@article { author = {Khosromanesh, Rahim and Khabiri, Mohammad and Khanifar, Hossein and Alidoust Ghahfarokhi, Ebrahim and Zarei Matin, Hassan}, title = {Designing the Conceptual Model of Iran's Sports Industry}, journal = {Sport Management Studies}, volume = {11}, number = {57}, pages = {17-38}, year = {2019}, publisher = {Sport Sciences Research Institute}, issn = {2538-3213}, eissn = {2538-3221}, doi = {10.22089/smrj.2017.4384.1843}, abstract = {The purpose purpose of this study was to design a conceptual model of the Iranian sports industry. The methodology of research was of qualitative type and Grounded Theory (GT). The data collection tools were interviews and review of the research literature. Sampling method was theoretical sampling method and theoretical saturation was obtained after review more than 300 texts of articles, books, news agencies, websites, newspapers and magazines and conduct 16 interviews with sports marketing management specialists and senior sports officials. The data analysis methods were questions and continuous comparison during open, axial and selective coding steps. Eventually, a two-part model of the Iran's sports industry was designed after performing the research processes. In this model, the creation of sporting activities as the main categories and the main section and the eight other major categories were identified and determined as categories of support section which included (1) sovereignty institutions, (2) consultants, (3) educational centers, (4) income supporters, (5) culture makers, (6) sports facilities and places, (7) sports goods and facilities, and (8) media. Consultants are emerging phenomena that are in line with the knowledge-based economy, and the importance and volume of their activities are increasing day by day. Culture makers are another considerable category that so far, less attention has been paid to them and their responsibility in promoting the sport culture in the country.}, keywords = {: Sports Industry,Creating Sports Activities,Sovereignty Institutions,consultants,Culture Makers}, title_fa = {طراحی مدل مفهومی صنعت ورزش ایران}, abstract_fa = {هدف از انجام‌‌ این پژوهش، طراحی مدل مفهومی صنعت ورزش ایران بود. روش‌شناسی پژوهش ازنوع کیفی و نظریه‌سازی داده‌بنیاد بود. ابزار جمع‌آوری داده‌ها مصاحبه و بررسی ادبیات پژوهش بود. روش نمونه‌گیری ازنوع روش نمونه‌گیری نظری بود و بعد از بررسی بیش از 300 متن مقاله، کتاب، خبرگزاری، وب‌سایت، روزنامه و مجله و اجرای 16 مصاحبه با متخصصان مدیریت بازاریابی ورزشی و مسئولان ارشد ورزش کشور، اشباع نظری حاصل شد. روش تحلیل داده‌ها پرسش و مقایسة مستمر درحین مراحل کدگذاری باز، محوری و گزینشی بود. در انتها، بعد از انجام مراحل مخلتف پژوهش، یک مدل دوبخشی از صنعت ورزش ایران طراحی شد که در این مدل، خلق فعالیت‌های ورزشی به‌عنوان مقولة محوری و بخش اصلی و هشت مقولة اصلی دیگر نیز به‌عنوان مقوله‌های بخش پشتیبان شناسایی و تعیین شدند. این مقوله‌ها عبارت‌اند از: 1- نهادهای حاکمیتی؛ 2- مشاوران؛ 3- مراکز آموزشی؛ 4- حمایت‌کنندگان درآمدزا؛ 5- فرهنگ‌سازان؛ 6- اماکن و تأسیسات ورزشی؛ 7- کالاها و تجهیزات ورزشی؛ 8- رسانه‌ها. مشاوران پدیدة نوظهوری هستند که با اقتصاد دانش‌بنیان متناسب هستند و روزبه‌روز به اهمیت و حجم فعالیت‌های آنان افزوده می‌شود. مقولة قابل‌توجه دیگر، فرهنگ‌سازان هستند که تاکنون کمتر به آن‌ها و مسئولیتی که درزمینة ترویج فرهنگ ورزش در کشور دارند، پرداخته شده است.}, keywords_fa = {صنعت ورزش,خلق فعالیت‌های ورزشی,نهادهای حاکمیتی,مشاوران,فرهنگ‌سازان}, url = {https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1548.html}, eprint = {https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1548_f98b1699c16b55e7928cf769181a5574.pdf} } @article { author = {Khodadadi, Mohammad Rasool and Shirafkan, Mehdi and Farid Fathi, Maryam and Masoom Zadeh, Sara}, title = {Investigation of Sanctions Effect on Iran's Trade and Major Trading Partners and Trend Forecasting in The Sports Industry}, journal = {Sport Management Studies}, volume = {11}, number = {57}, pages = {39-58}, year = {2019}, publisher = {Sport Sciences Research Institute}, issn = {2538-3213}, eissn = {2538-3221}, doi = {10.22089/smrj.2017.4160.1803}, abstract = {Exports and imports are an important tool for developing countries to earn foreign exchange earnings. The purpose of this paper is to investigate the effect of economic sanctions on Iran's trade with major trading partners in the sports industry and countries, including China, Turkey, Finland, Saudi Arabia, Japan, France, Azerbaijan, Russia, Kazakhstan and Kyrgyzstan, and also check the status of the economy Iran is under post-sanctions. In order to assess the gravity model and panel data is used. Countries in the group of countries that have trade relations with Iran are grouped downwards and upwards. Data based on information from the 1999 to 2012 period, and the resources of the Central Customs Data Center is the Islamic Republic of Iran and the World Bank. The results show that GDP, dummy variables prior period and current weak sanctions and prior period of strong sanctions on Iran's trade balance has a positive effect on the course. Population variables, exchange rates, variable distance and dummy variables of strong sanctions the current period's has a negative effect on the share of trade with major trading partners in the sports industry. Although investigation of the share of trade`s share variation in goods sports Iran with its trading partners by using E- GARCH method shows that weak sanctions have a greater impact on the variation of the share of those changes is still asymmetric. In other words, Strong sanctions of the current period have a negative effect on the share of business partnerships, and weak sanctions have a greater impact on the prediction of trade volatility in the industry.