@article { author = {hatami, saeed and عیوضی, ایرج and صادقی بروجردی, سعید}, title = {The relationship between the leadership styles of coaches, team solidarity and seeking success motivation in Iran premier league teams}, journal = {Sport Management Studies}, volume = {7}, number = {33}, pages = {1-14}, year = {2015}, publisher = {Sport Sciences Research Institute}, issn = {2538-3213}, eissn = {2538-3221}, doi = {}, abstract = {The Purpose of this study is investigation of the relationship between coaching leadership styles and team cohesion and achievement motivation in selected athletes in Iran's premier league teams. The study method is descriptive and is of correlative type. Survey community consists of 414 athletes participating in premier league teams in the season of 2012-2013. For collecting information, questionnaires were used. For getting the reliable test of the questionnaires Cronbach Alpha was used that showed coaching leadership method (α=0/91), team cohesion (α=0/93) and achievement motivation (α=0/88). For checking leadership the method used was Cheladurai questionnaire (1978), for checking team cohesion Chen questionnaire (2007) was used and for achievement motivation Chen questionnaire (2007) was used. For analyzing the data, Kolmogorov–Smirnov, Pearson’s correlation test, Scheffe Posthoc analysis and linear regression analysis were used by application of SPSS version 18. Survey tests (P≤%5) were checked. Study results showed that there is meaningful relationship between coaching leadership style, team cohesion, coaching leadership style and achievement motivation. So considering the findings of the study, it’s found that the use of different styles of coaching and different behavior styles will change team cohesion and achievement motivation that could affect coaching task and athlete and this case clarifies the importance of the relationship between the coach and the athlete.}, keywords = {Coach leadership style,team cohesion,Achievement motivation}, title_fa = {ارتباط بین سبک‌ رهبری مربیان، انسجام و انگیزه در لیگ برتر فوتبال}, abstract_fa = {هدف از انجام این پژوهش بررسی ارتباط بین سبک‌های رهبری مربیان، انسجام تیمی و انگیزه موفقیت طلبی در فوتبالیست‌های لیگ برتر ایران بود. روش پژوهش حاضر پیمایشی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را بازیکنان حاضر در تیم‌های فوتبال لیگ برتر ایران در سال 92-91 تشکیل می‌دهند، که تعداد آنها بر اساس اعلام سازمان لیگ 414 نفر بوده است. بر اساس روش نمونه‌گیری تصادفی و با استفاده از جدول مورگان 201 نفر از بازیکنان به عنوان نمونه تحقیق انتخاب گردیدند. ابزار اندازه‌گیری در این پژوهش شامل 4 پرسشنامه اطلاعات فردی، پرسشنامه مقیاس رهبری در ورزش چالادوری (1978)، پرسشنامه انسجام گروهی چن (2007) و پرسشنامه انگیزه موفقیت طلبی چن (2007) بود. پایایی به دست آمده از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای هر یک از پرسشنامه‌ها به ترتیب: مقیاس رهبری 91/0، انسجام گروهی 93/0 و انگیزه موفقیت طلبی 88/0 محاسبه گردید. داده‌های گردآوری شده با استفاده از تکنیک‌های آمار توصیفی و همچنین آمار استنباطی (آزمون کلموگروف اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون، آزمون تعقیبی شفه و خط رگرسیون) توسط نرم افزار SPSSنسخه 18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها نشان داد که بین سبک رهبری، انسجام تیمی و انگیزه موفقیت طلبی ورزشکاران رابطه معنادار وجود دارد و سبک رهبری و انگیزه موفقیت طلبی می‌توانند انسجام تیمی را پیش بینی نمایند. با توجه به نتایج تحقیق در خصوص سبک رهبری، انسجام تیمی و انگیزه موفقیت‌طلبی به نظر می‌رسد که استفاده مربیان از سبک‌های مختلف مربیگری و الگوهای رفتاری متفاوت، سطوح انسجام تیمی و انگیزه موفقیت طلبی را دستخوش تغییر خواهد کرد.}, keywords_fa = {سبک رهبری,انسجام تیمی,انگیزه موفقیت طلبی}, url = {https://smrj.ssrc.ac.ir/article_681.html}, eprint = {https://smrj.ssrc.ac.ir/article_681_6f8598825d14ec11cd17325aba1e09d5.pdf} } @article { author = {Ramezaninezhad, Rahim and sahebkaran, mohamad}, title = {The Performance Evaluation’s Indicators of Volleyball Head Coaches In Iran Premier League}, journal = {Sport Management Studies}, volume = {7}, number = {33}, pages = {15-32}, year = {2015}, publisher = {Sport Sciences Research Institute}, issn = {2538-3213}, eissn = {2538-3221}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study was performance evaluation’s indicators of the head coaches in professional volleyball premier League of Iran from the coaches and athletes point of views. The statistical population of this study included