per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2015-04-21
7
28
13
32
392
Research Paper
تأثیر ترویج خدمات ورزشی رایگان بر لذت و نگرش مصرفکننده در تبلیغات
The influence of free sport service promotion on pleasure and consumer’s attitude in advertisement
محسن بهنام
mohsenbehnam@ut.ac.ir
1
مهرزاد حمیدی
mhamidi@ut.ac.ir
2
محمود گودرزی
m_goodarz@yahoo.com
3
دانشگاه تهران
عضو هیات علمی دانشگاه تهران
عضو هیات علمی دانشگاه تهران
هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر ترویج خدمات ورزشی رایگان بر لذت و نگرش مصرفکننده در تبلیغات بود. روش پژوهش، نیمهتجربی و از نوع طرح فاکتوریل بین آزمودنی 2×3 بود. جامعۀ آماری، دانشجویان تربیتبدنی و غیرتربیتبدنی دانشگاه تهران بودند که نمونه تعداد 440 نفر انتخاب شد. نتایج تحلیل کواریانس چند متغیره نشان داد که اثر اصلی ترویج آزمایش خدمات بر لذت در آزمودنیهایی که تبلیغ با ترویج آزمایش رایگان خدمات را مشاهده کردهاند ازآزمودنیهایی که تبلیغ مشابه بدون ترویج آزمایش خدمات را مشاهده کردهاند، بیشتر است. علاوهبراین، اثر اصلی ترویج آزمایش خدمات بر نگرش به تبلیغ نیز در آزمودنیهایی که تبلیغ با ترویج آزمایش رایگان خدمات را مشاهده کردهاند از آزمودنیهایی که تبلیغ مشابه بدون ترویج آزمایش خدمات را مشاهده کردهاند، بیشتر استو آنها نگرش مثبتتری به تبلیغ دارند.
The purpose of this research was to investigate the influence of free sport service promotion on pleasure and consumer’s attitude in advertisement. Research method was the 3×2 between subjects quasi-experiment factorial design. The statistical population consisted of physical education and Non-physical education students at Tehran of university which statistical sample 440 subjects were selected by using the stratified random sampling. To data collection, From Zaichkowsky’s Personal Involvement Inventory (1994), Russell & Mehrabian’s Pleasure scale (1974), Wells, Leavitt and McConville’s attitude toward advertisement (1971), and advertisement were used, their reliability obtained using the Cronbach's alpha 0.89, 0.93 and 0.96, respectively,. From MANCOVA statistical method was used to analyze the data. The results indicated that a main effect of the service trial promotion on pleasure in subjects who have observed an advertising with service free trial promotion is more than subjects who have observed similar advertising without service trial promotion [F(1,879) = 256.65]. Moreover, the results indicated that a main effect of the service trial promotion on attitude toward advertisement in subjects who have observed an advertising with service free trial promotion is more than subjects who have observed similar advertising without service trial promotion; they have a more positive attitude toward the advertisement [F(1,879) = 404.23].
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_392_f3f6597fb7454846dd5ba1efad1f0d62.pdf
خدمات ورزشی
ترویج
تبلیغات
لذت
نگرش به تبلیغ
Sport Service
promotion
Advertisement
pleasure
Attitude Toward Advertisement
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2015-04-21
7
28
33
54
394
Research Paper
مطالعۀ ارزش ویژۀ برند از دیدگاه باورهای شکلدهندۀ نگرش مصرفکنندگان نسبت به تبلیغات از طریق ورزش (فوتبال)
Studying brand equity in terms of beliefs shaping consumers’ attitudes toward advertising through sport (football)
حمید خداداد حسینی
1
مهدی جعفرزاده کناری
m.j.kenari@gmail.com
2
علیرضا بخشیزاده
3
دانشگاه تربیت مدرس
دانشگاه شهید بهشتی
دانشگاه تربیت مدرس
یکی از جدیدترین بسترهای تبلیغاتی که رشد زیادی داشته، تبلیغات از طریق ورزش، بهویژه فوتبال بهعنوان یکی از محبوبترینرشته های ورزشی دنیاست. با توجه به این اهمیت، پژوهش حاضر با سه هدف اصلی در صنعت خدمات ارتباطی صورت گرفته است. هدف اول، شناسایی باورهایی است که نگرش مخاطبان نسبت به تبلیغات ورزشی را شکل میدهند. هدف دوم، ارزیابی تأثیر باورهای شکلدهندۀ نگرش نسبت به تبلیغات ورزشی بر نگرش کلی نسبت به تبلیغات و درنهایت هدف سوم، بررسی تأثیر نگرش نسبت به تبلیغات بر ارزش ویژۀ برند میباشد. پژوهش حاضر از نوع پیمایشی می باشد. ۳۸۶ نفر از کاربران ایرانسل که در معرض تبلیغات فوتبالی آن قرار گرفتهاند بهعنوان نمونه درنظر گرفته شدند. یافتهها حاکی از تأثیر معنادار باورهای اطلاعات محصول، نقش و تصویر اجتماعی، لذت گرایی، عامل مزاحمت، مادیگرایی، کذببودن و شهرت در تبلیغات فوتبالی بر نگرش نسبت به تبلیغات و تأثیر معنادار نگرش نسبت به تبلیغات بر ارزش ویژۀ برند بود.