}, keywords = {Sanctions,Post-sanctions,Sports Trade balance,Gravity and E- GARCH methods}, title_fa = {اثر تحریم بر تجارت ایران و شرکای عمدة تجاری و پیش‌بینی روند تجارت در صنعت ورزش}, abstract_fa = {صادرات و واردات ابزاری مهم برای کشورهای درحال‌توسعه به‌شمار می‌روند تا از این طریق درآمدهای ارزی کسب کنند. هدف اصلی این مقاله، بررسی اثر تحریم‌های اقتصادی بر تجارت دوجانبة ایران با شرکای عمدة تجاری در این صنعت شامل کشورهای چین، ترکیه، فنلاند، عربستان، ژاپن، فرانسه، آذربایجان، روسیه، قزاقستان و قرقیزستان بود و همچنین، بررسی وضعیت اقتصاد ایران در دوران پساتحریم بود. برای بررسی از مدل جاذبه و داده‌های ترکیبی استفاده شد. داده­ها براساس اطلاعات بازة زمانی سال‌های 1371 تا 1391 بودند و از گمرک ایران و بانک جهانی گرفته شدند. برایتحلیل داده‌ها از نرم‌افزار استاتا نسخه 12 استفاده شد. نتایج مطالعه نشان داد کهتولید ناخالص داخلی، متغیرهای مجازی تحریم‌های ضعیف دورة قبل و فعلی و تحریم قوی دورة قبل اثر مثبت بر تراز تجاری داشته‌اند. متغیر جمعیت، نرخ ارز، مسافت و متغیر مجازی تحریم قوی دورة فعلی اثر منفی بر سهم تجارت ایران با شرکای عمدة تجاری داشتند. همچنین، بررسی روند تغییرات سهم تجارت کالا‌های ورزشی ایران با شرکای تجاری‌اش با استفاده از روش ای- گارچ نشان داد که تحریم‌های ضعیف تأثیر بیشتری بر روند تغییرات این سهم داشتند و این تغییرات نامتقارن هستند. به‌عبارتی، تحریم‌های قوی دورة فعلی اثر منفی بر سهم تجارت شرکا داشته‌اند و تحریم‌های ضعیف تأثیر بیشتری بر پیش‌بینی نوسان‌های تجارتی در صنعت موردمطالعه داشته‌اند.}, keywords_fa = {تحریم,پساتحریم,تراز تجاری ورزش,روش جاذبه,ای- گارچ}, url = {https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1550.html}, eprint = {https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1550_dfe17b8998c072684313f2e184f656da.pdf} } @article { author = {Sayadi, Mohamad Amin and Seyed Ameri, Mirhasan and Fatholahi Parvaneh, Omid}, title = {Providing Strategy for Promote Partnership of Private Investment in Sport by Presenting Executive Solutions}, journal = {Sport Management Studies}, volume = {11}, number = {57}, pages = {59-78}, year = {2019}, publisher = {Sport Sciences Research Institute}, issn = {2538-3213}, eissn = {2538-3221}, doi = {10.22089/smrj.2019.7422.2575}, abstract = {The aim of this research is strategy presentation for participation ehancing of private sector in the sport of West Azerbaijan Province with Quantitative Strategic Planning Matrix (QSPM) and by presenting executive soloution. The research method was descriptive-analytical and was a combination of quantitative and qualitative methods. Data were collected by researcher-made questionnaire. The statistical population includes expert academic professors of sport management, industry and mining organization managers, assistance section of physical education in the education department, managers of municipal sport cultural organization and sports clubs of the province, managers, assistant and sports experts in sport and youth department and the Sport Board of West Azerbaijan province. Sampling was done as snowball or network. Finally, 52 questionnaires were analyzed. The SWOT analysis was done using the Strategic Council method. Finally, 7 strengths, 13 weaknesses, 7 opportunities and 13 threats were identified. Result show that the current situation is the participation of the private sector in the sport of West Azerbaijan Province in the WT area. Then in order to participation developing of the private sector in the sport of West Azerbaijan, strategies, prioritizing and strategic documenting was defined based on the Quantitative Strategic Planning Matrix (QSPM), and was presented the necessary practical suggestions}, keywords = {Private Sector,action plan,Investment in Sport. Quantitative Strategic Planning}, title_fa = {ارائة راهبرد ارتقای مشارکت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ورزش با ارائة راهکارهای اجرایی}, abstract_fa = {هدف از انجام پژوهش حاضر، ارائة راهبرد ارتقای مشارکت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ورزش استان آذربایجان غربی با ارائة راهکارهای اجرایی، با استفاده از ماتریس برنامه­ریزی راهبردی کمی بود. روش پژوهش، توصیفی- تحلیلی و ترکیبی از روش‌های کمی و کیفی بود. داده‌ها ازطریق پرسش‌نامة پژوهشگرساخته جمع‌آوری شدند. جامعة آماری اساتید دانشگاهی متخصص در رشته‌های مدیریت ورزشی، مدیران عامل سازمان صنعت و معدن، قسمت معاونت تربیت‌بدنی ادارة کل آموزش‌وپرورش، مدیران عامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری و باشگاه‌های ورزشی استان، مدیران، معاونان و کارشناسان ورزشی صاحب‌نظر در اداره‌های ورزش‌وجوانان و هیئت‌های ورزشی استان آذربایجان غربی بودند. نمونه‌گیری به‌صورت گلوله‌برفی یا شبکه‌ای انجام شد که درنهایت، 52 پرسش‌نامه تجزیه‌وتحلیل شدند. تجزیه‌وتحلیل اسوات با استفاده از روش شورای راهبردی انجام شد. هفت قوت، 13 ضعف، هفت فرصت و 13 تهدید شناسایی شدند و مشخص شد که موقعیت فعلی مشارکت بخش خصوصی در ورزش استان آذربایجان غربی در موقعیت حفظ و پیشرفت واقع شده است. در ادامه، برای توسعة مشارکت بخش خصوصی در ورزش استان آذربایجان غربی، استراتژی­ها، اولویت‌بندی و سند راهبردی براساس ماتریس برنامه­ریزی استراتژیک کمی تدوین شد و پیشنهادهای کاربردی لازم ارائه شدند.}, keywords_fa = {بخش خصوصی,برنامة عملیاتی,سرمایه‌گذاری در ورزش,ماتریس برنامه‌ریزی استراتژیک کمی}, url = {https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1804.html}, eprint = {https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1804_3da771c6c9022efbe81402985c6ebc43.pdf} } @article { author = {Negahdari, Fatemeh and Ghahraman Tabrizi, Kourosh and Sharifian, Ismaeil and Biabani, Hassan}, title = {Identification and Ranking of the Dimensions of the Sports Entrepreneurial Ecosystem in Iran}, journal = {Sport Management Studies}, volume = {11}, number = {57}, pages = {79-104}, year = {2019}, publisher = {Sport Sciences Research Institute}, issn = {2538-3213}, eissn = {2538-3221}, doi = {10.22089/smrj.2019.6586.2360}, abstract = {Experience has shown that entrepreneurship requires an appropriate groundThe term “entrepreneurial ecosystem” has spread as the third generation of entrepreneurial literature.Since, the Iranian sports industry is of a good position in terms of job creation potential and is an example of complex entrepreneurial ecosystem, thus the main objective of the present study was identifying and ranking the dimensions of the Iran's sports entrepreneurial ecosystem.the research methodology was a combination of applied development, namely