all the head coaches and coaches (24 persons), and (144 persons) employed in volleyball premier league of iran (2012-2013). The statistical sample contained number to statistical population and finally 138 individuals (82 percent) paticipated in the present study. A researcher made questionnaire was used which included 42 performance evaluation indicators of the volleyball head- coaches gathered by a semi-directed interview and was used in a five valued likert measure. The apparent and content validity of this questionnaire was also confirmed by 18 experienced expert and coaches of volleyball. The reliability was also computed through alpha kronbakh method (α= 0.93). In order to analyze the data, the discovery factor analysis metod with the inclined rotation (direct oblimined rotation) was used. According to the factor analysis results, eleven indicators were eliminated; and 31 remain in indicators, were categorized with the special value of bigger than one in to the following factors; team management, professional relationship, social-relationship skill, psychological skill, experience and athletic background factor and technical skills. From the responders point of views, the following factors in order were considered as the most important dimension in coaches performance evaluation indicators; social-relationship skill, team management, psychological skill, professional relationship and experience and athletic background. The indicator of team discipline during practices and games was in the first priority and the indicator of relationship with media was in the last priority. In general the club managers and specialists could use basis and important indicators and factors in order to evaluation the head coaches. However, considering the high priority of the social-relationship skill and team management factors, evaluation these skills is very necessary for the head-coaches that gained the technical qualifications.}, keywords = {Performance Evaluation,volleyball head-coaches,social-relationship skills,Team Management,Psychological-technical skills}, title_fa = {شاخص‌های ارزیابی عملکرد سرمربیان حرفه‌ای لیگ برتر والیبال ایران}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر تعیین شاخص‌های ارزیابی عملکرد سرمربیان لیگ برتر والیبال ایران از دیدگاه مربیان و ورزشکاران بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه سرمربیان و مربیان (24نفر) و ورزشکاران (144نفر) شاغل در لیگ برتر والیبال ایران سال (1391) بودند. نمونه آماری برابر با جامعه آماری در نظر گرفته شد که در نهایت، 138 نفر (82 درصد) در پژوهش حاضر شرکت کردند. ابزار تحقیق ، پرسشنامه محقق ساخته ای حاوی 42 شاخص ارزیابی عملکرد سرمربیان والیبال بود که در یک مصاحبه نیمه هدایت شده با مقیاس پنج ارزشی لیکرتی تنظیم گردید. ضمناً 18 نفر از اساتید صاحب‌نظر و مربیان و کارشناسان با سابقه والیبال، روایی صوری و محتوایی آن را تأیید کردند و پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ محاسبه شد (93/0 =α). از روش تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش متمایل (چرخش ابلیمین مستقیم) برای تحلیل داده‌ها استفاده شد. بر اساس نتایج تحلیل عاملی، یازده شاخص حذف شدند و 31شاخص باقیمانده در شش عامل مدیریت تیم، روابط حرفه‌ای، مهارت‌های اجتماعی-ارتباطی، مهارت‌های روان‌شناختی، عامل سابقه و تجربه و مهارت‌های فنی، با ارزش ویژه بزرگ‌تر از 1 طبقه‌بندی گردید. از دیدگاه پاسخ‌دهندگان به ترتیب عامل‌های مهارت‌های اجتماعی - ارتباطی، مدیریت تیم، مهارت‌های روان‌شناختی، مهارت‌های فنی، روابط حرفه‌ای و سابقه و تجربه ورزشی مهم‌ترین ابعاد ارزیابی عملکرد مربیان شناخته شد و همچنین شاخص‌ ایجاد نظم و انضباط تیمی در تمرین و مسابقه در اولویت اول و شاخص ارتباط با اصحاب رسانه در آخرین اولویت قرار داشتند. بنابراین، با توجه به اولویت بالای عامل مهارت‌های اجتماعی - ارتباطی و عامل مدیریت تیم، ارزیابی این مهارت‌ها برای سرمربیان بسیار ضروری است.