One of the newest platform for advertising grown highly now is advertising through sport especially football as one of the most popular athletic fields. Regarding such importance, present study is conducted with three aims in telecommunication service industry. The first aim of this research is to identify beliefs which shape audiences’ attitudes on advertising through sport especially football. The second aim is that this research evaluates the impact of those identified beliefs which shape an attitude on football advertising on a general attitude on advertising. The ultimate aim is to study the impact of the attitude on advertising on brand equity. Present study is a survey. 386 users of Irancell who were exposed by football advertising as the sample. To analyze, structural equation modeling (SEM) and confirmatory factor analysis (CFA) were used. Research findings show the significant impact of such beliefs as “product information”, “social role and image”, “hedonism”, “annoyance factor”, “materialism”, “falsity”, “reputation” in football advertising on “attitude toward advertising” and the significant impact of “attitude toward advertising” in “brand equity”.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_394_a7b48e52b4f77216a3716ee3d7e75711.pdf
باورهای شکل دهندۀ نگرش به تبلیغات فوتبالی
نگرش نسبت به تبلیغات
ارزش ویژۀ برند
فوتبال
beliefs shaping attitudes toward advertising through football
attitude toward advertising
Brand Equity
Football
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2015-04-21
7
28
55
70
395
Research Paper
اولویت بندی و تعیین رابطه بین روحیات کارآفرینانه کارشناسان فدراسیون های ورزشی
The prioritization and determine the relationship between spiritual entrepreneurial experts sports federations
حسن نقی زاده
naghizadeh2011@gmail.com
1
فرشته کتبی
f.kotobe@yahoo.com
2
محمد کشتی دار
mohammad_kash2002@yahoo.ca
3
هیات علمی دانشگاه اردکان
دانشگاه اردکان
دانشیار دانشگاه بیرجند
هدف از این پژوهش، اولویتبندی و تعیین رابطۀ بین روحیات کارآفرینانۀ کارشناسان فدراسیونهای ورزشی است. روش پژوهش، توصیفی ـ همبستگی بوده که به شکل میدانی انجام گرفته است. جامعۀ آماری پژوهش شامل کارشناسان مرد و زن فدراسیونهای ورزشی در سال 1390 بود. نتایج نشان داد که کارشناسان فدراسیونهای ورزشی دارای روحیات کارآفرینانه در متغیرهای کانون کنترل، نیاز به موفقیت، عملگرایی، سلاست فکری، رویاپردازی، تحمل ابهام وکارآفرینی هستند. همچنین، اولویتبندی روحیات کارآفرینانۀ کارشناسان بهترتیب شامل: کانون کنترل درونی، چالشطلبی، سلاست فکری، عملگرایی، نیاز به موفقیت، تحمل ابهام، ریسکپذیری و درنهایت، رویاپردازی است. ارتباط مثبت معنادار بین تمام متغیرها بهجز کانون کنترل و چالشطلبی با تحمل ابهام و رویاپردازی مشاهده شد؛ بنابراین، حمایت از ایدههای خلاق کارشناسان توسط مسئولین و مدیران سازمانها تأثیر بهسزایی در ارتقای روحیات کارآفرینی آنها خواهد داشت.
The aim of this study is to the prioritization and determines the relationship between spiritual entrepreneurial experts sports federations. Research study is a descriptive – correlation that the field was conducted. The statistical research was experts’ men and women country sports federation in 1390. Information required was collected by the questionnaire "measuring personality characteristics of entrepreneurs. Descriptive statistics to describe the data and inferential statistics at the significance level (α=0.05) was used to test the hypotheses. Results showed that: expert’s sports federations are entrepreneurial spirits in the variables of the control center, need for success, pragmatism, Clearness of thought, dreaming, tolerate ambiguity and entrepreneurship. Also prioritize spiritual entrepreneurial experts respectively internal locus of control, Seeking challenge, intellectual clearness, pragmatism, the need to succeed, tolerance of ambiguity, risk-taking, and finally the dream. In addition, was observed significant positive relationships between all the variables, the exception of locus of control and seeking to challenge with tolerance of ambiguity and dream. Therefore, support the idea of creative experts by the directors and managers of organizations have a significant impact on the spiritual development of their entrepreneurial.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_395_1ded21884fdabd4eedb8c39ea58a6ae4.pdf