descriptive-survey was interconnected (qualitative-quantitative) in terms of data type. In the first step, a multi-aspect approach was used, including literature review, evaluation of the best associated methods, studying the successful patterns of entrepreneurial ecosystems in different fields and the current state of the country's sports industry, and a deep interview with 31 sports experts and elite sports managers as well as active entrepreneurs in the field of sports. Then, using the Exploratory Factor Analysis (EFA) method, these factors were reduced to 24 factors with a significant effectiveness coefficient, and were classified into 6 main dimensions. Finally, the study results revealed that, using the AHP method, the dimensions of the sports entrepreneurial ecosystem could be ranked in six main dimensions of political, supportive, local and global markets, cultural, financial capital, and human capital Iran’s sports industry is a complex and dynamic ecosystem. Therefore, it is suggested to develop the road map of the sports entrepreneurship along with strategies and plans compatible with the sports entrepreneurship in the country’s sports perspective document.}, keywords = {Entrepreneurial Ecosystem,Sports Entrepreneurship,Exploratory Factor Analysis,Analytical Hierarchy Process (AHP),Delphi Technique}, title_fa = {شناسایی و رتبه‌بندی ابعاد اکوسیستم کارآفرینی ورزشی در ایران}, abstract_fa = {تجربه نشان داده است که رشد کارآفرینی نیازمند وجود بستر مناسب کارآفرینی است؛ براین‌اساس، اصطلاح اکوسیستم کارآفرینی به‌عنوان نسل سوم ادبیات کارآفرینی گسترش یافته است. صنعت ورزش کشور در ارزیابی ظرفیت‌های اشتغال‌زایی در جایگاه مناسبی قرار دارد؛ بنابراین، هدف اصلی از انجام این پژوهش، شناسایی و رتبه‌بندی ابعاد اکوسیستم کارآفرینی ورزشی کشور است. در این مطالعه، با روش پژوهش آمیخته (کمی و کیفی) ازنوع اکتشافی و اجرای مصاحبة عمیق با 31 نفر خبره و نخبة مدیریت ورزشی و فعال کارآفرین حوزة ورزش و با نمونه‌گیری قضاوتی هدفمند داده‌های موردنیاز مرحلة کیفی جمع‌آوری شدند. سپس، با کمک تحلیل محتوای کیفی، کدگذاری باز و محوری ابعاد موردمطالعه پردازش شدند. با انجام‌دادن این مرحله، شش بعد اصلی درقالب الگوی مفهومی اکوسیستم کارآفرینی ورزشی در ایران با 24 بعد فرعی شناسایی شدند. در مرحلة کمّی پژوهش، با هدف ارزیابی و تأیید ابعاد شناسایی‌شده میزان اهمیت و سهم هریک از ابعاد در فرایند اکوسیستم کارآفرینی ورزشی، بررسی شد. یافته‌های حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی نشان داد که همة ابعاد اکوسیستم کارآفرینی ورزشی در ایران موردتأیید هستند. درنهایت، نتایج پژوهش نشان داد که با استفاده از تحلیل سلسله‌مراتبی ، ابعاد اکوسیستم کارآفرینی ورزشی را می‌توان به‌ترتیب در شش بعد اصلی سیاستی، حمایتی، بازار محلی و جهانی، فرهنگی، سرمایة مالی و سرمایة انسانی اولویت‌بندی کرد. براساس نتایج به‌دست‌آمده توصیه می‌شود، نقشة راهی برای توسعة ابعاد اکوسیستم کارآفرینی ورزشی کشور تدوین شود.}, keywords_fa = {اکوسیستم کارآفرینی,کارآفرینی ورزشی,تحلیل اکتشافی,تحلیل سلسله‌مراتبی (AHP),تکنیک دلفی}, url = {https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1709.html}, eprint = {https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1709_ae92e09d14f6be8513003ba0841f3c3c.pdf} } @article { author = {Ghasemi, Hamid}, title = {Situation Analysis of Iranian Sports Radio Channel from the View Point of Employees and Managers}, journal = {Sport Management Studies}, volume = {11}, number = {57}, pages = {105-120}, year = {2019}, publisher = {Sport Sciences Research Institute}, issn = {2538-3213}, eissn = {2538-3221}, doi = {10.22089/smrj.2017.4716.1909}, abstract = {This present article was carried out with the overall aim of analyzing sports radio Channel from the view point of employees and managers of sports radio channel during 2016. According to the purposes of the research, the research method is mixed method in terms of strategy, and is deep interview and survey in terms of the execution path and is practical in terms of the purpose. The statistical population of the research consisted of all employees and managers of sports radio channel of Islamic Republic of Iran in 2016. According to the limited community size of the research, the census sampling method was used for sampling. After data collection, two parts of descriptive and inferential statistics were used to analyze the gathered information. In the descriptive statistics section, frequency, percentage, means, standard deviation, line graph and bar graph were used and Kolmogorov-Smirnov test and one-sample t test was used to evaluate the proposed hypotheses in the inferential statistics section. All statistical operations were performed by means of SPSS software version 22. The results indicate that from the perspective of personnel and sports radio channel administrators of Islamic Republic of Iran, sports radio channel is in a good condition in terms of having the target and the performance of the network administrator, the network producers, the speakers of the network, real-time reporters, and finally the overall performance of the sports radio channel compared to other networksis in a good condition. But the performance of network field reporters is not suitable. The suggestion is education and reinforcement for reporters.}, keywords = {Sports Radio Channel,radio,social media,employees and managers of Radio}, title_fa = {تحلیل وضعیت شبکة رادیویی ورزش ایران از دیدگاه کارکنان و مدیران}, abstract_fa = {این پژوهش با هدف تحلیل وضعیت شبکة رادیویی ورزش، از دیدگاه کارکنان و مدیران شبکة رادیویی ورزش در سال 1395 ، انجام شد. روش پژوهش ازنظر راهبرد، ترکیبی (کمی و کیفی)، ازحیث مسیر اجرا، مصاحبة عمیق و پیمایشی و ازلحاظ هدف، کاربردی بود. همة کارکنان و مدیران شبکة رادیویی ورزش جمهوری‌اسلامی‌ایران در سال 1395 جامعة آماری پژوهش را تشکیل دادند. با توجه به محدودبودن جامعة پژوهش، نمونه برابر با جامعة آماری بود و از روش نمونه‌گیری تمام‌شمار به تعداد 49 نفر برای نمونه‌گیری استفاده شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامة پژوهشگرساخته با 20 سؤال استفاده شد.