}, keywords_fa = {ارزیابی عملکرد,سرمربی والیبال,مهارت‌های اجتماعی - ارتباطی,مدیریت تیم,مهارت‌های روان‌شناختی و فنی}, url = {https://smrj.ssrc.ac.ir/article_682.html}, eprint = {https://smrj.ssrc.ac.ir/article_682_c4dde258e48d69b78c794a1e9e3e254d.pdf} } @article { author = {بیرامی ایگدر, جمال الدین and محمودی, بهنام and تقی زاده, هادی}, title = {Presentation service quality model in creation of citizenship behavior}, journal = {Sport Management Studies}, volume = {7}, number = {33}, pages = {33-46}, year = {2015}, publisher = {Sport Sciences Research Institute}, issn = {2538-3213}, eissn = {2538-3221}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study The role of perceived service quality factors in the development of football in the capital derby spectators Citizenship Behavior. All statistical community spectators watching football for over 18 years, the two teams were Persepolis and Esteghlal Azadi Stadium in September 91. Since the volume of the statistical population of more than 75,000 people, according to Morgan statistical sample, 384 subjects were selected to collect data from a stratified random sampling method was used. The data was collect, from Two questionnaires, Ko (2006) service quality questionnaire, and Groth (2005) citizenship behavior questionnaire that their validities was approved from 8 sport management Experts. Their reliabilities were test by using Cronbach’s alpha coefficient and they were respectively 0.84 and 0.79 for service quality and citizenship behavior questionnaires. The results showed that there was a significant positive relationship between the service quality of dimensions and citizenship behavior (p<0.05). Also, Program quality coefficient beta (0/51) predicts a stronger interaction quality, environmental quality and outcome quality coefficient order beta (0/39, 0/43, 0/13) for Citizenship Behavior.}, keywords = {service quality,citizenship behavior,Structural equation modeling,Derby}, title_fa = {ارائه الگوی کیفیت خدمات ادراک‌شده در خلق رفتار شهروندی}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش کیفیت خدمات ادراک‌شده در بروز مؤلفۀ رفتار شهروندی تماشاگران شهر‌آورد فوتبال پایتخت می‌باشد. روش پژوهش از نوع هم‌بستگی بوده و در زمرۀ مطالعات کاربردی (به‌لحاظ هدف) قرار دارد که به شکل میدانی انجام شده است. جامعۀ آماری آن را کلیۀ تماشاگران بالای 18 سال که جهت تماشای مسابقۀ فوتبال 2 تیم پرسپولیس و استقلال در شهریور 91 به ورزشگاه آزادی آمده بودند تشکیل دادند.  از‌آن‌جا که حجم جامعۀ آماری بیش از ۷5000 نفر بود، بر‌اساس جدول مورگان نمونه به تعداد 384 نفر انتخاب شد. بررسی روابط بین متغیرها نشان داد بین ابعاد کیفیت خدمات با رفتار شهروندی ارتباط وجود دارد. علاوه‌براین، نتایج نشان داد کیفیت برنامه، پیش‌بینی‌کنندۀ قوی‌تری نسبت به کیفیت تعامل، کیفیت محیط و کیفیت نتایج برای رفتارشهروندی می‌باشد. از این رو پیشنهاد می شود مدیران باشگاه ها با ارتقای کیفیت خدمات و درک آن توسط تماشاگران از مزایای ایجاد رفتارشهروندی در تماشاگران استفاده کنند. }, keywords_fa = {کیفیت خدمات,رفتار شهروندی,مدل معادلات ساختاری,شهرآورد}, url = {https://smrj.ssrc.ac.ir/article_706.html}, eprint = {https://smrj.ssrc.ac.ir/article_706_8154d2ec7e6673d003e2e57dbc6925cb.pdf} } @article { author = {ASGARI, BAHMAN and کوزه چیان, هاشم and ضیایی, علی}, title = {Identifying and prioritizing of barriers of achievement medal in wrestling in Iran unsuccessful provinces}, journal = {Sport Management Studies}, volume = {7}, number = {33}, pages = {47-60}, year = {2015}, publisher = {Sport Sciences Research Institute}, issn = {2538-3213}, eissn = {2538-3221}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study was identifying and prioritizing of barriers of achievement medal in wrestling in Iran unsuccessful provinces based on perspective of experts of this field. Using purposive and incidental sampling 110 people such as managers of wrestling federation and provincial delegations (25 persons), academic experts (15 persons), Coaches of grade І (30 persons) and elite wrestlers in national level (40 persons) were selected as sample. The instrument used in this research was a self-made questionnaire included 37 questions and 8 subscales that its face, content and construct validity was approved. Also its reliability was measured 0.89 by Cronbach's alpha. Descriptive and inferential statistical methods (Friedman test and exploratory factor analysis) was used for data analysis. All of statistical calculations were done through SPSS18 software. Results showed that cultural, geographic, and of media barriers, financial issues, management and planning, infrastructure, facilities, holding competitions and camps, training and technology issues, human resources and discovery and development of talent, respectively were most important barriers of achievement medal in wrestling in Iran unsuccessful provinces. With regarding to importance of these factors in wrestling development, it is recommended to the country sport responsibilities through providing appropriate programs and with resolving existing problems try to provide conditions for wrestlers of these provinces to get medals in important Olympic Games.