سازمان کارآفرین
توانمندسازی کارآفرینی
روحیات کارآفرینانه
فدراسیونهای ورزشی
organization entrepreneur
entrepreneurship empowerment
entrepreneurial spiritual
federation’s sports
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2015-04-21
7
28
71
88
396
Research Paper
تبیین نقش عوامل جامعهپذیری در توسعۀ مشارکت ورزشی جوانان (مطالعۀ موردی: شهر اصفهان)
Determination of the Role of Socialization Factors in the Development of Sports Participation Youths
(Case Study: Isfahan City)
عبدالحمید شمسی
hamid.2064@yahoo.com
1
محمد سلطان حسینی
m.soltanhoseini@spr.ui.ac.ir
2
میثم روحانی
m.rohani219@gmail.com
3
دانشگاه اصفهان
هئیت علمی دانشگاه اصفهان
دانشگاه صنعتی اراک
هدف از پژوهش حاضر، تبیین نقش عوامل جامعهپذیری در توسعۀ مشارکت ورزشی جوانان شهر اصفهان بود. روش پژوهش بر اساس نوع؛ کاربردی و نحوۀ گردآوری دادهها، پیمایشی بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیۀ جوانان 29ـ15 سالۀ ساکن در شهر اصفهان بودند. تعداد 400 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. روش نمونهگیری چندمرحلهای بود و دادهها با استفاده از پرسشنامۀ محققساخته جمعآوری شدند که روایی آن با استفاده از نظرات برخی از اساتید تربیتبدنی و جامعهشناسی دانشگاه اصفهان بررسی و تأیید شده بود. یافتههای پژوهش نشان داد که تأثیر متغیرهای خانواده، دوستان و همسالان با مشارکت ورزشی جوانان دارای رابطۀ معناداری میباشد. نتایج تحلیل مدل معادلات ساختاری نشان میدهد که متغیر خانواده قویترین تأثیر را در تبیین توسعۀ مشارکت ورزشی جوانان داشته است. بهعنوان نتیجهگیری نهایی میتوان گفت که توسعۀ مشارکت ورزشی جوانان از یک کانال خاص صورت نمیگیرد و عوامل مختلفی درآن تأثیر دارند.
Purpose of the present study was to Determination of the Role of Socialization Factors in the Development of Sports Participation of Isfahan City’s Youths. Method of the study was based on the purpose of the research and the data were collected in a naturally applied manner; the study was a Descriptive -explanatory one. Participants included all the Isfahan City’s youths with 15 through 29 years of age 400 of whom were selected for the sample mass. A multi-stage sampling method was used and data were collected through the researcher-designed questionnaire the validity of which had been examined and approved of by some of lectures of physical education and sociology at the University of Isfahan. The results showed a significant relationship between the variables family, friends, peers the youths’ sports participation. The results of structural equations model analysis indicated that the variable family most effect on specifying the development of the youths’ sports activities. The conclusion could be put this way: the development of youths’ sports activity is not made via a certain channel rather different factors are involved.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_396_2e758219ef1343057d44782b0f0b81f5.pdf
جامعهپذیری
مشارکت ورزشی
مدلسازی معادلات ساختاری
جوانان شهر اصفهان
socialization
Sports Participation
structural equations modeling
youths in Isfahan City
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2015-04-21
7
28
89
106
397
Research Paper
تعیین مدل معادلات ساختاری ارتباط بین جو انگیزشی مربیان با دست یابی به هدف فوتبالیست های باشگاه های استعدادیابی شهر مشهد
Determining of Structural equation model of the relationship between motivation climate with achievement goal of club football talent in Mashhad
رامین ایرجی نقندر
ramin.iraji.65@gmail.com
1
کیوان مشیری
moshiri@gmail.com
2
محمد خبیری
3
دانشگاه پیام نور تهران
دانشگاه خوارزمی
دانشگاه تهران
هدف از انـجام این پژوهش، تعیین مدل معادلات ساختاری ارتباط بین جـو انگیزشی با دستیابی به هدف بود. جامعۀ آماری این پـژوهش را فوتبالیستهای باشگاههای استعدادیابی (پرسپولیس، پیشگامان، سایپا، ابومسلم و ذوب آهن) در شهر مشهد تشکیل میدادند. نمونۀ آماری برابر با 217 نفر برآورد شد که پس از توزیع و جمعآوری پرسشنامهها، درنهایت 205 پرسشنامه کامل بود و مورد تجزیه و تحلیل نهایی قرار گرفت. نتایج نشان داد بین جو انگیزشی با دستیابی به هدف، رابطۀ مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که جو انگیزشی تسلط و جو انگیزشی اجرا، واجد شرایط پیشبینی دستیابی به هدف بازیکنان میباشند. بهنظر میرسد که تقویت انگیزش بازیکنان از سوی مربیان میتواند تأثیر مثبتی بر دستیابی به هدف بازیکنان داشته و شرایط بهبود عملکرد آنها را فراهم آورد.
