی در جانبازان و معلولان ورزشکار
Determining of Validity and Reliability of Basic Needs Satisfaction in Sport Scale in the Veterans and the Disables Athlete
رامین ایرجی نقندر
ramin.iraji.65@gmail.com
1
حسین پورسلطانی زرندی
hpszarandi@gmail.com
2
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور تهران
استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور البرز
هدف از این پژوهش، تعیین روایی و پایایی پرسشنامۀ رضایتمندی نیازهای اساسی میباشد. جامعۀ آماری آن را جانبازان و معلولان ورزشکار استـان خراسان رضوی (700=N) تشکیل دادند که از میان آنها 181 نفر بهشکل تصادفی بهعنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. یافتهها نشاندهندۀ پایایی مطلوب برای پرسشنامۀ رضایتمندی نیازهای اساسی میباشد. درخصوص روایی سازه و براساس میزان روابط و سطح معناداری، تمامی عاملها رابطۀ معناداری با مفهوم رضایتمندی نیازهای اساسی دارند. شاخصهای برازندگی هم برازش مدل را تأیید میکنند. همچنین، نتایج درخصوص روابط عاملها با مفهوم رضایتمندی نیازهای اساسی نشان میدهد که تمامی عاملها توانستهاند پیشگوی خوبی برای مفهوم رضایتمندی نیازهای اساسی باشند. درنتیجه، روایی درونی و بیرونی مدل "رضایتمندی نیازهای اساسی" مورد تأیید قرار میگیرد.
The aim of this study is to determine the validity and reliability of basic needs satisfaction in sport scale. The statistical population of this study was the veterans and the disables athlete of Khorasan-e Razavi province (n=700) among which 181 were selected randomly as the sample. Analytical results showed reliability for basic needs satisfaction questionnaire. All factors had a significant relationship with concept basic needs satisfaction in reliability of structure, the amount of relationship and t-value. Suitability indexes also confirmed the goodness of models. Also, the results about the relations of factors with the meaning of basic needs satisfaction showed that all factors could be a good predictor for the concept of basic needs satisfaction, finally internal and external validity of basic needs satisfaction model was accepted.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_808_9eb8252218ba9045606f6671e4128ac0.pdf
رضایتمندی نیازهای اساسی
جانبازان
معلولان
Basic Needs Satisfaction
Veterans
Disables