}, keywords = {Barriers of wrestling development,Management of wrestling sport,Olympic Games}, title_fa = {شناسایی و رتبه بندی موانع توسعه کشتی در استانهای ناموفق ایران}, abstract_fa = {هدف از این مطالعه شناسایی و رتبه بندی موانع کسب مدال در رشته کشتی در استانهای ناموفق ایران از دیدگاه صاحب نظران این رشته بود. با استفاده از نمونه گیری هدفمند و دردسترس 110 نفر از جمله مدیران فدراسیون کشتی و هیئت های استانهای ناموفق در کسب مدال (25 نفر)، دانشگاهیان صاحب نظر (15 نفر)، مربیان درجه یک کشور (30 نفر) و کشتی گیران نخبه در سطح ملی (40 نفر) به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این تحقیق یک پرسش نامه محقق ساخته با 37 گویه و 8 مولفه بود که روایی صوری، محتوایی و سازه آن مورد تایید قرار گرفت. همچنین، پایایی آن با آلفای کرونباخ 89/0 بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل یافته ها از روش های آماری توصیفی و آمار استنباطی (آزمون فریدمن و تحلیل عاملی اکتشافی) استفاده شد. کلیات محاسبات با نرم افزار اس. پی. اس. اس صورت گرفت. یافته ها نشان داد که موانع فرهنگی، جغرافیایی و رسانه ای، مسائل مالی، مدیریت و برنامه ریزی، زیرساختها، امکانات و تجهیزات، برگزاری مسابقات و اردوها، مسائل آموزشی و تکنولوژی، نیروی انسانی و کشف و پرورش استعداد به ترتیب به عنوان مهمترین موانع کسب مدال در رشته کشتی در استانهای ناموفق ایران بودند. با عنایت به اهمیت این عوامل در توسعه رشته ورزشی کشتی به مسئولان ورزش کشور پیشنهاد می‌شود با تدارک برنامه‌های مناسب و حل مشکلات موجود، زمینه مدال آوری کشتی گیران این استان‌ها را در بازی‌های مهم المپیک فراهم آورند.}, keywords_fa = {موانع توسعه کشتی,مدیریت ورزش کشتی,بازیهای المپیک}, url = {https://smrj.ssrc.ac.ir/article_684.html}, eprint = {https://smrj.ssrc.ac.ir/article_684_388f2907e1dfe8b90b96ddfa8d7b3e62.pdf} } @article { author = {یوسفی, بهرام and نظری, فرهاد and عیدی, حسین}, title = {Confirmatory Factor Analysis of Quality Assessment of Sports Talent Development System Questionnaire.}, journal = {Sport Management Studies}, volume = {7}, number = {33}, pages = {61-82}, year = {2015}, publisher = {Sport Sciences Research Institute}, issn = {2538-3213}, eissn = {2538-3221}, doi = {}, abstract = {Talent identification process was one of the most important issues in contemporary sports. The purpose of this research was to assess Confirmatory Factor Analysis (CFA) of Quality Assessment of Sports Talent Development System Questionnaire (QASTDSQ). The research method was descriptive - survey and performed in practical way. Participants included all coaches, athletes, experts of sporting federations and commissions and physical education experts that 460 person finally completed questionnaire. After content validity, used Exploratory Factor Analysis (EFA) and CFA and Cronbakh alpha for reliability and validity of questionnaire. Result of CFA showed that six factor of questionnaire was a good factorial structure and reliability of questionnaire with Cronbakh alpha for six factors showed the range between 0.78 – 0.85. X2/df=1.65, RMSEA=0.06 indexes and NFI=0.94, NNFI=0.91, CFI=0.96, GFI=0.92, six factor structure of QASTDSQ has good fit. Ultimately, The questionnaire Can be used In the studies the quality of talent evaluation system In federations and sports.}, keywords = {Sports Talent,Quality,Exploratory and Confirmatory Factor Analysis}, title_fa = {تحلیل عاملی پرسشنامه ارزیابی کیفیت سیستم توسعه استعدادیابی ورزشی}, abstract_fa = {فرایند استعدادیابی یکی از مهم‌ترین مسائل در ورزش‌های معاصر است. هدف از این مطالعه، تحلیل عاملی تاییدی ابزار ارزیابی کیفیت در توسعه سیستم استعدادیابی ورزشی بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، شامل، مربیان، ورزشکاران، کارشناسان فدراسیون‌ها و هیئت‌ها و اساتید متخصص تربیت بدنی بود که در کل460 نفر به عنوان نمونه به پرسشنامه تحقیق پاسخ دادند. در این تحقیق پس از بررسی روایی محتوا، جهت تعیین روایی سازه از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و آلفای کرونباخ استفاده شد. یافته‌های مربوط به تحلیل عاملی اکتشافی منجر به شناسایی شش عامل اهداف، منابع، فرصت‌ها، الزامات، فرایند و نتایج گردید. پایایی به دست آمده با استفاده از آلفای کرونباخ برای مؤلفه‌های شش گانه بین 78/0 تا 85/0 بود که نشان دهنده پایایی مناسب ابزار است. شاخص‌های نسبت x2 به df (65/1) وGFI=0/92 CFI=0/96 ،NNFI=0/91 ،NFI=0/94 ،RMSEA=0/06 نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که الگوی شش عاملی سازه ارزیابی کیفیت در توسعه سیستم استعدادیابی ورزشی دارای برازش مناسبی بود. در نهایت می‌توان از پرسشنامه مذکور در بررسی‌های مربوط به کیفیت نظام ارزیابی سیستم استعدادیابی در فدراسیون‌ها و رشته‌های ورزشی استفاده کرد.