The aim of this study was to determining the structural equation model of relationship between motivation climate and achievement goal. The statistical population of this study was club football talent (Perspoulis, Pishgaman, Saipa, Aboumoslem, Zobahan) in Mashhad (N=500). Based on Morgan Table, the size of statistical sample was calculated as 217 which after distributing and collecting questionnaires, 205 questionnaires were complete and eventually became the final analysis. For gathering data, two standard questionnaires, driven from motivation climate (Ronald et al, 2008) and achievement goal (Sean et al, 2008) were used. Validity of questionnaires was achieved through considering comments of professors of management sport course and by using Cronbach’s alpha test the reliability of questionnaires were found to be (α=0.72) and (α=0.79), respectively. The research method is correlational and has been done through field method. Descriptive scales and Kolmogorov-Smirnov statistical tests, Pearson correlation coefficient, analysis regression Stepwise and Path analysis were used to analyze the data. The results of correlation test indicated that there is a positive and significant relation (r=0.433, P≤0.01) between motivation climate and achievement goal. Furthermore the results of regression analysis showed that mastery motivation climate and ego motivation climate is expect to qualify achievement goal. It seems the motivation of players reinforces the coaches can have a positive impact on the achievement of target players and they provide better performance and condition.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_397_da0b26516147cc8704b13532a123cec2.pdf
جو انگیزشی
دستیابی به هدف
مربیان
فوتبال
motivation climate
achievement goal
Coaches
Football
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2015-04-21
7
28
107
120
398
Research Paper
ارتباط سازمان یادگیرنده و اثربخشی درکارشناسان تربیتبدنی ادارات آموزش و پرورش تهران
The relationship between leadership and responsibility in the executive office of Physical Education in Tehran city
زهره مصباح بابامیری
zomesbah@gmail.com
1
مهدی کهندل
mehdikohandel@yahoo.com
2
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه ازاد کرچ
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطة سازمان یادگیرنده و اثربخشی در کارشناسان تربیتبدنی ادارات آموزش وپرورش شهرتهران بود. 69 نفر کارشناس تربیتبدنی شاغل در ادارات مناطق نوزدهگانۀ آموزش و پرورش شهر تهران بهعنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که میانگین یادگیری در سطح فردی، تیمی و سازمانی در حد متوسط بود. همچنین، نتایج رابطۀ معناداری را بین هفت بعد سازمان یادگیرنده و اثربخشی نشان داد. در تحلیل رگرسیونی، 66% واریانس و تغییرات اثربخشی کارشناسان تربیتبدنی از دو متغیر یادگیری توانمندسازی و رهبری راهبردی تبیین گردید.
Responsibility to establish conditions formulated in Physical Education Leadership skills can help. The purpose of this investigation was to study Leadership styles (LS) among physical education and health group's managers in Tehran city educating and training offices and to determine its relationship with responsibility achieving conditions (RAC). Also for developing responsibility achieving conditions we examine the individual characteristics relationships with general management criterion (GMC) and LS. To this aim, from available 76 managers with Stratified random sampling, 53 managers participated in this study. The content validity was confirmed by 7 Sports Management Specialist & Data collection performed using the Individual Characteristics, Leadership Style (α=0.87) and assessment general management criterion questionnaires (α=0.79). For more confidence, 54 employees completed the GMC questionnaire. Data analyzed using t test and Pearson coefficient. Result of this study showed that managers significantly tend to task-oriented LS. Any significant relationship weren't observed between current RAC and LS. But scientific experiences and experience in training courses significantly related to LS. Result showed that scores of managers' functions, roles, skills and GMC significantly related to LS. Also significant difference was observed between managers and employees report of GMC.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_398_a40e3b1360ed55361aee369f6871efd4.pdf
سازمان یادگیرنده
یادگیری سازمانی
اثربخشی
Leadership Style
Physical Education
Educating and Training
general management criterion
Tehran City
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2015-04-21
7
28
121
134
399
Research Paper
بررسی دیدگاه هواداران تیم های فوتبال اهواز درخصوص عوامل مؤثر بر بروز پرخاشگری
Study of Affecting Factors leading to Aggression from the Viewpoint of Football Fans in Ahwaz
سجاد غلامی ترکسلویه
s.gholami_2020@yahoo.com
1
صدیقه حیدری نژاد
heydari_s@scu.ac.ir
2
دانشگاه آزاد اسلامی میمند
دانشگاه شهید چمران اهواز
افزایش بروز پرخاشگری در بین تماشاگران فوتبال، مورد توجه بسیاری از جامعهشناسان و متخصصین تربیتبدنی قرار گرفته است. هدف این پژوهش،شناسایی عوامل مؤثر بر بروز پرخاشگریاز دیدگاه هواداران دو تیم بزرگ استقلال اهواز و فولاد خوزستان بود (6500N=) که 354نفر بهعنوان نمونۀ پژوهش انتخاب شدند. نتایج نشان داد چهار عوامل در بروز پرخاشگری اهمیت دارند که بهترتیب شامل عوامل مرتبط با وضعیت ایمنی و بهداشتی استادیوم با میانگین 89/2، عوامل مرتبط با داوری با میانگین 51/2، عوامل مرتبط با پوشش رسانهای با میانگین 39/2 و عوامل مرتبط با مدبریت برگزاری مسابقات با میانگین 21/2 میباشند. براساس نتایج پژوهش پیشنهاد میشود مسئولین هیأت فوتبال استان و فدراسیون فوتبال با برنامهریزی مناسب و حذف عوامل مزاحم، میزان وقوع رفتارهای پرخاشگرانه را در بین هواداران مشتاق و علاقه مند به حداقل برسانند.