روایی صوری و محتوایی پرسش‌نامه به تأیید اساتید تربیت‌بدنی رسید و پایایی پرسش‌نامه ازطریق ضریب آلفای کرونباخ (82/0=  α) گزارش شد. علاوه‌بر سؤال‌های بستة پرسش‌نامه، از سؤال‌های نیمه‌ساختاریافته نیز استفاده شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون کلموگروف- اسمیرنوف و تی تک‌نمونه‌ای) با نرم‌افزاراس.پی.اس.اس. نسخة 22 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که از دیدگاه کارکنان و مدیران شبکة رادیویی ورزش جمهوری‌اسلامی‌ایران، شبکة رادیویی ورزش ازنظر برخورداری از هدف،عملکرد مدیر شبکه، عملکرد تهیه‌کنندگان شبکه، عملکرد گویندگان شبکه، عملکرد گزارشگران لحظه‌به‌لحظة شبکه و عملکرد کلی شبکة رادیویی ورزش، در مقایسه با سایر شبکه‌ها در وضعیتی مناسب قرار داشت؛ اما عملکرد گزارشگران میدانی شبکه در وضعیتی نامناسب گزارش شد. با توجه به نتیجة عملکرد ضعیف گزارشگران پیشنهاد می‌شود که شبکة رادیویی ورزش برای آموزش و توانمندسازی گزارشگران ورزشی اقدام کند.}, keywords_fa = {شبکة رادیویی ورزش,رادیو,رسانه‌های جمعی,کارکنان رادیو,مدیران رادیو}, url = {https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1549.html}, eprint = {https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1549_1d925fe9ab72599189b1660a55d18215.pdf} } @article { author = {Basirat, Marjan and Khajeheian, Datis and Roshandel Arbatani, Taher}, title = {A Theoretical Model for Identifying Media Value of Football Players in Iranian Professional League}, journal = {Sport Management Studies}, volume = {11}, number = {57}, pages = {121-140}, year = {2019}, publisher = {Sport Sciences Research Institute}, issn = {2538-3213}, eissn = {2538-3221}, doi = {10.22089/smrj.2019.7317.2550}, abstract = {Media revenues are the most important of the four major types of revenues in the football industry. In addition to the reputation of the teams and the technical attractiveness of the matches, these revenues are also influenced by the economic value of players created by the media, which is referred to as "media value". Considering the importance of media value of players in the club's economic and the lack of tools for identifying this value, the present study provides a theoretical model for media value of football players in The Iran Premier League, and provides a basis for identifying the economic value of Iranian football. The development of this model in the future research can provide a tool for measuring and rating players as part of the football assets. Using the Glaser approach of the grounded theory method and in-depth interviews with a set of people including advertisers, club managers, club sponsors, football fans and experts, the main factors affecting the media value of football players were extracted, and a theoretical model was presented by identifying their relationship with each other. Accordingly, factors affecting the media value of football players include personal factors, professional factors, media factors, and non-acquired factors. This model identifies football players as a media product for the dual-product market of media, attracting a variety of media and brand revenues. This model is expected to be used in developing independent business models and appropriate utilization of media capacities to improve the economic capacity of Iranian football clubs}, keywords = {Football Economy,Economic value,Media value,Football Player,Iran Premier League (IPL)}, title_fa = {ارائة مدلی نظری برای شناسایی ارزش رسانه‌ای بازیکنان لیگ برتر فوتبال ایران}, abstract_fa = {درآمدهای رسانه‌ای یکی از چهار دسته درآمدهای صنعت فوتبال هستند که در اغلب موارد بیشترین درآمدها را نیز ایجاد می‌کنند. این درآمدها علاوه‌بر شهرت تیم‌ها و جذابیت فنی مسابقه‌ها، تحت‌تأثیر ارزش اقتصادی بازیکنان که به‌واسطة رسانه‌ها ایجاد می‌شود نیز قرار دارند که از آن با عنوان «ارزش رسانه‌ای» یاد می‌شود. با توجه به اهمیت ارزش رسانه‌ای بازیکنان در درآمدهای اقتصادی باشگاه‌ها و نبود ابزار برای شناسایی این ارزش، پژوهش حاضر با هدف ارائة مدلی نظری برای ارزش رسانه‌ای بازیکنان لیگ برتر فوتبال ایران انجام شده است. درواقع، این پژوهش زیربنایی را برای شناسایی ارزش اقتصادی فوتبال ایران فراهم می‌کند تا در پژوهش‌های آینده و با توسعة این مدل، ابزاری برای سنجش و رتبه‌بندی بازیکنان به‌عنوان بخشی از دارایی‌های فوتبال ارائه شود. با استفاده از رویکرد گلیزری روش نظریة داده‌بنیاد و مصاحبه‌های عمیق با نمونه‌ای شامل تبلیغ‌کنندگان، مدیران باشگاهی، حامیان مالیباشگاهی، هواداران فوتبال و خبرگان، عوامل مؤثر در ارزش رسانه‌ای بازیکنان استخراج شدند و با شناسایی ارتباط آن‌ها با یکدیگر، مدل نظری ارائه شده است؛ براین‌اساس، عوامل مؤثر در ارزش رسانه‌ای بازیکنان فوتبال شامل عوامل فردی، کاری و حرفه‌ای، رسانه‌ای و عوامل غیرقابل‌کنترل هستند که خود شامل زیرگروه‌هایی نیز می‌شوند. این مدل بازیکن فوتبال را به‌عنوان یک محصول رسانه‌ای و محتوایی برای بازار دوطرفة رسانه شناسایی کرده است که سبب جذب انواع درآمدهای ناشی از رسانه و برند می‌شود. انتظار می‌رود، این مدل در توسعة مدل‌های کسب‌وکار مستقل و بهره‌گیری مناسب از ظرفیت‌های‌ رسانه‌ای برای ارتقای ظرفیت اقتصادی باشگاه‌های فوتبال ایران به‌کار گرفته شود.}, keywords_fa = {اقتصاد فوتبال,ارزش اقتصادی,ارزش رسانه‌ای,بازیکن فوتبال,لیگ برتر فوتبال ایران}, url = {https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1758.html}, eprint = {https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1758_d476f907b9d9594f38cf72f0434b0cb5.pdf} } @article { author = {Kalateh Seifari, Masoumeh and Rasekh, Nazanin and Fereydoni, Masoud}, title = {Presenting a Model on the Effects of Qualitative Elements of One Sport Website on the Appetite of Users}, journal = {Sport Management Studies}, volume = {11}, number = {57}, pages = {141-158}, year = {2019}, publisher = {Sport Sciences Research Institute}, issn = {2538-3213}, eissn = {2538-3221}, doi = {10.22089/smrj.2017.4454.1856}, abstract = {The aim of this study is presenting a model on the effects of qualitative elements of one sport website on the appetite of users. The method was correlational and this study was done as a field survey. The study population were all users of this sport website. Due to the restrictions on access, the research instrument was distributed among Premier League spectators that they were users of this sport website. The questionnaires were distributed at 3 stadiums, Yadegar