}, keywords_fa = {استعدادیابی ورزشی,کیفیت,تحلیل عاملی تاییدی و اکتشافی}, url = {https://smrj.ssrc.ac.ir/article_685.html}, eprint = {https://smrj.ssrc.ac.ir/article_685_2c19fb48109c61f7dd58dbc89a816ab5.pdf} } @article { author = {forghani ozrudi, mohammadbagher}, title = {Relationship between privatization and productivity gymnasium view directors and heads of delegations}, journal = {Sport Management Studies}, volume = {7}, number = {33}, pages = {83-98}, year = {2015}, publisher = {Sport Sciences Research Institute}, issn = {2538-3213}, eissn = {2538-3221}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study was to Relationship between privatization and productivity gymnasium view directors and heads of delegations in Mazandaran province. To this end, 242 managers and heads of delegations, privatization barriers questionnaire voluntarily completed the exercise and enjoyment of the sport. 5-axis scale privatization barriers (to improve management and enhance service, employee satisfaction and teacher satisfaction, customer satisfaction, investment (profitability) and financial liabilities to the private sector) and scale efficiency of 4-Axis Sport (efficiency, effectiveness quality, service and customer satisfaction gyms) are evaluated. Data were examined using Pearson on (α≤0.05) analyzed using SPSS statistical software was used. The results showed that all subscales were significantly associated with privatization (p≤0.05), and the privatization of government fiscal incentives to the private sector in sport, there is a significant relationship (p=0.124). The overall findings of the study showed that between privatization and efficiency of the board of directors and heads of sports delegations Mazandaran in the gymnasium, there is a significant relationship.}, keywords = {Privatization,Productivity,Managers,Chiefs of Staff Sport}, title_fa = {رابطه بین خصوصی سازی و بهره وری سالن های ورزشی از دیدگاه مدیران و رؤسای هیأت های ورزشی}, abstract_fa = {هدف این تحقیق، رابطه خصوصی سازی و بهره وری سالن های ورزشی از دیدگاه مدیران و رؤسای هیأت های ورزشی استان مازندران بود. به این منظور، تعداد 242 نفر از مدیران و رؤسای هیأت های ورزشی استان مازندران، پرسشنامه های موانع خصوصی سازی در ورزش و بهره وری از اماکن ورزشی را بطور داوطلبانه تکمیل کردند. پرسشنامه موانع خصوصی سازی 4 محور (بهبود مدیریت و ارتقاء خدمت رسانی، رضایت مشتری، رضایت سرمایه گذاران (سود آوری) و تسهیلات مالی دولت به بخش خصوصی) (89/0=α) و پرسشنامه بهره وری از اماکن ورزشی 4 محور (کارایی، اثربخشی، کیفیت خدمات و رضایت مشتریان سالن های ورزشی) (88/0=α) را مورد ارزیابی قرار میدهند. داده های گردآوری شده با استفاده از آزمون پیرسون در سطح 05/0≥α با بکارگیری نرم افزار آماری 19SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد تمامی خرده مقیاس های بهره وری با خصوصی سازی رابطه معنی دار داشته (05/0≥p) و تنها بین خصوصی سازی و تسهیلات مالی دولت به بخش خصوصی در ورزش رابطه معنی داری وجود ندارد (124/0=p). یافته های کلی تحقیق نشان داد که بین خصوصی سازی و بهره وری از دیدگاه مدیران و رؤسای هیأت های ورزشی مازندران در استفاده از سالن های ورزشی رابطه معنی داری وجود دارد.}, keywords_fa = {خصوصی سازی,بهره وری,مدیران,رؤسای هیات ورزشی}, url = {https://smrj.ssrc.ac.ir/article_686.html}, eprint = {https://smrj.ssrc.ac.ir/article_686_13abae4de65b3f2f1795f789518d69dc.pdf} } @article { author = {mokhtari dinani, maryam and mokhtari dinani, maryam}, title = {The relationship between percepted organizational justice, Psychological Contract Breach and organizational citizenship behavior of physical education teacher Tehran provienc sities}, journal = {Sport Management Studies}, volume = {7}, number = {33}, pages = {99-112}, year = {2015}, publisher = {Sport Sciences Research Institute}, issn = {2538-3213}, eissn = {2538-3221}, doi = {}, abstract = {The purpose of the study was studying the relationship between percepted organizational justice, Psychological Contract Breach and organizational citizenship behavior of physical education teacher Tehran provienc sities. Research method was descriptive- correlation. The statistical population was all of physical education in Tehran province cities (include 1582 peoples). The sample of statistical according to Kerjesi & Morgan sampling table was 314 peoples. The data analysis was accomplished descriptive and infrentional statistic. The instrument was organizational justice (Neihoff & Moorman, 1993), organizational citizenship behaviors (Lee & Allen, 2002) and Psychological contracts breach (Rousseau, 1995), questionnaires. The results were showed the relationship between organizational justice and Psychological contracts breach with organizational citizenship behaviors. Also, organizational justice prospects Psychological contracts breach. The results of regression analysis showed Psychological contracts breach, organizational justice inconsistent 49.86 percent of variation of organizational citizenship behaviors.