Many of sociologist and physical education specialist are concerned about increasing the aggression among the football fans. The aim of this study was identification of effective factors leading to aggression from viewpoints of the fans of Foulad Khuzestan and Esteghlal Ahvaz football teams (N=6500). Sampling was randomly which 354 subjects were selected. Methodology of this study was descriptive survey, which was done by field study. for gathering data, a questionnaire about individual characteristics and a self-administered questionnaire consisted of 30 questions with five-point Likert scale were used, which grouped in four area related to the status of the stadium safety and hygiene, refereeing, media coverage and event management. Construct validity of questionnaire was calculated 0.871 through factor analysis, and reliability was calculated 0.874 by using Cronbach's alpha. Descriptive statistics and inferential statistics (one sample t-test, Friedman ranking test, Kendall correlation coefficient) were used to data analyzes. The results showed from fans’ viewpoints, all of four groups of factors are significant in the incidence of aggression; in order factors related to stadium safety and hygiene with mean 2.89, factors related to refereeing with mean 2.51, factors related to media coverage with mean 2.39 and factors related to management and planning of matches with mean 2.21. Based on these results it is suggested that official’s football association in province and football federation can minimize the incidence of aggressive behaviors among eager and interested fans, through proper planning and eliminating barriers factors.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_399_3a3f2ecdf104e9b33b829fb25a0fb690.pdf
پرخاشگری
هواداران فوتبال
خوزستان
Aggression
Football Fans
Khuzestan
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2015-04-21
7
28
135
150
400
Research Paper
تبیین فراگرد انگیزش (عوامل انگیزاننده) و ارتباط آن با رفتار اخلاقی در کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان آذربایجان غربی
The relationship between motivation factors and ethical behavior of staff in the Sports and the Youth Organization, West Azerbaijan
میرحسن سیدعامری
ha_ameri2003@yahoo.com
1
دانشگاه ارومیه
هدف کلی پژوهش حاضر، بررسی ارتباط بین فراگرد انگیزش (عوامل انگیزاننده) و رفتار اخلاقی در کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان آذربایجان غربی بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیۀ مدیران ادارات ورزش و جوانان استان آذربایجان غربی بود که ابزار پژوهش شامل استفاده از دو پرسشنامۀ عوامل برانگیزانندۀ کلیفورد مالیت و همکاران (2007) و پرسشنامۀ رفتار اخلاقی سازمان لوزیر (1993) بود. نتایج نشان داد بین متغیرهای عوامل برانگیزاننده و رفتار اخلاقی کارکنان ادارۀ ورزش و جوانان رابطۀ منفی و معناداری وجود دارد؛ بنابراین، هرچه عوامل بیشتر جهت برانگیختن به یک رفتار معین در فرد بیشتر میشود، فرد در تعیین اولویت این عوامل متناسب با نیازهای خود دچار تزلزل شده و پایبندی کمتری به رفتار اخلاقی از خود نشان میدهد.
The overall objective of this study was to investigate the relationship between the process of motivation (motivation factors) and the ethical behavior of employees in the Sports and the Youth Organization, West Azerbaijan. Through Cochran's formula, 154 men and women of West Azerbaijan youth sports administrators were randomly selected. Data collections instruments consisted of two highly reliable questionnaires, namely, Clifford taxes and colleagues (2007) (α = .81) questionnaire of motivating factors and Lussier's (1993) questionnaire measuring ethical behavior (α = .78). Data submitted to a series of statistical analysis performed through IBM SPSS Ver.19 showed a significantly negative correlation between motivating factors and the ethical behavior of the staff in the organization.. This means that increase in the motivating factors may lead to a kind of flattery decision by the individual in terms of adhering to the ethical morals of behavior.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_400_df3cba5fd211fbc4cc77050cda820ce1.pdf
رفتار اخلاقی
بیانگیزگی
عوامل انگیزاننده
ethical behavior
demotivation
motivation factors
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2015-04-21
7
28
151
166
401
Research Paper
رابطه بین سبک رهبری و شرایط احراز مسئولیت در مدیران تربیت بدنی آموزش و پرورش شهر تهران
The relationship between leadership and responsibility in the executive office of Physical Education in Tehran city
محمدباقر فرقانی اوزرودی
mohammadbagher.forghani@gmail.com
1
علی یعقوبی
a_yaghobi36@yahoo.com
2
آموزگار تربیت بدنی/آموزش و پرورش بابل
مدیر تربیت بدنی/ دانشگاه نوشیروانی بابل
شرایط احراز مسئولیت تدوینشده در آموزش و پرورش می تواند به بهبود مهارت رهبری مدیران تربیتبدنی کمک کند. هدف این پژوهش، بررسی سبکهای رهبری مدیران گروه های تربیتبدنی و تعیین رابطة آن با شرایط احراز مسئولیت بود. از بین 76 مدیر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای تعداد 53 نفر انتخاب شدند. از پرسشنامۀ سبک رهبری و پرسشنامۀ ارزیابی معیارهای کلی مدیریت که روایی محتوایی آن توسط 7 متخصص مدیریت ورزشی تأیید گردید استفاده شد. فرضیه های پژوهش با استفاده از آزمون تی برای گروه های وابسته و مستقل و همچنین، ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که مدیران بهطور معناداری توجه بیشتری به سبک رهبری وظیفه گرایی دارند. هیچ رابطة معناداری بین شرایط احراز مسئولیت فعلی و سبکهای رهبری مدیران مشاهده نشد. همچنین، سوابق علمی مدیران با سبک رهبری وظیفه گرایی و میزان شرکت در دوره های آموزشی و سوابق مربیگری با سبک رهبری انسان گرایی رابطة معناداری داشتند. نتایج این پژوهش نشان داد که امتیاز وظایف، نقش ها و مهارت ها و درمجموع، معیارهای کلی مدیریت با سبک های رهبری مدیران رابطة قوی و مثبتی دارد. در این پژوهش بین گزارش معیارهای کلی مدیریت مدیران و کارکنان تفاوت معناداری مشاهده شد.