Imam in Tabriz, Naghsh Jahan in Isfahan and Azadi in Tehran. These three cities are from the greatest number of spectators in football primer league. By using literature review of recent researches about web sites field, especially sport web sites, the survey questionnaire was designed that were confirmed face and content validity by 9 of the instructors. The reliability of the study was done by a pilot study. The results showed that the quality elements of this sport website have direct and positive impact on the electronic appetite of users that systematic aspect was the most important quality elements of this sport website. Finally, according to the results of this model, was suggested to the managers to gain detailed information about understanding sport fans behaviors in online business and by identifying and providing online user needs perfectly, try to attract more audiences and maintain their current audience to benefit from the widespread presence Sport Online users.}, keywords = {Sport Web Site,qualitative elements,the appetite of users}, title_fa = {ارائة مدلی از اثر مؤلفه‌های کیفی یک وب‌سایت ورزشی بر استقبال کاربران}, abstract_fa = {هدف از انجام این پژوهش، ارائة مدلی از اثر مؤلفه‌های کیفی یک وب سایت ورزشی بر استقبال کاربران بود. روش پژوهش، همبستگی بود که پژوهش به‌صورت میدانی اجرا شد. جامعة آماری مطالعه همة کاربران این وب سایت ورزشی بودند. به‌لحاظ محدودیت در دسترسی،‌ ابزار پژوهش دربین تماشاچیان لیگ برتر حاضر که کاربر این وب سایت ورزشی بودند، توزیع شد. پرسش‌نامه‌ها در سه استادیوم یادگار امام در تبریز، نقش جهان در اصفهان و آزادی در تهران توزیع شدند. این سه شهر از پرتماشاچی‌ترین شهرهای لیگ برتر فوتبال کشور هستند. با مرور پژوهش‌های اخیر در حوزة وب‌سایت‌های ورزشی، پرسش‌نامة پژوهش طراحی شد که نه نفر از اساتید روایی ظاهری و محتوایی آن را تأیید کردند. پایایی اولیة ابزار پژوهش ازطریق یک مطالعة راهنما انجام شد. نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی نیز ابزار پژوهش را تأیید کرد. این پرسش‌نامه شامل دو بخش شاخص‌های کیفی یک وب سایت ورزشی و استقبال الکترونیکی کاربران بود. برای تحلیل داده­ها از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که شاخص‌های کیفی یک وب سایت ورزشی بر استقبال الکترونیکی کاربران تأثیر مثبت و مستقیم داشت و مهم‌ترین عامل تبیین‌کنندة کیفیت وب‌سایت ورزشی ، نظام‌مندبودن وب‌سایت بود. با توجه به یافته­های حاصل از این مدل به مدیران و بازاریابان وب‌سایت‌های ورزشی پیشنهاد می­شود، اطلاعات دقیقی نسبت به فهم رفتار هواداران ورزش در فضای آنلاین کسب کنند و با شناخت و تأمین هرچه‌مطلوب‌تر نیازهای کاربران، برای جذب مخاطبان بیشتر و حفظ مخاطبان فعلی سعی کنند تا از حضور گستردة کاربران آنلاین ورزشی بهره­مند شوند.}, keywords_fa = {وب‌سایت ورزشی,مؤلفه‌های کیفی,‌استقبال کاربران}, url = {https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1053.html}, eprint = {https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1053_5c93144d9b38ab97bc196c15041d1d2a.pdf} } @article { author = {Sohrabian Moghaddam, Alireza and Saboonchi, Reza and Shaban, Abbas}, title = {Strategic Programs of the Islamic Republic of Iran Canoe Federation}, journal = {Sport Management Studies}, volume = {11}, number = {57}, pages = {159-176}, year = {2019}, publisher = {Sport Sciences Research Institute}, issn = {2538-3213}, eissn = {2538-3221}, doi = {10.22089/smrj.2019.7438.2579}, abstract = {The purpose of this research is to design the strategic plans of the Federation of Canoe. The present study is a kind of strategic study that is based on the research objectives in the field of applied research. Data were collected using interviews and questionnaires. Cronbach's alpha test was used to determine the credibility of the questionnaires. The reliability coefficients of the questionnaires including the strength of the questionnaire were 955/0, the weaknesses of the questionnaire were 966, the probability inventory was 0.936 and the threatening questionnaire was 0 923. The statistical population of the study consisted of: the head, the head of the Nawab and the former and current secretaries of the Canoe Federation, and all the heads and directors of the boarding boats of the provinces were 369 people. In order to analyze the collected data after extraction and categorization, in the quantitative section, descriptive statistical methods such as mean and frequency were used. In the qualitative part of the Internal Factor Assessment Matrix, External Excellence Assessment Matrix (SWOT), quantitative Strategic Planning Matrix (QSPM), document mining and library studies were used. The results of the external and internal matrix indicate that the federation is strategically located in a conservative position (WO), that is to say, the Federation of Canoe due to overcoming the weakness of the power and ability of this federation to use Opportunities and repatriation of possible threats It is better to adopt an offensive strategy, so that it can continue its success.}, keywords = {Program strategy,organization Canoe,SWOT}, title_fa = {برنامه‌های راهبردی فدراسیون قایق‌رانی جمهوری‌اسلامی‌ایران}, abstract_fa = {هدف از انجام این پژوهش، طراحی و مطالعة برنامه‌های راهبردی فدراسیون قایق‌رانی بود. مطالعة حاضر ازنوع مطالعات راهبردی بود که برمبنای اهداف پژوهش در ردیف پژوهش‌های کاربردی قرار دارد. روش گردآوری اطلاعات ترکیبی از پژوهش‌های کمی و کیفی بود. برای شروع فرایند، ابتدا جلسة شورای راهبردی فدراسیون قایق‌رانی جمهوری‌اسلامی‌ایران با حضور 15 نفر از اعضای این شورا برگزار شد. سپس، ازطریق اجرای مصاحبه‌های کیفی با نخبگان داده‌های موردنیاز از صاحب‌نظران جمع‌آوری شدند. درنهایت، برای جمع‌آوری داده‌ها از مصاحبه و پرسش‌نامه استفاده شد. ضریب پایایی پرسش‌نامة نقاط‌قوت برابر با 955/0، پرسش‌نامة نقاط‌ضعف برابر با 966/0، پرسش‌نامة فرصت‌ها برابر با 936/0 و پرسش‌نامة تهدیدها برابر با 923/0 محاسبه شد. جامعة آماری این پژوهش، رئیس، نایبان رئیس و دبیران سابق و کنونی فدراسیون قایق‌رانی، همة رؤسا و دبیران هیئت‌های قایق‌رانی استان‌ها به تعداد 369 نفر بودند. برای تجزیه‌‌وتحلیل اطلاعات جمع‌آوری‌شده پس از استخراج و دسته‌بندی، در بخش کمی از روش‌های آماری توصیفی مانند میانگین و درصد فراوانی استفاده شد. در بخش کیفی از ماتریس ارزیابی عوامل داخلی، ماتریس ارزیابی عوامل بیرونی، ماتریس برنامه‌ریزی راهبردی کمی، سندکاوی و مطالعات کتابخانه‌ای استفاده شد. نتایج ماتریس خارجی و داخلی نشان داد که فدراسیون ازلحاظ موقعیت راهبردی در موقعیت محافظه‌کارانه قرار دارد. به‌عبارت‌دیگر، می­توان گفت که در فدراسیون قایق‌رانی به‌دلیل چیر­گی ضعف بر قدرت و توانمندی این فدراسیون برای استفاده از فرصت­ها و دفع تهدیدهای احتمالی، بهتر است راهبرد تهاجمی اتخاذ شود تا این فدراسیون همچنان بتواند موفقیت­های خود را ادامه دهد.