}, keywords = {organizational justice,Psychological Contract Breach,Organizational Citizenship Behavior,Physical Education Teacher}, title_fa = {ارتباط بین عدالت سازمانی ادراک شده، پایبندی به قراردادهای روان-شناختی و رفتارهای شهروندی سازمانی معلمان تربیت‌بدنی شهرستان-های استان تهران}, abstract_fa = {هدف این پژوهش بررسی ارتباط بین عدالت سازمانی ادراک‌شده، پایبندی به قراردادهای روان-شناختی و رفتارهای شهروندی سازمانی معلمان تربیت‌بدنی شهرستان‌های استان تهران بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه معلمان تربیت‌بدنی شهرستان‌های استان تهران در سال تحصیلی 92-91 (بالغ بر 1528 نفر) بود. نمونه آماری به صورت تصادفی و طبق جدول نمونه‌گیری کرجسی و مورگان، 314 نفر انتخاب ‌شد. ابزار اندازه‌گیری داده‌ها شامل پرسشنامه‌های رفتار شهروندی سازمانی لی و آلن (2002)، عدالت سازمانی ادارک شده نیهوف و مورمن (1993) و پایبندی به قراردادهای روان‌شناختی راسئو (1995) بود. نتایج پژوهش نشان داد بین عدالت سازمانی ادراک‌شده در هر سه بعد توزیعی، رویه‌ای و تعاملی و همچنین پایبندی به قراردادهای روان‌شناختی در هر دو بعد تبادلی و رابطه‌ای با رفتارهای شهروندی سازمانی معطوف به همکاران و سازمان رابطه معنادار وجود دارد (05/0 P≤). همچنین از بین ابعاد عدالت سازمانی، عدالت توزیعی و تعاملی قابلیت پیش‌بینی معنادار برای پایبندی به قراردادهای روان‌شناختی را داشت (05/0 P≤). ضمنا، پایبندی به قراردادهای روان‌شناختی تبادلی، عدالت توزیعی و عدالت تعاملی، 86/49 درصد از واریانس رفتار شهروندی سازمانی را تبیین نمود. پیشنهاد می‌شود عدالت سازمانی و پایبندی به قراردادهای روان‌شناختی به عنوان پیش‌بین‌های مهم رفتارهای شهروندی سازمانی معلمان تربیت‌بدنی شهرستان‌های استان تهران مدنظر مسئولان این سازمان قرار گیرد.}, keywords_fa = {عدالت سازمانی,قراردادهای روان‌شناختی,رفتارهای شهروندی سازمانی,معلمان تربیت‌بدنی}, url = {https://smrj.ssrc.ac.ir/article_705.html}, eprint = {https://smrj.ssrc.ac.ir/article_705_5d040ad89317bfd6a0bce3551ee8dc4a.pdf} } @article { author = {Ahadi, Behzad and Seyed Ameri, Mirhasan}, title = {Identifying professional standards for physical education teachers (A case study of Urmia city)}, journal = {Sport Management Studies}, volume = {7}, number = {33}, pages = {113-130}, year = {2015}, publisher = {Sport Sciences Research Institute}, issn = {2538-3213}, eissn = {2538-3221}, doi = {}, abstract = {The aim of this study is to determine professional standards of urmia's physical education teachers. The applied method for this research is combinational (quantitative and qualitative) and in three levels (library, Delphi and survey). Research population in delphi stage were physical education professors of Urmia University, Farhangian University (Urmia branch) and physical education deputies and experts of Urmia education administrations. In survey level Research population included (311) male and female physical education teachers of Urmia schools. Finally, 285 people were simply randomly chosen as sample. The professional standards using the library studies were designed in 7 standards and 47 components and in Delphi stage were conducted in two stages, a questionnaire of 8 standards and 45 components was authorized after applying the changes and consensus. Also the validity of questionnaire was approved in Delphi stage and the reliability of that in survey level was attained and calculated using 0.94 cronbach's alpha. Results of Confirmatory Factor Analysis (CFA) showed the good fit for professional standards for physical education teachers in 8 component: management; leadership; learning environment and class atmosphere; supervision, appraisal and feedback; programming; teacher statutory, moral and professional responsibilities; teaching; teacher professional development.