Responsibility to establish conditions formulated in Physical Education Leadership skills can help. The purpose of this investigation was to study Leadership styles (LS) among physical education and health group's managers in Tehran city educating and training offices and to determine its relationship with responsibility achieving conditions (RAC). Also for developing responsibility achieving conditions we examine the individual characteristics relationships with general management criterion (GMC) and LS. To this aim, from available 76 managers with Stratified random sampling, 53 managers participated in this study. The content validity was confirmed by 7 Sports Management Specialist & Data collection performed using the Individual Characteristics, Leadership Style (α=0.87) and assessment general management criterion questionnaires (α=0.79). For more confidence, 54 employees completed the GMC questionnaire. Data analyzed using t test and Pearson coefficient. Result of this study showed that managers significantly tend to task-oriented LS. Any significant relationship weren't observed between current RAC and LS. But scientific experiences and experience in training courses significantly related to LS. Result showed that scores of managers' functions, roles, skills and GMC significantly related to LS. Also significant difference was observed between managers and employees report of GMC.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_401_5715f97d2a2ea1cca3e9b0075eee3481.pdf
سبک رهبری
تربیتبدنی
آموزش و پرورش
شرایط احراز مسئولیت
شهر تهران
Leadership Style
Physical Education
Educating and Training
general management criterion
Tehran City
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2015-04-21
7
28
167
180
402
Research Paper
تحلیل حضور کشتی ایران در بازی های المپیک: از لندن تا لندن
The Analysis of Iran Wrestling at the Olympics Games: London Olympic to London Olympic
بهمن عسگری
bahman.asgari@yahoo.com
1
ناهید پیرجمادی
pirjamadi@yahoo.com
2
حسین عیدی
eydihossein@gmail.com
3
دانشگاه ازاد اسلامی واحد کرمانشاه
کارشناسی ارشد دانشگاه خوارزمی
استادیار دانشگاه رازی
هدف از این مطالعه، بررسی وضعیت کشتی ایران در بازیهای المپیک است. از مهمترین یافتههای این پژوهش میتوان به رابطۀ مثبت و معنادار بین مجموع مدالها و تعداد کشتیگیران هر دوره (مجموع کشتی آزاد و فرنگی) اشاره کرد. همچنین، بین مجموع مدالهای کسبشده در کشتی آزاد و فرنگی تفاوت معناداری وجود داشت. بااینوجود، بین تعداد مدالهای طلای کسبشده در این دو رشته تفاوت معناداری وجود ندارد. علاوهبراین، بین مجموع مدالها و مدالهای طلای کسبشده در قبل و بعد از انقلاب در هر دو رشتۀ کشتی آزاد و فرنگی، تفاوت معناداری وجود ندارد. درنهایت نیز تنها 9 استان کشور موفق به کسب مدال در بازیهای المپیک شدهاند که در این میان، استان تهران با کسب 13 مدال بالاتر از بقیۀ استانها قرار دارد. در مجموع، به مسئولان کشتی پیشنهاد میشود که اقداماتی را در جهت توسعۀ امکانات کشتی و شناسایی و پرورش کشتیگیران مستعد استانهای مختلف انجام دهند تا کشتیگیران نخبه به مسابقات بینالمللی ازجمله بازیهای المپیک اعزام شوند.