}, keywords_fa = {برنامة راهبردی,فدارسیون قایق‌رانی,مدل سوات}, url = {https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1731.html}, eprint = {https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1731_e9adffe1433e5c1eb82e96132bc54377.pdf} } @article { author = {Jamshidi, Rahim and Shetab Booshehri, Nahid and Khatibi, Amin}, title = {Relationship of Intellectual Capital with Psychological Empowerment and Professional Commitment of Sports Selected and successful Federation Experts}, journal = {Sport Management Studies}, volume = {11}, number = {57}, pages = {177-196}, year = {2019}, publisher = {Sport Sciences Research Institute}, issn = {2538-3213}, eissn = {2538-3221}, doi = {10.22089/smrj.2017.4453.1855}, abstract = {The purpose of this study was to investigate the relationship between intellectual capital with psychological empowerment and professional commitment of sports federation experts.The statistical population of this study included all experts from selected sports federations, of which 203 were reckoned. According to the Morgan table, 136 people were considered as a statistical sample. The tools used in this research were three standard questionnaires of intellectual capital Bontis (1999), psychological empowerment of Spreitzer (1995) and professional commitment of Allen and Meyer (1993), although their validity and reliability were confirmed in previous investigations, they were also studied and approved by the researcher. The analysis of the collected data in this study was done by two software first SPSS including cases of Kolmogrov-Smirnov, correlation and regression and PLS2 software was designed to design the research model. The results of the research showed that there is a direct and significant relationship between the level of intellectual capital with two variables of psychological empowerment and professional commitment. Also, intellectual capital indirectly and through the mediating variable of psychological empowerment has a significant relationship with professional commitment. Improving and raising the level of intellectual capital can lead to the ability of sports federations experts to have the ability to achieve planned sports goals through increasing their professional commitment.}, keywords = {Intellectual Capital,psychological empowerment,Professional Commitment,sports federations}, title_fa = {ارتباط سرمایة فکری با توانمندسازی روان‌شناختی و تعهد حرفه‌ای کارشناسان فدراسیون‌های ورزشی منتخب و موفق}, abstract_fa = {هدف از انجام این پژوهش، بررسی ارتباط بین سرمایة فکری با توانمندسازی روان‌شناختی و تعهد حرفه­ای کارشناسان فدراسیون­های ورزشی بود. جامعة آماری این پژوهش کارشناسان هشت فدراسیون منتخب و موفق در بازی‌های المپیک وآسیایی به تعداد 203 نفر بودند. براساس جدول مورگان، 136 نفر به‌عنوان نمونة آماری درنظر گرفته شدند. ابزارهای مورداستفاده در این پژوهش، سه پرسش‌نامة استاندارد سرمایة فکری بونیتس (1999)، توانمندسازی روان‌شناختی اسپریتزر (1995) و تعهد حرفه­ای آلن و مایر (1993) بودند که روایی و پایایی آن‌ها در پژوهش‌های گذشته تأیید شده بود؛ اما پژوهشگر نیز روایی و پایایی آن‌ها را مطالعه و تأیید کرد. تجزیه‌وتحلیل داده­های جمع‌آوری شده توسط دو نرم‌افزار اس.پی.اس.اس. که شامل موارد کلموگروف- اسمیرنوف، همبستگی و رگرسیون بود و نرم‌افزار پی.ال.اس. نسخة دو برای طراحی مدل پژوهش انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که ارتباط مستقیم و معنادار بین سطح سرمایة فکری با دو متغیر توانمندسازی روان‌شناختی و تعهد حرفه­ای برقرار بود. همچنین، سرمایة فکری به‌طور غیرمستقیم و ازطریق متغیر میانجی توانمندسازی روان‌شناختی با تعهد حرفه­ای ارتباط معنادار داشت. بهبود و افزایش سطح سرمایة فکری می­تواند به توانمندی کارشناسان فدراسیون­های ورزشی منجر شود که این توانمندی در دستیابی به اهداف برنامه‌ریزی‌شدة ورزشی ازطریق افزایش سطح تعهد حرفه­ای آنان مؤثر است.}, keywords_fa = {سرمایة فکری,توانمندسازی روان‌شناختی,تعهد حرفه‌ای,فدراسیون‌های ورزشی}, url = {https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1551.html}, eprint = {https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1551_60494d53e8531c46cff774ac769adf03.pdf} } @article { author = {Hashemi Motlagh, Shaghayegh and Aslankhani, Mohamad Ali and Safania, Ali Mohammad}, title = {The Mediating Role of Social Support and Self-Efficacy in Relationship Between Perceived Environment and Participation in Physical Activity of Leisure Time in Employees}, journal = {Sport Management Studies}, volume = {11}, number = {57}, pages = {197-216}, year = {2019}, publisher = {Sport Sciences Research Institute}, issn = {2538-3213}, eissn = {2538-3221}, doi = {10.22089/smrj.2019.5640.2126}, abstract = {The purpose of this study was to examine the mediating role of social support and self-efficacy in the relationship between perceived environment and participation in physical activity of leisure time. The research method was descriptive correlational. The statistical population of this research includes all employees of the thirteen area of Islamic Azad University in 2017-2018 (N=2050). The sample size was estimated 324 by Cochran formula, that was selected by cluster random sampling. Data were collected using Perceived Environment (Robertson-Wilson et al., 2007), Social Support (Sallis et al., 1987), Self-Efficacy (Sherer et al., 1983) and Participation in Physical Activity Leisure Time (researcher made) questionnaires. The proposed model was evaluated by Structural Equation Modeling (SEM) using AMOS and SPSS software version 24. The results showed that direct paths of perceived environment to social support and self-efficacy, social support to self-efficacy and self-efficacy to participation in physical activity were significant. The mediating role of self-efficacy was also confirmed in the relationship between perceived environment and social support with participation in physical activity. Therefore, according to the findings of the research, it is suggested that favorable environmental conditions and social support be provided to increase the participation of employees in physical activity.