}, keywords = {Delphi method,professional standards,Physical Education Teachers}, title_fa = {شناسایی معیارهای حرفه‌ای معلّمان تربیت بدنی (مطالعه موردی؛ شهرستان ارومیه)}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر، شناسایی معیارهای حرفه‌ای معلّمان تربیت بدنی شهر ارومیه است. روش اجرای پژوهش، ترکیبی (کمی و کیفی) و سه مرحله‌ای (کتابخانه‌ای، دلفی و پیمایشی) است. جامعه آماری این پژوهش را در مرحله دلفی اساتید رشته تربیت بدنی دانشگاه ارومیه، دانشگاه فرهنگیان ارومیه، معاونین و کارشناسان تربیت بدنی ادارات آموزش و پرورش شهر ارومیه و در مرحله پیمایشی تعداد 311 نفر از معلّمان زن و مرد تربیت بدنی شاغل در مدارس شهر ارومیه تشکیل می‌دهند که از این تعداد، 285 نفر به صورت تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. معیارهای حرفه‌ای معلمان تربیت بدنی با استفاده از مطالعات کتابخانه‌ای در 7 معیار و 47 گویه طراحی شد و در مرحله دلفی که در دو مرحله انجام شد، بعد از ایجاد تغییرات و اجماع نظر پرسشنامه‌ای با 8 معیار و 45 گویه به عنوان معیارهای نهایی تدوین شد. همچنین روایی پرسشنامه مذکور در مرحله دلفی تأیید و پایایی آن در مرحله پیمایشی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 94/0، محاسبه شد. نتایج حاصل از تحلیل عاملی تأییدی برازش مناسب انتخاب معیارهای حرفه‌ای معلّمان تربیت بدنی را در هشت مؤلفه: مدیریت؛ رهبری؛ محیط یادگیری و جو کلاس؛ نظارت، ارزشیابی و بازخورد؛ برنامه‌ریزی؛ مسئولیت‌های قانونی، اخلاقی و حرفه‌ای معلّم؛ تدریس (آموزش)؛ و توسعه حرفه‌ای معلّم نشان داد.}, keywords_fa = {معیارهای حرفه‌ای,روش دلفی,معلّمان تربیت بدنی}, url = {https://smrj.ssrc.ac.ir/article_688.html}, eprint = {https://smrj.ssrc.ac.ir/article_688_2bdde9556f784450caf6ca06e03e5db8.pdf} } @article { author = {nazari, reza and گودرزی, محمود and هنری, حبیب}, title = {The relationship between factors of organizational climate and quality of work life}, journal = {Sport Management Studies}, volume = {7}, number = {33}, pages = {131-144}, year = {2015}, publisher = {Sport Sciences Research Institute}, issn = {2538-3213}, eissn = {2538-3221}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study is to examine the relationship between components of organizational climate and quality of work life in Physical Education of East Azarbaijan Province. The present research is descriptive-correlation one and is performed in a field research method. The statistical population includes managers and staffs at Physical Education agencies and 112 members of this population are selected as sample for this research. The research methods of this study was descriptive , survey and correlation. Organizational climate and quality of work life standard questionnaires were used to test hypotheses. The relationship between organizational climate dimensions ( goals, roles, rewards, methods, relations) hypotheses showed following results. Significant relationship between organizational climate dimensions( goals, roles, rewards, methods, relations) and quality of work life were observed.In addition, the relationship of som individual characteristics with organizational climate and quality of work life were studied.The relationship of some between individual characteristics with organizational climate and quality of work life were significant. overally , findings of this research reveald that there was a relationship between organizational climate and quality of work life of personnels of physical education agencies.}, keywords = {Organizational Climate,Quality of Work Life,Physical Education agencie}, title_fa = {ارتباط بین عوامل جو سازمانی و کیفیت زندگی کاری}, abstract_fa = {هدف از این پژوهش، بررسی ارتباط بین مولفه های جو سازمانی و کیفیت زندگی کاری در ادارات ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی ـ همبستگی بوده و به صورت میدانی انجام گرفته است. جامعه ی آماری شامل مدیران و کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی می باشد و حجم نمونه آماری 112 نفر از این جامعه است. از پرسش نامه جو سازمانی لایل سوسمان و سام دیپ و پرسش نامه کیفیت زندگی کاری والتون استفاده گردید. از روشهای آماری ضریب همبستگی اسپیرمن، آزمون کروسکال والیس ویومان ویتنی استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که رابطه ای مثبت ومعنی دار بین جوسازمانی و میزان کیفیت زندگی کاری کارکنان وجود دارد. بین هر کدام ازابعاد جو سازمانی و میزان کیفیت زندگی کاری کارکنان رابطه ای مثبت و معنی دار وجود دارد. همچنین تفاوت معنی دار بین جو سازمانی برحسب ویژگی های جمعیت شناختی در (سن، وضعیت تأهل، رشته تحصیلی، نوع استخدام و میزان سابقه خدمت) وجود دارد، اما در (جنسیت و مدرک تحصیلی) تفاوت معنی دار وجود ندارد. و تفاوت معنی داری بین میزان کیفیت زندگی کاری در (سن و رشته تحصیلی) وجود دارد، اما در(جنسیت، وضعیت تأهل، مدرک تحصیلی، نوع استخدام و میزان سابقه خدمت) تفاوت وجود ندارد.