The purpose of this research is study Iran wrestling situation at the Olympics games. Required Data for this study were obtained through reliable sources associated with the Olympic Games and by Using descriptive statistics and inferential statistics (Pearson correlation test, two independent samples) were classified and analyzed. The most important findings of this study can be noted to positive and significant relationship between the total number of medals and total number of wrestlers (both Freestyle and Greco-Roman wrestling) in each period. Also, there is significant difference between the won medal total in freestyle and Greco-Roman Wrestling; however, there is no significant difference between the won gold medal total in freestyle and Greco-Roman wrestling. Moreover, there is no significant difference about won medals total and gold medal total between before and after the Iran Islamic revolution in both freestyle and Greco-Roman wrestling. In the end, only nine Iran provinces have won medals at the Olympics games that Tehran Province with medal 13 has higher rank than other provinces. In total, it suggested to Iran wrestling authorities that take actions to develop wrestling facilities and talented wrestlers find and training different provinces, to elite wrestlers sent to international competitions such as the Olympic Games.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_402_5288ae4b48009bfbcfe5749066439a51.pdf
کشتی ایران
بازیهای المییک
کشتی آزاد و فرنگی
Iran wrestling
olympics games
freestyle and greco-roman wrestling
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2015-04-21
7
28
181
196
403
Research Paper
بررسی رابطۀ بین منابع قدرت مدیران و سلامت سازمانی در ادارات ورزش و جوانان استان اصفهان
An Investigation of the Relationship Between the Empowerment of Physical education Teachers of Northern Khorasan Province and their Organizational Commitment
ابراهیم علی دوست قهفرخی
e.alidoust@yahoo.com
1
حامد شایگان
hamedshaygan@yahoo.com
2
دانشکدۀ تربیتبدنی دانشگاه تهران
دانشگاه اصفهان
هدف از این پژوهش، بررسی رابطۀ بین منابع قدرت مدیران و سلامت سازمانی در ادارات ورزش و جوانان استان اصفهان در سال 1389 بود. جامعۀ آماری پژوهش، 420 نفر از کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان اصفهان بودند. یافته های پژوهش نشان داد منبع قدرت مرجعیت بر مؤلفههای نفوذ مدیر، ملاحظهگری، پشتیبانی منابع، روحیه و تأکید علمی، منبع قدرت تخصص بر مؤلفههای نفوذ مدیر، ملاحظهگری و پشتیبانی منابع، منبع قدرت پاداش بر مؤلفههای نفوذ مدیر و پشتیبانی منابع، منبع قدرت اجبار و منبع قدرت قانونی، تنها بر مؤلفۀ ساخت دهی، منبع قدرت اطلاعات بر مؤلفه های یگانگی نهادی، نفوذ مدیر و پشتیبانی منابع و منبع قدرت رابطه بر مؤلفه های نفوذ مدیر و ملاحظهگری از سلامت سازمانی تأثیر داشت. درمجموع، به مدیران ادارات ورزش و جوانان پیشنهاد میشود که از این منابع قدرت در جهت بهبود روابط بین مدیر و کارکنان استفاده شود تا گامی در جهت تعامل و سازش بیشتر کارکنان و ادارات ورزش و جوانان برداشته باشند.
The aim of this study was to investigate the relationship between the empowerment of physical education teachers of northern khorasan province and their organizational commitment. This research was a descriptive and survey. The population included 607 physical education teachers working in northern khorasan province schools .The respondent sample answering to the questionnaire was determined using the Morgan table (230). Spritzer’s questionnaires and Allen and Meyer’s organizational commitment were used for the purpose of data gathering. Their reliability were obtained using cronbach's alpha (psychological empowerment = 0.88 and organizational commitment =0.87). Data analysis was done using descriptive statistics and spearman correlation coefficient .The results showed a significant positive relationship between employees’ psychological empowerment and their organizational commitment. Also a sense of competence, meaning, self-determination, impact and trust correlated positively and significantly with the organizational commitment, affective commitment and normative commitment. On the contrary, no correlation was seen with the continuance commitment. Based on the results of this research, showing a high correlation between psychological empowerment and organizational commitment among physical education teachers, we can conclude that psychological empowerment of physical education teachers to enhance their organizational commitment seems inevitable.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_403_666a2ed22bccdc0ca211abf09c1fd2cc.pdf
منابع قدرت
سلامت سازمانی
کارکنان
ورزش و جوانان
اصفهان
Empowerment
organizational commitment
Physical Education Teachers
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2015-04-21
7
28
197
218
404
بررسی ارتباط بین توانمندسازی و تعهد سازمانی معلمان تربیتبدنی استان خراسان شمالی
An Investigation of the Relationship Between the Empowerment of Physical education Teachers of Northern
Khorasan Province and their Organizational Commitment
احیا عابدی
ahyaabedi@yahoo.com
1
سید محمدحسین رضوی
razavismh@yahoo.com
2
فرزام فرزان
dornaumz6268@gmail.com
3
دانشگاه مازندران
دانشگاه مازندران
دانشگاه مازندران
اندیشمندان مدیریت تحول و بهسازی سازمان، توانمندسازی منابع انسانی را بهعنوان راهبردی اثرگذار بر عملکرد و بهسازی نیروی انسانی معرفی کردهاند. هدف این پژوهش، بررسی ارتباط بین توانمندسازی و تعهد سازمانی معلمان تربیتبدنی استان خراسان شمالی بوده است. روش انجام پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایشی بود. جامعۀ آماری این پژوهش شامل معلمان تربیتبدنی استان خراسان شمالی (607 نفر ) بود که حجم نمونۀ آن براساس جدول مورگان و همکاران 230 نفر تعیین گردید. نتایج پژوهش نشان داد که بین توانمندسازی روانی و تعهد سازمانی معلمان تربیت بدنی استان خراسان شمالی رابطۀ معناداری وجود دارد.همچنین بین احساس شایستگی، احساس معناداری، خودتعیینی، مؤثربودن و اعتماد با تعهد سازمانی، تعهد عاطفی وتعهد هنجاری معلمان تربیتبدنی رابطۀ معناداری وجود دارد؛اما بین احساس شایستگی، احساس معناداری، خودتعیینی، مؤثربودن و اعتماد با تعهد مستمر رابطهای وجود ندارد. با توجه به نتایج میتوان گفت که توجه به توانمندسازی روانی معلمان تربیتبدنی برای ارتقای تعهد سازمانی آنان امری ضروری بهنظر میرسد.