}, keywords = {Leisure time,Physical Activity,Perceived environment,Self-Efficacy,Social Support}, title_fa = {نقش میانجی حمایت اجتماعی و خودکارآمدی در رابطة بین محیط ادراک‌شده و مشارکت در فعالیت بدنی اوقات‌فراغت کارکنان}, abstract_fa = {هدف از انجام این پژوهش، بررسی نقش میانجی حمایت اجتماعی و خودکارآمدی در رابطة بین محیط ادراک‌شده و مشارکت در فعالیت بدنی اوقات‌فراغت کارکنان بود. روش پژوهش، توصیفی ازنوع همبستگی بود. جامعة آماری این مطالعه تمامی کارکنان منطقة 13 دانشگاه آزاد اسلامی در سال تحصیلی 97-1396 بودند (تعداد = 2050). براساس فرمول کوکران، حجم نمونه 324 نفر برآورد شد که به‌صورت نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسش‌نامه‌های محیط ادراک‌شده (روبرتسون- ویلسون و همکاران، 2007)، حمایت اجتماعی (سالیس و همکاران، 1987)، خودکارآمدی (شرر و همکاران، 1983) و مشارکت در فعالیت‌ بدنی اوقات‌فراغت (پژوهشگران) جمع‌آوری شدند. ارزیابی الگوی پیشنهادی ازطریق الگویابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم‌افزار‌های ایموس و اس.پی.اس.اس. نسخة 24 انجام شد. نتایج نشان داد که مسیرهای مستقیم محیط ادراک‌شده به حمایت اجتماعی و خودکارآمدی، حمایت اجتماعی به خودکارآمدی و خودکارآمدی به مشارکت در فعالیت بدنی، معنا‌دار شدند. همچنین، نقش میانجی‌گر خودکارآمدی در رابطة بین محیط ادراک‌شده و حمایت اجتماعی با مشارکت در فعالیت بدنی تأیید شد؛ بنابراین، با توجه به یافته‌های پژوهش پیشنهاد می‌شود، شرایط محیطی مساعد و نیز حمایت‌های اجتماعی لازم فراهم شوند تا به این طریق بتوان میزان مشارکت کارکنان در فعالیت‌های بدنی را افزایش داد.}, keywords_fa = {اوقات‌فراغت,حمایت اجتماعی,خودکارآمدی,محیط ادراک‌شده,فعالیت بدنی}, url = {https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1803.html}, eprint = {https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1803_ed9e40d953b1eeb723a7078ab6ef7eb5.pdf} } @article { author = {Barati, Mehri and Mostahfezian, Mina and Jafari, Saeed and Rahbari, Somayeh}, title = {Designing the Model of Relationship Between Purposeful Organizational Forgetting and Organizational Agility with Organizational Effectiveness Staff of the Sports and Youth Department of Isfahan Province}, journal = {Sport Management Studies}, volume = {11}, number = {57}, pages = {217-238}, year = {2019}, publisher = {Sport Sciences Research Institute}, issn = {2538-3213}, eissn = {2538-3221}, doi = {10.22089/smrj.2019.7720.2668}, abstract = {The purpose of this study was to investigate the relationship between purposeful organizational forgetting and organizational agility with the organizational effectiveness of the staff of the General Department of Sports and Youth in Isfahan province. This research was descriptive-survey. The statistical population of the study consisted of all employees of the General Department of Sports and Youth of Isfahan Province in 2018. In this research, census sampling was used and the sample size was 140 people. The data gathering tool was a standard organizational forgetting questionnaire (2013), in accordance with the Hallen and Phillips model (2004), the organizational agility questionnaire Sharifi and Zhang (1999) and Parsons' organizational effectiveness questionnaire (1969), whose validity Confirmed with sport management professors. The reliability of the questionnaires was obtained using Cronbach's alpha for purposeful organizational forgetting (0.86), organizational agility (0.89) and organizational effectiveness (0.89). In order to analyze the data, descriptive and inferential statistical methods were performed using Spss22 and Amos software. In descriptive statistics (frequency, percentage, mean and standard deviation), in the inferential statistics, Kolmogorov-Smirnov test, correlation coefficient, focal coefficient and structural modeling were used. The results of the research showed that the correlation between purposeful organizational forgetting with organizational effectiveness of the employees (0.32) and correlation between purposeful organizational forgetting with organizational agility (0.23) was statistically significant (0.05) and according to the model The effect of organizational agility on organizational effectiveness was 32% and the effect of organizational forgetting on organizational effectiveness was 37%. The correlation between purposeful organizational forgetting with organizational effectiveness of the employees (0.38) and organizational agility with organizational effectiveness of the employees (0.31). The effect of forgetfulness on conformance (0.82), goal over expression (0.62), unity (0.71) and pattern protection (0.80), and the degree of agility influence on compliance (0.92), target perception 0.49), on unity (0.49) and pattern protection (0.46). It is concluded that the managers of the Ministry of Sports and Youth pay particular attention to organizational oversight and organizational agility and provide creative ways to reform the organization's structure in order to achieve organizational effectiveness.}, keywords = {organizational agility,Organizational Effectiveness,Objective organizational forgetting,Sports and Youth Department}, title_fa = {طراحی مدل رابطه بین فراموشی سازمانی هدفمند و چابکی سازمانی با اثربخشی سازمانی کارکنان ادارة کل ورزش‌وجوانان استان اصفهان}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین فراموشی سازمانی هدفمند و چابکی سازمانی با اثربخشی سازمانی کارکنان ادارة کل ورزش‌وجوانان استان اصفهان انجام گردید. این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی بود. جامعة آماری پژوهشهمة کارکنان ادارة کل ورزش‌وجوانان استان اصفهان در سال 1398 بودند. در این پژوهش از روش نمونه‌گیری سرشماری استفاده شد و حجم نمونه 140 نفر درنظر گرفته شد. ابزار جمع­آوری داده­ها پرسش‌نامة استاندارد فراموشی سازمانی هدفمند صلواتی و همکاران (1392) با اقتباس از مدل هالن و فیلیپس (2004)، پرسش‌نامة چابکیسازمانیشریفیوژانگ(1999) و پرسش‌نامة اثربخشی سازمانی پارسونز (1969) بود که روایی آن‌ها به تأیید اساتید مدیریت ورزشی رسید و پایایی پرسش‌نامه‌ها با استفاده از روش آلفای کرونباخ، برای فراموشی سازمانی هدفمند برابر با 86/0، چابکی سازمانی برابر با 89/0 و اثربخشی سازمانی برابر با 89/0  به‌دست آمد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش آمار توصیفی و استنباطی با نرم‌افزارهای اس.