}, keywords_fa = {مؤلفه های جو سازمانی,کیفیت زندگی کاری,ادارات تربیت بدنی}, url = {https://smrj.ssrc.ac.ir/article_689.html}, eprint = {https://smrj.ssrc.ac.ir/article_689_9ba2b1d544c7774e6b0121b4c8e5b047.pdf} } @article { author = {tatary hasangavyar, ehsan and ططری حسن گاویار, منوچهر and هنرور, افشار}, title = {A Comparison of the achievement motivation and self-respect between the elite and amateur athletes of Lurestan province}, journal = {Sport Management Studies}, volume = {7}, number = {33}, pages = {145-158}, year = {2015}, publisher = {Sport Sciences Research Institute}, issn = {2538-3213}, eissn = {2538-3221}, doi = {}, abstract = {Achievement motivation and self-respect are two important elements for athlete's sport success in the national and international levels. The purpose of this research was comparison of achievement motivation and self-respect between the elite and amateur athletes in Lurestan province which has done with descriptive- survey approach. Statistical population were consisted of all national team members athletes in different sports in Lurestan Province (39 members) as elite athlete and all amateur athletes in different sports (550 athletes). All population of first group (39 members; census) and an equal number for second group (39 athletes; non-probability) were selected as statistical sample (78 samples totally). Two standardized questionnaires for the achievement motivation (P.Gava; α=0/78) and self-respect (Kupersmit; α= 0/83) were used for data gathering. For analyzing the data, in addition to descriptive statistics such as frequency, mean and standard deviation, some inferential statistics tests including Independent Sample t-test were used for comparing variables between two groups. The results showed that there was a significant difference between the achievement motivation and self-respect of elite and amateur athletes (p<0/002, p<0/001). Meanwhile, in the sub-scales of self-respect variable (social, family-related, education) the difference of two groups in social self-respect of athletes was significant (p<0/05). So the results show that the achievement motivation, self-respect, and social self-respect of elite athletes are higher than amateur athletes significantly.}, keywords = {Achievement motivation,Sports Psychology,self-respect,Elite Athlete}, title_fa = {مقایسه انگیزه پیشرفت و عزت نفس بین ورزشکاران نخبه و عادی استان لرستان}, abstract_fa = {وجود انگیزه‌ پیشرفت و عزت نفس در ورزشکاران عاملی مهم در دستاوردهای ورزشی آن‌ها در رده‌های ملی و بین‌المللی می‌باشد. هدف از پژوهش حاضرمقایسه انگیزه پیشرفت و عزت نفس بین ورزشکاران نخبه و عادی استان لرستان است که به شیوه توصیفی- پیمایشی انجام گرفته است. جامعه آماری این تحقیق را کلیه ورزشکاران عضو تیم‌های ملی در استان لرستان به عنوان ورزشکار نخبه در رشته‌های مختلف (39 نفر)و کلیه ورزشکاران عادی در آن رشته ها در این استان (550 نفر) تشکیل می دادند. در گروه اول کل جامعه (39 نفر؛ سرشماری) و در گروه دوم معادل تعداد نمونه گروه اول (39 نفر- غیر احتمالی) به عنوان نمونه انتخاب شدندکه در کل نمونه نهایی متشکل از 78 نفر بود.ابزار جمع‌آوری اطلاعات دو پرسشنامه استاندارد شده انگیزه پیشرفت پی گاوا (78/0=α) و عزت نفس کوپر اسمیت (83/0=α) است. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها، علاوه بر استفاده از شاخص‌های آماری توصیفی همچون فراوانی، میانگین، انحراف معیار از روش‌های آماری استنباطی شامل T-test گروه‌های مستقل جهت مقایسه متغیر ها بین دو گروه استفاده شد. نتایج نشان داد بین انگیزه پیشرفت و عزت نفس ورزشکاران نخبه و عادی تفاوت معنی‌داری وجود دارد (001/0p< ، 002/0p<). همچنین از میان خرده مقیاس‌های عزت نفس (اجتماعی، خانوادگی، تحصیلی)، تنها بین عزت نفس اجتماعی ورزشکاران نخبه و عادی تفاوت معنادار مشاهده شد (05/0p<). در نهایت نتایج به دست آمده مشخص کردند که انگیزه پیشرفت، عزت‌نفس کلی و عزت‌نفس اجتماعی ورزشکاران نخبه به طور معناداری بیشتر از ورزشکاران عادی است.}, keywords_fa = {انگیزه پیشرفت,عزت نفس,روانشناسی ورزشی,ورزشکار نخبه}, url = {https://smrj.ssrc.ac.ir/article_690.html}, eprint = {https://smrj.ssrc.ac.ir/article_690_7c7833d140acb7fd38569cf94b4f341e.pdf} } @article { author = {}, title = {Added pages}, journal = {Sport Management Studies}, volume = {7}, number = {33}, pages = {-}, year = {2015}, publisher = {Sport Sciences Research Institute}, issn = {2538-3213}, eissn = {2538-3221}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {صفحات جانبی نشریه}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://smrj.ssrc.ac.ir/article_691.html}, eprint = {https://smrj.ssrc.ac.ir/article_691_27d6770ccb3b282e7041f26b43bb0526.pdf} }