The aim of this study was to investigate the relationship between the empowerment of physical education teachers of northern khorasan province and their organizational commitment. This research was a descriptive and survey. The population included 607 physical education teachers working in northern khorasan province schools .The respondent sample answering to the questionnaire was determined using the Morgan table (230). Spritzer’s questionnaires and Allen and Meyer’s organizational commitment were used for the purpose of data gathering. Their reliability were obtained using cronbach's alpha (psychological empowerment = 0.88 and organizational commitment =0.87). Data analysis was done using descriptive statistics and spearman correlation coefficient .The results showed a significant positive relationship between employees’ psychological empowerment and their organizational commitment. Also a sense of competence, meaning, self-determination, impact and trust correlated positively and significantly with the organizational commitment, affective commitment and normative commitment. On the contrary, no correlation was seen with the continuance commitment. Based on the results of this research, showing a high correlation between psychological empowerment and organizational commitment among physical education teachers, we can conclude that psychological empowerment of physical education teachers to enhance their organizational commitment seems inevitable.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_404_b535df109c0190b562261ca6440b07bf.pdf
توانمندسازی
تعهد سازمانی
معلمان تربیتبدنی
Empowerment
organizational commitment
Physical Education Teachers
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
2015-04-21
7
28
219
231
405
Research Paper
تاثیر سبک های رهبری بر کارآفرینی سازمانی در اداره کل تربیت بدنی استان تهران
The Influence of Leadership Styles on Organizational Entrepreneurship in Tehran Physical Education Administration
ساجد پورحسن هریس
sajed.pourhn@gmail.com
1
محبوب شیخعلی زاده
m-sheykhalizadeh@iau-ahar.ac.ir
2
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایران
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایران
هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر سبک های رهبری بر کارآفرینی سازمانی در اداره کل تربیت بدنی استان تهران میباشد. بدین منظور، 34 نفر از مدیران ورزشی، پرسشنامه های سبکهای رهبری باس و آولیو، کارآفرینی سازمانی صمدآقایی (1378) و پرسشنامه مشخصات فردی را تکمیل نمودند. تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که بین سبک رهبری تحول گرا و کارآفرینی سازمانی همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بین سبکهای رهبری عملگرا و عدم مداخله با کارآفرینی سازمانی در اداره کل تربیتبدنی استان تهران همبستگی منفی و معناداری وجود دارد. نتایج تحیل رگرسیونی داده ها نیز نشان داد که تغییرات متغیر کارآفرینی سازمانی به اندازه 7/57 درصد از متغیر سبک های رهبری تاثیر پذیرفته است. با توجه به یافته های تحقیق، سبک رهبری غالب در اداره کل تربیت بدنی استان تهران (سبک رهبری عملگرا)، همراستا با شرایط کارآفرینی سازمانی نیست. لذا بکارگیری سبک های رهبری موثر (سبک رهبری تحول گرا)، احتمالاً کارآفرینی سازمانی را در اداره کل تربیت بدنی استان تهران رشد و توسعه خواهد داد.
The present research aims to investigate the influence of leadership styles (Bass model) on the entrepreneurship in Administration of Physical Education of Tehran province. For this purpose, 34 sport managers filled out the Bass and Avolio leadership style, Samadaghayi’s (1999) organizational entrepreneurship and the demographic characteristics questionnaires. Statistical analysis of data (e.g. Pearson correlation and multivariate regression) indicated that there is a positive significant correlation between the transformational leadership and organizational entrepreneurship. Also there is a significant negative correlation between the transactional and passive-avoidant leadership styles and organizational entrepreneurship. The results of the regression analysis of the data indicated that the variations of the organizational entrepreneurship variable have been 57.7% influenced by the variable of leadership styles. Considering the findings of this study, the prevalent leadership style (transactional leadership style) in the general organization of Tehran province, was not in accord with the proper situation of organizational entrepreneurship. Therefore, the application of effective leadership styles (transformational), can lead to the increasing development of entrepreneurship in the organizations dealing with sports in the country.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_405_941311f9b2d174d81d0de94a630e4cc4.pdf
رهبری تحولگرا
رهبری عملگرا
رهبری عدم مداخله
کارآفرینی سازمانی
مدیران تربیت بدنی استان تهران
"transformational leadership"
"transactional leadership"
"passive-avoidant leadership"
"Organizational entrepreneurship"
"Physical Education Managers in Tehran province"