پی.اس.اس. نسخة 22 و آموساستفاده شد. در بخش آمار توصیفی از فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و در بخشی آمار استنباطی از آزمون کلموگروف- اسمیرنوف، ضریب همبستگی، ضریب کانونی و مدل­سازی ساختاری استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که همبستگی بین فراموشی سازمانی هدفمند با اثربخشی سازمانی کارکنان برابر با 32/0 و همبستگی بین فراموشی سازمانی هدفمند با چابکی سازمانی کارکنان برابر با 23/0 بود که در سطح 05/0 معنا­دار بود. همچنین، طبق مدل برازشی، میزان تأثیر چابکی سازمانی بر اثربخشی سازمانی برابر با 32 درصد و میزان تأثیر فراموشی سازمانی بر اثربخشی سازمانی برابر با 37 درصد بود. همبستگی بین فراموشی سازمانی هدفمند با اثربخشی سازمانی کارکنان برابر با 38/0 و بین چابکی سازمانی با اثربخشی سازمانی کارکنان برابر با 31/0 بود. ضریب تأثیر فراموشی بر انطباق برابر با 82/0، بر کسب هدف برابر با 62/0، بر یگانگی برابر با 71/0 و بر حفظ الگو برابر با 80/0 بود. همچنین، میزان تأثیر چابکی بر انطباق برابر با 92/0، بر کسب هدف برابر با 49/0، بر یگانگی برابر با 49/0 و بر حفظ الگو برابر با 46/0 بود. با توجه به نتایج پژوهش می‌توان گفتکهمدیرانوزارتورزش‌وجوانانباید توجهخاصیبه عاملفراموشی سازمانیوچابکی سازمانیو ارائةشیوه­هایخلاقبرایاصلاح ساختارسازماندرجهتنیلبه اثربخشی سازمانیداشته باشند.}, keywords_fa = {چابکی سازمانی,اثربخشی سازمانی,فراموشی سازمانی هدفمند,ادارة ورزش‌وجوانان}, url = {https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1755.html}, eprint = {https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1755_501fa1ad96e0733142df4a2691967c26.pdf} } @article { author = {Gholami, Jalil and Sheikholeslami-Vatani, Dariush and Seif Panahi Shabani, Jabar}, title = {The Effect of Eight Weeks of Resistance Training on Occupational Stress and Burnout of Physical Education Teachers}, journal = {Sport Management Studies}, volume = {11}, number = {57}, pages = {239-258}, year = {2019}, publisher = {Sport Sciences Research Institute}, issn = {2538-3213}, eissn = {2538-3221}, doi = {10.22089/smrj.2019.7355.2558}, abstract = {The purpose of this research was to investigate the effect of eight weeks of resistance training on occupational stress and burnout of physical education teachers in Dehgolan city. The statistical population of this study was all teachers of physical education in Dehgolan city. 20 physical education teachers were selected through the available sampling method as subjects of the study and included in the experimental design including pretest-posttest with the control group. The research tool was a Job Stress Questionnaire of the UK Institute of Health and Safety (2004) and Maslach Burnout (1981). Reliability and validity of the questionnaires were reviewed and confirmed in previous studies. Subjects performed 48 hours before the beginning of the exercises in the current test and from two groups of exercise and control of job stress and burnout. The experimental group performed resistance training for eight weeks and three sessions a week. 48 hours after the last training session, the correct tests were done as in the first test, and from the experimental and control groups, the job stress tests and burnout were performed. To analyze the data, independent t-test was used to compare the rate of job stress and burnout and its components in the experimental and control groups. The results showed that there was a significant difference between job stress and burnout in both experimental and control groups. Regarding the findings, it is recommended that all physical education teachers as well as other teachers and employees of similar occupations be routinely trained in this exercise.}, keywords = {Resistance Training,Job stress,Burnout,Physical Education Teachers}, title_fa = {تأثیر هشت هفته تمرین مقاومتی بر استرس شغلی و فرسودگی شغلی معلمان تربیت‌بدنی}, abstract_fa = {هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر هشت هفته تمرین مقاومتی بر استرس شغلی و فرسودگی شغلی معلمان تربیت‌بدنی شهرستان دهگلان بود. جامعة آماری این پژوهش همة معلمان تربیت‌بدنی شهرستان دهگلان بودند. تعداد 20 معلم تربیت‌بدنی با روش نمونه گیری دردسترس به‌عنوان آزمودنی‌های پژوهش انتخاب شدند و در یک طرح تجربی شامل پیش‌آزمون- پس‌آزمون همراه با گروه کنترل قرار گرفتند. ابزار پژوهش پرسش‌نامة استرس شغلی مؤسسة سلامت و ایمنی انگلستان (2004) و فرسودگی شغلی ماسلاچ (1981) بود. پایایی و روایی پرسش‌نامه‌ها در پژوهش‌های متعدد قبلی بررسی و تأیید شده بود. آزمودنی‌ها 48 ساعت قبل از شروع تمرین‌ها در جلسة آزمون حاضر شدند و از دو گروه تمرین و کنترل آزمون‌های استرس شغلی و فرسودگی شغلی گرفته شد. گروه تجربی به‌مدت هشت هفته و به‌صورت سه جلسه در هفته به انجام تمرین‌های مقاومتی پرداختند. 48 ساعت پس از آخرین جلسة تمرین، آزمون‌گیری درست مانند آزمون‌گیری اول انجام شد و از دو گروه تجربی و کنترل آزمون‌های استرس شغلی و فرسودگی شغلی گرفته شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون تی مستقل برای مقایسة میزان تغییرات استرس شغلی و فرسودگی شغلی و مؤلفه‌های آن در دو گروه تجربی و کنترل استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که بین تغییرات استرس شغلی و فرسودگی شغلی دو گروه تجربی و کنترل تفاوت معنادار وجود دارد. با توجه به یافته‌ها، به همة معلمان تربیت‌بدنی و همچنین دیگر معلمان و کارمندان مشاغل مشابه پیشنهاد می‌شود که این نوع تمرین‌های ورزشی را در برنامة روزمرة خود قرار دهند.}, keywords_fa = {تمرین مقاومتی,استرس شغلی,فرسودگی شغلی,معلمان تربیت‌بدنی}, url = {https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1906.html}, eprint = {https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1906_03031892c3e57a0b29abd428ce126594.pdf} }